Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Doe je het of doe je het niet?

Ja
11
25%
Nee
28
64%
Ik twijfel
5
11%
Ja, ik ga hem wel weer halen.
Mijn longen zijn extreem gevoelig, daar puf ik sowieso al dagelijks 2x voor om ze een beetje te beschermen.
Ondanks vaccinaties en booster begin dit jaar toch corona gehad, daar een half jaar last van gehad qua benauwdheid en energie, concentratie problemen. Het gesnotter en gehoest viel wel mee, dat was met een paar dagen weer goed. Maar nog best een lange nasleep en dat is als ZZP-er echt niet handig. Ben nu nog bezig alle achterstanden weg te werken.

Het helpt dat ik van de vaccinaties zelf echt 0 last had. De dag erop hooguit een wat stijve arm, beetje spierpijn. Dat was het.
Ik neem het echt om mezelf te beschermen.

Karen
Enkel de omicron varianten hebben nog zin.
En naar ik begrepen heb scheren ze die voor de vaccinatie ook over 1 kam (nl dat een vaccin voor 1 omicron variant ook in zekere mate bescherming zou bieden voor de andere varianten) want ze hebben maar 1 soort vaccin en daar zitten geen verschillende varianten in. Ze zoeken het stukje dat bij al die varianten het meest constant is vermoed ik. Ale, de op dat moment, bij het begin van de productie, bestaande varianten hé. Een vaccin loopt altijd een paar maand achter.
Dus, als dat voor het vaccin geldt, dat ze alle omicron varianten op een hoop smijten, mag je dat voor het titeren ook doen, lijkt me. Je wil nl te weten komen of een vaccin laten zetten je meer bescherming gaat bieden of niet.

Of je volledig beschermend bent tegen de huidige variant kan je zo niet weten maar dat weet je volgens mij enkel als je hem met zekerheid net doorgemaakt hebt, en dan nog...
pearlsofpassion schreef: vr 30 sep 2022, 22:42 Enkel de omicron varianten hebben nog zin.
En naar ik begrepen heb scheren ze die voor de vaccinatie ook over 1 kam (nl dat een vaccin voor 1 omicron variant ook in zekere mate bescherming zou bieden voor de andere varianten) want ze hebben maar 1 soort vaccin en daar zitten geen verschillende varianten in. Ze zoeken het stukje dat bij al die varianten het meest constant is vermoed ik. Ale, de op dat moment, bij het begin van de productie, bestaande varianten hé. Een vaccin loopt altijd een paar maand achter.
Dus, als dat voor het vaccin geldt, dat ze alle omicron varianten op een hoop smijten, mag je dat voor het titeren ook doen, lijkt me. Je wil nl te weten komen of een vaccin laten zetten je meer bescherming gaat bieden of niet.

Of je volledig beschermend bent tegen de huidige variant kan je zo niet weten maar dat weet je volgens mij enkel als je hem met zekerheid net doorgemaakt hebt, en dan nog...
Dus als ik het goed begrijp: Als je geen besmetting met een omicron variant hebt doorgemaakt en je alleen de vaccinaties hebt gehad tegen de delta variant dan heb je dus ook geen antistoffen tegen omicron en heeft titeren geen zin. Ben je dan totaal onbeschermd als je geen nieuwe vaccinatie neemt of doen die oude nog altijd werken tegen ernstig ziek worden (mits daar nog antistoffen van aanwezig zijn)?
Ik zou er niet op vertrouwen.
Antistoffen tegen Delta doen ook wel iets tegen de huidige varianten. Alle beetjes helpen. En het is beter dan niets. Maar delta was toch behoorlijk anders dan omicron.
En de vraag is ook, hoe lang geleden had je blootstelling aan delta deeltjes? Via natuurlijke of via vaccin, hoe dan ook is het vele maanden geleden.. :-\
Ja, daarvoor wil je titeren, begrijp ik..
Maar daar zou ik niet denken dat dat nog veel doet. Dus ik denk dat titeren daarvoor idd weinig zin heeft.

Wat wel kan is dat je met omicron in contact bent geweest zonder het te weten. Zeker als je net voor Nieuwjaar delta had of gevaccineerd bent net erna, en dus beschermd net bij de grote omicron piek, is die kans best groot. En dan kan het zijn dat je nog beschermd bent.

Ik ga het vaccin niet halen omdat ik in februari omicron gehad heb. Maar ook omdat ik deze varianten niet meer zo gevaarlijk inschat voor mijzelf en m'n gezin. Dat we geen enkel symptoom hadden speelt ook mee.
Maar het blijft een risico. Want zeker weet je het nooit..

De verminderde virulentie van omicron wordt ook wel versterkt door de hoge vaccinatiegraad toen die opkwam. In andere delen van de wereld waar er weinig vaccinatie noch doormaken was geweest (Rusland vb) bleek ook omicron toch nog erg gevaarlijk. Ik verwacht dat, doordat minder mensen zich nog laten vaccineren, de nieuwe varianten ook weer lichtelijk virulenter zullen gaan lijken. Niet zoals delta he, maar wel ietsje erger dan de eerste omicron. Dat is dan niet door het virus, maar doordat onze weerstand minder wordt.
We zagen het ook met de griep dit jaar. Dat die na 2 winters met weinig tot geen griep weer heel ernstig was. Veel mensen, vooral kinderen, werden er erg ziek van. Het was ook heel laat en we hebben de hele zomer verkoudheden gehad. Dat is volgens mij geen toeval maar doordat er minder weerstand was onder de bevolking dan normaal.
Er zijn nu twee vaccins beschikbaar, maar ik weet niet precies wanneer ze in gebruik genomen worden ; een tegen omicron BA1 en een tegen BA4. Die laatste lijkt het meeste op de variant die nu rond gaat.

Onze ziekenhuis apotheek krijgt de BA4 geleverd ergens half oktober.

PoP gebruiken jullie antistof tetsen die verschil maken tussen de varianten? De test in ons lab geeft alleen uitslag over of Corona is doorgemaakt ja/nee en maakt geen verschil tussen de varianten. In research zetten gebeurt dat wel, maar lang niet alle commerciële testen maken volgens mij dat onderscheid.

Wat ook lastig is; de samenhang tussen titer en beschermd zijn, de antistoffen die gemeten worden zijn vaak tegen spike eiwit en nog een ander deel van het virus om verschil te maken tussen vaccin effect of doorgemaakt. Maar je maakt als persoon nog veel meer verschillende antistoffen. Plus dat je nog geheugen afweer hebt waarvan nog steeds niet geheel duidelijk is hoe lang dat werkt. Dus een op een vertalen van titerhoogte naar beschermd zijn is lastig. Toen omicron kwam, werden zelfs mensen die net daarvoor delta hadden doorgemaakt (en nog hoge titers hadden) opnieuw ziek.

(Ik heb nog steeds geen Corona gehad - even afkloppen - ben eigenlijk ook wel benieuwd of ik het zonder symptomen wel doorgemaakt heb. Voor mij speelt hier nu de vraag wel /niet vaccin halen niet. Gezonde mensen onder de 65 krijgen geen booster aangeboden hier. We gaan zien of dat een verstandige keuze is…)
By the way: weet niet of mijn link naar de blog gezien is, maar die verwijst naar een Lancet studie met 1,5 miljoen mensen over delta vs omicron die aangeeft dat omicron minder gevaarlijk zou zijn. Citaat:

Interpretation

The risk of severe outcomes following SARS-CoV-2 infection is substantially lower for omicron than for delta, with higher reductions for more severe endpoints and significant variation with age. Underlying the observed risks is a larger reduction in intrinsic severity (in unvaccinated individuals) counterbalanced by a reduction in vaccine effectiveness. Documented previous SARS-CoV-2 infection offered some protection against hospitalisation and high protection against death in unvaccinated individuals, but only offered additional protection in vaccinated individuals for the death endpoint. Booster vaccination with mRNA vaccines maintains over 70% protection against hospitalisation and death in breakthrough confirmed omicron infections.

https://www.thelancet.com/journals/lanc ... 7/fulltext
Ik had nee gestemd en was daar ook van overtuigd. Echter; ik hoor zoveel mensen om mij heen die toch erg ziek zijn door de Omikron variant dat ik ben gaan twijfelen. Ook een goede vriendin van mij, zij is sterk en heel sportief maar brak haar vakantie af omdat zij zo ziek was. Zij was niet gevaccineerd.

Ik lees net de eerdere reacties en het wordt goed uitgelegd. Ook ik ben alleen gevaccineerd tegen de Delta variant en heb nog geen corona gehad. Althans, niet dat ik weet. Ik denk dat ik mij toch veiliger voel als ik een 4e prik neem. Ik ben 2 januari voor het laatste gevaccineerd. Dat was met Moderna en daar was ik beroerd van maar ik denk dat het meevalt in vergelijk met het virus.
Ik ben niet per definitie tegen weer een booster, maar gezien de heftige bijwerkingen wil ik hem gewoon niet meer. De basis vaccinaties van AstraZeneca daar heb ik totaal niets van gemerkt, maar de boosters van Moderna wel. En bij de laatste booster (die was. 30 december) waren de bijwerkingen heftiger dan bij de eerste dus ik pas. En voor zover ik heb kunnen nagaan is er tegen omicron tot nu toe alleen de Pfizer en de Moderna en geen ander type vaccin tegen de omicron variant. Ik ben, althans voor zover ik weet, nooit besmet geweest, niet met delta en niet met omicron. In elk geval ben ik nooit ziek geweest. Ik val qua leeftijd net in de groep die opnieuw in aanmerking komt voor vaccinatie. Misschien dat ik via de huisarts nog kan regelen dat ik Pfizer krijg ipv Moderna, maar ik blijf dan evengoed huiverig moet ik zeggen. Misschien helpt het als je vooraf een dosis Paracetamol neemt :-\
Ik ben dus getiterd en ja, ik had antistoffen. Dus zou je denken: mooi zo, ik ben beschermd dus hoef niet gevaccineerd te worden. Maar de mensen die er voor geleerd hebben, zeggen dat je beter beschermd zou zijn met toch weer een booster.

Dat en wat Siberienne hier ook weer schrijft: "Dus een op een vertalen van titerhoogte naar beschermd zijn is lastig."

Ik heb niet meer de illusie dat ik hier zelf iets zinnigs tegenover kan zetten. Domweg te weinig kennis. :biggrin2:

Het enige waar ik zekerheid over heb is dat ik in het verleden twee (anders dan corona) virussen heb doorgemaakt, waarvoor je je overigens niet kon vaccineren en die mijn bloedfabriek volledig hebben gesloopt. Misvormde bloedcellen en verhoogde afbraak van alle bloedcellen en -plaatjes. De klachten lijken op long-covid, ondertussen al dik twee jaar. Bij mij uit zich dat in elke dag doodmoe, verzuring van spieren bij de minste inspanningen als bijvoorbeeld iets simpels als je haar wassen en kortademig als ik ga lopen met mijn honden. Elke dag een planning om energie over te houden voor de wandelingen met mijn honden. Mijn leven is in niets meer te vergelijken met hoe het ooit was (fulltime werken, mantelzorg, vrijwilligerswerk voor ANBI-stichtingen en lesgeven op de club). Mocht je nu een gezond lijf hebben, zou ik nog eens heel goed overwegen hoe erg die bijwerkingen van de vaccinatie nou echt waren. En nee, ik heb echt geen aandelen ;D maar ik weet als geen ander hoe vanzelfsprekend ik mijn gezondheid altijd heb gevonden. Ik was nooit ziek, geen griep en zelden verkouden. Alleen sportblessures gehad. ::) Ik acht de kans heel reëel dat, als ik nog gezond was geweest, ik wellicht ook niet zou boosteren... Denk er nog eens goed over na, je kan je gezondheid maar één keer verliezen... :'(
pike schreef: za 01 okt 2022, 12:32 Ik ben niet per definitie tegen weer een booster, maar gezien de heftige bijwerkingen wil ik hem gewoon niet meer. De basis vaccinaties van AstraZeneca daar heb ik totaal niets van gemerkt, maar de boosters van Moderna wel. En bij de laatste booster (die was. 30 december) waren de bijwerkingen heftiger dan bij de eerste dus ik pas. En voor zover ik heb kunnen nagaan is er tegen omicron tot nu toe alleen de Pfizer en de Moderna en geen ander type vaccin tegen de omicron variant. Ik ben, althans voor zover ik weet, nooit besmet geweest, niet met delta en niet met omicron. In elk geval ben ik nooit ziek geweest. Ik val qua leeftijd net in de groep die opnieuw in aanmerking komt voor vaccinatie. Misschien dat ik via de huisarts nog kan regelen dat ik Pfizer krijg ipv Moderna, maar ik blijf dan evengoed huiverig moet ik zeggen. Misschien helpt het als je vooraf een dosis Paracetamol neemt :-\
Er zijn wat aanwijzingen dat Novavax ook helpt tegen omikron, ondanks dat het vaccin nog niet aangepast is. Dat zou komen door de andere opzet van het vaccin, misschien zou dat een optie voor je zijn? Er komt ook nog een Novavax aangepast aan omicron maar onduidelijk wanneer precies.

Ik formuleer het een beetje voorzichtig omdat ik tnt alleen wat nieuws artikeltjes heb gelezen en niet goed weet hoe het te duiden. https://newatlas.com/science/novavax-co ... n-booster/
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door