Lizzy schreef: ↑di 05 jan 2021, 11:20
Aha OK, ik snap het!
En kaas is dus inderdaad typisch zo'n voedingsmiddel..... Heeeeerlijk maar het staat stijf van de kcal. En dat kun je inderdaad niet ongestraft in de mond blijven stoppen, ook al eet je geen koolhydraat. Tenminste, ik geloof daar dus niet in, dat het werkt. Leuk, al die gezonde dingen als avocado, rauwe noten, dadels, etc. maar het staat stijf van de kcal en als je daar maar genoeg van eet, val je niet af / kom je aan (zeker tijdens of na de overgang).
Volgens mij zit het hem in het feit dat je daar vanzelf minder van gaat eten. Omdat vet beter verzadigt. Het is dus eenvoudiger om er minder calorieën van te eten. Niet enkel door het gevoel in je maag maar ook door wat je pancreas met kh doet. En daarbij is het natuurlijk voedsel (wat we van oorsprong op gebouwd zijn) , maar dat zijn vezelrijke groenten en fruit ook. In de eerste plaats zelfs.
Je hebt die variatie nodig. Te veel hetzelfde (of dezelfde soort voeding) gaan eten is nooit goed.
En overeten kan je uiteraard altijd, maar op die gezonde vetten is dat moeilijker dan op kh en zeker vet in combi met kh. Want combi's is ook nog iets dat verschil maakt. En vet met suiker (of witte kh) is de slechtste die er is.
Er wordt naar mijn mening ook te weinig onderscheid gemaakt tussen natuurlijke kh, zoals in wortel, bataat, fruit, enz... en verslavende kh die zo eigen zijn aan de westerse voeding. Geraffineerde suiker, witte bloem van gedomesticeerde granen, enz... Maar ook bepaalde smaakstoffen en zout werken verslavend en doen ons gewoon meer eten dan we normaal zouden doen. En nog erger, maken dat we ons niet meer zo vlot verzadigd voelen door natuurlijke voeding..
Als je van die verslaving afraakt, dan voel je het verschil zo hard.. Dat is wat Basil ook beschrijft. Niets nieuws, maar dat maakt het niet gemakkelijker.