Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door dinky89
Wat een werk is er alweer verzet!
En wat grappig dat je daar een electricien treft die ook nederlands kan :)
Fijn om weer een stuk voortgang te zien ;)

Begin je er zelf ook al een beetje te settelen ondanks dat je nog in het gastenverblijf leeft?
Door Kaio
Schiet al aardig op!
Wat een werk zeg !

Toen ik er in mijn jeugd rondliep, werd ook veel zelf gebouwd.
Bij sommige huizen stonden dan wel heel veel kratten bier , dat zag je gaandeweg ook aan de muren, werden steeds schever, en moesten weer afgebroken en opnieuw etc ;D
Gelukkig ziet dat bij jou wat strakker uit!
Het was ontzettend interessant om in zo'n wijk waar werd gebouwd rond te lopen! Serieus!
Maar ik zie wel aan je "gras" dat het inderdaad niet de standaard zomer is, dat hoort geel en dor te zijn.

Mijn ma heeft ook een gruwelijke hekel aan regen, en ik houd er ook echt niet van, dus dat kan kloppen ;) ;D
Door miik
MillyMol schreef: wo 22 jul 2020, 11:08 Het is een mega klus voor onze enige elektriciën in de regio. Hij is ook loodgieter, en als er ergens een verstopping is of er zit een slang in een afvoer, dan moet hij zijn werk hier onderbreken om elders het probleem op te lossen. Hij houdt als hobby bijen, en zijn acacia- en lindehoning is heerlijk en goedkoop: 2000HUF per pot van ca 850 gram, omgerekend ca 6 euro.
IMG_2589.JPG
Is Piszzta bij jou bezig ? hahaha daarom heeft ie geen tijd om hier iets te doen :D
Door MillyMol
miik schreef: do 23 jul 2020, 13:24 Is Piszzta bij jou bezig ? hahaha daarom heeft ie geen tijd om hier iets te doen :D
Ja, Pista is hier bezig met de electra, en daarna nog met waterleidingen en waterafvoer. Gaat nog wel even duren vrees ik. Wordt een nummertje trekken. ;)
Door doranto
src_esther schreef: do 23 jul 2020, 14:35 Toch schiet het al lekker op.
Maarre, zie ik nou dat er dampdichte folie op die dakspanten (direct onder de panlatten) gaat?
Waar zie jij dat aan? Direct onder de panlatten wordt voor zover ik weet altijd dampdoorlatende folie geplaatst.
Door Marjolijn1080
Ah ook naar Hongarije, leuk! Waar woon je? Mijn ouders wonen een kleine 2 jaar in de Baranya nu, Heresznye. Hoop er augustus heen te kunnen.

Heel veel geluk daar in het verre Hongarije!
Door MillyMol
Marjolijn1080 schreef: do 23 jul 2020, 18:45 Ah ook naar Hongarije, leuk! Waar woon je? Mijn ouders wonen een kleine 2 jaar in de Baranya nu, Heresznye. Hoop er augustus heen te kunnen.

Heel veel geluk daar in het verre Hongarije!
Dank je wel! Je ouders wonen echt heel dicht bij de Kroatische grens zeg. Ik woon iets noordelijker, in Magyarlukafa.
Door src_esther
Doranto schreef: do 23 jul 2020, 15:29 Waar zie jij dat aan? Direct onder de panlatten wordt voor zover ik weet altijd dampdoorlatende folie geplaatst.
Ja, dat zou het inderdaad moeten zijn maar blijkbaar laat MillyMol het niet zo doen.
Buiten moet dampopen en binnen moet dampdicht.
Door MillyMol
Het wordt wel weer eens tijd voor een update. Wat is er gebeurd in de afgelopen maand:
1. Het nieuwe dak ligt erop;
2. Er is een nieuwe schoorsteen gemetseld;
3. Alle binnenwanden zijn haaks gestuukt;
4. Alle contactdozen zijn aangelegd… dacht ik. Ik zag vanmorgen dat de lichtschakelaar in de voorraadkamer ontbreekt);
5. De stroom is omgezet van de oude naar de nieuwe groepenkast en de oude is verwijderd.
6. Er zijn nieuwe waterleidingen aangelegd;
7. Er zijn nieuwe waterafvoeren aangelegd;
8. De puinhoop voor het huis begint op een serieuze alp te lijken;
9. Op de badkamer en de boiler ruimte na is overal de funderingsvloer gestort.
10. Gisteren heeft de Hongaarse regering bekend gemaakt dat Hongarije per 1/9 haar grenzen weer gaat sluiten voor niet-ingezetenen.

Ik was van plan volgende week af te reizen naar NL om de verhuizing van de inboedel te begeleiden. Ik heb inmiddels de juiste papieren en kan weer inreizen, maar ik moet dan wel 14 dagen in quarantaine.

Dat betekent dat er 14 dagen niemand op of van mijn terrein mag en dat elke dag de politie je komt vereren met een bezoek om te controleren of je je wel aan de maatregel houdt. Het gevolg daarvan zou zijn dat het renovatiewerk ook 14 dagen komt stil te liggen en de mannen 14 dagen geen werk hebben. Ik probeer nu te regelen dat mijn ex-echtgenoot en de kinderen alles op de vrachtwagen laden in NL. Als ze alle drie een vrije dag kunnen regelen dan blijf ik hier. Ik moet mijn sleutels van het huurappartement dan opsturen per post en de nodige administratie digitaal en telefonisch gaan afhandelen.

Consequentie is wel dat ik mijn (ex) schoonmoeder niet even kan bezoeken. Ze is opgenomen in het verpleeghuis en wordt steeds vergeetachtiger. Ik had haar graag nog even gezien en gesproken. Ik kan ook niet even op bezoek bij een voormalige collega en inmiddels vriendin met longkanker. Gediagnosticeerd vlak voordat ik wegging. Inmiddels bezig met tweede fase van behandelplan en met de nodige maatregelen hadden we iets afgesproken.

En ik kan mijn kinderen niet ook even in levende lijve zien. En dat allemaal vanwege een reisbeperkende maatregel die wat mij betreft volslagen arbitrair is en niet anders dan als een nationalistisch politiek stuk gereedschap wordt gebruikt.

Denk nou niet dat ik ineens heel anders ben gaan denken over de risico’s van COVID-19. Helemaal niet. Maar de maatregel impliceert dat het virus vooral door buitenlanders wordt binnengebracht en in het buitenland wordt opgelopen. Er is geen enkele andere maatregel genomen. Er mogen nog steeds groepen tot 500 mensen bij elkaar komen. Er wordt nauwelijks nog gehandhaaft op het niet dragen van een masker in winkels en het OV. Mensen houden geen afstand meer. Ongeveer 10% van de regering en het parlement is de afgelopen dagen positief getest en in quarantaine gegaan of heeft zichzelf in isolatie geplaatst vanwege contact met een positief geteste collega. Die zijn vooral in contact geweest met elkaar op het luxe jacht van de de premier.

Goed, genoeg erover. Foto’s! Zie de hieronder volgende berichten.
Door MillyMol
Knutsel, knutsel:
Bijlagen
IMG_2623.JPG
Opbouw nieuwe schoorsteen
IMG_2623.JPG (2.03 MiB) 1877 keer bekeken
IMG_2603.JPG
Nieuw stucwerk op de wanden
IMG_2603.JPG (2.01 MiB) 1877 keer bekeken
IMG_2600.JPG
Aanleg elektra badkamer
IMG_2600.JPG (2.32 MiB) 1877 keer bekeken