Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Overigens is het echt al 'ouds' dat boeren doodgaan aan landbouwgif. Ik moet weer denken aan de enige keer dat ik meegemaakt heb dat iemand paraquat binnen had gekregen. Paraquat heeft 1 'probleem" je gaat er dood aan. Niet direct, maar je longen gaan kapot en daar is niks aan te doen. Je staat erbij als dokter en je kijkt ernaar. Gruwelijk spul. Ook omdat het nog weleens gebruikt werd bij zelfmoordpogingen. Dan had je iemand die bij bewustzijn was, spijt had, maar toch langzaam zijn longen totaal kapot gingen. Ook ongelukken zijn gebeurd met kapotte maskers enzo.

Het spul kwam in de jaren '60 op de markt, werd in de jaren '70 nog gebruikt door de VS om illegale cannabis plantages te besproeien en pas in 2007 (!) verboden in de EU. Geen idee of het in de rest van de wereld wel nog gebruik mag worden.

En boeren werkten daar "gewoon" mee.
Hier is het stukje uit m'n moestuinboek.
Ik heb er een foto van genomen en ik hoop dat het zo leesbaar is.
IMG_20190927_113252.jpg
IMG_20190927_113252.jpg (2.91 MiB) 1723 keer bekeken
Het klinkt theoretisch en zweverig en toch kan ik uit eigen ervaring zeggen dat het werkt..
Ik heb zelfs nog geen Bijenhotel (schaam schaam) en echt geen overdreven verwilderde hoekjes, en toch vind ik bergen wormen, komt Luis om de zoveel tijd met spitsmuizen naar huis, padden hadden we altijd al en blijft er een mol hardnekkig in m'n moestuin hangen (maar hij eet geen groenten, dus de schade valt goed mee). Ik heb dit jaar dus geen last van bladluis, ookal was het een erg luizenjaar in de buurt en zie ik er hier en daar wel eens wat zitten.
De slakken zijn ook al een stuk beter onder controle dan de voorbije jaren maar die doodt ik nu zelf ook wel vrij actief. Anders is alles kaal. Ik ving er gemakkelijk 50 als ik op zoek ging, 3, 4 dagen op rij... :-X
Rupsen zitten er de laatste maand wel op de kolen, maar niet in die mate dat er complete bladeren weg zijn.
Ik denk, dat het fantastisch is als het zo kan.
Bij ons in de moestuin gaat dat zo niet, jammer. Er is een aantal groenten die we niet telen gewoon, omdat dat niet kan. Daar kan geen potje met stroo tegen op. De grond is te zanderig voor kool en zeker voor prei, wortelen gaat nog net. Niet alles kan overal en wij zijn blij, met wat er geteeld kan worden. Dat gebeurt zo zuiver mogelijk, meer kunnen we niet doen.
Natuurlijk wordt er met wisselteelt gewerkt en met de aarde goed verzorgen met nateelt van phaselia (beeldschoon) en nu ook een keer mosterdzaad, maar het lijkt er op, dat er steeds minder mogelijk is. Vogels eten heel veel op, als ze de kans zouden krijgen, muizen lusten graag zaad van net uitgekomen erwtjes en zo.
als manlief niet met zoveel liefde en zorg tuinde zouden we bijna geen opbrengst hebben.
Dus nee, ik heb een hard hoofd in tuinen zonder gif, ook een hard hoofd in tuinen met gif.
Lizzy schreef: vr 27 sep 2019, 16:20 Ik vind het eerlijk gezegd niet zweverig klinken maar dat komt omdat wij de afgelopen 7 jaar op deze manier tuinieren. Ik vind het juist mooi.
Ze zegt trouwens iets gelijkaardig over kunstmeststoffen. Dat brengt ook het evenwicht in de war want bevoordeeld heel specifieke groepen.
Ze gebruikt enkel mulch, compost en gier.
Heeft iemand van de week Zembla gekeken? We graven hier in Nederland wateren af om schoon zand te winnen en we storten dat vol met vervuild bagger uit België :-X :-X :-X :-X . Zogenaamd om de gaten weer te vullen, dat zou beter voor het milieu zijn. Echt 1 keiharde leugen, ze verdienen er gewoon grof geld aan om Belgische vervuild bagger in de gaten te storten :-X :-X :-X :-X :-X . Een baggeraar vertrouwt z'n lading niet, belt de toezichthouder en die zegt gewoon "ja, klopt geen reet van maar storten maar". Toezichthouder he. En Rijkswaterstaat doet ook alle oogjes dicht. Echt he, in het meer bij Leidschendam zat er gewoon een te hoge concentratie arseen in het bagger, wat serieus gewoon gestort is. Bij een manege in Heemstede werd schoon bagger gestort en meneer z'n hele terrein ligt vol met grote stukken asbest :-X . Ik zat er naar te kijken en werd ZO boos dat ik moeite heb gehad om in slaap te vallen die avond. Wat leven wij in een k wereld >:(

Kleine samenvatting:

https://www.leidschdagblad.nl/cnt/dmf20 ... um=organic
Recensie van een kijker:
Beerput Nederland...
geen schokkende documentaire...
... maar één die je een hartstilstand bezorgt.
Zelfs voor wie eigenlijk niets nieuws ziet of hoort...
... is dit met recht een bloedstollende docu-filmin te noemen.
En niet omdat het allemaal zo bloedstollend spannend is.
Neen..., spannend is het niet...,
... maar omdat het laat zien hoe ziek en verziekt ons systeem is.
Hoe verziekt een systeem kan zijn...,
ons systeem kan zijn...,
ons systeem is.
't Systeem waar Overheid, bedrijven en politici elkaar bij voortduring de hand boven het hoofd houden...,
boven het hoofd kunnen houden...;
omdat wij onze Overheid..., onze politici..., onze volksvertegenwoordigers..., elke vier jaar weer een vrijbrief geven om uit naam van ons...,
en zogenaamd omwille van onze werkgelgenheid...,
en daarmee ons aller welvaren...,
dealtjes te sluiten en een oogje toe te knijpen waar het ons milieu..., milieuvervuiling..., milieucriminaliteit betreft.
Dealtjes met Internationaal opererende milieucriminelen..., ongeacht of het reusachtige multinationals als Shell, BP of AkZo betreft..., danwel de zogenaamd kleinere vissen die als smeerolie in het systeem de hele boel draaiende houden zodat de groten hun blazoen schoon en smetvrij houden...;
en wij laten het gebeuren...,
met z'n allen...,
elke dag...
en elke volgende dag weer.
Alles voor een paar luizige centen, een leuk baantje, feestjes, partijbelang, een vriendendienstje...;
't Geeft niet meer te denken...,
't grijpt je naar de keel...,
't is niet schokkend...,
't is bloedstollend...,
't doet je hart pijn...,
totdat 't stopt...,
... met kloppen.
Lizzy schreef: za 28 sep 2019, 08:57 Wij gebruiken inderdaad ook geen kunstmest. We maken onze eigen bokashi.
Hier had ik nog niet van gehoord. :o
Interessant!

Wat doe je er dan allemaal in? Want ik moet eerlijk zeggen dat hier vrijwel alles ofwel in de compostbak, ofwel in de kippen verdwijnt....
Is het voor jullie dan een alternatief voor compost of een aanvulling?
Want in compost mogen geen verhitte zaken, dierlijke resten of mest van vleeseters. En bij bokashi dan wel?
Lizzy schreef: za 28 sep 2019, 09:04 Heeft iemand van de week Zembla gekeken? We graven hier in Nederland wateren af om schoon zand te winnen en we storten dat vol met vervuild bagger uit België :-X :-X :-X :-X . Zogenaamd om de gaten weer te vullen, dat zou beter voor het milieu zijn. Echt 1 keiharde leugen, ze verdienen er gewoon grof geld aan om Belgische vervuild bagger in de gaten te storten :-X :-X :-X :-X :-X . Een baggeraar vertrouwt z'n lading niet, belt de toezichthouder en die zegt gewoon "ja, klopt geen reet van maar storten maar". Toezichthouder he. En Rijkswaterstaat doet ook alle oogjes dicht. Echt he, in het meer bij Leidschendam zat er gewoon een te hoge concentratie arseen in het bagger, wat serieus gewoon gestort is. Bij een manege in Heemstede werd schoon bagger gestort en meneer z'n hele terrein ligt vol met grote stukken asbest :-X . Ik zat er naar te kijken en werd ZO boos dat ik moeite heb gehad om in slaap te vallen die avond. Wat leven wij in een k wereld >:(

Kleine samenvatting:

https://www.leidschdagblad.nl/cnt/dmf20 ... um=organic

Stukjes van gezien ja :-X Tja, wat moet je ervan vinden als je als overheid mensen (dik) betaald om er toezicht op te houden dat de regels nageleefd worden en dat uitgerekend die mensen om allerlei redenen hun werk niet al te serieus nemen. Dat is in deze het geval, maar bij dat nvwa net zo, het zijn allemaal maffiapraktijken. Van enig fatsoen of moraal is geen sprake meer. Kun je er andere poppetjes bijzetten om toezicht te houden oo de toezichthouder, maar het gaat allemaal geen hout snijden.
rosmin schreef:Recensie van een kijker:
Beerput Nederland...

en wij laten het gebeuren...,
met z'n allen...,
elke dag...
en elke volgende dag weer.
Ik heb wel wat moeite met het "wij laten het allemaal gebeuren".

Hoezo? Ik heb er niets mee te maken. Ik wil niet dat het gebeurd, ik vraag niet om dat te doen, ik vind het vreselijk dat het gebeurd.

Ik ben consument en ik draag er ongetwijfeld aan bij. Maar in de huidige wereld, is het vrijwel onmogelijk om dat niet te doen. Dus hoewel ik mij verantwoordelijk voel voor mijn gedrag en keuzes, voel ik mij hier niet verantwoordelijk voor. Want ik heb amper mogelijkheden om het anders te kunnen doen.

En dat is mooi balen!
Kaela schreef: za 28 sep 2019, 11:22 Ik heb wel wat moeite met het "wij laten het allemaal gebeuren".

Hoezo? Ik heb er niets mee te maken. Ik wil niet dat het gebeurd, ik vraag niet om dat te doen, ik vind het vreselijk dat het gebeurd.

Ik ben consument en ik draag er ongetwijfeld aan bij. Maar in de huidige wereld, is het vrijwel onmogelijk om dat niet te doen. Dus hoewel ik mij verantwoordelijk voel voor mijn gedrag en keuzes, voel ik mij hier niet verantwoordelijk voor. Want ik heb amper mogelijkheden om het anders te kunnen doen.

En dat is mooi balen!
Idd een goed punt ja. Ik lees dat wel meer dat wij iets laten gebeuren, dat wij daar 1 op 1 invloed op hebben middels ons stemrecht. Maar geen enkele partijminister kan er iets aan doen als de door hun aangestelde ( of er al alnge tijd in dienst zijnde) toezichthouders hun werk gewoon niet goed doen. Mensen ontslaan is nogal lastig en nieuwe mensen vinden al even zo lastig.
Maar algemeens gesteld zijn ik en jij verantwoordelijk voor ons eigen gedrag en als je ze hebt dan toch ook die van je kinderen, maar daarna houdt het toch echt op. Gewoonweg omdat we er 0,0 invloed op hebben, en vaak ook geen notie van hebben. En zelfs als we er notie van hebben...wat dan...stampvoeten voor de deur van een ministerie...die zijn voor een deel zelf net zo verrot.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door