Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3383525
Lizzy schreef: vr 09 aug 2019, 15:45 Nee, ik snap je vraag wel en ik vind het ook wel een terechte vraag. En ik vind Basil ge-wel-dig zoals je weet. En ik houd van Bassets. Gewoon omdat het van die vreselijke lieve honden zijn. En voor het mooie (eigenlijk, als je diep in mijn hart kijkt) vind ik Basil ook wel wat te zwaar. En hadden zijn ogen wat minder mogen hangen. Hij is nu wat hij is en ik vind hem geweldig lief, schattig en aandoenlijk en ik hoop dat hij gezond 16 jaar mag worden. Die potentie heeft hij naar mijn mening wel, want hij is niet gebouwd als de Teckel op pagina 1 of de Mastino op pagina 1. En ik hoop dat Basil niet te zwaar en "hangend" gaat uit groeien. De tijd zal het leren.

Maar zo gaat ie niet worden:

Afbeelding

Zo ook niet natuurlijk:

Afbeelding

Maar zoals deze hond gebouwd is, op deze 2de foto: staat naar mijn mening hem niks in de weg om gezond en prettig door het leven te gaan.

Voor mij persoonlijk (en dat heb ik ook in Basil's topic geschreven) vind ik de Basset Hound te zwaar en teveel hangend oog/teveel vel. En wat mij betreft mag ook hier een stoplicht gehanteerd gaan worden "te zwaar en te korte poten/laag op de grond, teveel vel/hangend oog = rood, mag niet, verboden. Dus ja, ik vind Basil in 1 adem super! Maar ik vind ook dat fokkers die overdrijven bij het fokken van de Basset Hound evengoed aan banden gelegd moeten worden.
OK, dat begrijp ik wel. En daar kan ik het ook wel mee eens zijn.
Ben blij dat ik deze kijk op dat ras ook leer. Het bleef wat in m'n hoofd spoken, maar ik durfde het niet zeggen.
Ik begrijp het verschil wel hoor met een extreem doorgedreven hond.
#3383526
chery schreef: vr 09 aug 2019, 17:12 Ik begrijp wel een beetje wat ze bedoeld. Er zijn gewoon bepaalde forumleden die denken dat iedere kortsnuit of iedere basset of iedere whatever ongezond is. Die hebben dat oordeel en punt uit. Maar er zijn echt veel normaal functionerende, in mijn geval, bullen. Maar bij deze mensen is dat geen dicussie.

Hoe vaak krijg ik de reactie als mijn meiden aan het racen zijn met andere honden. Huh kan dat wel?? Dat zijn toch die hondjes die niet kunnen ademen en rennen??? Aan de ene kant frustrerend, aan de andere kant ben ik super trots, dat mijn bulletjes laten zien dat ze gewoon hond zijn.

Ik snap ook wel dat het gevoelig ligt. Maar het probleem rondom rashonden die last hebben van hun uiterlijke kenmerken: die speelt. En het zou gewoon zo fijn zijn geweest als we daar met elkaar op een normale manier over hadden kunnen praten.

Ik vind dat in dit topic nergens fatsoensnormen zijn overschreden. Er wordt een hele kritische vraag gesteld. Ik vind dat dat moet kunnen. En PoP haalt Basil aan. Maar het gaat niet om Basil. Nog een keer. Het gaat om alle rassen die links of rechtsom lijden door hun uiterlijk. Overdreven kenmerken hebben (die fokkers graag overdrijven). En dan moeten we met elkaar nog definiëren wat lijden is. Volgens die bullen fokker in het filmpje op pagina 1 lijden haar honden niet. Ik vind dat haar honden naar adem liggen te happen. Dus we zijn er nog niet, qua discussie. Maar daarom heeft de overheid ook de Universiteit Utrecht ingehuurd. Om dat voor ons te gaan bepalen. Want zelf kunnen en konden we het niet, de fokkers niet, de eigenaren niet.
#3383528
chery schreef: vr 09 aug 2019, 17:12 Ik begrijp wel een beetje wat ze bedoeld. Er zijn gewoon bepaalde forumleden die denken dat iedere kortsnuit of iedere basset of iedere whatever ongezond is. Die hebben dat oordeel en punt uit. Maar er zijn echt veel normaal functionerende, in mijn geval, bullen. Maar bij deze mensen is dat geen dicussie.

Hoe vaak krijg ik de reactie als mijn meiden aan het racen zijn met andere honden. Huh kan dat wel?? Dat zijn toch die hondjes die niet kunnen ademen en rennen??? Aan de ene kant frustrerend, aan de andere kant ben ik super trots, dat mijn bulletjes laten zien dat ze gewoon hond zijn.
ja maar, ja maar, ja maar, ik kreeg echt elke keer weer te horen " mijn hond is bang van herders, want hij is gebeten door een herder" en andere aanverwante opmerkingen over "enge heddurs". Net wat Lizzy zegt, we hebben het hier niet over 1 type hond of probleem en ook niet over 1 hond in het bijzonder (al snap ik PoP haar vraag wel en diezelfde vraag is ook door mijn hoofd gegaan). Dus ik snap de reactie van Frans Bulletje ook niet zo. En ik vind de reacties op de vraag van PoP ook heel netjes, feitelijk en over het ras gaan, niet over Basil zelf.

En de focus ligt nu op de korte snuiten en naakte katten met korte poten, maar de lijst is inderdaad eindeloos. En we hebben als mensen gewoon een verantwoording tegenover onze dieren, om te zorgen dat ze gezond zijn, een normaal functioneel leven kunnen leiden ipv lijden en geen idioot verhoogd risico op aandoeningen tijdens hun leven hebben (zoals een hernia bij een teckel ofzo).
We moeten ophouden met gezondheidsproblemen normaal te vinden bij een ras, zoals het jack russel-huppeltje, oorontstekingen bij honden met lange oren (daar is de basset ook een serieuze kandidaat voor, maar de cocker spaniel ook en nog wel meer rassen met veel te zware, lange oren) en dat soort dingen. Het is niet normaal, dat hoort niet.
#3383530
chery schreef: vr 09 aug 2019, 17:12 Ik begrijp wel een beetje wat ze bedoeld. Er zijn gewoon bepaalde forumleden die denken dat iedere kortsnuit of iedere basset of iedere whatever ongezond is. Die hebben dat oordeel en punt uit. Maar er zijn echt veel normaal functionerende, in mijn geval, bullen. Maar bij deze mensen is dat geen dicussie.

Hoe vaak krijg ik de reactie als mijn meiden aan het racen zijn met andere honden. Huh kan dat wel?? Dat zijn toch die hondjes die niet kunnen ademen en rennen??? Aan de ene kant frustrerend, aan de andere kant ben ik super trots, dat mijn bulletjes laten zien dat ze gewoon hond zijn.
Nou, dat was niet mijn overtuiging of insteek hoor!
Ik vroeg mij gewoon wat af. Maar nu iemand mij uitlegt waarom Basil geen problemen zal krijgen, heb ik er ook absoluut geen probleem mee. Ik ben niet zo vertrouwd met het ras. Maar ik had ook geen vooroordelen, ik ging wel af op wat ik zie en stelde mij de vraag.
Maar ik ben zeker geen fanatieke tegenstander van kortsnuiten of teckels of wat dan ook. Zelfs niets van staffords.
Want eerlijk, zowat elke rasgroep staat wel een keer ter discussie.

Dat Basil ter sprake komt, is puur omdat dat momenteel leeft op het forum. En ik geniet ook van de foto's van hem! En dat hij een schat van een pup is en een komische jonge hond, dat heeft met zijn uiterlijk niets van doen. Ik wilde hem zeker niet vernederen oid. Ik stelde mij de vraag, puur op het uiterlijk.


Ik vraag me deze week ook af (zij het dan wat meer al lachend) waarom Lique zo langharige honden heeft als ze ze toch steeds kort knipt of scheert. :P Maar ik kan het antwoord wel raden. Een hond (of ras) is natuurlijk veeel meer dan het uiterlijk alleen. 's winters is die vacht mooi en in de zomer is een beetje lange vacht (vrij) eenvoudig op te lossen. Moest ik het antwoord niet kunnen bedenken, zou ik het ook wel vragen. ;)
#3383531
Het zijn niet alleen de fokkers maar ook de kopers. Doet me denken aan een fokker die mensen aan de lijn kreeg dat ze wel een grote reu wilden, hun vorige woog nl 80 kilo en dat wilden ze weer, nou heeft die fokker gezegd dat ze dan maar zeker ergens anders moesten gaan zoeken, want 1 sowieso te dik, 2 zulke grote wilden ze niet fokken.
Dus tja....ik merk dus bij mijn ras dat het een wedstrijdje groter en zwaarder is (dus ook de eigenaren niet alleen de fokkers) en dat je je moet schamen als je een kleintje hebt :-\


Verder vind ik het wel goed om problemen te benoemen voor een ras, want zonder uberhaupt te benoemen zal er helemaal niks gebeuren. Er moet over gepraat kunnen worden. Ik vind dat we dat in dit topic best netjes doen.
En tuurlijk kunnen sommige dingetjes wat pijn doen, iedereen houdt van zijn hond en ras! Om de redenen dat ze wel geweldig zijn. Helaas zijn er ook steeds meer dingen die voor ellende zorgen voor het diertje waar iedereen enorm van houdt
#3383535
Jullie hebben gelijk. En ik heb ook niemand persoonlijk genoemd. Maar het is zo vaak zo jammer dat alles over 1 kam geschoren wordt.
Ik wil ook graag een bul waar ik lekker mee aan de wandel kan en gelukkig kan dat met die van mij.

Juist moet er discussie zijn en die ga ik ook niet uit de weg. Daar is het ras mij veel te lief en leuk voor.
#3383536
pearlsofpassion schreef: vr 09 aug 2019, 17:40 Nou, dat was niet mijn overtuiging of insteek hoor!
Ik vroeg mij gewoon wat af. Maar nu iemand mij uitlegt waarom Basil geen problemen zal krijgen, heb ik er ook absoluut geen probleem mee. Ik ben niet zo vertrouwd met het ras. Maar ik had ook geen vooroordelen, ik ging wel af op wat ik zie en stelde mij de vraag.
Maar ik ben zeker geen fanatieke tegenstander van kortsnuiten of teckels of wat dan ook. Zelfs niets van staffords.
Want eerlijk, zowat elke rasgroep staat wel een keer ter discussie.

Dat Basil ter sprake komt, is puur omdat dat momenteel leeft op het forum. En ik geniet ook van de foto's van hem! En dat hij een schat van een pup is en een komische jonge hond, dat heeft met zijn uiterlijk niets van doen. Ik wilde hem zeker niet vernederen oid. Ik stelde mij de vraag, puur op het uiterlijk.


Ik vraag me deze week ook af (zij het dan wat meer al lachend) waarom Lique zo langharige honden heeft als ze ze toch steeds kort knipt of scheert. :P Maar ik kan het antwoord wel raden. Een hond (of ras) is natuurlijk veeel meer dan het uiterlijk alleen. 's winters is die vacht mooi en in de zomer is een beetje lange vacht (vrij) eenvoudig op te lossen. Moest ik het antwoord niet kunnen bedenken, zou ik het ook wel vragen. ;)
Misschien kun jij toch beter overgaan tot rechtstreeks vragen ipv dat je het zelf maar gaat invullen.

Dat telkens kortzetten volgens jouw waarneming is bij deze honden nu Katja voor de 3de keer en de kleintjes voor de 1ste keer. Voorheen de oudjes werden wel in een kortere jurk gehouden zodat het doorkammen vrij vlot voor ze ging. Een ieder met oude langharige honden kan je vertellen dat ze dat geborstel, hoe lief je het ook doet, op den duur toch 0,niks meer vinden. Katja heeft gruwelijk veel vacht en heeft het, omdat ze ook nog zo'n druktemaker is, snel erg warm. Toen ik haar rondom het nestje kortgezet had ging het veel beter met haar, dus het jaar erop met die warmte was de keus snel gemaakt. Zeker ook als je weet hoe hard die vacht groeit.

De keuze om ook de kleintjes kort te zetten.....kort hé, niet kaal. Op de 1ste plaats zijn mijn honden natuurlijk meer dan een berg lang haar. Met korter haar zijn het nog steeds dezelfde honden en voel ik me niet verplicht dan maar een kortharige hond te kopen. Op de 2de plaats leven mijn honden een actief leven. Dat houdt in...boswandeling, strandwandeling, de zee in, de sloot in. Zo'n lange vacht blijft gerust 24 uur nat en verklit vrij makkelijk na een frisse duik. Zomers zwemmen ze meer, dus continue nat en veel borstelwerk,het is warm, de vacht houdt dan teveel de lichaamswarmte vast waardoor ze al vlot nog maar weinig kunnen (als in flinke wandelingen maken bij 23 graden oid) Dan nog de teken die moeilijk op te sporen zijn in die lange vacht en ik weiger nog steeds om er maar preventief botlek op te gooien.
En ja, het is voor mij ook zeker makkelijk als ze even wat korter staan, want wat ik zeker niet wil is dat ik moet denken...owww toch ff maar niet dat water in, want anders sta ik vandeweek weer 10 uur te borstelen.

Overigens is dat gewelles/nietus over het kortzetten van deze honden echt een gevalletje hollands geneuzel. In de Vs is het veel normaler dat de oesen getrimd door het leven gaan. Zeker in de warmere staten. En als je de oesgeschiedenisboekjes erop naslaat lees je dus dat de oesen vroeger bij de herder samen met de schapen in het voorjaar kort geschoren werd. De mijne zijn dus in het voorjaar kort gezet en die heb ik al 2x moeten bijwerken om ze kort door de zomer heen te krijgen. Die struikelen in april alweer over hun haar.

Overigens vind ik je vraag met Basil als voorbeeld ronduit slecht geformuleerd en getimed en kan me de reactie van fbulletje ook best voorstellen. Ik hoop dan ook dat ze zich bedenkt en vooral blijft posten over Basil.
#3383539
De hele discussie over de kortsnuiten word ik gewoon zo moe van.
Er zijn gezondheidsproblemen en het is altijd goed als je daarnaar gaat kijken hoe dat anders en beter kan.
Maar niet iedere franse bulldog of engelse bulldog heeft die problemen.
We hebben 26 jaar franse bulldoggen gehad en niet eentje had last van ademhalingsproblemen, Hugo heb ik zelfs zelden horen hijgen.
Veel ellende komt echt uit de broodfok en bij handelaren vandaan dat heeft een eerder onderzoek ook laten zien.
En juist deze laatst genoemden gaan lekker door want kunnen ze niet monitoren/aanpakken.
De media maakt nog veel meer kapot met hun niets zeggende uitzendingen waarin mensen aan het woord komen die zeker niet goed zijn voor het ras en gezondheid.
Maar mensen die ooit hebben meegewerkt aan een programma weten hoe hun woorden in een andere context
worden geplaatst, verknipt en geplakt. En mensen met kennis over het ras, goede fokkers kijken dus wel uit
om aan een programma mee te werken.
#3383541
chery schreef: vr 09 aug 2019, 18:00 Jullie hebben gelijk. En ik heb ook niemand persoonlijk genoemd. Maar het is zo vaak zo jammer dat alles over 1 kam geschoren wordt.
Ik wil ook graag een bul waar ik lekker mee aan de wandel kan en gelukkig kan dat met die van mij.

Juist moet er discussie zijn en die ga ik ook niet uit de weg. Daar is het ras mij veel te lief en leuk voor.
Ik heb nisk tegen het ras an sich hoor. Ik denk dat voordat de hype toesloeg je veel meer honden zoals jij hebt en toen zijn ze me nooit opgevallen als zijnde zielige poppetjes.

Andere kant van het over 1 kam scheren is dat ik 2 jaar geleden iemand sprak die net zo,n hond had als jij en gewoon met stamboom en alles en heel aktief e.d en die kreeg van een kenner te horen dat haar fbtje niet deugde, want hij knorde niet ::) als “men” dat dus al de maat vindt, dan weet je ook dat het ras tesamen met hun vernaggelaars erg ver heen is.
#3383544
fransbulletje schreef: vr 09 aug 2019, 18:20 De hele discussie over de kortsnuiten word ik gewoon zo moe van.
Er zijn gezondheidsproblemen en het is altijd goed als je daarnaar gaat kijken hoe dat anders en beter kan.
Maar niet iedere franse bulldog of engelse bulldog heeft die problemen.
We hebben 26 jaar franse bulldoggen gehad en niet eentje had last van ademhalingsproblemen, Hugo heb ik zelfs zelden horen hijgen.
Veel ellende komt echt uit de broodfok en bij handelaren vandaan dat heeft een eerder onderzoek ook laten zien.
En juist deze laatst genoemden gaan lekker door want kunnen ze niet monitoren/aanpakken.
De media maakt nog veel meer kapot met hun niets zeggende uitzendingen waarin mensen aan het woord komen die zeker niet goed zijn voor het ras en gezondheid.
Maar mensen die ooit hebben meegewerkt aan een programma weten hoe hun woorden in een andere context
worden geplaatst, verknipt en geplakt. En mensen met kennis over het ras, goede fokkers kijken dus wel uit
om aan een programma mee te werken.
Er zullen ongetwijfeld ook nog wel goed fbtjes zijn, maar de ellende komt echt niet enkel bij de broodfok vandaan. Als je op show bij de ring stond kreeg jeal plaatsvervangend benauwd en regelmatig komen er heuse fci-kampioenen voorbij die nog geen half neusgat hebben. Vorige week ook nog een stukje bewijsvideo van die kaatje of die da gezien waar ze aantoonden dat zo,n mops vna hun zo geweldig was. Jammer dat ze echt zelf niet zagen dat die hond na 3 minuten..of voor mijn part tien minuten hardlopen vreselijk naar adem stond te happen. En dat was dan hun bewijs dat hun hond geen probleem had.
#3383545
Eindelijk het lukt om bericht te plaatsen dus nog even verder.

Ruim vier jaar geleden kregen we onze Oliver, onze eerste bulldog.
We durfden het niet eerder aan om voor een engelse bulldog te gaan gezien de gezondheidsproblemen.
Maar er lag een convenant met de Raad van Beheer en dus op zoek gegaan naar een goede fokker.
Ook hier op het barfforum foto's van Oliver gepost.
Toen kreeg ik van een van de forumleden een reactie die ik nooit zal vergeten...veel geluk met je naar adem snakkende biggetje, zoiets was het.
Ik was echt zo boos, heb me ingehouden toen en daarom knapte er vanmiddag iets in mij toen Basil in dit topic werd aangehaald.
Was het over de Basset Hound in het algemeen geweest dan was het me waarschijnlijk minder opgevallen want heb er al eerder over gehoord dat ook die ter discussie staat. Het werd me te persoonlijk met de verwijzing naar het topic van Basil.

Overal waar artikelen/berichten in de media geplaatst worden over de kortsnuiten worden de baasjes uitgemaakt voor dierenbeulen.
De bulldog is echt zo'n geweldig ras, heerlijk karakter en ben gewoon verliefd op hun uiterlijk.
Dat dat uiterlijk kan zorgen voor gezondheidsproblemen is niet iets wat ik wil en zal ook alles doen om dat te voorkomen. Op zoek naar een goede fokker waar beide ouders gezondheids onderzoeken hebben gehad en gezond zijn verklaard om mee te fokken.
Onze Oliver heeft een prima conditie, geen ademhalingsproblemen en kan gewoon hond zijn.
Denk ook dat veel problemen voortkomen uit verkeerde voeding, veel bullen zijn echt te zwaar.
Dit zie je ook bij de Basset Hound, veel te zwaar maar ze hebben ook veel beweging nodig en dat gebeurd vaak ook te weinig.

De discussie gaat nu over veel hondenrassen, te lange oren, te korte poten, te lange rug, te dikke vacht, hangende ogen, uitpuilende ogen, huidplooien etc.
Toch zijn er veel rassen die al honderden jaren bestaan in deze vorm.
Hoe zag de mens er honderden jaren geleden uit, was ook anders met minder gezondheidsproblemen dan we nu kennen.
Gezondheidsproblemen ontstaan ook door het leven wat we nu hebben , veel bewerkte voeding, overal gif over je eten en in de lucht. Waar worden wij en onze honden allemaal aan blootgesteld en wat heeft dat voor gevolgen. Die korte neus wordt daar niet anders van maar kanker bij honden kan daar wel mee te maken hebben net als geldt voor mensen.
#3383546
Angelique schreef: vr 09 aug 2019, 18:36 Er zullen ongetwijfeld ook nog wel goed fbtjes zijn, maar de ellende komt echt niet enkel bij de broodfok vandaan. Als je op show bij de ring stond kreeg jeal plaatsvervangend benauwd en regelmatig komen er heuse fci-kampioenen voorbij die nog geen half neusgat hebben. Vorige week ook nog een stukje bewijsvideo van die kaatje of die da gezien waar ze aantoonden dat zo,n mops vna hun zo geweldig was. Jammer dat ze echt zelf niet zagen dat die hond na 3 minuten..of voor mijn part tien minuten hardlopen vreselijk naar adem stond te happen. En dat was dan hun bewijs dat hun hond geen probleem had.
Ik denk dat je op show ook niet de gezondste franse bulldoggen ziet, uiterlijk vertoon wat niets zegt over gezondheid. Hou niet van showen, heb liever een hond van en fokker die je niet in de ring ziet.
Er zijn heel veel bulldoggen groepen op facebook en als je daarin ziet wat voor bulletjes en ellende ervoor bijkomt dat is echt ongelofelijk. En daar kom ik echt zelden een hondje tegen van een goede fokker. Ik ben geen lid meer van die groepen, teveel gezondheidsproblemen echt zo triest daar word je heel verdrietig van.
#3383547
fransbulletje schreef: vr 09 aug 2019, 18:39 Ik denk dat je op show ook niet de gezondste franse bulldoggen ziet, uiterlijk vertoon wat niets zegt over gezondheid. Hou niet van showen, heb liever een hond van en fokker die je niet in de ring ziet.
Nee maar daar zie je wel de kampioenen en de stamboomhonden. En ik geloof er geen sikkepit van dat bij rassen als de engelse bull, franse bul, mopshond, pekinees ed de problemen in de broodfok zitten. Juist die enorme groep die op shows hun hijgende, knorrende hondjes hun rondje door de baan reanimeren en prijzen winnen zijn een enorm deel van het probleem.

Je zegt dat Oliver een goede conditie heeft. Wat houdt dat voor jou in? Kan hij bij zeg en graadje of 15-18 een leuke 15-20 km mee te wandelen? En dat is echt een oprechte vraag, want persoonlijk ken ik geen engelse bull waar je een serieuze wandeling mee maken kan.
#3383550
Kaela schreef: vr 09 aug 2019, 18:48 Nee maar daar zie je wel de kampioenen en de stamboomhonden. En ik geloof er geen sikkepit van dat bij rassen als de engelse bull, franse bul, mopshond, pekinees ed de problemen in de broodfok zitten. Juist die enorme groep die op shows hun hijgende, knorrende hondjes hun rondje door de baan reanimeren en prijzen winnen zijn een enorm deel van het probleem.

Je zegt dat Oliver een goede conditie heeft. Wat houdt dat voor jou in? Kan hij bij zeg en graadje of 15-18 een leuke 15-20 km mee te wandelen? En dat is echt een oprechte vraag, want persoonlijk ken ik geen engelse bull waar je een serieuze wandeling mee maken kan.
De 15-20 km gaan we niet halen maar dat ligt niet alleen aan Oliver, dat loop ik zelf namelijk niet.
Met Oliver kan ik gewoon een ronde van 45 -60 minuten wandelen bij die temperatuur, en voor mij is dat een normale wandeling.

Paar jaar geleden is er een onderzoek geweest naar de gezondheidsproblemen bij de franse bulldog, rond de 80% zonder stamboom.
Stamboom is geen garantie voor een goede gezondheid maar zoek een goede serieuze fokker!
#3383555
fransbulletje schreef: vr 09 aug 2019, 18:57 De 15-20 km gaan we niet halen maar dat ligt niet alleen aan Oliver, dat loop ik zelf namelijk niet.
Met Oliver kan ik gewoon een ronde van 45 -60 minuten wandelen bij die temperatuur, en voor mij is dat een normale wandeling.

Paar jaar geleden is er een onderzoek geweest naar de gezondheidsproblemen bij de franse bulldog, rond de 80% zonder stamboom.
Stamboom is geen garantie voor een goede gezondheid maar zoek een goede serieuze fokker!
Maar zou Oliver het kunnen? Ik liep dat ook bij lange na niet dagelijks met Oscar, maar deden we eens gek, dan liep hij dat fluitend. Denk je dat Oliver dat zou kunnen?

De reden dat ik het vraag, is omdat ik 45-60 minuten mee wandelen niet zoveel vind zeggen. In die zin, dat vind ik heel normaal, niet goed. Dus voordat ik een aanname doe, vraag ik het je, want ik ben daar oprecht nieuwsgierig naar.

Dat onderzoek, dat is leuk. Maar ik geloof er om eerlijk te zijn niets van. Je hoeft echt maar 1 keer op een show gekeken te hebben om met eigen ogen te zien hoe bedroevend slecht het gesteld is met de gezondheid van franse en engelse bullen, mopshondjes, pekinezen ed. En zet dan in zo'n tv programma zo'n fokker neer en je bent echt nergens met stamboomfokkers meer. Ja, er zijn enkele uitzonderingen en dat is mooi. Maar ik geloof gerust dat ook minstens 80% van de stamboombullen ernstige gezondheidsproblemen hebben. Hele dierenklinieken draaien er op.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door