Dat vaccinatieprogramma is best wel heftig.
Van eind jaren zeventig ben ik en in Duitsland geënt. Waarvoor ik precies
wel geënt ben weet ik niet, voor wat
niet weet ik wel. Geen bmr, pneu en kinkhoest. Mazelen en rode hond heb ik zover ik weet niet gehad, bof is twijfelgevalletje, oorontsteking en kinkhoest zeker.
De oorontsteking die ik als baby had heb ik best last van gehouden omdat de behandeling destijds op zich liet wachten door onenigheid over borstvoeding, dat was in die tijd not-done in Duitsland. Arts zei doodleuk: 'Eerst stoppen met borstvoeding'.

Last is niet echt ernstig maar bijvoorbeeld bij een keelontsteking veel pijn aan dat oor en neussnuiten is niet fijn omdat het lijkt alsof de troep dan mijn oor inschiet ipv mijn neus uit, een reden waarom ik eerder mijn neus ophaal en het dan uit mijn oor voel trekken.
De kinkhoest liep ik - begin tienerjaren - op in het buitenland tijdens een langere vakantie, daardoor en onbekendheid van kinkhoest in NL bij artsen heeft die kinkhoest te lang aangehouden. Het is uiteindelijk vanzelf overgegaan omdat toen men er eindelijk achter was, ik al aan de beterende hand was. Ik heb daar waarschijnlijk zeer lichte longklachten aan over gehouden en misschien een wat gevoelige keel. Ik kan me het hoesten nog herinneren, herkende het later bij iemand anders, merkte het op en inderdaad bevestigde de huisarts het later.
Als BKV (bewust kinderloze vrouw) denk ik dat als ik kinderen had gehad niet voor bmr en pneu geënt zou hebben. Kinkhoest zit er standaard bij, zou het los zijn, dan zou ik het niet doen. Ik had mijzelf wel tegen rode hond laten enten als er een kinderwens was geweest.
Volgens mij geldt voor bmr, pneu en kinkhoest dat als je de symptomen kent, er prima op tijd bij kan zijn voor er complicaties optreden. Probleem is alleen dat artsen de kennis kwijtraken doordat het steeds minder vaak voorkomt, dus je moet zelf dan beter op de hoogte zijn.
Zo weet ik van iemand die met een hersenvliesontsteking door de huisarts naar huis werd gestuurd met de boodschap maar een paracetamolletje te nemen. Godszijdank zelf toch naar het ziekenhuis gegaan en direct opgenomen, die was zeker niet de volgende dag weer thuis.
Groet, Esther