Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3242111
gefeliciteerd, de dochter van een vriendin is ook heel erg misselijk geweest (9 maanden) en het enige wat zij binnenhield was yoghurt met stratiatella. Ze woont in België en daar kon ze het niet vinden, dus nam ik het mee naar de training (waar ik de moeder van ken).
#3242120
Zo, nu evenwat uitgebreider.

Ik ga met Millymol mee en zie dat zij een bron heeft gebruikt die ik ook heb opgezocht:
http://www.zehg.nl/wordpress/behandelin ... s/voeding/

Je eigen principes over eten, laat staan gezond eten, zijn nu niet belangrijk. Gezond eten kan je ook weer na de bevalling. Wat nu wel belangrijk is, is dat je energie binnenkrijgt. Zo compact mogelijk, want je kan maar weinig binnenhouden. Junkfood etc is heel compact in energie. Dat heeft je kind nu nodig! Normaliter haalt een baby in de buik echt wel wat hij nodig heeft van zn moeder. Totdat het gewoon op is. Je hebt nu al ondergewicht, je hebt geen voorraad meer. Een baby bouwen kost veel energie. Het is niet voor niets dat zwangeren vaak moe en lethargisch zijn; dat is om energie voor de baby te sparen.
En het is niet alleen dat je een baby moet bouwen, je moet zelf ook reserves maken. Voor het laatste stukje zwangerschap, na de bevalling en voor de eerste periode van borstvoeding.

Het is nu nodig dat je eet wat je binnen kan houden. Ongeacht wat dat is! Is dat nu Mac Donalds, dan maar Mac Donalds. Is dat een pizza met salami, dan dus een pizza met salami. Is het een smoothie met volle yoghurt en fruit en groene blaadjes, dan dat. Ik zou ook nutridrinks overwegen. Ik ken de heersende opinie van hier daarover, maar de gezondheid van je kind is nu belangrijker. Ook of je er wel of geen schimmel van op je kruis krijgt, is serieus nu niet belangrijk.
Blijft de misselijkheid toch teveel aanwezig, ga weer terug naar het zkh. Dan maar aan de sondevoeding.


Overigens is niet alleen de directe gezondheid van je kind in het gedring (de organen worden immers nu aangelegd), ook de indirecte:
http://www.hongerwinter.nl/item.php?id=32&language=EN
Klinkt heel lullig, zo'n linkje naar het hongerwinteronderzoek, maar is het niet, of toch zo echt niet bedoeld. Zoals in de laatste alinea te lezen valt, is een zwangere met HG te vergelijken met een zwangere in de hongerwinter. Het heeft echt wel gevolgen voor je kind, zelfs over meerdere generaties en is niet op het eerste oog zichtbaar.
Daarom dus, zoveel mogelijk energie tot je nemen. Het is echt niet dat er geen voedingsstoffen in brood, suiker (al dan niet geraffineerd) etc zitten. Zelfs een Happy Meal bevat voedingstoffen, bouwstenen voor je kind en zelfs vitamines.


Nu is het allemaal nog heel abstract, baby in je buik. Been there (meerdere keren zelfs), done that. Maar belangrijk is het lange termijnplaatje. Voor je kind.
Dus ga eten en drinken, wat je maar binnenhoudt. Probeer iig wat tips van de dietist uit. Gebruik medicijnen. Ga terug naar het zkh als het niet snel betert en dan sondevoeding oid.



Zwangerschap is niet alleen rozegeur en maneschijn. Het is een cultureel cliche dat het wel zo zou zijn. Wil niet zeggen dat er geen kern van waarheid inzit, maar het is gewoon niet altijd zo. dat is vervelend, want je gezapig voelen is echt wel prettiger dan je strontziek te voelen.
Maar: het gaat over! Echt waar!
Klagen mag. Dat mag hier, tegen meneer, tegen de huisdieren (die zeggen toch niets terug :P ) en voor mijn part tegen de cassiere van de buurtsuper.
:bigarmhug:
#3242123
Gefeliciteerd Marloes :bigarmhug:

En ook sterkte :-*

Tja ik begrijp heel goed jouw aversie tegen de adviezen tegen wat de dietiste zegt!
Ik zou dat slecht door mijn strot krijgen!

Raar maar waar - wat Koekje zegt snijdt hout :biggrin2:
Vergeet even wat gezond is.
Denk aan lekker, hartig, vet junkfood.
Hoeft geen pizza van de pizzeria te zijn.
Je kan ook zelf pizza maken met biologische groente en vlees, idem met hamburgers met zelf gebakken brood.

Probeer dingen te bedenken die je niet vies vind en eet die - voor je kind!!!
Zwangerschap duurt "maar" 9 maanden - dat is niets op een mensenleven. Daarna kan je eten wat je wilt :biggrin2:
#3242146
Mooi geschreven Koek! Ben het helemaal met je eens! Ik heb twee totaal verschillende zwangerschappen gehad. Ik vind het waanzinnig mooi om moeder te zijn en als ik een ei kon uitbroeden had ik een huis vol koters. Maar het zwanger zijn was niet mijn ding, heel simpel. Maar echt, je krijgt er iets moois voor terug en dat is zó cliché maar zó waar. Hoewel het eerste jaar kei en keihard werken is en jezelf totaal wegcijferen voor t kleine mensje. En als jij net als ik pech hebt, dan moet je dat ook al tijdens je zwangerschap. Echt hoor, vingers in je oren als de zoveelste zegt 'zwangerschap is geen ziekte, ik deed tot m'n weeën alles nog'. Laat maar lullen, ieder lijf is anders. Maar mijn lijf maakte wel de mooiste kindjes die er ooit op aarde hebben rond gelopen, toevallig! :-*
#3242165
Dank je, Koek! Hier kan ik wat mee. Nu ik het begrijp is het een stuk minder moeilijk om tijdelijk mijn ideeën over voeding overboord te gooien.

Even kort. Ik denk niet dat ik ook nog maar enige keuze heb. Gisteren hoopte ik dat nog maar vandaag weet ik wel beter. Het gaat gewoon niet. Ik heb vanmorgen huilend wat roomijs op omdat ik gewoon iets binnen wilde krijgen en daar dan nog enigszins een heel klein beetje zin in had. Een lepel of vier en nu lig ik weer doodziek plat. De ochtenden zijn het slechtst maar het moet echt beter gaan anders ga ik terug naar het ziekenhuis.
Ik ga een pak sinaasappelsap open trekken van een liter. Is die aan het einde van de dag niet op dan stop ik met vechten en ga ik terug aan het infuus.

De nutridrink staat koud. Mijn schoonmoeder is nu hier om te helpen en gaat kijken of ze er een soort van milkshake van kan maken. Chemisch of niet chemisch, het interesseert me eigenlijk geen bal meer. Ik ben zo slap als een vaatdoek en ik heb nu gewoon bouwstoffen nodig.

En, o ja, iedereen heel erg bedankt voor de felicitaties! :-*
Door Martine-Tom
#3242167
Oh probeer ook eens naar texturen te kijken. Ik krijg bij banaan niet weg door de textuur ervan, ook niet in een shake maar mango bijv wel. Ben ik beroerd heb ik het minst moeite met knapperig (chips, kancjebrot ed) dus als roomijs bijv goed valt zoek het dan in die textuur. Een kennis van me smeltte een Marsreep en mengde die met ijs om zo iig iets binnen te krijgen. Wat je eet doet er ff niet toe, als je maar eet, sterkte!
#3242169
Hope schreef:Dank je, Koek! Hier kan ik wat mee. Nu ik het begrijp is het een stuk minder moeilijk om tijdelijk mijn ideeën over voeding overboord te gooien.

Even kort. Ik denk niet dat ik ook nog maar enige keuze heb. Gisteren hoopte ik dat nog maar vandaag weet ik wel beter. Het gaat gewoon niet. Ik heb vanmorgen huilend wat roomijs op omdat ik gewoon iets binnen wilde krijgen en daar dan nog enigszins een heel klein beetje zin in had. Een lepel of vier en nu lig ik weer doodziek plat. De ochtenden zijn het slechtst maar het moet echt beter gaan anders ga ik terug naar het ziekenhuis.
Ik ga een pak sinaasappelsap open trekken van een liter. Is die aan het einde van de dag niet op dan stop ik met vechten en ga ik terug aan het infuus.

De nutridrink staat koud. Mijn schoonmoeder is nu hier om te helpen en gaat kijken of ze er een soort van milkshake van kan maken. Chemisch of niet chemisch, het interesseert me eigenlijk geen bal meer. Ik ben zo slap als een vaatdoek en ik heb nu gewoon bouwstoffen nodig.

En, o ja, iedereen heel erg bedankt voor de felicitaties! :-*

Effe een hele dikke knuffel want dit is echt zwaar zeg.. Heel veel sterkte voor jullie allemaal.

Ik wil je nog 1 ding meegeven: qua vitamines, er is nl wel 1 vitamine waar je op moet letten dat je die binnen krijgt nu, vitamine B1 oftewel thiamine. Die stof is namelijk ook nodig voor de energievoorziening van je lichaam. Ik hoop dat ze daarop gecontroleerd hebben in het ziekenhuis, maar anders wel navragen. Een tekort kan schadelijk voor jouw lijf zijn en het komt voor bij mensen met HG, vooral als ze al 6-8 weken niet goed kunnen eten.

Juist als je een infuus met glucose zou krijgen, gaat je lijf extra vitB1 gebruiken en kan er een tekort ontstaan. Meestal wordt er tegelijk met starten infuus een supplement gegeven. Vraag het na, want een echt tekort kan ernstige gevolgen hebben. Ik wil je niet bang maken, maar het zou zo zonde zijn als dit gemist wordt, dat ik je toch wil waarschuwen.

Hier even nog wat info over vit B1; http://www.voedingscentrum.nl/encyclope ... ne-b1.aspx
#3242171
Ik ga met koek en Jantine eens dat zwanger zijn echt niet leuk is, voor mij is het ook eens en nooit meer :-X ( was ook eigenlijk altijd al mijn plan maar vriendlief wil er 2, maar dat gaat hem echt niet worden!)
Al die o zo bijzonder en geweldig hype is volgens mijn enkel omdat als vrouwen echt wisten hoe het was er een stuk minder zwanger zouden worden ::)

Ik heb tot nu toe migreren, exstremen fybromialgie pijn en nu als laatste leuk iets incontinentie gekregen er door :-X
En dat is dan de exstremen dan tel ik nog niet de normalen dingen mee zo als constipatie, exstremen vermoeidheid, banden pijn en het bijna niet meer kunnen draaien in bed mee, Echt humor hoor zwanger zijn :(

Ik krijg elke keer op YouTube een reclamen filmpje van pampers of hoe geweldig zwanger zijn wel niet is, roep dan van frustratie de nare bijwerkingen van zwanger zijn terug >:(

Ik hoop dat je snel je iets beter voelt en het pak sinaasappelsap weg krijgt vandaag!
Sterkte er mee :bigarmhug:
#3242197
Wow, had ik deze even gemist... :o
Ik heb niet alles doorgelezen dus ik zeg vast dingen dubbel.

Dikke proficiat met je zwangerschap. Dit is geen leuk deel nee. Ik vroeg mij in het begin ook af of ik het wel leuk vond. Kleine parasiet in je lijf die je ziek maakt. Een week of 2 is dat nog te doen, maar langer wordt toch echt wel zwaar. En ik had dan nog een lachertje vergeleken met jou. Het wordt wel veel fijner eens je de baby voelt bewegen. Dan weet je waar je het voor doet.


Mijn eerste tip en stelregel is: eet wat je binnen houdt!
Waar je zin in hebt, waar je goed op reageert en wat je liefst binnen houdt.

Dat is gewoon het allerbelangrijkste voor het moment.
Het heeft geen zin heel zwaar te eten als je het er toch terug uitgooit.

Aangezien je goed voelen, of zo goed mogelijk, ook tussen je oren zit en je lichamelijk het verschil tussen gezond eten of enkel zooi ook voelt, is dat wel een balansoefening tussen niet té ongezond en niet te weinig calorieën.
Probeer een beetje een knop om te draaien in je hoofd maar luister vooral naar waar jij je goed bij voelt.

Neem je ook je zwangerschapsvitaminen? Best een combipil en niet enkel.foliumzuur, maar die is wel het belangrijkste. Ze innemen in combinatie met wat vit C is altijd goed en neem ze in op een moment op de dag dat je je het beste voelt. Vele van die pillen vallen namelijk zwaar op de maag en dat is natuurlijk heel stom in dit geval...
Maar het zorgt ervoor dat je gerust kan zijn dat je geen tekorten krijgt, wat je dan ook eet. Mijn gyne zei ook dat ik gerust niet elke dag mocht nemen als ik heel slecht was. De eerste 12 weken is foliumzuur wel belangrijk, dus als de combipillen niet lukken, zou ik foliumzuur apart nemen. Dat valt minder zwaar. De rest van de pillen zou ik verschillende merken uitproberen. Daar kan verschil op zitten.


Vet is niet ongezond en een goede energiebron. Maar eet
dan gezonde vetten, geen transvetten of verbrande vetten. Geen rijk aan omega 6 maar net omega3 rijke.
Waardevolle en frisse oliën in je voeding zijn heel leuk en gaan vlot binnen.
Zuiver en dan volle zuivel zie ik ook geen probleem in. Ik heb al wat lekkere combinaties met fruit voorbij zien komen. En dat hield je wel binnen heb ik gelezen?

Evt wat vette vis? Ik weet niet of dat lukt. Als je hem kraakvers koopt en even invriest voor je hem eet zou je hem zelfs rauw kunnen eten. En dus ook koud en fris.
Ik weet dat dat snel en gemakkelijk afgeraden wordt voor zwangeren maar dat is toch wat kort door de bocht. Voorverpakte vis zoals gerookte zalm is veel gevaarlijker.

Noten en zaden zijn natuurlijk ook leuk. Mij is aangeraden niet te veel noten te eten als zwangere, maar ik weet eigenlijk niet of dat gegrond is.

Ik zou ook vruchtensappen of soep drinken ipv water. Maar dan wel verse vruchtensappen. Geen uit concentraat want dat is hetzelfde als frisdrank en geven veel sneller zuur in de maag. Het allerbeste is zelf persen, maar ik kan goed volgen als dat nu niet lukt en ik koop ze ook vaak uit de koeling in de supermarkt. Gewoon opletten dat het niet uit concentraat is en dat ze maar beperkt houdbaar zijn. En zonder toegevoegde suikers bij voorkeur, maar dat is eigenlijk bijna nooit. Ik heb al gemerkt dat het in Nl iets moeilijker te krijgen is dan in Be, maar als je zoekt vind je vast wel iets.

Het is een feit dat je nu vet en suikers nodig hebt. Maar die suikers kan je naar mijn inziens net zo goed uit fruit halen als uit geraffineerde suikers. Zeker als je dat beter binnen houdt. Als de vezels er te veel aan zijn drink je dus sap...
Als je wat zetmelen binnen houdt, in welke vorm dan ook, zou dat wel nuttig zijn, ookal zijn dat dan lege calorieën. Als je zwanger bent heb je dat naar het schijnt toch wat nodig.

Havermoutpannekoekjes met wat fruit, al dan niet gebakken vond ik ook heerlijk. Ale, nog steeds. :biggrin2:

En wat mij een hele goede lijkt is advocado. Heel goede vetten, super gezond en geconcentreerd. Is ook goed te verwerken als basis voor neppudding (met vb banaan, dadel en chocolade) of in frisse gerechten. In bepaalde smoothies kan het ook.

Maar ik zou dus vooral luisteren naar je lichaam en kijken waar je maag nog redelijk op reageert.
En neem platte rust he. ;) Gun.jezelf de rust en tijd om te verteren.
Als je meteen na overgeven alweer zin hebt in eten, eet dan iets. Het kan zijn dat het er wel in blijft.
Eet iets met suiker voor je opstaat en blijf nog 10 min liggen. Eet kleine beetjes de hele dag door. Niet in grote hoeveelheden. Want als je te lang niets eet ben je sneller misselijk. Honger is dus absoluut zoveel mogelijk te vermijden ivm misselijkheid...
En eet dus waar je maar zin in hebt op dat moment.
Bij mij hielp het om toch een beetje frisdrank zonder prik te drinken bij honger of 's ochtends en dan een beetje later echt iets eten. Zodat mijn suikerspiegel niet te laag stond bij het eten.

Verder wil ik je sterkte toewensen.
Ik hoop voor je dat het niet voor 9 maand is. Heb dat bij mijn moeder twee keer gezien, en dat is niet om mee te lachen...
Maar ik wil je ook zeggen er zeker de moed in te houden. Het komt nog redelijk stap voor stap op maar het stopt vrijwel van de ene dag op de andere. Of wordt toch merkbaar minder. Bij mij was het plots veel minder maar 's avonds bleven de oprispingen ed. Dat heeft iedereen die zwanger is wel in meer of mindere mate als de zwangerschap verder gevorderd is. Of dat denk ik toch, het is toch heel algemeen.
#3242204
Allereerst, van harte gefeliciteerd!!!! Wat betreft je misselijkheid e.d. daar kan ik je niet in adviseren.... Wat betreft het ondergewicht, wel een klein beetje:
In november heb ik na een simpele ingreep, een geperforeerde darm 'gekregen'.... In de week tussen de simpele ingreep en de spoedoperatie, ben ik aardig wat afgevallen plus een aantal dagen erna nog meer, omdat ik alleen sondevoeding kreeg op de IC, waarvan ik de helft er weer uitgooide..... Dus ik had ook ondergewicht... na 10 dagen ziekenhuis ben ik weer naar huis gegaan (heb dr om gesmeekt, wilde thuis weer gewoon eten).... Ik kreeg als advies (van alle betrokken artsen) om alles te gaan eten wat ik lekker vond, hoe ongezond het ook was! Daarnaast die nutridrinks ook.... Die heb ik niet gedronken, want die vond ik ontzettend vies, plus ik had ook na een paar slokken het gevoel alsof ik vol zat..... Ik ontbijt zelf pas heel laat, maar ik moest nu meteen ontbijten als ik uit bed kwam... Dus een boterham met een dikke laag pindakaas en hagelslag... Tussen de middag idem. Als avondeten, at ik met de pot mee, zij het een heel klein beetje..... Bijna elke avond haalde mn man een frikandel speciaal voor mij of een cheeseburger..... Om de paar dagen, haalde hij ook choco toetjes en wat ik maar lekker vond..... En at ik tussendoor allemaal hele ongezonde dingen, maar hierdoor kwam ik langzaam weer aan..... En vooral kreeg ik meer energie.....ook moest ik, zoals anderen jou hier adviseren, volle yoghurt, kwark e.d. eten.....

Voor jou zal het een stuk moeilijker zijn vanwege je misselijkheid en moet je uitproberen wat je binnen houdt, maar ik wil ermee zeggen, ik heb ondergewicht ook meegemaakt en het ging ook tegen mn 'pricipes' is, al dat ongezonde..... Maar het heeft me wel geholpen om weer terug te komen op mn oude gewicht (eigenlijk een beetje teveel, maar daar werk ik aan).....

Ik wens je heel veel sterkte en ik hoop dat je toch een beetje kan genieten van je zwangerschap :-*
#3242205
Allereerst wat een geweldig mooi nieuws! En wat super om te lezen dat je mede hierdoor het ergste m.b.t. de depressie achter je hebt kunnen laten!

Met betrekking tot tips is al veel genoemd. Kijk vooral wat je wel binnen weet te houden want iets is altijd nog beter dan niets ;)
Ik zou denken aan volle yoghert en daar wellicht wat limonadesiroop doorheen (puur) of yoghurtijsjes maken.
Wat verder ook hele geconcentreerde voeding is, zijn van die energiegelletjes die duursporters vaak gebruiken (voorbeeld: https://www.duursport.nl/energie-gels). Die zou je wellicht in de koelkast kunnen leggen zodat ze koel zijn en zitten hoog in energie waardoor je maar weinig substantie binnen krijgt maar met veel energie.
Heel veel sterkte!
#3242207
Dank allemaal!

Straks overleg met de verloskundige.
Mijn menu tot vandaag: 5 lepels roomijs en een half glas appelsientje sinaasappelsap.
Ik vrees echt dat dit niet kan blijven zo. Van mij mogen ze er een sonde in gooien.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door