Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Hope
pearlsofpassion schreef:Daarom zijn we er toch gewoon voorstander van om jongen van hun moeder te scheiden op het momebt dat ze daar klaar voor zijn.
Er is een moment dat elk dier zijn eigen weg gaat, van nature uit.
Wat is er verkeerd mee dat te respecteren?

Bij katten ligt dat rond de 16 weken. Dan wil moeders er vanaf.
Bij honden weet ik dat uiteraard niet. Misschien komt er nooit een moment dat ze ze zou verstoten, maar er komt zeker een moment waarop het jong gewoon op zijn eigen poten staat en moeder alleen nog een hele goede bekende is.
Dat is bij koeien ed ook zo.

Dat je deze koeien zonder al te veel stress kan scheiden vzn hun kalveren, wil niet zeggen dat het geen kwaad kan. Het is toch een enorm verlies voor zo'n kalfje om niet bij de moeder op te groeien. En voor een koe om niet echt moeder te mogen zijn. Dat heeft niets met beseffen te maken of met geen stress daaromtrend. Het is een verlies voor beide partijen, compleet tegennatuurlijk en ik vind het schandalig.

Kinderen die na de geboorte in een weeshuis terechtkomen weten ook niet beter. Zullen we al onze kinderen dan maar zo opvoeden? Ik dacht het niet he...
Zou nochtans veel beter zijn voor de economie. Efficient en al de moeders meteen terug aan het werk.
Over moeders zijn ook genoeg meningsverschillen. De één houdt zijn kind een jaar op de slaapkamer of in het ouderlijk bed, de andere baby gaat meteen op de babykamer. De één gaat naar de opvang, de ander niet. Dus nee, zo simpel ligt dat niet.
Door doranto
Hope schreef:Over moeders zijn ook genoeg meningsverschillen. De één houdt zijn kind een jaar op de slaapkamer of in het ouderlijk bed, de andere baby gaat meteen op de babykamer. De één gaat naar de opvang, de ander niet. Dus nee, zo simpel ligt dat niet.

+1
Bovendien is een mens geen dier.
Bij dieren die door de mens zijn "gecreëerd" is het bovendien echt niet altijd beter om de jongen erbij te laten. Het jong is voor wat betreft de manier van drinken bij de moeder volgens mij niets veranderd, terwijl het uier van de moeder vaak totaal anders is door de selectieve fok.
Dit is wat mijn ervaring met geiten is:
Ik heb al 30 jaar geiten en jaarlijks lammeren. Ik kruis een melkras expres met een vleesras, om de enorme melkgift wat binnen de perken te houden. Met max. 10 weken gaan de bokjes weg bij de moeders en hun zusjes (mede omdat ze al heel vroeg kunnen dekken). Het duurt soms wel 14 dagen voordat het uier van de moeder weer een beetje zacht en soepel wordt. Door het enorme geweld waarmee het drinken gepaard gaat, heeft het uier veel te lijden en is het voor de moeders zéker niet prettig om hun jongen te zogen! Ze doen het om de druk van het uier te verlichten, maar zouden liever geen lammeren laten drinken en doen dat dan ook zo kort mogelijk. Zo gauw de ergste spanning van het uier is, worden de lammeren weggeschopt. Als de bokjes weg zijn, laten de moeders hun dochters vrijwel altijd niet meer drinken. Dat komt omdat ik vanaf dat tijdstip zelf ga melken en dus de druk voldoende van de uiers houd. Dat zegt volgens mij genoeg.
Bij een koe met 4 spenen, wordt bovendien vaak maar 1 speen gebruikt (zeker als daar voldoende uit komt) dat is ook niet echt fijn voor de moeder en goed voor het uier lijkt mij.
Vleeskoeien hebben een wat 'normaler' uier en ondervinden waarschijnlijk minder hinder van het harde stoten van de kalveren.
Door Hope
Doranto schreef:
+1
Bovendien is een mens geen dier.
Bij dieren die door de mens zijn "gecreëerd" is het bovendien echt niet altijd beter om de jongen erbij te laten. Het jong is voor wat betreft de manier van drinken bij de moeder volgens mij niets veranderd, terwijl het uier van de moeder vaak totaal anders is door de selectieve fok.
Dit is wat mijn ervaring met geiten is:
Ik heb al 30 jaar geiten en jaarlijks lammeren. Ik kruis een melkras expres met een vleesras, om de enorme melkgift wat binnen de perken te houden. Met max. 10 weken gaan de bokjes weg bij de moeders en hun zusjes (mede omdat ze al heel vroeg kunnen dekken). Het duurt soms wel 14 dagen voordat het uier van de moeder weer een beetje zacht en soepel wordt. Door het enorme geweld waarmee het drinken gepaard gaat, heeft het uier veel te lijden en is het voor de moeders zéker niet prettig om hun jongen te laten zogen! Ze doen het om de druk van het uier te verlichten, maar zouden liever geen lammeren laten zogen en doen dat dan ook zo kort mogelijk. Zo gauw de ergste spanning van het uier is, worden de lammeren weggeschopt. Als de bokjes weg zijn, laten de moeders hun dochters vrijwel altijd niet meer drinken. Dat komt omdat ik vanaf dat tijdstip zelf ga melken en dus de druk voldoende van de uiers houd. Dat zegt volgens mij genoeg.
Bij een koe met 4 spenen, wordt bovendien vaak maar 1 speen gebruikt (zeker als daar voldoende uit komt) dat is ook niet echt fijn voor de moeder en goed voor het uier lijkt mij.
Vleeskoeien hebben een wat 'normaler' uier en ondervinden waarschijnlijk minder hinder van het harde stoten van de kalveren.
Moeder en kind hebben ook niet altijd hetzelfde belang.
Kijk ik naar de veulens van de buren, die hebben het wel fijn. Ze lopen vanaf geboorte tot januari (dat is gemiddeld 9 maanden en dat is voor paardenbegrippen echt lang) bij hun moeder. Met 9 maanden gaan de veulens er dan af. Die veulentjes hebben altijd in een groep gelopen en die groep blijft bestaan. Alleen de moeders gaan eruit, de rest van de groep blijft intact en bestaat uit merries en ruinen van 9 maanden tot 3 jaar. Die veulens vinden dat echt vreselijk. Echt. Die zijn dagen van slag.
Maar die moeders niet hoor. Die zijn blij dat die veulens weg zijn, ze hebben het zwaar gehad. Die veulens blijven namelijk gewoon drinken en niet zo'n beetje ook. De merries krijgen zoveel voer als ze willen maar ze krijgen het er gewoon niet aan gegeten. Daarnaast beginnen die veulens ook gewoon echt lastig te worden, ruw te spelen, worden brutaal. Voor die veulens komt het moment van spenen eigenlijk nog steeds te vroeg, voor die merries komt het eigenlijk wat te laat. De eigenaar neemt de gulden middenweg maar zowel moeder als kind moeten concessies doen aan elkaar.
Door TomsBorders
Ik vind het altijd een beetje een moeilijk dillema, ik probeer altijd biologisch vlees te halen en niet teveel te eten, ik ga zelfs naar de biologisch snackbar (in Eindhoven) en het is altijd veel lekkerder ook nog eens. Maar het lukt me niet altijd helaas. Daarnaast vind ik het niet per se slecht als je het rest vlees van niet biologische dieren haald, want dan wordt dat tenminste nog gebruikt en heeft het dier niet voor maar 10% van zijn lichaam geleden. Ik zit ook nog niet zo lang in de vlees wereld dus ik ben ook nog aan het ontdekken (tot mijn 18e mocht ik thuis geen vlees eten, toen een periode "inhalen" en nu weer een soort volwassen bewuste middenweg zullen we maar zeggen). Enja als je het niet kan betalen dan vind ik niet dat je slecht bezig bent ofzo maar als je je ogen ervoor sluit of dan alsnog heel veel eet (en met een duurde stukje net wat minder at), dan vind ik dat wel rot.
Zelf vind ik het vooral jammer dat biologisch, natuurlijke ingrediënten etc. een marketingsslogan zijn en dat de rest als gewoon gezien wordt.
Het liefste had je dat alles wat deze ingrediënten had in normale verpakking zat en dat de rest slogans had als MET veel E nummers, Veel Toegevoegde shit, met een KILO SUIKER volgens mij is dan de bewustwording wat sterker op een gegeven moment
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door