Lizzy schreef: Ik zie die paarden bij Hempfling steeds 'geeuwen'. Is dat vergelijkbaar met geeuwen als oversprong gedrag van honden?Kan idd stress zijn, maar kan ook ontspanning, of als ze schrikken of pijn hebben.
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Lizzy schreef: Ik zie die paarden bij Hempfling steeds 'geeuwen'. Is dat vergelijkbaar met geeuwen als oversprong gedrag van honden?Kan idd stress zijn, maar kan ook ontspanning, of als ze schrikken of pijn hebben.
Mijati schreef: slaan met de staart is inderdaad een teken van verzet. Op zich valt het in dit filmpje nog wel mee. de oren liggen bij elke oefening plat in de nek, een teken van boosheid.Waar zie jij de oren in de nek liggen? Ik zie ze namelijk gewoon ontspannen opzij staan.
Dus nee, in de ring is hij niet echt happy.
Daarbuiten valt natuurlijk weinig over te zeggen.
Mijati schreef: slaan met de staart is inderdaad een teken van verzet. Op zich valt het in dit filmpje nog wel mee. de oren liggen bij elke oefening plat in de nek, een teken van boosheid.Ik zie geen oren die plat in de nek liggen. Hooguit naar de ruiter gericht uit oplettendheid.
Dus nee, in de ring is hij niet echt happy.
Daarbuiten valt natuurlijk weinig over te zeggen.
pike schreef: Ik zie ook alleen maar oren die zijwaarts of naar achteren gericht worden om op te letten wat de ruiter vraagt. Als ik al wat aan kan merken dan is het dat het paard het niet zo leuk vindt om achterwaarts te treden. En dat is op zich niet eens zo vreemd want een paard loopt van nature niet gauw achterwaarts.Aaaah Emiel! Emiel is leuk, ik heb veel les van hem gehad.
Hope een vraagje aan jou: Als je het over Monty en Klaus Hempfling hebt, waar past Emile Voest in dit plaatje?
Boeffie Blafmans schreef: Hè kakocavi, kun je het nou niet gewoon bij jouw kijk op het filmpje laten, en andere reacties in hun waarde laten, ipv daarover te klagen, waardoor mensen zich weer gaan verdedigen, en het topic, wat volgens mij voor het overgrote deel een positief topic is, met allemaal hele leuke filmpjes van blije paarden met mensen die prachtig werk verrichten, in het negatieve wordt getrokkenWat zeg ik voor negatiefs? Andere mensen hier zeggen negatieve dingen over het filmpje, naar mijn mening soms onnodig. Ik merk dat alleen op, geef niet eens een waardeoordeel en noem ook geen namen. Niemand hoeft zich aangevallen te voelen, wat mij betreft![]()
Hope schreef: Aaaah Emiel! Emiel is leuk, ik heb veel les van hem gehad.
Zijn loswerk systeem is top. Heel duidelijk voor de paarden, goede lichaamstaal, weinig tot geen druk.
Hij werkt echt met minder druk dan Monty maar wel weer meer volgens een systeem dan Klaus.
Waar Emiel dan weer wel echt heel goed in is (beter dan Klaus) is lesgeven en uitleggen wat hij doet. Klaus zie je bij een paard staan, hij doet wat abracadabra en niemand kan hem nadoen (bij wijze van spreken).
Emiel kan precies zeggen wat hij doet en waarom en kan dat ook op zijn leerlingen overbrengen. Dat vind ik dan weer wel echt een groot voordeel. Een eigenaar die Emiel ziet werken krijgt les en kan zelf thuis verder aan de slag.
pike schreef:Ach, ik ken hem alleen van de lessen hoor. Maar hij werkt fijn.JIj bent bevooroordeeld geloof ik
![]()
Dank je, dat klinkt heel positief.
Lizzy schreef: Ik zie die paarden bij Hempfling steeds 'geeuwen'. Is dat vergelijkbaar met geeuwen als oversprong gedrag van honden?Ik zie gapen vooral veel bij paarden die spanning loslaten. Spanning van nu of spanning van vroeger. Een trauma aan het verwerken zijn bijvoorbeeld.