Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Ik gebruik geen bacterie dodend middel. Ik maak gewoon schoon met Klok allesreiniger en pak 3 keer per dag een nieuw vaatdoekje (microvezeldoekje). De doekjes was ik op 60 graden en eens in de zoveel tijd op 90 graden. Voor de honden gebruik ik een deel van het aanrecht dat ik voor onszelf niet gebruik en zij hebben hun eigen snijplank, mes, schaar, etc. Vroeger maakte ik schoon met chloor, Dettol en de hele mikmak. Ben er mee gestopt en ik leef gek genoeg nog steeds.
Wij hebben ook voor de barf spullen aparte messen, bakken, snijplank en dat staat links naast de wasbak. Dat is ons stukje "vies aanrecht". We spoelen alles dagelijks vrij eindeloos om en schoon en gooien alles regelmatig door een gewoon afwasmiddelsopje. Eens in de zoveel tijd gooi ik de vaatwasser aan met alle barfspullen, op het hete programma. En dan wordt het hoekje uitgebreid gesopt, gedettolt en ge-heet-watert. Dat doe ik ook voordat we een drukke dag met visite en mee-eters hebben, nadat mijn moeder enthousiast groente had staan snijden op de barf-snijplank en het in de ontdooibak deed  :-X
robbiekomvoor schreef: [/b]

Oh ja?
Nee,dat wist ik niet,het is dus helemaal niet nodig om elke dag een schoon vaatdoekje te pakken? ???
Ik zou wel elke dag een schone pakken, maar voor tussendoor kun je 'm dus in de magnetron doen. ;)
Ik gebruik wel een aparte snijplank voor de honden, omdat daar ook pens op gaat en dat blijf je echt wel ruiken ook na schrobben.
Ik heb ook een apart mes voor de honden, maar dat is gewoon een stuk langer omdat ik voor de honden soms hele grote stukken vlees heb waar mijn eigen vleesmes gewoon te klein voor is. Maar heb ik niet zo'n lang mes nodig pak ik gewoon mijn eigen vleesmes.
Ik maak er verder geen punt van. Alles wordt gewoon afgewassen met klok precies zoals onze eigen spullen en het aanrecht wordt schoongemaakt met een spuitfles voor de keuken die nogal eens van merk kan wisselen. Mijn aanrecht is niet groot genoeg om een apart deel voor de honden te reserveren. En als ie dat wel was denk ik niet dat ik dat zou doen, het zou bij mij namelijk toch niet lang duren voor alles weer overal lag. Ik loop al ruim een halve eeuw rond zonder bacteriële infecties dus helemaal verkeerd kan het dan toch niet wezen.
Borke schreef: Als je vegetariër bent, dan kan ik me indenken dat je voor Barf apart 'gereedschap' gebruikt.
Maar waarom doen de niet-vegetariërs dat?

Wij doen het in ieder geval niet en we leven nog steeds  ;)
vanwege pens en boekmaag en stinkvis en bloederigebhaasorgaan. Nee, dan heb ik liever een apart snijplankje. En messen zijn apart omdat we voor onszelf andere soorten gebruiken dan die voor het vlees het meest handige zijn.
Wij hebben het geluk dat we veel ruimte hebben. Het hondeneten maak ik in een aparte ruimte klaar. Dus daar heb ik ook de hondensnijplanken, messen enz. Schoonmaken doe ik eerst met speciaal  professioneel schoonmaakmiddel dat ook in de slagerij ed gebruikt wordt. Dat lost al het bloed en vet op. Daarna een lapje met chloor. Ik heb overigens wel altijd handschoenen aan als ik met het hondeneten bezig ben. We zijn bezig met een nieuwe ruimte voor het hondeneten, dan krijgen ze zelfs een eigen vaatwasser.
Door Martine-Tom
Sher schreef: Ik haal bloed e.d. weg met keukenpapier en maak dan het aanrecht schoon met schoonmaakmiddel. Ongeveer één keer per week maak ik het aanrecht nog eens schoon met chloor. Mijn handen was ik gewoon met zeep uit een goedkoop zeeppompje Ik vond mezelf hiermee altijd wel netjes genoeg, maar voel me nu een beetje een viespeuk........ hoewel, nee eigenlijk vind ik de meesten hier nogal overdreven netjes.  :P
Zo doe ik het ook hoor, vraag me ook af, iedereen die zo ontsmet na barf portioneren, doen jullie dat ook als je voor jezelf gekookt hebt met vlees?
Ik maak gewoon schoon met allesreiniger, elke keer pak ik een schoon doekje en zo af en toe als ik het op mijn heupen heb dan gaat er iets van bleek ofzo door de keuken (omdat dat zo lekker schoon ruikt :P ) verder maak ik me er niet zo druk om eigenlijk...en ik leef nog steeds :P
nova schreef: yup, helemaal waar. Wees wel voorzichtig las je het doekje weer beetpakt, het kan heel heet zijn  ;)
Ik kreeg deze tip ook van mijn begeleidster die ook mensen met een bacterie fobie begeleidt - en zij kreeg die tip van een van haar clienten :P
Borke schreef: Als je vegetariër bent, dan kan ik me indenken dat je voor Barf apart 'gereedschap' gebruikt.
Maar waarom doen de niet-vegetariërs dat?

Wij doen het in ieder geval niet en we leven nog steeds  ;)
Ook al is die afgewassen vind ik het nog een onsmakelijk idee dat er eerder vuile pens op een plank is gesneden waar ik dan later een kipfiletje op snij. Ik heb ook vleesplanken en groenteplanken. Zou het nog alleen gewoon vlees zijn, zou ik het minder erg vinden, maar dat is het dus niet, dus vandaar alles apart.
Door Martine-Tom
Angelique schreef: Ook al is die afgewassen vind ik het nog een onsmakelijk idee dat er eerder vuile pens op een plank is gesneden waar ik dan later een kipfiletje op snij. Ik heb ook vleesplanken en groenteplanken. Zou het nog alleen gewoon vlees zijn, zou ik het minder erg vinden, maar dat is het dus niet, dus vandaar alles apart.
Ohja dat heb ik idd wel, aparte planken voor Barf, hakbijl speciaal voor barf en de tuinschaar...gebruik ik ook niet op mn eigen biefstukje  :P
Lida. S schreef: Wij hebben het geluk dat we veel ruimte hebben. Het hondeneten maak ik in een aparte ruimte klaar. Dus daar heb ik ook de hondensnijplanken, messen enz. Schoonmaken doe ik eerst met speciaal  professioneel schoonmaakmiddel dat ook in de slagerij ed gebruikt wordt. Dat lost al het bloed en vet op. Daarna een lapje met chloor. Ik heb overigens wel altijd handschoenen aan als ik met het hondeneten bezig ben. We zijn bezig met een nieuwe ruimte voor het hondeneten, dan krijgen ze zelfs een eigen vaatwasser.
Gewoon, omdat het kan Afbeelding
Martine-Tom schreef: Ohja dat heb ik idd wel, aparte planken voor Barf, hakbijl speciaal voor barf en de tuinschaar...gebruik ik ook niet op mn eigen biefstukje  :P
Dat is idd ook een puntje bij het aparte gereedschap, dat ik die hakbijl en megavleesmes bij de bereiding van ons eigen voer eigenlijk nooit nodig heb.  Maar goed, dan nog, in een duister verleden gebruikte ik om het blikkie kattenvoer te prakken al een apart vorkje  :biggrin2:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door