Irta schreef:
Maar komt dat minderen van contact door jouw "gezeik" of omdat dat nou eenmaal vaak zo loopt? Misschien heb je gelijk hoor, ik heb er zelf geen ervaring mee als fokker-zijnde. Maar wel vanaf de andere kant (als nieuwe puppenbaas) en hier is het juist andersom gegaan. De fokker waar alleen heel oppervlakkig contact mee was spreek ik nooit meer terwijl ik nog wel veel contact heb met de fokker die wel haar mond open trekt mocht er wat zijn. Ik wil juist graag zo'n fokker! Ik zie het trouwens ook niet als bemoeien maar adviseren/begeleiden. Zelf vind ik dat dus wel prettig, ik weet ook niet alles. Maar als ik dat niet fijn zou vinden zou ik dat ook gewoon vriendelijk zeggen
Maar ik zou dus absoluut niet m'n mond dicht houden omdat je onzeker bent of het wel goed valt bij de ander! Waar je denk ik wel voor moet waken is dat het beschuldigend overkomt ("ik had je al eerder gezegd" en zulk soort uitspraken, dan schieten mensen alleen maar in het defensief) dus ik zou het dan wel bij de feiten houden.
Het is gewoon per persoon erg verschillend. De ene is blij als je zegt..."wat je da nu doet is niet goed hoor" en de volgende ziet dat als een afkeur of kritiek omdat ze zo'n vertrouwen in die da heeft en ze enkel alles gewoon heel goed wil doen. En de ene is blij als ze bellen met "hij springt zo tegen je op" dat je een handvat geeft om dat af te leren en een ander vind dat je al snel een betweter als je een handvat geeft bij die mededeling omdat ik er dan vanuit ging dat als iemand zoiets aan me meldt dat ze dan een handvat verwachten en niet dat ik het als kennisgeving aan zou nemen.
En qua langdurig contact richting vriendschap op zeg ik altijd dat er dan meer nodig is wat overeenkomsten betreft dan enkel de relatie pupkoper/fokker. Dan moet je gewoon over van alles en nog wat lekker weg kunnen beppen.
Maar ik ken ook hele populaire fokkers die er een qua contact houden best een goed systeem op na houden. Is er een gedragsprobleem, stuur je ze naar een peut, is de hond niet lekker, dan stuur je ze naar de da, is er een onderhoudsprobleem stuur je ze naar de trimmer en verder zeg je op alles wat je medegedeeld wordt "ach en wee" of "jee wat leuk". De pupkopers vinden hun dus prettige mensen die altijd met je meeleven en altijd een goed advies geven en nooit kritiek leveren.
Het blijft voor mij dan ook iedere keer weer verrassend hoe contacten zich ontwikkelen. Bij de ene kun je meteen denken....joh, leuk lui bep bep bep en bij het 1ste het beste wat fout gaat of niet naar het zinnetje gaat kun je als fokker opfietsen en bij de volgende kun je denken, mmmmm, goed voor de hond, verder maar afwachten en dat groeit dan toch uit tot dikke mik waarbij de relatie fokker/pupkoper naar de achtergrond verdwijnt en je beiden gewoon eigenaar bent van nestgenoten.
Hoe dan ook, de behoefte om met elkaar contact te houden in meer of mindere zin moet gewoon van 2 kanten komen.