de berners die ik ken zijn ook erg lief
van de retrievers vind ik de golden over t algemeen t leukst.. de anderen vind ik vaak te blij, te opdringerig, te druk

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Monique77 schreef: En vraag me eigenlijk af hoe dat met andere eigenaren zit ... Gaan jullie onvoorwaardelijk voor het ras en vinden jullie elk hond van het ras leuk, of hebben jullie ook een scheiding in het ras zoals bij bv de labrador ?Nee, ik vind zeker niet alle mechels leuk. Ik val qua uiterlijk op de werklijnen. Forser, breder, mooiere hoofden en mooiere kleuren. Qua karakter wil ik echter geen nerveuze hond en ik vind de term "werkdrift" vaak gebruikt worden als mooi woord voor "volkomen geflipt". En dat hoeft voor mij dus echt niet, er moet wel rust in een hond te brengen zijn. En ik wil niet verplicht zijn 7 dagen per week keihard te werken met mijn hond, ik wil ook wel eens samen bankaardappel spelen en dat moet ook kunnen. Dus dat vind ik in de werklijnen wel moeilijk.
Monique77 schreef: Voor ons is de labrador toch wel de ideale hond !! Door de gezondheidsproblemen zijn wij afgelopen jaar eens gaan kijken of we niet een ander ras zouden nemen, omdat we de "gok" bij een labrador niet meer durfde te nemen.Vind ik dan alle afghanen leuk? Nee, zou echt voor het oude type gaan, staat dichter bij de afghaan van vroeger, veel bredere borst, en minder lange nek en vacht! en niet de show-afghanen die niet het werk kunnen doen waar ze voor zijn geboren, de oude types kunnen en mogen dan ook lekker coursen en rennen op de baan,
Er kwamen een aantal rassen naar voren die ons erg pakte, maar we bleven toch telkens weer terugkomen op de Lab !!
De labrador heeft toch meer het uiterlijk wat wij willen, hebben het karakter wat wij willen (het serieuze karakter met regelmatig de clown-acties), zijn ideale gezinshonden, zijn heerlijk baasgericht en kunnen aan de andere kant toch ook heerlijk hun middelvinger opsteken als ze ergens geen zin in hebben. Er zit dus wel een kop op wat zorgt dat hij niet gehoorzaam geboren zal worden, en daar houden wij wel van
Hond nummer 3 gaat dus absoluut weer een lab worden, maar we zijn wel van mening dat er genoeg labjes niet de looks/het karakter bezitten waar wij voor zijn gevallen bij de lab ....
Zo zijn een aantal lijnen erg nerveus/plakkerig aan de baas, en daar hebben wij minder mee ... Wij houden meer van open honden die ook zeker zelf een stukje karakter hebben !
Ook zie je in een aantal lijnen agressie, en ook dat vinden wij geen vooruitgang.
Tenslotte de looks, daar zit veel variatie in bij de labrador .... Wij houden van het iets grovere type in bone (waarmee wij dus niet vet bedoelen!) en zien teveel honden die in onze ogen meer op hazewind honden lijken
Dus ondanks dat de lab ons hart gestolen heeft vinden wij zeker niet alle labradors geweldig, en geeft het ons een leuke uitdaging om een lab te vinden die voor ons aansluit bij het beeld "De Labrador"
En vraag me eigenlijk af hoe dat met andere eigenaren zit ... Gaan jullie onvoorwaardelijk voor het ras en vinden jullie elk hond van het ras leuk, of hebben jullie ook een scheiding in het ras zoals bij bv de labrador ?
Kaela schreef: Nee, ik vind zeker niet alle mechels leuk. Ik val qua uiterlijk op de werklijnen. Forser, breder, mooiere hoofden en mooiere kleuren. Qua karakter wil ik echter geen nerveuze hond en ik vind de term "werkdrift" vaak gebruikt worden als mooi woord voor "volkomen geflipt". En dat hoeft voor mij dus echt niet, er moet wel rust in een hond te brengen zijn. En ik wil niet verplicht zijn 7 dagen per week keihard te werken met mijn hond, ik wil ook wel eens samen bankaardappel spelen en dat moet ook kunnen. Dus dat vind ik in de werklijnen wel moeilijk.Dank voor het typen, scheelt mij veel werk! Dus + 1
De showlijn mechels vind ik niet mooi. Veel te fijn, de hoofden worden meer kegels dan mooie herder hoofden. Ik zag op de show een reu en die vond ik qua forsheid nog nét in de buurt komen van wat ik bij een teefje het minimum vind. En toen was het een reu... Ik mis daar echt het stoere, ik zie zo'n showmechel nog niet zo snel een dikke boef in de kladden grijpen. En op behendigheid was er ook zo een, heel veel titels gewonnen, maar te lui om ook maar bij behendigheid door te willen lopen. Dat is geen mechel, dat is een look-a-like met titels. En uiteraard stel ik het nu zwart-wit, niet alle showlijnen zijn luie fijne poppetjes en niet alle werklijnen zijn nerveus en verknipt.
Ik hou dus van werklijn-uiterlijk, beetje pit, ook een beetje rust erin te krijgen. Er moet veel wil zijn om samen te werken, maar geen slaafsheid. Hondje mag ook wel eens iets humoristisch of eigenwijs doen, das alleen maar leuk.
M@rina schreef: Gut als ik jullie moet geloven ver de berners dan ben ik 2x per jaar het leven van mijn honden niet zeker. dan is de berner wandeling in Noordwijk en dan lopen er minstens 100, het zijn er zoveel dat je ze echt niet kan ontlopen en je ze dus de hele wandeling tegen komt, nog nooit ellende gezien.en zo ken ik de berner
Kinnie schreef: Wat ik grappig vind om te lezen: er worden veel eigenschappen genoemd die bij meerdere rassen passen, waarom dan toch net dàt ras?Omdat je niet selecteerd op 1 kenmerk, maar meerdere. En een ander ras kan bijvoorbeeld dezelfde werklust hebben, maar verkeerd formaat, of vacht, of een andere karaktereigenschap welke je niet aanstaat.