Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door MillyMol
Hylos schreef: za 13 nov 2021, 10:06 Het is idd heel lastig te begrijpen. Je kunt het ook amper maatregelen noemen. Doe het goed of doe niets, zou je zeggen.

En met een vaccinatiegraad van 85% begrijp ik ook niet wat ze nu met die besmettingsgetallen willen.
Al is heel NL gevaccineerd, besmettingen blijf je blijkbaar toch houden. Ik ken ze inmiddels persoonlijk, hele gezinnen die corona hebben terwijl men gevaccineerd is (nou oké, de kinderen niet allemaal geloof ik maar het kwam niet via hen). Je moet toch ook eens iets loslaten? De eventuele oplossing is het vaccin. Wil je die niet, prima maar dan is de kans groter dat je erg ziek wordt of zelf overlijd. Neem je die wel dan is het risico op ellende minder. Nu zo ongeveer iedereen gevaccineerd is, waarom dan nog zo richten op coronabesmettingen bij gevaccineerden? Wat is de verhouding met de ongevaccineerden? Ben ik wel benieuwd naar.

Van mijn part reken je de hele groep gevaccineerden niet meer mee in dit verhaal.. anders houdt het toch nooit op? 100% ga je toch niet halen. Wat is dan nu nog het doel? Ik gok namelijk ook dat je zo'n hoge vaccinatiegraad ook niet weer gaat halen volgend jaar. De mensen verliezen hun geloof of vertrouwen in dit verhaal ook eens. Dan wordt het dus een gebed zonder eind.
Het gaat niet zozeer om de verhouding gevaccineerden/ongevaccineerden bij het aantal besmettingen. Wat belangrijk is om te beseffen is dat het aantal ongevaccineerden in absolute aantallen nog te hoog is en in ca. 80% van de gevallen in de ziekenhuizen en op de ICU’s terecht komt, naast de groep die wel gevaccineerd is met het AZ-vaccin, wat volgens onderzoek door de bloedbank na zes maanden het minst effectief blijkt wanneer het gaat om antistoffen. Daarnaast nog groepen die om wat voor reden dan ook niet voldoende antistoffen hebben opgebouwd na vaccinatie met andere vaccins.

Het is waar dat gevaccineerden ook besmet kunnen raken en iemand anders kunnen besmetten. Maar:
a) is die kans veel kleiner;
b) dragen ze veel minder actief virus over;
c)worden ze er minder ziek van en komen ze nauwelijks in de ziekenhuizen terecht, laat staan op de ICU;
d) kunnen ze in theorie iemand besmetten die niet gevaccineerd is, die dan vervolgens wel een hoge viral load kan dragen en andere niet-gevaccineerden kan besmetten.

Deze vierde golf is vooral een pandemie van de ongevaccineerden met opnieuw overbelasting van de ziekenhuizen. En geen applaus dit keer. Wel een figuurlijke dikke vinger.

De “hele groep gevaccineerden niet meer meetellen in dit verhaal” zou mooi zijn als er niet zo gesjoemeld werd met valse coronabewijzen, en mensen niet zo hun best deden om apps te bouwen die het hele systeem van checken m.b.v. een QR-code onderuit halen.
Ik denk dat er maar één duurzame 'oplossing' is voor Covid-19 en dat is: massale uitbreiding van de beddencapaciteit dmv het bouwen van nieuwe ziekenhuizen (desnoods enkel en alleen voor Covid-patiënten). Kost misschien veel geld, maar dat doet de uitzichtloze situatie nu ook, en het heeft als bijkomend voordeel dat de bestaande ziekenhuizen de niet-Covid-zorg weer op zich kunnen nemen. Natuurlijk moet er ook personeel beschikbaar komen voor die nieuwe ziekenhuizen, maar als dat speciaal wordt opgeleid voor de behandeling van Covid-patiënten, kan het misschien ook met een kortere studie.

Het wordt tijd dat regeringen gaan inzien dat het momenteel een kwestie is van dweilen met de kraan open. Misschien moeten ze stoppen met hun pogingen de kraan dicht te draaien en zich in plaats daarvan richten op de aanschaf van meer, en betere, dweilen.
Door pike
Anne in Zweden schreef:Ik denk dat er maar één duurzame 'oplossing' is voor Covid-19 en dat is: massale uitbreiding van de beddencapaciteit dmv het bouwen van nieuwe ziekenhuizen (desnoods enkel en alleen voor Covid-patiënten). Kost misschien veel geld, maar dat doet de uitzichtloze situatie nu ook, en het heeft als bijkomend voordeel dat de bestaande ziekenhuizen de niet-Covid-zorg weer op zich kunnen nemen. Natuurlijk moet er ook personeel beschikbaar komen voor die nieuwe ziekenhuizen, maar als dat speciaal wordt opgeleid voor de behandeling van Covid-patiënten, kan het misschien ook met een kortere studie.

Het wordt tijd dat regeringen gaan inzien dat het momenteel een kwestie is van dweilen met de kraan open. Misschien moeten ze stoppen met hun pogingen de kraan dicht te draaien en zich in plaats daarvan richten op de aanschaf van meer, en betere, dweilen.
Laten we daar hier nu ook een mooi topic voor hebben. :biggrin2:
Door Hylos
MillyMol schreef: za 13 nov 2021, 13:15 Het gaat niet zozeer om de verhouding gevaccineerden/ongevaccineerden bij het aantal besmettingen. Wat belangrijk is om te beseffen is dat het aantal ongevaccineerden in absolute aantallen nog te hoog is en in ca. 80% van de gevallen in de ziekenhuizen en op de ICU’s terecht komt, naast de groep die wel gevaccineerd is met het AZ-vaccin, wat volgens onderzoek door de bloedbank na zes maanden het minst effectief blijkt wanneer het gaat om antistoffen. Daarnaast nog groepen die om wat voor reden dan ook niet voldoende antistoffen hebben opgebouwd na vaccinatie met andere vaccins.

Het is waar dat gevaccineerden ook besmet kunnen raken en iemand anders kunnen besmetten. Maar:
c)worden ze er minder ziek van en komen ze nauwelijks in de ziekenhuizen terecht, laat staan op de ICU;
d) kunnen ze in theorie iemand besmetten die niet gevaccineerd is, die dan vervolgens wel een hoge viral load kan dragen en andere niet-gevaccineerden kan besmetten.

Deze vierde golf is vooral een pandemie van de ongevaccineerden met opnieuw overbelasting van de ziekenhuizen. En geen applaus dit keer. Wel een figuurlijke dikke vinger.

De “hele groep gevaccineerden niet meer meetellen in dit verhaal” zou mooi zijn als er niet zo gesjoemeld werd met valse coronabewijzen, en mensen niet zo hun best deden om apps te bouwen die het hele systeem van checken m.b.v. een QR-code onderuit halen.
Het probleem is dus de ICU en de oplossing 100% vaccinatiegraad, elk jaar weer.

Dat is niet te realiseren, tenzij je het verplicht.
En toen? :-\

Vind het zo zonde dat we zo'n ontzettend hoge vaccinatiegraad hebben en met zijn allen alsnog hier in vast zitten.
Door Hylos
Siberienne schreef: di 09 nov 2021, 10:52 ‘Iedereen die zorg nodig heeft moet die kunnen krijgen’ : eens
Maar dat gebeurt nu dus niet he? En een van de redenen is de grote groep mensen die zich niet laten vaccineren omdat het vaccin niet mag van God. Of die boos zijn op de overheid. Dus wordt de electives zorg weer afgeschaald. En moeten mensen lang wachten op ingrepen die ze ook nodig hebben. Het gaat nu niet meer om lang wachten op zorg die kan wachten, het gaat om ‘semi kritische zorg’ die nu in sommige regio’s in de knel komt. Niet de heup vervanging maar de darmkanker chirurgie.

Het wringt. En dat is ook deels door keuzes die in het verleden gemaakt zijn door in te zetten op een hele kosten efficiënte zorg met een lean model, een bedbezetting op de IC voor Corona van 90% waardoor er niks geen ruimte is voor calamiteiten.

Ik ben er absoluut op tegen om te zeggen ‘niet gevaccineerd dan ook geen IC bed’ , vind ik totaal niet kunnen. Dan kun je ook rokers de kanker behandeling gaan ontzeggen etc etc. Dus eens dat dat niet kan.

Tegelijk; de ruimte om iedereen de zorg te geven die nodig is, die is er niet als het zo doorgaat. Het kan niet. En welke keuzes moeten er dan gemaakt worden? Dat is heel heel lastig.

Ik struikel daarbij over je opmerking over de ellenlange wachtlijsten; die waren er in NL voor de Corona tijd niet. Daar werd ook op gestuurd door verzekeraars en daar zaten eisen aan. Ja, mensen moesten soms even wachten maar ellenlange wachtlijsten? Echt niet. Even een vergelijk; wachtlijst in Noorwegen voor bezoekje KNO 6 mnd, buiten de steden al snel een jaar. Wachttijd afspraak huisarts 2-3 weken, wachttijd coloscopie 2-3 mnd, wachttijd rontgen foto heup; 3-4 weken, wachttijd fysiotherapeut 7-10 mnd, wachttijd hernia operatie, half jaar en zo kan ik nog wel even doorgaan. En dit zijn de tijden van voor Corona. Als ik dan aan NL terug denk, denk ik ‘we waren stront verwend’.
Het is ook heel lastig. Maar wat ik niet lastig vind is het feit dat je mensen geen zorg kunt ontnemen.
Dat gaat nu inderdaad verkeerd, maar dat kun je niet zo even in de schoenen schuiven van iemand die niet gevaccineerd wil worden, vind ik. Als dat geld wat ze in coronatoestanden pompen, kunnen ze misschien in andere tijdelijke oplossingen omtrent zorg pompen.

Wachtlijsten voor chirurgische ingrepen waren hier overigens echt wel lang hoor, zelfs in het Noorden. Tenzij echt kritisch wellicht.
Mijn pa lag in coronatijd in het ziekenhuis, in de kreukels met een hersenbloeding. Hem is nooit enige zorg ontnomen terwijl hij echt op sterven lag en later ook is overleden. Het contact liep soms wat stroef ivm de drukte maar alle 3 ziekenhuizen waar hij in heeft gelegen hadden daar echt tijd voor, ook de hersenoperaties.
Mijn moeder is vorig jaar aangereden met complexe beenbreuk tot gevolg, nu moeten de platen etc er uit. Ze is pás bij de arts geweest en die probeert gewoon dit jaar de operatie nog te plannen.. dat is binnen 6 weken dus.
Soms heb ik het idee dat het veel van "horen en zeggen" is ipv keiharde feiten. Maar dat is een aanname hoor.
Door Lizzy
Anne in Zweden schreef: za 13 nov 2021, 13:25 Ik denk dat er maar één duurzame 'oplossing' is voor Covid-19 en dat is: massale uitbreiding van de beddencapaciteit dmv het bouwen van nieuwe ziekenhuizen (desnoods enkel en alleen voor Covid-patiënten). Kost misschien veel geld, maar dat doet de uitzichtloze situatie nu ook, en het heeft als bijkomend voordeel dat de bestaande ziekenhuizen de niet-Covid-zorg weer op zich kunnen nemen. Natuurlijk moet er ook personeel beschikbaar komen voor die nieuwe ziekenhuizen, maar als dat speciaal wordt opgeleid voor de behandeling van Covid-patiënten, kan het misschien ook met een kortere studie.

Serieus, zo langzamerhand denk ik echt dat dit de enige fatsoenlijke oplossing is. Er staan zat gebouwen leeg, er zijn vast mensen die zich graag razendsnel om laten scholen tot Corona verpleegkundige (en daar hoef je geen full blown IC verpleegkundige voor te zijn), hang daar goede voorwaarden en salaris aan en laat je de boel de boel. De mensen die zich willen laten vaccineren en boosteren: geef ze snel een booster en mensen die zich niet laten vaccineren: die niet. Mensen die een mondkapje op willen: prima. Mensen die dat niet willen: ook prima. Weg met dat QR geneuzel, weg met al die halfzachteidiote maatregelen en gewoon weer verder gaan met leven. Ja, kost een hoop geld, maar dit kost ook heel veel geld. Bovendien hebben we dan voor altijd het corona-lek boven. En bovendien gaat dit allemaal geen reet helpen, dat wat ze nu doen. En last but not least: zijn we van dat tweedelingvandemaatschappijgeneuzel af.
Door Too
@Hylos
Ik denk dat dat echt een aanname is hoor van die planbare zorg
Ik ken toch echt ook wel heel andere verhalen.

En verder blijf je in dit soort gesprekken maar in kringetjes draaien omdat een echte oplossing er niet is.
In de 'oude situatie' met covid 1.0 was het met deze vaccinatiegraad vast al een stuk relaxter maar met Delta's besmettingscapaciteit loopt het toch weer vast en het kan goed zijn dat de Omega-variant ooit weer om nieuwe inzichten vraagt.

Ik benijd ook niemand die aan de kant van de adviezen en of beleid staat want wàt je ook onderzoekt, concludeert, adviseert, oplegt er zijn ALTIJD grote groepen die je ermee raakt, die er op welke wijze ook door gedupeerd worden, die het veel beter weten, die het te weinig of onzinnig vinden ...
Het is echt nooit goed :-\
Door Ina
Too schreef: za 13 nov 2021, 14:49 @Hylos
Ik denk dat dat echt een aanname is hoor van die planbare zorg
Ik ken toch echt ook wel heel andere verhalen.

En verder blijf je in dit soort gesprekken maar in kringetjes draaien omdat een echte oplossing er niet is.
In de 'oude situatie' met covid 1.0 was het met deze vaccinatiegraad vast al een stuk relaxter maar met Delta's besmettingscapaciteit loopt het toch weer vast en het kan goed zijn dat de Omega-variant ooit weer om nieuwe inzichten vraagt.

Ik benijd ook niemand die aan de kant van de adviezen en of beleid staat want wàt je ook onderzoekt, concludeert, adviseert, oplegt er zijn ALTIJD grote groepen die je ermee raakt, die er op welke wijze ook door gedupeerd worden, die het veel beter weten, die het te weinig of onzinnig vinden ...
Het is echt nooit goed :-\
+1
Door MillyMol
Anne in Zweden schreef: za 13 nov 2021, 13:25 Ik denk dat er maar één duurzame 'oplossing' is voor Covid-19 en dat is: massale uitbreiding van de beddencapaciteit dmv het bouwen van nieuwe ziekenhuizen (desnoods enkel en alleen voor Covid-patiënten). Kost misschien veel geld, maar dat doet de uitzichtloze situatie nu ook, en het heeft als bijkomend voordeel dat de bestaande ziekenhuizen de niet-Covid-zorg weer op zich kunnen nemen. Natuurlijk moet er ook personeel beschikbaar komen voor die nieuwe ziekenhuizen, maar als dat speciaal wordt opgeleid voor de behandeling van Covid-patiënten, kan het misschien ook met een kortere studie.

Het is beter om de put te dempen voordat nog meer kalveren verdrinken. De overheid moet ook meer energie steken in het achterhalen van de redenen van mensen om zich niet te laten vaccineren en daarmee aan de slag. Er loopt nog een flink deel rond met het idee dat ze zich niet hoeven laten vaccineren omdat ze denken dat ze er zelf niet zo ziek van zullen worden. Daar moet het gesprek mee aangegaan worden.

Verder gewoon de basismaatregelen verplicht stellen: anderhalve meter en mondkapjes, thuisblijven bij ziekteverschijnselen.
. Ik vind dat het paard daarmee achter de wagen gespannen wordt. De zorgverleners rennen bovendien op dit moment de andere kant op: de poort uit, niet de poort in. Ze zijn uitgeput en gefrustreerd. Ik geef ze geen ongelijk.

Het is een utopie om te denken dat genoeg mensen zich zullen aanmelden voor een opleiding om vervolgens zichzelf willens en wetens aan gevaar bloot te stellen. En hoe lang of hoe kort moet die opleiding dan zijn? Voordat we daar uit zijn zitten we ver in 2022. En dan heb ik het over basiszorg van patiënten die op een verpleegafdeling liggen. De zorg voor ICU-patiënten met COVID is mega-complex: beademing, tientallen infuuspompen met medicatie, nierfunctie vervangende therapie.

De meesten van jullie hebben werkelijk geen flauw benul van de complexiteit en wat erbij komt kijken om 1 patiënt met COVID op de ICU te verzorgen, laat staan tientallen. Dat ziet er ongeveer zo uit:
Bijlagen
16449685-FFA7-4F9D-A1CD-FD9E57496083.jpeg
Dat ziet er ongeveer zo uit:
16449685-FFA7-4F9D-A1CD-FD9E57496083.jpeg (123.36 KiB) 451 keer bekeken
Door Kaio

ja in duitsland hebben we wel genoeg bedden maar groot gebrek aan personeel
En er wordt geld uitgegeven aan steun aan ápps aan extra boa's etc, maar ik hoor niks over hoe we het in resort gaan aanpakken want ja we hebben gewoon veel ouderen en het was de laatste jaren al een probleem met de grote groep in ziekenhuizen en daar veranderd de komende 10 jaar niks aan .Doe iets aan waar het fout gaat!

En verder maatregelen, alweer die kappers he die zijn het schuld! En laten we ook essentiële winkels minder lang open zijn, want en moeten er meer mensen tegelijkertijd naar de winkel, dat gaat namelijk de verspreiding van het virus tegen. En andere winkels nog eerder dicht en horeca ook dan gaan mensen thuis wel samen komen , want er raken thuis in de huissituatie minder mensen besmet.
En daarbij is het grootste gedeelte van besmettingen bij 10-19 jarigen en en van ,0 tot 9 jarigen, eerder sluiten van winkels zal daar juist bij die groep veel effect hebben denk ik :P
En laten we het ongevaccineerde vooral heel erg ongemakkelijk maken maar we zijn tegen vaccinatieplicht en ook dwang maar dit noemen we overhalen . Kom er en gewoon voor uit dat je een plicht wil wellicht is het gezeik dan ook eerder klaar. Ik vind dat vingertje wijzen naar ongevaccineerde die vrijwillig mochten kiezen echt walgelijk. Kom er dan vooruit dat je het niet vrijwillig wilt :-X
Door Lizzy
MillyMol schreef: za 13 nov 2021, 17:00 Het is beter om de put te dempen voordat nog meer kalveren verdrinken. De overheid moet ook meer energie steken in het achterhalen van de redenen van mensen om zich niet te laten vaccineren en daarmee aan de slag. Er loopt nog een flink deel rond met het idee dat ze zich niet hoeven laten vaccineren omdat ze denken dat ze er zelf niet zo ziek van zullen worden. Daar moet het gesprek mee aangegaan worden.

Verder gewoon de basismaatregelen verplicht stellen: anderhalve meter en mondkapjes, thuisblijven bij ziekteverschijnselen.
. Ik vind dat het paard daarmee achter de wagen gespannen wordt. De zorgverleners rennen bovendien op dit moment de andere kant op: de poort uit, niet de poort in. Ze zijn uitgeput en gefrustreerd. Ik geef ze geen ongelijk.

Het is een utopie om te denken dat genoeg mensen zich zullen aanmelden voor een opleiding om vervolgens zichzelf willens en wetens aan gevaar bloot te stellen. En hoe lang of hoe kort moet die opleiding dan zijn? Voordat we daar uit zijn zitten we ver in 2022. En dan heb ik het over basiszorg van patiënten die op een verpleegafdeling liggen. De zorg voor ICU-patiënten met COVID is mega-complex: beademing, tientallen infuuspompen met medicatie, nierfunctie vervangende therapie.

De meesten van jullie hebben werkelijk geen flauw benul van de complexiteit en wat erbij komt kijken om 1 patiënt met COVID op de ICU te verzorgen, laat staan tientallen. Dat ziet er ongeveer zo uit:
Nee, ik heb daar ook geen kont verstand van, ik geef dat gelijk toe. Maar de overheid heeft bijna 2 jaar de tijd gehad he, om z'n zaken op orde te krijgen. En het is afgegleden naar beneden het nulpunt. Dus ik concludeer daaruit dat het niet helemaal goed gegaan is.

En jij kunt allemaal vinden wat je vindt, maar het helpt allemaal geen ene zak meer. De mensen doen het niet meer. Die willen niet meer. En jouw fotootje maakt ook echt geen indruk meer. Dus nou hebben we het twee jaar over jouw boeg gegooid en kunnen we voorzichtig vaststellen dat dat geen oplossing is. Dan moet je wat anders, toch?
MillyMol schreef: za 13 nov 2021, 13:15 Het gaat niet zozeer om de verhouding gevaccineerden/ongevaccineerden bij het aantal besmettingen. Wat belangrijk is om te beseffen is dat het aantal ongevaccineerden in absolute aantallen nog te hoog is en in ca. 80% van de gevallen in de ziekenhuizen en op de ICU’s terecht komt, naast de groep die wel gevaccineerd is met het AZ-vaccin, wat volgens onderzoek door de bloedbank na zes maanden het minst effectief blijkt wanneer het gaat om antistoffen. Daarnaast nog groepen die om wat voor reden dan ook niet voldoende antistoffen hebben opgebouwd na vaccinatie met andere vaccins.

Tja, dat is de theorie. Maar dat blijkt in de praktijk niet te kloppen.
Er krijgen behoorlijk veel gevaccineerden Corona en ze geven het door ook.
Komen zelfs geregeld in het ziekenhuis terecht en kunnen (mits ouderdom of ::) onderliggende ziekte, maar goed, daarvoor zijn ze ook gevaccineerd) er ook aan sterven!

En dat men nu gaat beweren dat 'blijkt' dat AZ minder goed werkt, daar krijg ik het ook van. Dat wist men van het begin! >:(
Door Lizzy
Ik was vandaag in de stad. Lekker wandelen door de winkelstraten. Alle, maar dan ook echt alle horeca gelegenheden zaten BOMVOL. Afgeladen. Zou ik ergens een kopje koffie hebben willen drinken (wil ik niet binnen in een volgeladen tent): had dat niet gekund. Dat virus is dus tot vanavond niet overdraagbaar. Gelukkig morgen overdag weer niet. En na 18:00 en 20:00 weer wel. Gek maar waar Siberienne!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door