Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

pike schreef: wo 10 nov 2021, 11:45 Dat soort nieuwsberichten zijn best verwarrend en onrust veroorzakend. Maar naast de meetbare antistoffen in het bloed hebben we ook nog geheugencellen.
Zoals ik het gegrepen heb, maakt je lichaam geen geheugencellen voor verkoudheidvirussen. Of muteren ze te snel om daar enig nut van te ondervinden.
Vandaar dat de bescherming zo kort is.

Zijn ze in NL nog steeds aan het mekkeren over AZ?
Ik heb het ook gehad. Nou prima. Maar ik moet wel zeggen dat ik nu zeker een booster Pfizer ga halen, en moest ik al Pfizer gehad hebben bij de 1e keren, zou ik dat misschien (waarschijnlijk) niet doen. En moest het AZ booster zijn, zeker niet.
Door Siberienne
pearlsofpassion schreef: wo 10 nov 2021, 13:32 Zoals ik het gegrepen heb, maakt je lichaam geen geheugencellen voor verkoudheidvirussen. Of muteren ze te snel om daar enig nut van te ondervinden.
Vandaar dat de bescherming zo kort is.

Zijn ze in NL nog steeds aan het mekkeren over AZ?
Ik heb het ook gehad. Nou prima. Maar ik moet wel zeggen dat ik nu zeker een booster Pfizer ga halen, en moest ik al Pfizer gehad hebben bij de 1e keren, zou ik dat misschien (waarschijnlijk) niet doen. En moest het AZ booster zijn, zeker niet.

En ook dat ligt genuanceerder. Bij infecties gaat het vooral om de mucosa-immuniteit en die gaat ook gepaard met een vorm van geheugencellen

Bij vaccinaties wordt de systemische immuniteit aangeslingerd en krijg je sowieso geheugencellen. Zie ook de studies over vaccinatie effect die die cellen zelfs meten.

Geheugencellen hebben is niet hetzelfde als helemaal nooit meer een infectie krijgen. Wel vaak een manier waardoor mensen minder ziek worden.
Door Djeena
Siberienne schreef: wo 10 nov 2021, 12:16 Ik zou soms willen dat mensen een beetje terughoudender waren met alles in de media te gooien. Zoals nu Hans Zaaijer. Het is een leuke man maar erg expressief en extrovert. Dit geeft gewoon heel veel onrust terwijl de betekenis ervan nog erg onduidelijk is.
Precies! Ik had hem gezien bij OP1 en dacht; wat krijgen we nu weer.
Maar door jouw uitleg heb ik het weer losgelaten :)
Siberienne schreef: wo 10 nov 2021, 14:29 En ook dat ligt genuanceerder. Bij infecties gaat het vooral om de mucosa-immuniteit en die gaat ook gepaard met een vorm van geheugencellen

Bij vaccinaties wordt de systemische immuniteit aangeslingerd en krijg je sowieso geheugencellen. Zie ook de studies over vaccinatie effect die die cellen zelfs meten.

Geheugencellen hebben is niet hetzelfde als helemaal nooit meer een infectie krijgen. Wel vaak een manier waardoor mensen minder ziek worden.
Thanx!

Wil dat ook zeggen dat we wel degelijk een langdurende werking kunnen krijgen van de vaccins? Vb na 3 prikken? Of kunnen we verwachten dat we daarvoor toch gaan moeten blijven boosteren want dat het steeds weer na een jaartje 'uitgewerkt' is?
Door Siberienne
pearlsofpassion schreef: wo 10 nov 2021, 16:47 Thanx!

Wil dat ook zeggen dat we wel degelijk een langdurende werking kunnen krijgen van de vaccins? Vb na 3 prikken? Of kunnen we verwachten dat we daarvoor toch gaan moeten blijven boosteren want dat het steeds weer na een jaartje 'uitgewerkt' is?
Ik durf daar geen harde uitspraken over te doen 😬

Maar ik denk dat de bescherming tegen ernstig ziek worden wel eens langer aan kan houden dan de bescherming tegen überhaupt geïnfecteerd raken.
Ik heb moeite met de booster, merk ik. Niet met de vaccinaties en sich trouwens: toen ik aan de beurt was voor de az vaccinatie heb ik direct gebeld. Maar er zijn wereldwijd zoveel mensen die nog niet eens de 1e hebben gehad en dan mag ik over een paar maanden waarschijnlijk een 3e gaan halen.
Door dinky89
Siberienne schreef: wo 10 nov 2021, 17:01 Ik durf daar geen harde uitspraken over te doen 😬

Maar ik denk dat de bescherming tegen ernstig ziek worden wel eens langer aan kan houden dan de bescherming tegen überhaupt geïnfecteerd raken.
Net in eenvandaag ging het over Janssen vaccin en over verminderde werking. In een bijzinnetje werd aan het einde gezegd dat het alleen over besmetting gaat en het nog even goed zou beschermen tegen ernstige ziekte/ziekenhuis opname.
Merk vaak dat ze het bij mindere werking altijd lijken te hebben over kans op besmetting terwijl ik persoonlijk bescherming tegen ernstige ziekte belangrijker vind want dat is wat de zorg overbelast ::)

@smulpaap: dat zijn inderdaad de mensen waarbij je je afvraagt wat ze wel niet denken en waardoor het virus blijft rondgaan omdat ze niet thuisblijven :-X
Door smulpaap
dinky89 schreef: wo 10 nov 2021, 18:48 Net in eenvandaag ging het over Janssen vaccin en over verminderde werking. In een bijzinnetje werd aan het einde gezegd dat het alleen over besmetting gaat en het nog even goed zou beschermen tegen ernstige ziekte/ziekenhuis opname.
Merk vaak dat ze het bij mindere werking altijd lijken te hebben over kans op besmetting terwijl ik persoonlijk bescherming tegen ernstige ziekte belangrijker vind want dat is wat de zorg overbelast ::)

@smulpaap: dat zijn inderdaad de mensen waarbij je je afvraagt wat ze wel niet denken en waardoor het virus blijft rondgaan omdat ze niet thuisblijven :-X
Ja,precies . Het type "Ik ben onsterfelijk, corona , stelt niets voor " en vaccineren is uiteraard voor schapen zonder mening
En ik heb respect voor ieders keuze hoor . Sommige mensen hebben een goede reden om huiverig te zijn voor vaccinatie .
Maar dergelijke figuren :-X geen greintje empathie . En als ik dan bv een beeld voorbij zie komen op tv van een hartpatiënt die langer moet wachten op een operatie en morgen misschien wel niet meer wakker word . Haar echtgenoot die er slecht van slaapt vanwege de angst dat het mis kan gaan met zijn vrouw. . Het zal je maar betreffen . Maar goed , mijn vriend heeft ijn werkgever gebeld en gezegd dat ie weer 5 dagen thuis gaat werken . En niet meer met deze collega,in contact wil komen .
Door hannabelgje
Blij dat in Belgie de zorg voor een groot deel gewoon door gaat. Mijn moeder heeft haar operatie staan op 20 december. Is toch wel belangrijk
Een vriend van mij in Nederland heeft onderzoeken nodig omdat hij al langere tijd ziek is, maar ivm corona moet hij wachten. Stel dat hij iets ernstigs heeft dan is dat toch echt niet handig......

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Door eelke
Inge en Bono schreef: wo 10 nov 2021, 18:01 Ik heb moeite met de booster, merk ik. Niet met de vaccinaties en sich trouwens: toen ik aan de beurt was voor de az vaccinatie heb ik direct gebeld. Maar er zijn wereldwijd zoveel mensen die nog niet eens de 1e hebben gehad en dan mag ik over een paar maanden waarschijnlijk een 3e gaan halen.
Snap ik wel! Maar goed, jij doet ook gewoon boodschappen en eet je avondeten, het is niet dat jij expres honger hebt omdat ze 'in Afrika honger hebben'.
Het is gewoon dik oneerlijk verdeeld in de wereld. Maar jij kunt er ook niets aan doen dat je hier geboren bent.

Om wel wat te doen; is er ergens een goede doelen is, betrouwbaar, die vaccineert in landen waar weinig vaccins beschikbaar zijn? Om te steunen? Weet iemand dat?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door