Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door dinky89
Tja, we zijn natuurlijk niet op 0 begonnen qua ontwikkeling van een vaccin natuurlijk. In die zin waren we al wel bekend met coronavirussen zoals Sars die tot dezelfde familie behoren van coronavirussen. Daarnaast is er natuurlijk enorm veel tijd en geld gestoken in specifiek dit virus om een vaccin te ontwikkelen waar normaal de tijd en geld wordt verspreid over verschillende onderzoeken.
Het onderzoek naar de uitwerking van het virus op mensen en wie wanneer zo ziek wordt van dit specifieke virus is natuurlijk nog veel nieuwer. Daarnaast ligt de eerste focus op onderzoek naar behandeling omdat ineens veel mensen ziek worden. Daarna komt er meer ruimte om te kijken naar oorzaken waarbij ze al wel verschillende trends hebben gezien op de IC. Zo blijkt 3/4 van de mensen die op de IC belanden man te zijn en overgewicht regelmatig voor te komen.
Door Kim_S
Het (Pfizer en Moderna) vaccin is gebaseerd op het RNA van het virus, de genetische code dus. Het triggert het lichaam om antistoffen te maken die gericht zijn tegen eiwitten die voortkomen uit die RNA code.

Dat staat los van hoe ziek iemand van het virus wordt, dus ik heb daar wel vertrouwen in.

Ook denk ik dat het vaccin zeker voldoende getest is, het enige waar ik mijn twijfels nog bij heb zijn de lange-termijn effecten, daarvoor is het gewoon nog veel te vroeg om daar iets over te zeggen.
Maar als het vaccin op het stukje RNA na gebaseerd is op andere vaccins, dan kun je daar ook al wel wat over zeggen natuurlijk.
Door Siberienne
Ik vind die variatie niet zo gek. Maar dat komt ook omdat ik daar een beetje aan gewend ben. Je ziet het eigenlijk bij alle infectieziekten wel, dat er soms mensen zijn die gevoeliger ervoor zijn dan de ander. Elke jaar belanden er ook jonge mensen op de IC met ernstige influenza bijvoorbeeld. Of overlijden mensen aan een simpele wondroos. Soms ook gewoon jonge voorheen gezonde mensen. Ik kan me ook nog steeds dat jongetje van 12 herinneren dat binnen een paar uur dood was aan een bacteriële infectie (pneumokokken). Nu worden tegelijk heel veel mensen ziek van een nieuw virus en hoewel het dan in procenten nog steeds een kleine kans is dat een jong gezond iemand ernstig ziek wordt, zijn de absolute aantallen zo hoog dat via via je het vaak lijkt te horen.

Ik zie het als een mismatch - pech fenomeen. Het is vaak een combinatie van factoren, een afweer die niet goed of te goed werkt, een kleine variatie in het immuunsysteem. Of de pech van een dubbelinfectie (mensen met 2 virussen tegelijk deden het ook slechter) of onderliggend probleem dat het net wat erger maakt (obesitas). De pech van een longembolie erbij. De hoeveelheid virus die iemand binnen krijgt lijkt ook een rol te spelen (er wordt gesuggereerd dat mondkapjes wellicht ook beschermen tegen ernst van de ziekte) en zo zijn er nog wel meer dingen te bedenken. Realiseer je ook dat op dit moment er heel veel gepubliceerd wordt, om kennis te delen maar de scoringsdrift is groot, dus niet alles wat in het nieuws komt klopt. En dat is voorzichtig uitgedrukt. Kaf van koren scheiden, daar gaan echt nog wel een aantal maanden overheen.

In Noorwegen loopt trouwens een groot onderzoek naar het mogelijk beschermende effect van levertraan.

Vitamine D wordt regelmatig genoemd als bescherming tegen allerlei virale luchtweg infecties. En dat zou best kunnen. Ik denk dat je vitD op peil houden een goed idee is.

En verder: adem in, adem uit. Chronische stress is slecht voor de afweer, dus schakel ik soms het Corona nieuws ook echt even uit...
Door Laika
Lizzy schreef: di 29 dec 2020, 08:54 Als je er ook op goegeld krijg je ongeveer 100 artikelen over "waarom de een dood gaat/super ziek wordt en de ander 3 keer zijn neus ophaalt". Immuunrespons lijkt daar een belangrijke factor. Maar men weet het gewoon nog niet helemaal. Ik zou zelf nu wel zorgen dat je vitaminegehalte D optimaal is. Gewoon, voor de zekerheid.
Dat dacht ik ook en nam al een aantal maanden 2500 IE D3 per dag. Omdat er een bloedonderzoek naar B12 gedaan moest worden is gelijk het D3 gehalte meegenomen. Dat bleek in mijn geval maar 50 te zijn :o De huisarts vindt 70 een betere waarde maar de internist vindt 50 ook goed omdat het lab dat aangeeft. Over de vermoedelijke relatie tussen D3 en Corona had hij nog nooit gehoord.
Door Lizzy
Laika schreef: di 29 dec 2020, 10:12 Dat dacht ik ook en nam al een aantal maanden 2500 IE D3 per dag. Omdat er een bloedonderzoek naar B12 gedaan moest worden is gelijk het D3 gehalte meegenomen. Dat bleek in mijn geval maar 50 te zijn :o De huisarts vindt 70 een betere waarde maar de internist vindt 50 ook goed omdat het lab dat aangeeft. Over de vermoedelijke relatie tussen D3 en Corona had hij nog nooit gehoord.
Zelfs 70 is veel te laag. Ja sorry dat ik het zeg maar nu wil je je vitamine D niveau echt boven de 80 hebben. Zeker in de winter. En dat is nog steeds een Europese waardes (en die vinden ze elders in de wereld te laag). Dus ik zeker direct een veel hogere dosering in gaan nemen. Ik weet niet welke vitamine D3 je inneemt, maar misschien ook een andere kwaliteit gaan innemen?
Door doranto
Laika schreef: di 29 dec 2020, 10:12 Dat dacht ik ook en nam al een aantal maanden 2500 IE D3 per dag. Omdat er een bloedonderzoek naar B12 gedaan moest worden is gelijk het D3 gehalte meegenomen. Dat bleek in mijn geval maar 50 te zijn :o De huisarts vindt 70 een betere waarde maar de internist vindt 50 ook goed omdat het lab dat aangeeft. Over de vermoedelijke relatie tussen D3 en Corona had hij nog nooit gehoord.
Was dat nadat je al maanden 2500 IE D3 per dag nam?
Door Lizzy
Doranto schreef: di 29 dec 2020, 11:12 Was dat nadat je al maanden 2500 IE D3 per dag nam?
Dat is ook 62.5 mcg en dat is niet heel laag maar ook niet echt heel hoog (zelf neem ik 75 mcg per dag). Ik heb zelf wel eens het idee dat de kwaliteit ook mee speelt. En ook dat mensen het supplement niet goed innemen. Het beste neem je vitamine D in, tegelijkertijd met een gezond vet (olijfolie bijv). Dat verbetert de opneembaarheid.
Door Hylos
Jeetje, mijne is 48.. laatst getest. :(
Welke vit. D gebruik jij, Lizzy?

Ik heb nu Lucovitaal 25 mcg (1000 iu) maar dat schiet niet op dus. ::)
Ik meende iets te hebben gelezen over dat teveel schadelijk is en dit is al 500% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Maar is die ADH gebasseerd op als je er ruim genoeg van hebt?
Door Laika
Doranto schreef: di 29 dec 2020, 11:12 Was dat nadat je al maanden 2500 IE D3 per dag nam?

Ja, ik had verwacht dat mijn spiegel wel op de 75 nmol zou zitten (en gehoopt op meer)

1000 IE (25 mcg) zou in principe voldoende moeten zijn om een spiegel van 75 nmol te handhaven.
(De gezondheidsraad in Nederland stelt dat een suppletie van 10 mcg per dag voldoende is ::) ::) )

De kwaliteit van de D3 was in orde en ik neem het altijd in bij een maaltijd met vetten.

Waarschijnlijk is er iets verkeerd gegaan bij de opname. Ik ben blij dat ik die 2500 IE heb geslikt ipv de geadviseerde belachelijk lage 500 want dan had ik nu echt een flink tekort gehad.

Mijn advies: laat het meten (bij de HA of dmv een zelftest) dan weet je zeker of je goed bezig bent.
Ik krijg nu een onderzoek naar mijn vetvertering en neem uit voorzorg 3000 IE.
Door Lizzy
Hylos schreef: di 29 dec 2020, 11:49 Jeetje, mijne is 48.. laatst getest. :(
Welke vit. D gebruik jij, Lizzy?

Ik heb nu Lucovitaal 25 mcg (1000 iu) maar dat schiet niet op dus. ::)
Ik meende iets te hebben gelezen over dat teveel schadelijk is en dit is al 500% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Maar is die ADH gebasseerd op als je er ruim genoeg van hebt?
Daar zou ik er 3 van gaan innemen. En dan opnieuw testen. Ik koop mijn vitamine bij I Herb. Ik heb het filmpje van dr. Campbell eerder geplaatst, staat op YouTube. Over dosering vitamine d. Zit nu in de auto dus kan niet zoeken.
Door -Annemarie-
dinky89 schreef: di 29 dec 2020, 08:20 Dat over vitamine D las ik een paar dagen terug inderdaad over Sam. Heb het even opgezocht: https://www.welingelichtekringen.nl/gee ... beter.html

Feitelijk komt het er op neer dat experts roepen dat vitamine D de gevolgen van corona in ieder geval lijkt te beperken maar dat de overheid blijkbaar niet aan zo'n advies wil. Het gaat op dit moment namelijk nog om kleine studies die zijn gedaan.

Daarnaast denk ik dat genen zeker meespelen. Zo was er in de eerste golf in brabant geloof ik twee jonge broers van een jaar of 30 die beide op de IC belanden waarbij de ene het net heeft overleefd en de ander is overleden. Terwijl het beide gewone gezonde jongens waren en dus totaal niet in de risicogroep vielen.
Precies, dat was een immuundeficientie met een genetische basis.
Hier heel duidelijk uitgelegd. https://kompanje.org/2020/10/24/jongere ... -covid-19/
Ik lees sowieso graag de artikelen van hem. Relativerend, en duidelijk. En nee, het is geen wappie. ;)

Wat hij zegt over Covid / Influenza (waar Siberienne het zojuist ook al over had).
Er kan na infectie met het influenzavirus een simpel griepje ontstaan, maar ook een levensbedreigende ziekte met kans op overlijden. Er kan na infectie met SARS-CoV-2 een simpel Covidje ontstaan, maar ook een levensbedreigende ziekte met kans op overlijden. Laten we alsjeblieft ophouden met spreken over influenza alleen maar als een ‘simpel griepje’ en over COVID-19 alleen maar als een ‘levensbedreigende aandoening’. Beide ziekten verlopen bij de meeste mensen gelukkig als niet-ernstig, maar bij sommigen kan het beloop zeer ernstig zijn. Als patiënten met influenza op de intensive care moeten worden opgenomen overlijdt ongeveer een derde van de patiënten (gebaseerd op bovenstaande studies). Van op de intensive care behandelde patiënten met COVID-19 overlijdt 20 – 30% (zie tabel hieronder). De zogenaamde Infection Fatality Rate (IFR) van COVID-19 is ongeveer 0,23 % en voor mensen onder 70 jaar ongeveer 0,05%. Voor de seizoensgriep is de IFR ongeveer 0,1%.

Bron: https://kompanje.org/2020/12/23/patient ... nsive-care

Ik kan eigenlijk al zijn artikelen aanraden. Voor de relativering van de dagelijkse portie coronanieuws.

En ik slik inderdaad (meer) vit. D. Zelfs het Dagblad van het Noorden vermeldde het.
In het kader van 'het staat in de krant dus het is waar.' :biggrin2:
https://www.dvhn.nl/extra/Experts-onder ... 16055.html

En verder maak ik me wel ernstig zorgen over de ontwikkelingen rond het 'corona paspoort'. :-\
https://www.gezondheidsraad.nl/document ... a-covid-19
https://disq.us/url?url=https%3A%2F%2Fw ... id=6380499
Door sam28
Vit D wordt opgelost in vet. (net als A, E en K)
Neem je een droog pilletje en verder niks, zit daar geen vet bij en word het minder opgenomen. Het is handig om er iets vets bij te eten. Pindakaas, olie, boter, vet stuk kaas, hummus.
;)
Door eelke
pluk schreef: do 31 dec 2020, 00:56 https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/236258 ... oneel.html
Dit dus...
Waarom wachten tot 8 januari en dan in 1 regio? Breng wat dozen vaccin naar de ziekenhuizen en laat ze hun eigen personeel vaccineren. De grotere zkh moeten dat toch goed kunnen regelen.
Het zal wel weer de Nederlandse regeltjeszucht zijn :-\
Omdat ziekenhuispersoneel nog niet eens aan de beurt is. Eerst het personeel uit de verpleeghuis en gehandicaptenzorg. Ik begrijp ook niet waarom ziekenhuispersoneel daar niet bij zit hoor... :-\ :-\ Misschien zijn er nog niet genoeg vaccins ofzo, maar mij lijkt dat je dan beter 60% van zowel ziekenhuis als verpleeghuis als gehandicaptenzorg kunt doen, dan 100% verpleeghuis en gehandicaptenzorg.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door