Het blijft natuurlijk heel moeilijk discussiëren, zeker als de ene partij zegt "alle draait alleen maar om geld" en "alles is wordt bepaald door pharma"
Ik vind dat er dan ook voorbij wordt gegaan aan een hele lading kennis en ervaring die er met de langer bestaande vaccins is. Zoals de DKTP die immers al heel lang gebruikt wordt.
Daarbij heb ik sterk de indruk dat er in het "kritische kamp" toch ook een gebrek aan kennis is. Niet over vaccins, wel over hoe het immuunsysteem werkt. Dat is geen verwijt, want het is ram ingewikkeld. Ik houd mij er nu al jaren mee bezig, de laatste tijd ook met auto-imuunziekten en dat is fascinerende materie. Maar ik krijg soms het gevoel dat het wat versimpelde beeld er ook toe leidt dat er bepaalde dingen geloofd worden die veel genuanceerder liggen. Een voorbeeld? Dat het toedienen van een vaccin altijd een slechtere afweer geeft dan het doormaken van de infectie. Volgens mij is daar weinig bewijs voor dat dat altijd zo is.
Er zijn vaccins die 100% levenslange bescherming geven, er zijn vaccins die gedeeltelijke bescherming geven, er zijn vaccins die herhaald moeten worden omdat ze het maar tijdelijk doen. Maar in deze zin kan ik het woord vaccin ook vervangen door infecties.
Daarnaast wordt uitsluitend gefocust op financieel belang: er zal wel iemand aan verdienen. Maar ook dat ligt volgens mij complexer: het gaat over verdienen maar ook over kosten-effectiviteitsafwegingen.
Kaela vroeg zich af wat er gebeurden zou als we zouden stoppen met vaccineren. Dat is denk ik niet zo heel moeilijk te voorspellen: dan komen er bepaalde infectie ziekten terug. Eerst in de vorm van uitbraken. Ik zou inschatten dat mazelen eerst kwam. Dat is de meest besmettelijke en er zijn regelmatig uitbraken niet ver hier vandaan. Kinderen zullen mazelen krijgen en een deel van de 40-50-jarigen: zij die niet gevaccineerd zijn en het ook niet meer doorgemaakt hebben. Er zullen wat kinderen en volwassenen flink ziek worden en mogelijk overlijden. Mazelen krijgen is geen feest als je volwassen bent.
Dan tetanus: daar zal ook wel af en toe een kind aan overlijden, geen uitbraken (althans toch niet snel te verwachten) omdat het niet van mens op mens overdraagbaar is. Het aantal slachtoffers zal in nummers wel meevallen, tenslotte zitten kinderen meer achter de iPad dan buiten
Difterie zal ook nog wel de kop op kunnen steken, er zijn al import gevallen gesignaleerd. Gelukkig wel te behandelen met antibiotica. zou vervelend zijn als het zich echt zou nestelen, omdat je dan niet meer zo makkelijk bij keelontsteking af kan wachten. Wel goed voor de omzet van het lab: meer kweken nodig.
Polio: kans op introductie in NL is klein omdat het wereldwijd bijna niet meer voorkomt. Extra oppassen bij asielzoekers uit Afghanistan en een Afrikaans land waar niet (goed) gevaccineerd wordt (ben even kwijt welk)
Bof en rode hond komen weer terug, de ernstige gevolgen voor zwangeren van rode hond gaan we hooguit vinden in de bible belt, tot we een paar generaties verder zijn en niet meer iedereen het doorgemaakt heeft. Dan krijg ik weer als vanouds huisartsen aan de telefoon met een zwangere in de praktijk die contact heeft gehad met een neefje met rode hond. Mevrouw heeft geen antistoffen. Kunnen we iets? Nee, want vaccinatie in de zwangerschap mag niet en dat is sowieso nu te laat. Dat wordt hopen en bidden voor het kind.
Kinkhoest: dat vaccin is niet zo effectief, dus uitbraken zien we nu al. Dat zal niet zo heel veel veranderen, hooguit wat vaker en wat meer.
Hepatitis B: uhm, k hoop dat niemand er bezwaar tegen heeft dat we de medewerkers in de zorg wel blijven vaccineren? Anders krijgen we weer van die exercities dat artsen het oplopen van en overdragen op patiënten en daar wordt niemand gelukkig van. Ook in de geestelijke gehandicapten zorg zou vaccinatie wel prettig zijn. Ook daar zijn uitbraken geweest met hepatitis B onder bewoners.
Kijk, voor mij is stoppen met vaccineren geen goede geneeskunde. Want vaccins zijn in mijn ogen een effectieve manier om infecties te voorkomen. Natuurlijk speelde goede hygiëne ook een belangrijke rol. Maar ondanks dat waren er nog steeds uitbraken in Nederland. Die zijn gestopt door vaccineren.
Omgekeerd is ook interessant: als vaccins niet effectief zouden zijn, waarom werken ze dan wel om infectieziekten in te dammen bij slechte hygiënische omstandigheden? Snap je wat ik bedoel?
Kunnen vaccins risico hebben? Jawel. Belangrijkste in mijn ogen is de kans op auto-immuunziekten. Vergeet alleen 1 ding niet: die kun je ook krijgen van het doormaken van een infectie. En dat laatste gebeurt vele malen vaker dan na een vaccinatie.
--- en nu moet ik eerst eten gaan koken, heb nog meer te melden maar dat komt later nog een keer, sorry ------