Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door pearlsofpassion
Begraven of barf..
Hangt er vanaf of ik weet dat waaraan ze gestorven zijn onschuldig was en of ik er erg aan gehecht was.
In praktijk heb ik enkel nog maar zelf geslachte, gezonde kippen in de vriezer geknikkerd.
Door Laika
De vos heeft een van mijn kippen meegenomen, de rest hebben we begraven. Het waren gezonde, biologisch gevoerde kippen maar ik kan geen kippen plukken en slachten. Zeker niet mijn eigen kippen.
Door Laika
We hebben 5 Bielenfelder hennen kunnen reserveren :D Ze zijn nu 4 weken en ze mogen nog een paar weken bij de fokker blijven (die 200km verderop zit) Het voelt alsof we binnenkort 5 puppies gaan krijgen :D :D
Door hannabelgje
Laika schreef:We hebben 5 Bielenfelder hennen kunnen reserveren :D Ze zijn nu 4 weken en ze mogen nog een paar weken bij de fokker blijven (die 200km verderop zit) Het voelt alsof we binnenkort 5 puppies gaan krijgen :D :D
Leuk. Dan zijn we kippenbuddies lol. Mijne zijn nu al best groot maar klinken nog als kuikens. Heel stom lol.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Door Laika
hannabelgje schreef: di 23 jun 2020, 11:28 Leuk. Dan zijn we kippenbuddies lol. Mijne zijn nu al best groot maar klinken nog als kuikens. Heel stom lol.

Ik vond die van jou zo mooi dat ik dat ras uitgekozen heb. Hoe oud zijn die van jou nu?
Door Anne in Zweden
Laika schreef: ma 22 jun 2020, 12:47 We hebben 5 Bielenfelder hennen kunnen reserveren :D Ze zijn nu 4 weken en ze mogen nog een paar weken bij de fokker blijven (die 200km verderop zit) Het voelt alsof we binnenkort 5 puppies gaan krijgen :D :D
;D

Wat leuk, gezinsuitbreiding! Kan niet wachten tot de eerste foto's komen! :D
Door hannabelgje
Laika schreef: Ik vond die van jou zo mooi dat ik dat ras uitgekozen heb. Hoe oud zijn die van jou nu?
Een week of 10 zijn ze nu.

Door Laika
We hebben gisteren 5 Bielenfelder kuikens van 5 weken oud opgehaald. Op de terugreis hebben ze 200km lang "we zijn er bijna" gezongen maar ze hebben de reis goed doorstaan en beginnen nu te wennen aan ons en hun nieuwe onderkomen. Wij zijn blij met ze :smitten:
Bijlagen
20200702_165319.jpg
20200702_165319.jpg (106.41 KiB) 2147 keer bekeken
Door hannabelgje
Laika schreef:We hebben gisteren 5 Bielenfelder kuikens van 5 weken oud opgehaald. Op de terugreis hebben ze 200km lang "we zijn er bijna" gezongen maar ze hebben de reis goed doorstaan en beginnen nu te wennen aan ons en hun nieuwe onderkomen. Wij zijn blij met ze :smitten:
Super! Ik vrees dat mijn trio een trio is van alleen hennen.... Ik geloof niet dat er een haan tussen zit. Ze zijn bijna 12 weken en geen van de drie krijgt iets wat lijkt op een hanenkam.

Door Laika
De hanen en hennen zijn toch makkelijk te onderscheiden bij Bielefelder kuikens?
Ik kan het verschil niet zien en hoop dat de verkoper het wel goed kan zien want anders zitten we straks met 5 hanen :o (en die gaan we dan nog houden ook natuurlijk ;D )

Maar een haan is toch niet moeilijk aan te komen?
Door Anne in Zweden
Vraagje: ik heb het idee dat een van onze dames in de rui is. Ze ging gistermiddag al om vijf uur op stok en een paar uur later zat ze in een van de legnesten, heel kalm en bijna apathisch - dat is mijn interpretatie; ik ben gewend dat ze de hele dag aan het scharrelen is en maak me dus meteen ongerust als ik zie dat ze zich terugtrekt en nauwelijks nog beweegt. Eerlijk gezegd was ik bang dat ik haar vanochtend dood in het nest zou aantreffen, maar dat was gelukkig niet zo. Ze had zelfs nog een ei gelegd in het andere legnest, en meneer Anne had gezien dat ze op het plankje voor de nesten stond toen hij het luikje opendeed. En toen ik vanochtend wat blikvoer van de honden voor haar neer legde in het nest, stond ze op en begon ze enthousiast te pikken, dus ziek is ze denk ik niet. De zonnebloempitjes waar ze normaal een moord voor doet liet ze wel liggen. O, en ik verwonder me de laatste dagen over de grote hoeveelheid veren die in het nachthok en in de ren liggen. Vandaar dat ik aan de rui denk.

Het is nog wat vroeg in het seizoen misschien, maar als ex-fabriekskip heeft ze waarschijnlijk een verstoord seizoensritme. Of zijn er nog andere opties voor haar gedrag nu? Gisteren scharrelde ze nog vrolijk rond, net als iedere dag. Als het de rui is, wat kan ik dan nog doen om die makkelijker te maken? Ik heb vitaminedruppels maar wil haar nu niet vastpakken en die in haar snavel spuiten, omdat de rui vrij pijnlijk schijnt te zijn. Zou ik ze kunnen vermengen met wat blikvoer? Of zeggen jullie: is niet nodig, het gewone voer is voldoende?

Verder gaat het goed. De dames zitten sinds enkele weken in de nieuwe ren en genieten volop. Het zijn trouwens wel vandalen hoor, jeumig! :biggrin2: Ze hebben per kip zo'n 25-40 m2 tot hun beschikking, maar de ren ziet er desondanks uit alsof er een bom is ontploft. :o :biggrin2: Helaas is de eierproductie niet zo denderend, en nu Matilde, onze beste legster, dus wellicht in de rui is, zal dat er niet beter op worden de komende tijd. We hebben daarom twee kuikens van hetzelfde ras (Bovan) besteld bij iemand van de FB-groep waar ik lid van ben; die komen over anderhalve week en zijn dan ongeveer een maand oud. Hopelijk beginnen ze nog voor de winterstop te leggen. ::) Hoe dan ook, voorlopig moet ik voor mijn eitjes dus bij de buren terecht, maar die kippen hebben ook een fijn leven, dus da's niet erg.

Hanna, hoe gaat het met jouw Bielefeldertjes? Doe nog 's een foto?! :biggrin2:
Door hannabelgje
Ik denk eerlijk gezegd niet dat het de rui is. Als ze in de rui zijn leggen ze helemaal niet meer. Ik merk dat alleen aan de hoeveelheid veren. Ze ogen nooit ziek wanneer ze in de rui zijn hier. Leggen alleen niet meer. En zoen er ooit beetje zielig uit.
Ik zal morgen ff nieuwe foto's maken van de Biekefelders. Zijn super mooie kippies geworden. Nu moet je het maar ff doen met mijn zijdehoen/cochin kriel kuikens. Ze worden zo mooi!
AfbeeldingAfbeelding

Door Anne in Zweden
hannabelgje schreef: ma 20 jul 2020, 16:54 Ik denk eerlijk gezegd niet dat het de rui is. Als ze in de rui zijn leggen ze helemaal niet meer. Ik merk dat alleen aan de hoeveelheid veren. Ze ogen nooit ziek wanneer ze in de rui zijn hier. Leggen alleen niet meer. En zoen er ooit beetje zielig uit.
Ik zal morgen ff nieuwe foto's maken van de Biekefelders. Zijn super mooie kippies geworden. Nu moet je het maar ff doen met mijn zijdehoen/cochin kriel kuikens. Ze worden zo mooi!
AfbeeldingAfbeelding

Leuk hoor, dat vele gevederte! :D En dat de pootjes ook helemaal met veren zijn bedekt. Soms moet ik echt kijken wat de voor- en achterkant is. :biggrin2:

Mwah, echt ziek oogt Matilde ook niet. Ze kijkt wel gewoon helder uit haar oogjes. Maar ze is dus nauwelijks actief. En waar ze eerder nog iedere dag een ei legde, zat er de afgelopen week regelmatig een pauze tussen, ik denk dat ze om de dag of twee dagen een ei had. Kan het zijn dat een kip het leggen afbouwt naar het begin van de rui? De veren zie ik ook pas een paar dagen overal.

Ik ga straks nog weer even kijken. Het plenst vandaag aan één stuk door dus de hoenders zitten sowieso veel binnen, al zie ik de andere twee wel onder het afdak en onder het hok scharrelen.

Edit: ik moet sowieso nog veel kippengedrag leren interpreteren. Laatst waren we aan de ren bezig en het was mooi weer, en ik zag regelmatig een kip zo half plat op de grond liggen - had ik nog nooit gezien. Ik dacht eerst (ben een raspessimist :biggrin2: ) dat ze het loodje gingen leggen, maar na een rondje googelen kwam ik erachter dat ze lekker lagen te zonnebaden! ;D
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door