Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door - pien -
Ik heb voor Tola een Embark-test gekocht.
Aangezien hij lijkt op een Working Cocker (zegt de gt) en bij het asiel waar hij gezeten heeft wordt omschreven als een Cocker-kruising (of dat van hun komt of van z'n baasjes, hij was een afstands-hond) ben ik reuze benieuwd.
Bij meerdere herplaatsers heb ik er over gedacht maar nooit gedaan, en nu is het zover!
Nee, het maakt niks uit maar ik ben wel retenieuwsgierig :biggrin2:
Qua jachtgedrag zie ik nul komma niks, de buitenkant is best duidelijk maar wat zit er nog meer in :g:
Door frodo quin
- pien - schreef: zo 25 mei 2025, 10:36 Ik heb voor Tola een Embark-test gekocht.
Aangezien hij lijkt op een Working Cocker (zegt de gt) en bij het asiel waar hij gezeten heeft wordt omschreven als een Cocker-kruising (of dat van hun komt of van z'n baasjes, hij was een afstands-hond) ben ik reuze benieuwd.
Bij meerdere herplaatsers heb ik er over gedacht maar nooit gedaan, en nu is het zover!
Nee, het maakt niks uit maar ik ben wel retenieuwsgierig :biggrin2:
Qua jachtgedrag zie ik nul komma niks, de buitenkant is best duidelijk maar wat zit er nog meer in :g:
Benieuwd wat het wordt. Heb je enkel ras of ook gezondheid genomen?
Door - pien -
Enkel ras.
En jachtgedrag zie ik niet maar ik heb er heel weinig verstand van, hij loopt ook nooit weg of gaat ergens achteraan (vogels bijv), éen keer zag ik 'm staan met z'n ene pootje omhoog, dat herkende ik wel. Maar dat was het.
Nou ja, Tola blijft Tola :smitten: wat er ook uit komt.
Door frodo quin
Dat pootje omhoog id niet perse jachtgedrag. Quin doet dat soms ook. Bij haar is dat een vorm van hyperenthousiast. Volgens sommigen is zij dan een hond met hoog jachtinstinct en point ze. Pointen zit nu niet echt in ridgebacks, ziet er ook anders uit en zij heeft geen hoog jachtinstinct. Als ze ergens op af gaat is het of om weg te jagen of omdat ze wil zoenen.
Mja volgens sommigen is ze een labrador, een teckel,... scheelt er iets mer dat ze de creeps krijgt van complete vreemden die ineens over haar gazn hangen en haar proberen te grijpen,... Mensen hebben soms bijzondere ideeën ;) :)
Door - pien -
Vandaag kwam ik bij het bos iemand tegen met Field Spaniels en raakte aan de praat. Zij beschreef het idd als 'pointen' maar zei dat het ook kon gebeuren als een hond iets spannend vond.
Dat bewijst maar weer dat ik er nul komma niks verstand van heb, al blijf ik lezen over honden en hun gedrag. Heb pas het boek Hondologie geleend van een vriendin.
Elke keer leer ik weer iets als ik met een eigenaar spreek. Soms brengt het alleen maar verwarring of ongeloof, tis maar net in wat voor richting het baasje denkt/wat voor boek zij leest, ik kijk er van op dat ze leren 'jij gaat eerst door de deur, dan je hond' ::) of mensen die 'hopen dat verlatingsangst vanzelf overgaat' :g:

Precies, elke hond heeft ook, naast min of meer de raseigenschappen, een karakter. En in sommige gevallen een rugzak/verleden, zoals veel herplaatsers.
Door frodo quin
- pien - schreef: ma 26 mei 2025, 14:07 Vandaag kwam ik bij het bos iemand tegen met Field Spaniels en raakte aan de praat. Zij beschreef het idd als 'pointen' maar zei dat het ook kon gebeuren als een hond iets spannend vond.
Dat bewijst maar weer dat ik er nul komma niks verstand van heb, al blijf ik lezen over honden en hun gedrag. Heb pas het boek Hondologie geleend van een vriendin.
Elke keer leer ik weer iets als ik met een eigenaar spreek. Soms brengt het alleen maar verwarring of ongeloof, tis maar net in wat voor richting het baasje denkt/wat voor boek zij leest, ik kijk er van op dat ze leren 'jij gaat eerst door de deur, dan je hond' ::) of mensen die 'hopen dat verlatingsangst vanzelf overgaat' :g:

Precies, elke hond heeft ook, naast min of meer de raseigenschappen, een karakter. En in sommige gevallen een rugzak/verleden, zoals veel herplaatsers.
Ik denk dat je jezelf onderschat. Ik ben trouwens ook absoluut geen expert. Ik doe wel moeite om mijn honden (en andere dieren) te begrijpen.

Het is ook niet omdat iemand denkt er meer van te weten dat dat ook klopt. Als je je eigen honden echt probeert te begrijpen kan je hun vaak zoveel beter inschatten dan dat anderen dat kunnen. Ik sta er soms versteld van hoe hard hondenmensen de bal kunnen misslaan en vooral hoe overtuigd ze zijn van hun gelijk. Vaak lees je je eigen honden beter, gewoon omdat je hen goed kent. Wil niet zeggen dat je altijd alles goed interpreteert natuurlijk.

Die dominantietheorie is hardnekkig he :-\ Mijn theorie daar rond is dat je een deel mensen hebt die er een kick uit halen om hun hond(en) te domineren. En dan heb je een deel die hen volgt omdat het voor hen lijkt alsof ze er veel vanaf weten.

Verlatingsangst vanzelf over gaan? Als in dat als je je hond elke dag 8 uur alleen laat dat het dan wel zal over gaan? Of als in dat je ineens uit het niets na 2 jaar wel de deur uit kan?
Door Siberienne
Al mijn huskies doen het soms. Pointen. En ja dan is er iets spannends. Leuk spannend vaak (wild). Weet je, typisch gedrag van jachthonden is niet iets nieuws wat de mens ze geleerd heeft, het is een gedrag dat er al was en uitvergroot. Denk ik dan. Snap je wat ik bedoel?
Door - pien -
Siberienne schreef: ma 26 mei 2025, 19:09 Al mijn huskies doen het soms. Pointen. En ja dan is er iets spannends. Leuk spannend vaak (wild). Weet je, typisch gedrag van jachthonden is niet iets nieuws wat de mens ze geleerd heeft, het is een gedrag dat er al was en uitvergroot. Denk ik dan. Snap je wat ik bedoel?
Ja, ik snap het. Kees deed het, Joepie ook wel 's, bij jachthonden zal het aangemoedigd/beloond/'geleerd' worden bij de training.
Maar ik vind het niet erg dat Tola amper/geen jachtinstinct heeft, maakt het makkelijker om hem lekker los te laten lopen in bos of veld.
Door - pien -
frodo quin schreef: ma 26 mei 2025, 15:44 Ik denk dat je jezelf onderschat. Ik ben trouwens ook absoluut geen expert. Ik doe wel moeite om mijn honden (en andere dieren) te begrijpen.

Het is ook niet omdat iemand denkt er meer van te weten dat dat ook klopt. Als je je eigen honden echt probeert te begrijpen kan je hun vaak zoveel beter inschatten dan dat anderen dat kunnen. Ik sta er soms versteld van hoe hard hondenmensen de bal kunnen misslaan en vooral hoe overtuigd ze zijn van hun gelijk. Vaak lees je je eigen honden beter, gewoon omdat je hen goed kent. Wil niet zeggen dat je altijd alles goed interpreteert natuurlijk.

Die dominantietheorie is hardnekkig he :-\ Mijn theorie daar rond is dat je een deel mensen hebt die er een kick uit halen om hun hond(en) te domineren. En dan heb je een deel die hen volgt omdat het voor hen lijkt alsof ze er veel vanaf weten.

Verlatingsangst vanzelf over gaan? Als in dat als je je hond elke dag 8 uur alleen laat dat het dan wel zal over gaan? Of als in dat je ineens uit het niets na 2 jaar wel de deur uit kan?
Ik hou niet van aannames maar soms tuin ik er zelf wel in. Dat iets lijkt en dat ik dan ook denk dat het zo is. Iemand anders kijkt er anders tegenaan, van een afstandje. Het kan allebei goed zijn, zowel het goed kennen van je hond als 'een keer een frisse blik'.

Ja, dat zij 'de leider zijn' :o
Ik zorg dat het veilig en gezellig is en dat we het naar ons zin hebben. En als ik dan de leider ben, misschien wel maar zo noem ik mezelf niet, daar heb ik totaal geen behoefte aan.
Of een mevrouw die totaal geen kwaad ziet in een 'lijntje hoog in de nek' want 'daar heeft 'ie alleen last van als 'ie wél trekt' :-X
Wat moet je daar op zeggen? Ik zeg wel dat dat niet mijn manier zou zijn.

Over de verlatingsangst: deze mevrouw kreeg afgelopen najaar een herplaatser, het hondje kwam bij een fokker vandaan, altijd reuring en honden om het hondje heen, en bij mevrouw kon ze niet alleen blijven ::) . Mevrouw had er wel een gt bij gehaald maar op éen of andere manier gaat de knop niet om om te beginnen met de training, dus nam ze het hondje vaak maar mee of liet het alleen even thuis als ze kort een boodschapje ging doen :-\
Toen ze zei 'ik hoopte dat het vanzelf over ging' moest ik heel hard lachen en ik zei dat ze dat wel kon vergeten :biggrin2:
Vaak zitten er zulke vastgeroeste ideeën in mensen dat het even duurt voor ze denken 'misschien is het wel handig als ik het 's op de manier ga proberen die de gt voorstelt ook al heb ik er m'n bedenkingen bij'.
Door frodo quin
- pien - schreef: wo 28 mei 2025, 14:06 Ik hou niet van aannames maar soms tuin ik er zelf wel in. Dat iets lijkt en dat ik dan ook denk dat het zo is. Iemand anders kijkt er anders tegenaan, van een afstandje. Het kan allebei goed zijn, zowel het goed kennen van je hond als 'een keer een frisse blik'.

Ja, dat zij 'de leider zijn' :o
Ik zorg dat het veilig en gezellig is en dat we het naar ons zin hebben. En als ik dan de leider ben, misschien wel maar zo noem ik mezelf niet, daar heb ik totaal geen behoefte aan.
Of een mevrouw die totaal geen kwaad ziet in een 'lijntje hoog in de nek' want 'daar heeft 'ie alleen last van als 'ie wél trekt' :-X
Wat moet je daar op zeggen? Ik zeg wel dat dat niet mijn manier zou zijn.

Over de verlatingsangst: deze mevrouw kreeg afgelopen najaar een herplaatser, het hondje kwam bij een fokker vandaan, altijd reuring en honden om het hondje heen, en bij mevrouw kon ze niet alleen blijven ::) . Mevrouw had er wel een gt bij gehaald maar op éen of andere manier gaat de knop niet om om te beginnen met de training, dus nam ze het hondje vaak maar mee of liet het alleen even thuis als ze kort een boodschapje ging doen :-\
Toen ze zei 'ik hoopte dat het vanzelf over ging' moest ik heel hard lachen en ik zei dat ze dat wel kon vergeten :biggrin2:
Vaak zitten er zulke vastgeroeste ideeën in mensen dat het even duurt voor ze denken 'misschien is het wel handig als ik het 's op de manier ga proberen die de gt voorstelt ook al heb ik er m'n bedenkingen bij'.
Dat is altijd een moeilijke he. Tot waar volg je een gt of trainer en wanneer besluit je dat niet te doen? De mevrouw met de lijn hoog in de nek volgt misschien braaf wat haar geleerd is en de mevrouw met de hond die niet alleen kan zijn ging er al dan niet terecht niet in mee. Dat de hond dan op een dag plotsklaps wel alleen kan zijn is niet heel waarschijnlijk neen.

Ik vind gt en trainer altijd een moeilijke. Je wil die mensen erbij halen omwille van zaken waar je een ander perspectief rond wil of om methodes aangereikt te krijgen. Je kan op voorhand wel filteren op visies waar je echt niet achter kan staan, maar dat wil nog niet zeggen dat je dan goed terecht komt of de aanpak wel past bij de hond. Eigenlijk moet je meer weten dan de GT om het goed te kunnen beoordelen of je goed zit en dat is natuurlijk niet zo, want anders had je geen GT nodig.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door