Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door jasmijn
als mensen gewoon hun katten op eigen terrein zouden houden zou je die vraag niet hoven stellen, maar ja katten hebben nu eenmaal het recht om vrijlos te lopen en ander huisdieren te doden.
Dus moet je ook niet zeiken als jou kat gepakt word.

Ik moet van mijn tuin een gevangenis maken omdat de katten van de buren mijn hondje aanvallen, dus ik ben een stuk minder fan van loslopende katten.
Door me and my boys
Mmm niet zeiken oid als je kat wordt opgevreten omdat er honden zijn met een jachtinstinct...of herten ed..
Ik heb geen kat maar zorg er wel voor dat mijn honden geen katten jagen, er zelfs niet naar kijken laat staan 'opvreten'..
Dan is t toch hetzelfde als je in een losloopgebied loopt en ook alles loopt los zoals nu 'nog'mag..dat je dan niet moet zeiken als je hond opgevreten wordt want tja daar was ie oorspronkelijk voor gefokt...knokken tot ze er bij neervallen..
Weet je .. ik vind het mijne van dit alles....de hr honden daar moeten de bazen id hun verantwoordelijkheid voor nemen en geloof dat de eigenaars die hier zijn dat wel zouden doen, nu daar buiten nog......
Dat gaat waarschijnlijk niet gebeuren want hun hond is de liefste...
Alle honden losloopverbod en verplicht een muilkorf ben ik vere van voor......
De mijne luisteren ook voor geen 100% maar hou ze altijd bij me bij passeren van andere honden.....muilkorven terwijl ze geen kant op kunnen want lijn ze ook aan...zie ik persoonlijk het nut niet van in....want ja dan kan ik ze braaf muilkorven maar als we dan een nitwit van eigenaar met dito hond tegen komen kunnen die van mij helemaal niks meer, al zouden ze dan al wat kunnen doen..
Het loslaatverbod dito...ze kunnen prima loslopen luisteren ook prima en niemand heeft last van ze...daarbij als ze aan de lijn zitten moeten ze volgen en dat doen ze hun hele leven al... dan wordt er gezegd ga fietsen ik kan niet meer iedere dag met ze fietsen, joggen dat kan ik zelf niet en voor denkspelletjes zijn ze te simpel.....
Als dat er allemaal doorkomt zijn dit tot mijn grote verdriet echt mijn laatste honden
Door Angelique
Voorlopig is het "maar" een advies en is het maar de vraag of er ooit iets van opgepakt gaat worden. De stille hoop dat het een wake-up call zou zijn voor sommige mensen is in 1 dag al vervlogen.
Door me and my boys
Angelique schreef:Voorlopig is het "maar" een advies en is het maar de vraag of er ooit iets van opgepakt gaat worden. De stille hoop dat het een wake-up call zou zijn voor sommige mensen is in 1 dag al vervlogen.
yep, is waar...
Door Kuikuhnek
Angelique schreef:
Als iemand iets anoniem meldt dan zal er...als het goed is...een onderzoek komen of de melding correct is. Net zoals ze dat nu doen bij dierenmishandeling, kindermishandeling enz. Dat is nu de procedure, dat zal in deze niet anders zijn.
Ik vind dat anonieme melden gevaarlijk. Het gaat zeer veel valse meldingen geven. Die hebben we zelfs nu al maar dan in de vorm van " ik heb toevallig pas gehoord van iemand tijdens het uitlaten dat die hond al twee keer gebeten heeft". En als wij dan gaan zoeken is er niks te vinden.
En wie heeft er dan gelijk.
Los daarvan komen we weer op het handhaven en onderzoeken. Want zoals nu het geval is doet de hondenbrigade dat. Die komen dan af op een melding van een " gevaarlijke hond" want dat melden kan ook nu al en gaan dan kijken. En die komen daar en zien een schat van een hond die met uitlaten normaal gedrag vertoond. ( zeer vaak meegemaakt)
Dat wordt dan netjes geregistreerd. Maar dan bijt diezelfde hond de week daarop een hond dood ( gelukkig nog nooit meegemaakt) wie krijgt dat dan op zijn bordje? Is zo lastig allemaal. De oplossing lijkt makkelijk maar in de praktijk gewoon lastig te handhaven. En ik vrees dan ook dat als dit er door komt ook dit weer een langzame dood gaat sterven.
Door Angelique
Kuikuhnek schreef:Ik vind dat anonieme melden gevaarlijk. Het gaat zeer veel valse meldingen geven. Die hebben we zelfs nu al maar dan in de vorm van " ik heb toevallig pas gehoord van iemand tijdens het uitlaten dat die hond al twee keer gebeten heeft". En als wij dan gaan zoeken is er niks te vinden.
En wie heeft er dan gelijk.
Los daarvan komen we weer op het handhaven en onderzoeken. Want zoals nu het geval is doet de hondenbrigade dat. Die komen dan af op een melding van een " gevaarlijke hond" want dat melden kan ook nu al en gaan dan kijken. En die komen daar en zien een schat van een hond die met uitlaten normaal gedrag vertoond. ( zeer vaak meegemaakt)
Dat wordt dan netjes geregistreerd. Maar dan bijt diezelfde hond de week daarop een hond dood ( gelukkig nog nooit meegemaakt) wie krijgt dat dan op zijn bordje? Is zo lastig allemaal. De oplossing lijkt makkelijk maar in de praktijk gewoon lastig te handhaven. En ik vrees dan ook dat als dit er door komt ook dit weer een langzame dood gaat sterven.
Het is allemaal niet ideaal en makkelijk, maar ik blijf toch vinden dat anoniem melden moet kunnen. Je ziet nu ook vaak dat mensen in een buurt al doodsangsten uitstonden voor bepaalde honden met hun wat minder frisse eigenaren en niemand die nu iets durft omdat je naam bekend wordt en je dan kunt wachten op represailles.
En tuurlijk kun je het dan treffen dat de hond poeslief is en kun je verder geen actie ondernemen. Goed, bijt die de week erop een andere hond of mens stuk, dan weet je iig al door de voormelding ook dat het niet een op zich staand incident is.

Ik hoop vooral dat de doelstelling van deze regels...als ontmoedigingsbeleid gehaald wordt.

Maar laten ze idd eerst maar eens beginnen met aangiftes/meldingen op te nemen bij hond/hond incidenten, want nu verdwijnt datgene wat niet de krant haalt in de anonimiteit en kan het op papier statistisch nog best uitzien als incidenten.
Door Martine-Tom
Dat hond hond incidenten melden vind ik best een lastige. Wanneer is het een incident en kunnen baasjes dat goed inschatten. Tom heeft ooit een wond gehad toen hij erg wild aan het spelen was met een Ierse terrier (beiden volle reuen en beiden puber) er werd herrie gemaakt en ruw gerend en gebeukt op elkaar. Ergens in dat spel schoot er een tand verkeerd en die kwam in Tom's dijbeen terecht, gevolg wondje en een da bezoekje.
Wat mij betreft hoort dat er een beetje bij, gewoon domme pech. Twee hormonale mannen die even een foute inschatting maakten, shit happens.
Maar ik durf te gokken dat de Prada dame met haar handtas chihuahua die dit hypothetisch zou aanschouwen de Ier als vals zou betitelen...

Dus is het een incident als er gaten vallen *punt* of moet het verder gaan dan dat en zo ja waar en hoe trek je daar dan een lijn wil je de stats goed houden...

Wat mij betreft ligt het eraan wat eraan vooraf ging, dit waren gewoon 2 vrienden waar het ineens omsloeg, dit hele "incident" vond plaats in 10 sec denk ik. De keer dat ze elkaar daarna zagen was het ook gewoon weer goed.
Door kira
Ik vind het advies te ver gaan. Als een behandeling in het ziekenhuis nodig is is het einde hond. Een van onze da's is tijdens werk wel eens gebeten ziekenhuis was nodig gevolg dode hond? Een van onze vorige beren koud twee uur in huis beet door onze eigen dommigheid (wij te blij hond te veel stress nooit bedacht dat beren bij voer niet allemaal sociaal zijn). Ziekenhuis en dus beer dood? Beestje heeft daarna nimmer gebeten en was gewoon een leuk beest. Beer van vrienden is tijdens spel ongelukkig op spaniël gekomen die helaas rug brak en dood dus beer ook dood? Kleine hond kennissen lief ding al negen jaar eigen kind deed buiten gewoon onhandig en hondje beet ik gezicht ivm klein kind en gezicht beet (niet heftig) we plastisch chirurg voor hechting (huisarts was bang voor litteken). Hond dood? Als ik dit advies lees denk ik heel simpel verbied het houden van honden. Het aantal incidenten met menselijk letsel zal niet minder worden door euthanasie op de bijters zolang mensen honden houden zullen er bijtincidenten zijn en waar volgens mij de kern ligt is dat bepaalde rassen ernstige incidenten veroorzaken bij mens en dier. In het voorstel is ieder incident de dood terwijl volgens mij niet ieder beet daadwerkelijk euthanasie rechtvaardige. Een aantal rassen zou een stuk minder populair zijn als ze enkel met stamboom verkocht mogen worden uit ouders die een agressie test hebben moeten ondergaan en waarbij het wellicht ook zinnig is alle mensen te verplichten een verzekering te hebben. Dan worden die beestjes een stuk duurder wil je ze niet na een jaar weg moeten doen omdat je ze niet kunt hanteren. Het gaat me dus niet om de stamboom maar meer het opwerpen van een financiële drempel waardoor bepaalde type honden minder aantrekkelijk worden zoals dat volgens mij ook was met de vorige wet. Daarnaast zou een agressietest (en ja ook dan haal je er niet alles uit) voor de fok op lange termijn wel verbetering kunnen geven. Ik weet dat je hiervoor ook best kunt oefenen maar laten we wel zijn alleen als je de moeite neemt daadwerkelijk je te verdiepen en te trainen zal dit helpen en ook in het echte leven staat die hond beter onder appel.
Door kira
Anoniem melden moet ik trouwens miet aan denken. In ons bos meed een bepaalde dame mij altijd maar enige tijd terug zag ze me te laat. Wat blijkt men verteld dat onze Bronwyn bijt en agressief is want ja ja ik lijn haar altijd aan met andere honden. Bronwyn is de grootste lieverd die wij hebben maar wel heel slecht in gestel. Ik lijn haar altijd aan omdat ze gewoon niet met honden moet gaan hardlopen of
Bereden moet worden en ik dus eerst een hond en zijn spel wil kennen voordat ik haar los laat. Maar de verhalen gaan anders en dus mijden mensen haar en zegt Een ander dan iets over een grote zwarte dan is de cirkel rond. De bewuste dame die meed bleek een hele leuke speelkameraad voor Bronwyn te hebben zonde dat ze ons altijd heeft gemeden.
Door pluk
kira schreef:Ik vind het advies te ver gaan. Als een behandeling in het ziekenhuis nodig is is het einde hond. Een van onze da's is tijdens werk wel eens gebeten ziekenhuis was nodig gevolg dode hond? Een van onze vorige beren koud twee uur in huis beet door onze eigen dommigheid (wij te blij hond te veel stress nooit bedacht dat beren bij voer niet allemaal sociaal zijn). Ziekenhuis en dus beer dood? Beestje heeft daarna nimmer gebeten en was gewoon een leuk beest. Beer van vrienden is tijdens spel ongelukkig op spaniël gekomen die helaas rug brak en dood dus beer ook dood? Kleine hond kennissen lief ding al negen jaar eigen kind deed buiten gewoon onhandig en hondje beet ik gezicht ivm klein kind en gezicht beet (niet heftig) we plastisch chirurg voor hechting (huisarts was bang voor litteken). Hond dood? Als ik dit advies lees denk ik heel simpel verbied het houden van honden. Het aantal incidenten met menselijk letsel zal niet minder worden door euthanasie op de bijters zolang mensen honden houden zullen er bijtincidenten zijn en waar volgens mij de kern ligt is dat bepaalde rassen ernstige incidenten veroorzaken bij mens en dier. In het voorstel is ieder incident de dood terwijl volgens mij niet ieder beet daadwerkelijk euthanasie rechtvaardige. Een aantal rassen zou een stuk minder populair zijn als ze enkel met stamboom verkocht mogen worden uit ouders die een agressie test hebben moeten ondergaan en waarbij het wellicht ook zinnig is alle mensen te verplichten een verzekering te hebben. Dan worden die beestjes een stuk duurder wil je ze niet na een jaar weg moeten doen omdat je ze niet kunt hanteren. Het gaat me dus niet om de stamboom maar meer het opwerpen van een financiële drempel waardoor bepaalde type honden minder aantrekkelijk worden zoals dat volgens mij ook was met de vorige wet. Daarnaast zou een agressietest (en ja ook dan haal je er niet alles uit) voor de fok op lange termijn wel verbetering kunnen geven. Ik weet dat je hiervoor ook best kunt oefenen maar laten we wel zijn alleen als je de moeite neemt daadwerkelijk je te verdiepen en te trainen zal dit helpen en ook in het echte leven staat die hond beter onder appel.
One strike out geldt alleen voor hoog risico honden als zij ernstige bijtwonden veroorzaken of doodbijten bij mens of andere hond.
De voorbeelden die je noemt lijken hier niet onder te vallen.
Door Angelique
Martine-Tom schreef:Dat hond hond incidenten melden vind ik best een lastige. Wanneer is het een incident en kunnen baasjes dat goed inschatten. Tom heeft ooit een wond gehad toen hij erg wild aan het spelen was met een Ierse terrier (beiden volle reuen en beiden puber) er werd herrie gemaakt en ruw gerend en gebeukt op elkaar. Ergens in dat spel schoot er een tand verkeerd en die kwam in Tom's dijbeen terecht, gevolg wondje en een da bezoekje.
Wat mij betreft hoort dat er een beetje bij, gewoon domme pech. Twee hormonale mannen die even een foute inschatting maakten, shit happens.
Maar ik durf te gokken dat de Prada dame met haar handtas chihuahua die dit hypothetisch zou aanschouwen de Ier als vals zou betitelen...

Dus is het een incident als er gaten vallen *punt* of moet het verder gaan dan dat en zo ja waar en hoe trek je daar dan een lijn wil je de stats goed houden...

Wat mij betreft ligt het eraan wat eraan vooraf ging, dit waren gewoon 2 vrienden waar het ineens omsloeg, dit hele "incident" vond plaats in 10 sec denk ik. De keer dat ze elkaar daarna zagen was het ook gewoon weer goed.
In het rapport staan incidenten naar zwaarte benoemd. Moet je dat wel eerst even lezen natuurlijk. En als jouw hond een gat of gaatje oploopt en je doet daar verder geen melding ergens van, dan zal er ook geen haan naar kraaien.
Door Kuikuhnek
Je kan nu ook anoniem melden hoor. Als wij een melding krijgen dan mag en ga ik niet zeggen waar dat vandaan komt.
Dat je naam ergens in een systeem staat, tja dat is dan niet anders. Jarenlang is er gevochten om anoniem aangifte te kunnen doen van een misdrijf en dat is nog steeds lastig. Maar straks kan wel iedereen maar gaan rond bazuinen dat jouw hond niet deugd. Heel apart.

Verder vind ik one strike out ook echt one strike out. Als ze dat gaan doordrukken dan moet dat gaan gelden voor elke hond onder dezelfde omstandigheden.
Door kira
pluk schreef:One strike out geldt alleen voor hoog risico honden als zij ernstige bijtwonden veroorzaken of doodbijten bij mens of andere hond.
De voorbeelden die je noemt lijken hier niet onder te vallen.
Volgens mij staat er dat dit voor alle honden geldt een hond die een mens bijt die naar het ziekenhuis moet of die een andere hond dood is gevaarlijk en krijgt geen herkansing. Dus ook een kleintje dat in een kuit bijt en de persoon in kwestie komt op de ehbo voor hechting of prik treft dit lot. En met een bijwond zit je snel in het ziekenhuis en de ernst van de wond wordt beoordeeld op naar het ziekenhuis of niet niet op de daadwerkelijke aard van de wond.
Hr honden muilkorf of korte lijn altijd.
Door pluk
kira schreef:Volgens mij staat er dat dit voor alle honden geldt een hond die een mens bijt die naar het ziekenhuis moet of die een andere hond dood is gevaarlijk en krijgt geen herkansing. Dus ook een kleintje dat in een kuit bijt en de persoon in kwestie komt op de ehbo voor hechting of prik treft dit lot. En met een bijwond zit je snel in het ziekenhuis en de ernst van de wond wordt beoordeeld op naar het ziekenhuis of niet niet op de daadwerkelijke aard van de wond.
Ik quote even uit het rapport, blz 24
One strike out. Het voorkomen van (ernstige) bijtincidenten verdient meer aandacht. Naast het muilkorf- en aanlijngebod en de andere maatregelen gericht op preventie doet de RDA ook de aanbeveling om HR-honden die mensen of andere honden gebeten hebben met ernstige verwondingen of dood tot gevolg zondermeer te euthanaseren: “One strike out”. Van deze maatregel zal naar verwachting naast het voorkomen van herhaling, een sterke preventieve werking uitgaan.
Door Kaela
kira schreef:Volgens mij staat er dat dit voor alle honden geldt een hond die een mens bijt die naar het ziekenhuis moet of die een andere hond dood is gevaarlijk en krijgt geen herkansing. Dus ook een kleintje dat in een kuit bijt en de persoon in kwestie komt op de ehbo voor hechting of prik treft dit lot. En met een bijwond zit je snel in het ziekenhuis en de ernst van de wond wordt beoordeeld op naar het ziekenhuis of niet niet op de daadwerkelijke aard van de wond.
Een hechting en een tetanusprik kun je ook gewoon bij de huisarts vragen. Vraag is of, als je dit bij de ehbo doet (meestal wegens tijdstip) het dan opeens als ziekenhuis bezoek geld. Ik denk dat dat wel los zal lopen, ik verwacht wel een enigszins fatsoenlijke onderzoeksplicht voordat hondlief de roze spuit krijgt. Als ik het stuk van Pluk lees is deze soep niet zo heet als ie gegeten wordt.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door