Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door lachnat
Anne in Duitsland schreef:

Dat ding weegt 36 kilo, met een 1,1 kw motor. Moet wel een kippennekje aankunnen, lijkt me?

Weegt 8 kilo. Wat die 350 watt in de praktijk betekent, weet ik niet. Maar ik kan me niet voorstellen dat hij minder goed werkt dan een Moulinex of een Proficook, voor die prijs. Of?
Ik zit al de hele tijd mee te lezen maar moet nu toch even reageren 8)
Die prijs van die bovenste, kan je dan niet beter de kenwood nemen?
1,1 kw = 1100 watt en de kenwood is dan goedkoper met 2 kw
Voor die prijs van die bovenste kan je zelfs de kenwood + aangepaste schijf van Cindy kopen en weet je gelijk dat je een machine hebt die het zeker aan kan  ;)
Door Anne in Zweden
lachnat schreef: Ik zit al de hele tijd mee te lezen maar moet nu toch even reageren 8)
Die prijs van die bovenste, kan je dan niet beter de kenwood nemen?
1,1 kw = 1100 watt en de kenwood is dan goedkoper met 2 kw
Voor die prijs van die bovenste kan je zelfs de kenwood + aangepaste schijf van Cindy kopen en weet je gelijk dat je een machine hebt die het zeker aan kan  ;)
Ja hoi, ik ben de afdeling Absoluut Maar Dan Ook Totaal Geheel En Alleen Alfa! ;D Vandaar dat ik dacht dat 1,1 kw meer was dan 2000 watt...  :sofa: :-[  Wat ik me wel afvraag is waar dat gewicht vandaan komt, van 36 kilo. Of zou dat een typefout zijn en moet er 3,6 kilo staan? :g: Maar bij apparaat + verpakking staat 37 kilo, en ik kan me niet voorstellen dat dat 3,7 moet zijn en dat de verpakking maar 100 gram weegt dus.

Iiiik. Na ja, eerst maar wachten op de Moulinex! En later als ik groot ben, vraag ik wel bij mijn gemalenvleesbotaanbieder of die niet nog een tweedehandsmachientje heeft staan...
Door lachnat
Daar heb ik geen antwoord op ;D
Vind het ook nogal een groot apparaat Größe und/oder Gewicht: 475 x 295 x 485 cm ; 34 Kg
485 cm dat is bijna 5 meter!! Ik bedoel hallow waar moet je dat ding laten! :o :-X
Door Mowgli
Anne in Duitsland schreef: Wat ik me wel afvraag is waar dat gewicht vandaan komt, van 36 kilo. Of zou dat een typefout zijn en moet er 3,6 kilo staan? :g: Maar bij apparaat + verpakking staat 37 kilo, en ik kan me niet voorstellen dat dat 3,7 moet zijn en dat de verpakking maar 100 gram weegt dus.
Misschien zitten er veel accessoires bij? Mijn Jupiter 885 is ook vrij zwaar. Bij Vuur en Rook staat dat de Gastrobak zelf al 25 kg. weegt (het is dan ook een professioneel apparaat hè), dan zitten er waarschijnlijk nog een paar messen en schijven e.d. bij, die wegen ook wel wat, dus dan ga je al snel richting 30 kg of meer.
Door Anne in Zweden
lachnat schreef: Daar heb ik geen antwoord op ;D
Vind het ook nogal een groot apparaat Größe und/oder Gewicht: 475 x 295 x 485 cm ; 34 Kg
485 cm dat is bijna 5 meter!! Ik bedoel hallow waar moet je dat ding laten! :o :-X
Misschien dat ergens anders op Amazon nog een fabriekshal in de aanbieding is voor drie tientjes? ;D

Dat moet een typefout zijn, volgens mij, dat kan alleen om mm gaan...

@Mowgli: ik ga meteen even kijken. Wat kostie daar?
Door rupa
tja, het valt toch niet mee om een goed machientje te kopen.

zoals ik al eerder had geschreven, het aantal watt's wil niet zeggen dat hij sterker of zwakker is.
het gaat om het geheel. dat het daarom een moeilijke keus wordt dat begrijp ik.
je zou ook eerst zo'n ding moeten kunnen testen om te kunnen bepalen of hij hetgeen doet met wat jij er mee wilt doen. johanna25 had ook een stukje geschreven over het machientje wat hij heeft staan en zelfs hij schreef dat er een ophoping was bij het snijmes. en dat is een apparaat die in een slagerij heeft staan draaien.(als ik het goed is) bij de één kan je bv. 10 kilo in een uur malen bij de ander 100 kilo/uur. daar zit ook veel verschil in. nu denk ik persoonlijk dat ik liever dan die de 100 kilo/uur zou nemen terwijl die in watt's/gewicht minder zou kunnen zijn als die van 10 kilo/uur. het gewicht zegt natuurlijk ook niet alles.als je een brok lood onder in de molen legt weegt hij ook een stuk meer als zonder het brokje lood terwijl de machine misschien van binnen wel het zelfde zijn. ik had nog gelezen dat sommige machines koper tandwielen heeft. dat moet dan waarschijnlijk messing mee bedoeld worden. koper is een zacht metaal. messing is een legering van koper en zink en daarom vele malen sterker/harder dan koper. ik heb zomaar het vermoeden dat als je een goede maler wilt kopen dat je er goed aan doet om eens te kijken of er ergens een gereviseerde te koop is bij een importeur van deze professionele vleesmolens. de huis tuin en keuken machines zullen volgens mij altijd tegen vallen. maar goed dat is mijn mening. soms kan je beter iets meer uitgeven voor een tweedehandsje (profesioneel) dan denken te besparen en een aankoop (huis tuin en keuken machine) gaan doen die tegen valt en daarom niet veel gebruikt gaat worden.

lastig, lastig. ik ben blij dat ik niet voor dat dilemma staat.

gr.®upa.

http://www.vanwissen.nl/contents/nl/d53.html#p549

even een filmpje tussen door.

http://www.cookinglife.nl/jupiter-elekt ... leesmolen/
http://www.vuurenrook.nl/webwinkel/geha ... rmany.html
Laatst gewijzigd door rupa op do 14 feb 2013, 02:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lil
Anne in Duitsland schreef: Ga jij ook een nieuwe kopen? Welke?
Zal wel moeten die ouwe van mij eet buiten kippennek en eendenvleugels geen bot meer. Tandjes zijn volgens de da in orde. Enne kvv voor 5 euro de kilo gaat het niet worden.
Als ik geen afgedankt horeca apparaat dat goed werkt vind, dan dus de kenwood. Daar zijn zo veel mensen blij mee. Dit is gewoon een heel dure grap voor mij. Hoop dat ik mijn centjes van de proficook terug krijg. Ik krijg geen reactie zucht.
Door Sweet Dutchess
Mowgli schreef: Misschien zitten er veel accessoires bij? Mijn Jupiter 885 is ook vrij zwaar. Bij Vuur en Rook staat dat de Gastrobak zelf al 25 kg. weegt (het is dan ook een professioneel apparaat hè), dan zitten er waarschijnlijk nog een paar messen en schijven e.d. bij, die wegen ook wel wat, dus dan ga je al snel richting 30 kg of meer.
en hoe bevalt de jupiter ?
Door Martine-Tom
Als ik dit zo volg heb ik wel heel veel mazzel met mijn machine...zalig zij de onwetende  :biggrin2:
Gewoon deze gekocht omdat ie toevallig hier op BP voorbij kwam en hij bevalt nog ook  ;D
Door pike
Ik denk dat afmeting en gewicht wel degelijk kloppen:

GastroQuik Fleischwolf NorgaGrind 220kg/h

Der Norgagrind Hochleistungs Fleischwolf für pro- fessionellen Einsatz, ob in Großküchen, Fleische- reien oder im Gastronomie Bereich. Aus Edelstahl gefertigt ist er für die Ewigkeit ge- macht und wird er Ihr Fleisch schnell und zuver- lässig...

220 kg per uur is ook geen normale keukenhoeveelheid.
GastroQuik heeft ook kleinere en minder zware uitvoeringen.
Door johanna25
rupa schreef: tja, het valt toch niet mee om een goed machientje te kopen.

zoals ik al eerder had geschreven, het aantal watt's wil niet zeggen dat hij sterker of zwakker is.
het gaat om het geheel. dat het daarom een moeilijke keus wordt dat begrijp ik.
je zou ook eerst zo'n ding moeten kunnen testen om te kunnen bepalen of hij hetgeen doet met wat jij er mee wilt doen. johanna25 had ook een stukje geschreven over het machientje wat hij heeft staan en zelfs hij schreef dat er een ophoping was bij het snijmes. en dat is een apparaat die in een slagerij heeft staan draaien.(als ik het goed is) bij de 
lastig, lastig. ik ben blij dat ik niet voor dat dilemma staat.

gr.®upa.

http://www.vanwissen.nl/contents/nl/d53.html#p549

even een filmpje tussen door.

http://www.cookinglife.nl/jupiter-elekt ... leesmolen/
http://www.vuurenrook.nl/webwinkel/geha ... rmany.html
Bij het hierboven beschreven molentje werd gebruk gemaakt van een nieuwe snijschijf en een nieuw mes, ophoping van bot en vliezen is schijnbaar algemeen voorkomend gebeuren.
Mijn eerste molentje had ik uitgeleend aan iemand die er hertenvlees in ging draaien, dat ging dus niet goed, hij ging kapot.
oorzaak ophopende vliezen.
Door Martine-Tom
Tenzij de opening zo groot is dat er hele kippen en eenden door passen zie ik het niet gebeuren dat er 220 kilo per uur doorheen gaat. Met al het voorwerk en schoonmaakwerk achteraf zou ik max `15 kilo per dag weg kunnen krijgen. Maar ja ik heb dan ook halve reuma handjes dus dat gaat ook niet zo snel maar 30 kg per dag zie ik niet gebeuren....
Door Mowgli
Sweet Dutchess schreef: en hoe bevalt de jupiter ?
Dit had ik er eerder over geschreven:
Ik heb trouwens de Jupiter 885 Enterprise die bij Vuur en Rook op de website staat. Ik had hem 2e hands via Ebay gekocht. Hij heeft 320W. Ik weet nog niet zo precies wat ik er van vindt. Martijn van Vuur en Rook is van mening dat dit de beste gehaktmolen i.c.m. een voorsnijder (een 16 mm. gatenschijf) is om vleesbot te malen. Volgens hem heeft een lid van BP (spfynxlover)  deze en ook een ander model uitgebreid getest.

Vlees en ook orgaan malen gaat erg snel. Ik heb er tot nu toe pas 1 keer vleesbot mee gemalen. Dit waren kippenvleugels. Ze gingen er doorheen, maar ik had toch het gevoel dat het wat moeizaam ging. Het spiervlees moet goed koud zijn, anders komt er er als prut uit. Ik denk dat half bevroren spiervlees te hard is. Het gaat er wel doorheen, maar ik heb het gevoel dat ook halfbevroren spiervlees moeizaam gaat.

De machine zou 80 kg. per uur moeten malen. Echt zwaar belast heb ik de vleesmolen nog niet, met maar 1 kat maak ik ongeveer 5 - 7,5 kg. kvv per keer. Omdat ik nog steeds een voorraad gemalen bio kippenkarkas van Tierhotel heb liggen, hoef ik dus (nog) geen vleesbot te malen. En een aantal spiervleessoorten komen ook al gemalen bij me aan, waardoor ik dus eigenlijk het meeste alleen nog maar hooef te mixen volgens een van mijn recepten.....
johanna25 schreef: Bij het hierboven beschreven molentje werd gebruk gemaakt van een nieuwe snijschijf en een nieuw mes, ophoping van bot en vliezen is schijnbaar algemeen voorkomend gebeuren.
Mijn eerste molentje had ik uitgeleend aan iemand die er hertenvlees in ging draaien, dat ging dus niet goed, hij ging kapot.
oorzaak ophopende vliezen.
In een koksforum stond dat de ideale temperatuur van het vlees 0 graden is om vlees te malen. Ik heb dit zelf ook ervaren met de Jupiter. Als het vlees direkt vanuit de koelkast wordt gemalen, komt het er vrij pruttig uit, zelfs met 16 mm. schijf. Als ik het vlees eerst een uur of 2 in de diepvriezer leg en dan maal, is de structuur veel beter.

Ook bij de Jupiter 885 blijven er resten achter tussen schijf en mesje als ik kippenvleugels maal, niet veel, maar wel een flinke dot. Dit komt door de vel. Dit was ook zo bij mijn Porkert 32. Als ze eerst een paar uur in de vriezer hebben gelegen, gaat het beter.
Edit:Maar dit ophopen van vellen en vliezen was met de Porkert handmolen ook een probleem.
Laatst gewijzigd door Mowgli op do 14 feb 2013, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door