Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Kaela
Doranto schreef:Gelukkig doet niet iedereen dat hè. En gelukkig zijn er tegenwoordig ook goede alternatieven voor paarden die, om wat voor reden dan ook, gevoelig lopen.
Eigenlijk is wat jij schrijft nog erger dan alleen je eigen voeten verpesten. We doen dat dus ook bij anderen! pfffff :-\
I know, maar het gebeurd wel op hele grote schaal. En daar dringen de alternatieven maar langzaam door.
Door Lizzy
Kaela schreef:Dat is niet waar. We timmeren ook ijzer onder paardenhoeven omdat ze zonder niet goed zouden kunnen lopen. Onze schoenen zijn tenminste nog zacht en schokdempend (de fancy hakken daar gelaten)...
Maar dan ben ik niet duidelijk geweest! Want dit is niet wat ik bedoel. Ook hier geldt namelijk dat het de mens is die de ijzers onder paardenhoeven timmeren. Het is niet een paard dat zelf denkt "gut, laat ik met mijn veulen eens langs de hoefsmit gaan want hij loopt een beetje slordig". Wij mensen denken na over hoe wij lopen (en hoe paarden lopen). Maar ik zie een olifant dus nog niet denken "gut, laat ik mijn bekken eens kantelen als ik loop". Dus dat is wat ik bedoel. Wij denken na over hoe we moeten lopen of denken dat we moeten lopen of vinden dat we moeten lopen. Een hert loopt gewoon zoals ie loopt.
Door Kaela
Ik snap je Lizzy en ja dat is ook raar. Nu zijn wij natuurlijk ook wel een hele vreemde eend in de bijt. We lopen rechtop, op twee benen. En we hebben levens waarin we veel te weinig, eenzijdig en/of te zwaar belast bewegen.

En we worden heel onnatuurlijk oud. Iemand zei ooit eens: natuuuuuuurlijk krijgen mensen vanaf hun 35-40ste klachten. Dan horen ze dood te gaan, maar wij leven dan nog door tot ons tachtigste. Wat natuurlijk fijn is, maar onze lijven zijn daar eigenlijk niet geschikt voor.
Door dinky89
Ik zit dit topic vol interesse te volgen.

Van jongs af aan ben ik al een 'tenenloper'. Ik loop dus al snel op mijn tenen zonder dit zelf door te hebben. Daarnaast zakt mijn binnenvoet naar binnen toe met als gevolg dat mijn knie naar binnen draait. Een fysio heeft wel eens de opmerking gemaakt dat ik wellicht moest gaan kijken naar steunzooltjes en mijn moeder lette altijd al op het voetbed van een schoen (ik minder dus heb ik veel schoenen zonder goed voetbed).
Dit terwijl ik in huis altijd op blote voeten/sokken loop en met het weer van de afgelopen dagen ook in de tuin.
Wat ik mij dus afvraag is of barefoot je voeten ondersteunt om je voeten goed neer te zetten of dat ik dan net zo slecht blijf lopen als op blote voeten?
Door doranto
dinky89 schreef:Ik zit dit topic vol interesse te volgen.

Van jongs af aan ben ik al een 'tenenloper'. Ik loop dus al snel op mijn tenen zonder dit zelf door te hebben. Daarnaast zakt mijn binnenvoet naar binnen toe met als gevolg dat mijn knie naar binnen draait. Een fysio heeft wel eens de opmerking gemaakt dat ik wellicht moest gaan kijken naar steunzooltjes en mijn moeder lette altijd al op het voetbed van een schoen (ik minder dus heb ik veel schoenen zonder goed voetbed).
Dit terwijl ik in huis altijd op blote voeten/sokken loop en met het weer van de afgelopen dagen ook in de tuin.
Wat ik mij dus afvraag is of barefoot je voeten ondersteunt om je voeten goed neer te zetten of dat ik dan net zo slecht blijf lopen als op blote voeten?
Dat vind ik een hele interessante vraag! Als je naar mijn kleindochter kijkt, die zet momenteel een voetje bijna helemaal dwars naar buiten gedraaid. Ik ben ook heel benieuwd of zich dat vanzelf corrigeert. Het is wel zo, dat wanneer je zonder ondersteuning van schoeisel loopt, je naar je eigen lichaam leert luisteren en je waarschijnlijk vanzelf dié houding aanneemt waarin je je het beste voelt. Dat hoeft denk ik niet altijd precies volgens de 'geldende normen' te zijn. Kijk maar naar mij. Mijn ene been is wat langer dan de andere. Nu dat niet meer gecorrigeerd wordt heb ik veel minder last.

ps. Ik had aanvankelijk je vraag niet helemaal goed begrepen/gelezen en dacht dat je bedoelde of je door op barefootschoenen te gaan lopen anders ging lopen dan met gewone schoenen, vandaar dit misschien wat vreemde antwoord.
Barefoot schoenen zijn bedoelt om het blootsvoets lopen zoveel mogelijk toe te laten, als het goed is wordt er helemaal niets gecorrigeerd dus zou je op die schoenen net zo 'slecht' moeten lopen als zonder.
Door dinky89
Bij mij geeft het naar binnen draaien van de knie door een te platte voet wel last maar misschien dat het lichaam wel gaat corrigeren wanneer ik de normale schoenen de deur uit doe.
Want op blote voeten lopen vind ik wel heel fijn maar durf ik buiten het huis/de tuin niet vanwege glas e.d. ;)
*denkt er nog eens goed over na*
Door pearlsofpassion
Dinky, dat is dus exact de vraag die ik me ook stel ivm mijn zoontje en zijn klikvoeten.
Als ik het goed heb is de term voor jouw voeten platvoeten. Ik had vroeger een vriendin die ze had en die liep altijd blootsvoets of op zeer minimalistisch schoen en die is wel steeds naar binnen blijven lopen. Da's het enige dat ik erover kan zeggen... Of ze er last van had weet ik niet, maar ik ben er vrij zeker van dat zich dat op den duur op haar rug/bekken zal zetten omdat ze geen enkele demping heeft van haar voeten zelf. Die boog in je voet dient nl om schokken op te vangen tijdens het lopen en als je die boog niet hebt, vangt je rug die op.
Mijn man heeft daar ook last van, lage rugpijn door te weinig schokdemping in zijn voeten.

Ik geloof wel in barefoot bij normale bouw, maar ik vraag me dus ook af of dat nog goed komt als je een afwijkende voetvorm hebt. Van nature uit.
Maar ik heb dus besloten het een kans te geven. Bij m'n zoontjes, en ik heb m'n man aangeraden het ook te doen.
Zien wat het geeft.
Door Lizzy
pearlsofpassion schreef:Dinky, dat is dus exact de vraag die ik me ook stel ivm mijn zoontje en zijn klikvoeten.
Als ik het goed heb is de term voor jouw voeten platvoeten. Ik had vroeger een vriendin die ze had en die liep altijd blootsvoets of op zeer minimalistisch schoen en die is wel steeds naar binnen blijven lopen. Da's het enige dat ik erover kan zeggen... Of ze er last van had weet ik niet, maar ik ben er vrij zeker van dat zich dat op den duur op haar rug/bekken zal zetten omdat ze geen enkele demping heeft van haar voeten zelf. Die boog in je voet dient nl om schokken op te vangen tijdens het lopen en als je die boog niet hebt, vangt je rug die op.
Mijn man heeft daar ook last van, lage rugpijn door te weinig schokdemping in zijn voeten.

Ik geloof wel in barefoot bij normale bouw, maar ik vraag me dus ook af of dat nog goed komt als je een afwijkende voetvorm hebt. Van nature uit.
Maar ik heb dus besloten het een kans te geven. Bij m'n zoontjes, en ik heb m'n man aangeraden het ook te doen.
Zien wat het geeft.
Zoals ik al eerder schreef: van kinds af aan ben ik niet best gebouwd. Alle steunzolen, speciale zolen, mega dempingen in schoenen en ergonomische kinderschoenen de duurste beste gedempte wandelschoenen ten spijt: het heeft mij allemaal geen bal geholpen.... Mijn onderrug? Ik zeg "laten we het er niet over hebben". En ik heb het tegenovergestelde van platvoeten. Giga bogen en hoge wreven. Dat heeft mij er niet van weerhouden om als kind met mijn voeten naar binnen te lopen en dat als volwassenen (ondanks alle aanpassingen) alsnog te doen. Sommige dingen zijn nou eenmaal je bouw. Ben nu 50 jaar aan het aankl*ten en ik ga nu maar eens voorzichtig barefoot. Kijken wat dat doet.
Door El_Kato
Vind het een interessant topic maar wat is dan het verschil tussen bare foot schoenen en slippers? Gewoon van die flipflops? Die geven ook geen steun en beschermen je voeten tegen steentjes ed..... of is dat te kort door de bocht?

Is het binnen het dierenrijk niet gewoon zo dat als je wat raar loopt of bouwtechnisch niet lekker in elkaar zit je gewoon eerder/sneller doodgaat? De mensch word de laatste decenia koste wat het kost in leven gehouden, nu was dat vroeger wel anders maar nog met een horlevoet kon je kinderen verwekken en een leven leiden als dier zijnde was je de sjaak geweest.... :-[
Door pearlsofpassion
Dat is zeker waar. Natuurlijke selectie hé.

Maar zelfs normaal gebouwde mensen maken het zichzelf vaak moeilijker dan nodig. Door al die technische ingrepen.
Verharde wegen zorgen dat schoenen nodig zijn en die is men dan om 1 of andere reden steeds meer ondersteunend en dempend gaan maken met als gevolg dat de voeten zwakker worden.
En ja, zelfs zonder dat daar echt afwijkingen aan te pas komen geeft dat qua aanleg steeds zwakkere voeten op den duur. Generatie na generatie krijgen zwakkere voeten de kans om in de populatie op te gaan tot het de norm wordt.
Mooiste voorbeeld is gebit. De mens heeft een heel gek gebit met vooral kleine, vlakke tanden. En dat is zo gekomen nadat die zijn voedsel ging koken waardoor die stevige tanden niet meer nodig waren.

En met bril/contactlenzen gaat het ook die kant op...dat kan je wel echt afwijkingen noemen natuurlijk.
Ik heb beide, voetafwijkingen en stevige oogafwijking. Dus onder natuurlijke selectie was ik niets waard. :P
Door Lizzy
El_Kato schreef:Vind het een interessant topic maar wat is dan het verschil tussen bare foot schoenen en slippers? Gewoon van die flipflops? Die geven ook geen steun en beschermen je voeten tegen steentjes ed..... of is dat te kort door de bocht?

Is het binnen het dierenrijk niet gewoon zo dat als je wat raar loopt of bouwtechnisch niet lekker in elkaar zit je gewoon eerder/sneller doodgaat? De mensch word de laatste decenia koste wat het kost in leven gehouden, nu was dat vroeger wel anders maar nog met een horlevoet kon je kinderen verwekken en een leven leiden als dier zijnde was je de sjaak geweest.... :-[
Flipflops hebben toch mega dikke dempende zolen? Barefootshoes alleen een minimaal dunne zool. Zelf steentjes voel je. Andere slippers hebben vaak alleen een ding dat tussen je tenen over je voet valt. Je voet moet dan zich in een bocht wringen om de slippers aan de voet te houden en da's ook niet gezond.

Echte afwijkingen is natuurlijk fijn dat die gecorrigeerd kunnen worden. Maar ik heb het hier eigenlijk over het idee dat we op manier X (of Y) moeten lopen om goed te lopen, waarbij we volledig voorbij gaan aan natuurlijk gangwerk van het individu.
Door hannabelgje
Flipflops hebben en dempende zolen, en zijn heel smal en je moet gek lopen om ze aan je voeten te houden.
Een barefoot sandaal heeft een hele dunne zolen, zitten vast aan je voeten, zijn veel breder en ze zijn vooral heel flexibel en bewegen daardaar mee met de beweging van je voet. Met een barefoot sandaal zou je met je voet een golfballetje vast moeten kunnen pakken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door dinky89
El_Kato schreef:Vind het een interessant topic maar wat is dan het verschil tussen bare foot schoenen en slippers? Gewoon van die flipflops? Die geven ook geen steun en beschermen je voeten tegen steentjes ed..... of is dat te kort door de bocht?

Wat betreft flipflops ga je anders lopen dan op blote voeten ;) https://www.natuurlijkgezond.net/2017/0 ... -schoenen/

En dat laatste is ook mijn gedachte. Hangt uiteraard wel af van de ernst van de afwijking.
Door El_Kato
Oooh wat een leuke site! En flipflop is natuurlijk ook een slippermerk met idd een dikke zool. Bedoelde iets van Havaianas en lees op de site dat die barefoot zijn mits ze het bandje achter de enkel hebben. Ik heb ze zonder bandje maar ga toch ook eens voor die andere kijken. Loop er heerlijk op en kan ook echt wel een paar km erop door :)

Loop in en om huis wel veel op blote voeten en als we op het strand lopen doen we dat ook op blote voeten, heerlijk door het zand en het water :)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door