Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Kaela
MillyMol schreef:Ik ben het niet me je eens. Je legt de last nu volledig bij de koper. Maar dat is vaak een leek die geen idee heeft waar hij die informatie moet zoeken, welke vragen hij moet stellen en hoe hij die informatie moet interpreteren. De verkoper heeft zeker ook informatieplicht en die vind ik veel zwaarder wegen. Waarom? Omdat zij over de kennis (behoren!) te beschikken over tenminste de gezondheidstoestand van de ouders, maar zeker ook over de meest voorkomende gezondheidsproblemen binnen het ras waarmee ze fokken. Zij zijn de experts (hoop ik).
Nee ik leg de last niet bij de koper. Ik zeg dat die zijn best moet doen. Meer niet.

Jeetje, vinden jullie dan dat iedereen dan maar zonder ook maar iets te lezen uit de toepels gids een ras moet kiezen en die bij de eerste de beste fokker moet gaan halen?
Door Kaela
Angelique schreef:Ik snap heel goed wat je bedoelt hoor, maar als koper kom je niet zo bijster veel te weten. Ja, enkel die officiële dingetjes. Waar moet je de rest in hemelsnaam zoeken. Je komt als complete leek hondenland inlopen. Weet jij dan wat de Rasvereniging is, wat een Raad van beheer is enz. Maar Millymoll omschreef het eerder heel goed. Ze ging fijn op zoek en dan kom je uit bij een rv e.d. en denk je via daar wel goede info te krijgen en bij een goede fokker terecht te komen. Daar vertrouw je dan op, want je bent immers leek. Net zoals men erop vertrouwd dat je bij een Bovag garage niet belazerd wordt en/of dat er kundig personeel loopt.
Als dan een Rv nergens rept over aandoeningen bij een ras, hoe moet jij er dan achter komen. Als je in de hondenwandelgangen roept dat veel Flatcoats of Berners kanker krijgen, dan krijg je een berg fokkers over je heen die subiet roepen dat dat vette onzin is en zo gaat het met zoveel dingen. En bij die rassen vind ik dat kankerverhaal veel interessanter dan dat jouw zwarte geen gen voor bruin heeft of dat hij PRA-vrij is, alleen daar wordt nergens over gebept verder.
Dat onderzoeken klinkt leuk uit onze mond, omdat we de weg weten en dan ook alleen nog van een eigen ras, maar een leek is al blij dat die een Rv gevonden heeft en gaat er vanuit dat als zo'n Rv roeptoeterd over regels en eisen waar iedereen aan moet voldoen, dat iedere aangesloten fokker daar ook aan voldoet en dat het dan ook goed is.
Nogmaals: ik zeg dat een koper zijn best moet doen. Thats it. En dat is toch niet zo raar?

Als je net hondenland binnenkomt dan vindt je maar uit wat de raad van beheer is en wat een rasvereniging doet. En wat die wel of niet aan info verstrekken is de koper niet aan te rekenen.

Nog eens: volstaat een koper dan met het uitzoeken van een plaatje in de toepels gids en is ie verder vrij van enige verantwoordelijkheid?
Door Martine-Tom
Kaela schreef:Nogmaals: ik zeg dat een koper zijn best moet doen. Thats it. En dat is toch niet zo raar?

Als je net hondenland binnenkomt dan vindt je maar uit wat de raad van beheer is en wat een rasvereniging doet. En wat die wel of niet aan info verstrekken is de koper niet aan te rekenen.

Nog eens: volstaat een koper dan met het uitzoeken van een plaatje in de toepels gids en is ie verder vrij van enige verantwoordelijkheid?
Ik heb daar gewoon nooit bij stil gestaan, voor ik beter wist ;)
Tot een jaar of 5 geleden zou ik gedacht hebben, je belt de rasvereniging, zoekt daar een aangesloten fokker en dan zit het goed.
Dat er testen waren die ik in kon zien of alles wat ik inmiddels weet...echt geen benul van, ik dacht dat de RV gewoon goed was en een fokker via de RV dus ook.
Door MillyMol
Kaela schreef:Nogmaals: ik zeg dat een koper zijn best moet doen. Thats it. En dat is toch niet zo raar?
Nee, dat op zich is niet raar. Maar dan moet het de koper wel wat makkelijker gemaakt worden om die info te vinden. Ik ken de toepoels gids niet eens. Ik moest het net even opzoeken. Ik bedoel maar...

En hoe zou ik dat als koper uit moeten vinden? Via MP? Want dat komt wel bovenaan in de zoekresultaten als ik op een ras zoek.

Zie boven.

Kaela, ik vind ook dat een koper een informatieplicht heeft, maar ik vind ook dat het mij als koper niet gemakkelijk gemaakt wordt om die informatie te vinden. Een beetje hulp daarbij zou welkom zijn. Je kunt iemand pas houden aan zijn verantwoordelijkheden als hij weet wat die zijn. Daar kunnen de verkopers een belangrijke rol in spelen.
Door Kaela
Martine-Tom schreef:Ik heb daar gewoon nooit bij stil gestaan, voor ik beter wist ;)
Tot een jaar of 5 geleden zou ik gedacht hebben, je belt de rasvereniging, zoekt daar een aangesloten fokker en dan zit het goed.
Dat er testen waren die ik in kon zien of alles wat ik inmiddels weet...echt geen benul van, ik dacht dat de RV gewoon goed was en een fokker via de RV dus ook.
Als je via een rasvereniging zoekt heb je als koper al aardig je best gedaan met informatie zoeken zou ik zo zeggen.

Kaela, ik vind ook dat een koper een informatieplicht heeft, maar ik vind ook dat het mij als koper niet gemakkelijk gemaakt wordt om die informatie te vinden. Een beetje hulp daarbij zou welkom zijn. Je kunt iemand pas houden aan zijn verantwoordelijkheden als hij weet wat die zijn. Daar kunnen de verkopers een belangrijke rol in spelen.[/quote]

Daar heb jij ook gelijk in. Maar zo moeilijk os het toch niet om wat info te vinden op internet en om bij een rasvereniging uit te komen. Veel fokkers spreken op hun site al over de rasvereniging en als je totaal niets daarvan weet helpt google je snel verder hoor. En ja, dan zou vervolgens de info daar vollediger mogen zijn, maar eenmaal zo ver heeft de aspirant koper al aardig zijn best gedaan en weet die in ieder geval dat er sprake zal zijn van enige gezondheidsissues ed. Das al heel veel meer dan niets.
Door Hope
Ik begrijp je helemaal, Kaela. Je koopt toch ook niet van de ene op de andere dag een rashond? En tegenwoordig, met internet, kan iedereen erg gemakkelijk aan basis-informatie komen van een ras.
Lizzy schreef:
Misschien een heel domme vraag maar hoe weet jij dat de fokker dat wist?
Toen ik haar net gekocht had vertelde de fokker dat tussen neus en lippen door. Maar het kan helemaal geen kwaad had de dierenarts gezegd. Ze is dus krap 1 jaar oud geworden voor ze omkiepte.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door hannabelgje
Als je op de rasvereniging en RvB af gaat kom je in corgiland ook nergens. Bij de RvB is alleen hd test verplicht en verder niet. Bij de ene rasvereniging moet er zowat alles getest worden, bij de andere niet. En er je als fokker aansluiten bij de rv is een fluitje van een cent. Er zijn heel wat clubfokkers waar ik voor geen goud een hond van wil hebben. Als leek weet je dat gewoon echt niet. Nu ik er 7 jaar inzit weet ik een beetje hoe het zit, maar ook ik weet de helft nog niet.

Door Angelique

Nee, maar het lijntje tussen jij mag wel zeuren, want jij hebt info gezocht en jij mag niet zeuren wordt zo wel heel dunnetjes. Als een fokker niks zegt dan weet je als pupkoper na een rondje rv nog niks. En daarom vind ook ik de infoplicht van een fokker zwaarder wegen dan de onderzoeksplicht van een koper.
Door Hope
Angelique schreef:Nee, maar het lijntje tussen jij mag wel zeuren, want jij hebt info gezocht en jij mag niet zeuren wordt zo wel heel dunnetjes. Als een fokker niks zegt dan weet je als pupkoper na een rondje rv nog niks. En daarom vind ook ik de infoplicht van een fokker zwaarder wegen dan de onderzoeksplicht van een koper.
Ik denk dat Kaela het heeft over de meer extreme rassen met grote problemen die je heel duidelijk kan zien. Een bulletje waarvan mama amper kan ademhalen, daar een pup kopen en dan de fokker de rekening sturen van de dierenarts omdat puplief het zo benauwd heeft.
Door Kaela
Angelique schreef:Nee, maar het lijntje tussen jij mag wel zeuren, want jij hebt info gezocht en jij mag niet zeuren wordt zo wel heel dunnetjes. Als een fokker niks zegt dan weet je als pupkoper na een rondje rv nog niks. En daarom vind ook ik de infoplicht van een fokker zwaarder wegen dan de onderzoeksplicht van een koper.
Ik zeg helemaal niets over wel of niet mogen zeuren. Ik zeg dat ik vind dat je als pupkoper je best moet doen om info te zoeken.

Enige wat ik heb gezegd over wel of niet mogen zeuren, is dat als je niets onderzoekt, dat je dan ook echt geen recht op zeuren hebt. Over hoeveel je wel of niet mag zeuren als je wel onderzoek heb gedaan doe ik geen uitspraak. Juist omdat de informatievoorzieningen van rasverenigingen en fokkers zo te wensen over laat.
Door Erna
Kaela schreef: Juist omdat de informatievoorzieningen van rasverenigingen en fokkers zo te wensen over laat.
En ook dat is in de meeste gevallen geen onwil. RV's worden gerund door vrijwilligers en het is al jarenlang zo dat vrijwilligers niet meer zo makkelijk te verkrijgen zijn waardoor werkzaamheden op een paar schouders komen te liggen. Maar ook deze schouders hebben zelf honden, hebben meestal een gezin, een huishouden en ook nog een sociaal leven. En een dag heeft maar 24 uur.

Iedereen die hier bij ons thuis komt voor informatie kan alle informatie krijgen die ze willen hebben. De mappen van de honden met alles erop en eraan liggen op tafel maar ik heb eenvoudigweg geen tijd over om de website bij te werken of aan de website van de RV te werken (wat al helemaal mijn taak niet is maar soit) omdat ik ook weleens met mijn beentjes op de bank wil zitten. En terwijl ik dit tik rusten mijn armen op een grote stapel administratie van manlief die ook nog weggewerkt moet worden.

De wil om vele meesters te dienen is er wel maar de tijd is zo kort. Hobbymatig he.....en daarnaast moet er ook nog brood op de plank komen.

Edit: en dan heb ik nog de mazzel met een volwassen dochter in huis die nu staat te stofzuigen omdat bij mij de tijd ontbreekt. Het is ook nog zo dat onze honden altijd voor gaan op het andere werk. Dus tsja. ..ik ben grote voorstander van dagen van 48 uur maar zie dat er maar eens door te krijgen.
hannabelgje schreef:Toen ik haar net gekocht had vertelde de fokker dat tussen neus en lippen door. Maar het kan helemaal geen kwaad had de dierenarts gezegd. Ze is dus krap 1 jaar oud geworden voor ze omkiepte.

En wat zei jouw dierenarts daarvan?
Door Lizzy
Kaela schreef:Nee ik leg de last niet bij de koper. Ik zeg dat die zijn best moet doen. Meer niet.

Jeetje, vinden jullie dan dat iedereen dan maar zonder ook maar iets te lezen uit de toepels gids een ras moet kiezen en die bij de eerste de beste fokker moet gaan halen?
Ik ben vast een zeurpiet maar wat versta je onder "zijn best doen"? Bedoel je daarmee dat de pupkoper zich in moet lezen in het ras, de rasspecifieke eigenschappen en de rasspecifieke gezondheidsproblemen?

Als je dat bedoelt: dan ben ik dat met je eens.

Als je bedoelt dat je van pupkopers verwacht dat ze huiswerk maken op het niveau dat ze weten wat er in de lijnen speelt: dan ben ik dat niet met je eens. Het is voor een fokker al lastig om alle in's en out's te achterhalen van een dekreu. Dat vergt honderden mailtjes en telefoontjes en giga veel grutwerk. En als je een beginnende fokker bent, is het heel lastig (en ik bedoel met heel lastig echt heeeeeeeeeeel lastig) om je ingangen te vinden, laat staan voor pupkopers. Gaat niet. Gaat echt niet. Ik vind overigens niet dat je van een pupkoper mag verwachten dat zij uberhaupt weet dat er iets als Cryptorchidie bestaat. Daar kom je gewoon pas achter, achter dat soort dingen, als je langer in de honden zit.

Ik zie trouwens een verschuiving bij sommige mensen. Wilde mensen eerst niet eens de gezondheidsuitslagen zien, komen ze nu met een bloknoot met daarop hun vragenlijstje. I love it ;D !
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door