- ma 01 jun 2020, 16:25
Ik heb een vraagje voor de ervaren kippenhouders hier: onze kipkes lijken zichzelf kaal te plukken, vooral op de borst en de kont. Ik heb niet het idee dat ze elkaar plukken, maar ik zag net, toen ik een tijdje stond te kijken, dat in ieder geval twee dames bij zichzelf aan het pikken waren.
Ik heb op internet naar oorzaken gezocht, waaronder: verveling, parasieten, verkeerd dieet, kalktekort, ruimtegebrek, stress.
- Verveling lijkt me sterk; ze lopen de hele dag te scharrelen in de ren, waar ik iedere dag iets interessants in gooi: geraspte groente, zaden, legkorrels, verkruimelde eierschalen, dat soort dingen.
- Parasieten: we hebben ze nu bijna drie weken, maken één keer per week het hok schoon. Afgelopen vrijdag heb ik daarbij preventief Johnsons Poultry Mite & Lice Powder (= diatomeeënaarde) in de legnesten en de hoeken en plinten op de grond gestrooid. Sinds een paar dagen gooien we ook gedroogde houtsnippers in het hok (mannie heeft wat omgevallen bomen opgeruimd vorige week en de takken versnipperd), leuk voor de scharrel binnenshuis.
- Dieet: ze krijgen legkorrels en haver, plus dus groente, zaden, eierschalen. Legkorrels en haver kunnen ze de hele dag onbeperkt van eten. Voor zover ik kan zien, eten ze van allebei ongeveer evenveel, dus niet alleen haver of korrels.
- Kalktekort: zou gezien de korrels en de eierschaal niet het geval moeten zijn?
- Ruimtegebrek: ze pikken zichzelf, niet elkaar. Ze kunnen elkaar goed uit de weg gaan in de ren, ik zie ook geen agressief gedrag onderling. Toen ik laatst 's avonds een kijkje nam in het hok, zaten ze alle vier tevreden te pitten.
- Stress: het zijn ex-leghennen van 75-78 weken oud. Zien nu voor het eerst iets anders om zich heen dan vier muren en tienduizend andere kippen. Ze ogen ook happy, komen al voorzichtig naar me toe als ik in de ren sta, lopen op de katten en honden af als die in de buurt van de ren zijn (niet zo vaak, hoor).
Kortom, kan dit nog een nasleep zijn van hun vorige leven, en mag ik hopen dat het vanzelf overgaat en dat de veren vanzelf weer aangroeien? Ik las ook ergens dat het goed is om ze niet onbeperkt toegang tot eten te geven maar ze een beetje te laten werken voor hun geld, zeg maar. Al heb ik dus niet de indruk dat ze zich vervelen.
Iemand die hier iets mee kan?