Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Anne in Zweden
Ina schreef: vr 29 mei 2020, 16:23 Ik zag net uitbreidingsmogelijkheden voorbij komen ;D

(Bijbehoordende tekst
"Wat een gezelligheid! 😍🐓
Ook dit Pinksterweekend staat de Kipcaravan weer ergens op het land van boerderij De Vossenburg. Ja, 'ergens', want als de kippen de grond kaalgepikt en alle beestjes opgegeten hebben, verhuizen ze.

Ga jij de kippen opzoeken? Op de website van De Vossenburg kun je de kippen en de locatie alvast op de webcam zien!"
Wij gaan de damesch a.s. maandag verhuizen naar een vers stukje grond. Ik zal foto's maken, wordt een mini-kopie van de foto die jij hier plaatste! :D
Door Angelique
Anne in Zweden schreef: vr 29 mei 2020, 15:36 Het gaat goed met de kippenkinders. Ze gaan nu vrijwillig naar binnen en naar buiten, ze pikken en scharrelen lekker rond, en ze zitten echt te grazen in de kruiden. Ik heb er nog twee lavendels bij gezet en daar neuzen ze ook in. Zo leuk! Ze zijn dol op alle zaadjes; vanochtend strooide ik wat sesam uit op een plankje.... hawoesj! Daar waren ze, pikpikpikpikpikpik! Meloenpitten vinden ze ook lekker.

Vanochtend ook weer eens een eitje, met een mooie stevige schaal dit keer. Ik kon het verschil met de eieren die ze meteen na aankomst legden duidelijk voelen.

Kippen zijn leuk. Ik wil er nog tien! ;D

;D ;D Fijn dat ze het beter gaan doen. Meloenschil kunnen ze ook waarderen, zeker als je niet te royaal de meloen voor jezelf eruit gesneden hebt :biggrin2:
Door Anne in Zweden
Angelique schreef: vr 29 mei 2020, 16:32 ;D ;D Fijn dat ze het beter gaan doen. Meloenschil kunnen ze ook waarderen, zeker als je niet te royaal de meloen voor jezelf eruit gesneden hebt :biggrin2:
Wááát? Kan dat ook? Alleen de schil geven met nog wat vruchtvlees eraan? :o Ik had ze gewoon een hele in stukken gesneden meloen gegeven. Niets voor mezelf afgesneden, gewoon alles voor de kipkes. #naïevebeginner ::) ;D
Door Angelique
Anne in Zweden schreef: vr 29 mei 2020, 16:39 Wááát? Kan dat ook? Alleen de schil geven met nog wat vruchtvlees eraan? :o Ik had ze gewoon een hele in stukken gesneden meloen gegeven. Niets voor mezelf afgesneden, gewoon alles voor de kipkes. #naïevebeginner ::) ;D
Owww haha, ik dacht dat je alleen de pitten had gegeven :biggrin2: Ja nee, hele meloen mag natuurlijk ook, is met warmte het ideale voer voor een kip.
Door Anne in Zweden
Ik heb een vraagje voor de ervaren kippenhouders hier: onze kipkes lijken zichzelf kaal te plukken, vooral op de borst en de kont. Ik heb niet het idee dat ze elkaar plukken, maar ik zag net, toen ik een tijdje stond te kijken, dat in ieder geval twee dames bij zichzelf aan het pikken waren.

Ik heb op internet naar oorzaken gezocht, waaronder: verveling, parasieten, verkeerd dieet, kalktekort, ruimtegebrek, stress.
- Verveling lijkt me sterk; ze lopen de hele dag te scharrelen in de ren, waar ik iedere dag iets interessants in gooi: geraspte groente, zaden, legkorrels, verkruimelde eierschalen, dat soort dingen.
- Parasieten: we hebben ze nu bijna drie weken, maken één keer per week het hok schoon. Afgelopen vrijdag heb ik daarbij preventief Johnsons Poultry Mite & Lice Powder (= diatomeeënaarde) in de legnesten en de hoeken en plinten op de grond gestrooid. Sinds een paar dagen gooien we ook gedroogde houtsnippers in het hok (mannie heeft wat omgevallen bomen opgeruimd vorige week en de takken versnipperd), leuk voor de scharrel binnenshuis.
- Dieet: ze krijgen legkorrels en haver, plus dus groente, zaden, eierschalen. Legkorrels en haver kunnen ze de hele dag onbeperkt van eten. Voor zover ik kan zien, eten ze van allebei ongeveer evenveel, dus niet alleen haver of korrels.
- Kalktekort: zou gezien de korrels en de eierschaal niet het geval moeten zijn?
- Ruimtegebrek: ze pikken zichzelf, niet elkaar. Ze kunnen elkaar goed uit de weg gaan in de ren, ik zie ook geen agressief gedrag onderling. Toen ik laatst 's avonds een kijkje nam in het hok, zaten ze alle vier tevreden te pitten.
- Stress: het zijn ex-leghennen van 75-78 weken oud. Zien nu voor het eerst iets anders om zich heen dan vier muren en tienduizend andere kippen. Ze ogen ook happy, komen al voorzichtig naar me toe als ik in de ren sta, lopen op de katten en honden af als die in de buurt van de ren zijn (niet zo vaak, hoor).

Kortom, kan dit nog een nasleep zijn van hun vorige leven, en mag ik hopen dat het vanzelf overgaat en dat de veren vanzelf weer aangroeien? Ik las ook ergens dat het goed is om ze niet onbeperkt toegang tot eten te geven maar ze een beetje te laten werken voor hun geld, zeg maar. Al heb ik dus niet de indruk dat ze zich vervelen.

Iemand die hier iets mee kan?
Door Angelique
Die veren komen wel weer terug.

Ik zou als eerste aan stress denken, heb wel eens gehoord dat dit soort kippies wel tot 6 maanden nodig kunnen hebben om weer up to date te zijn.

Verenluis zou ook nog kunnen. Dan zijn de veren ook echt lelijk, google zal dat wel tonen.

Misschien zijn ze wel een soort van aan het ontgiften. Zoveel lekkers ineens na ruim 70 weken enkel brokvoer.
Door Anne in Zweden
Angelique schreef: ma 01 jun 2020, 19:28 Die veren komen wel weer terug.

Ik zou als eerste aan stress denken, heb wel eens gehoord dat dit soort kippies wel tot 6 maanden nodig kunnen hebben om weer up to date te zijn.

Verenluis zou ook nog kunnen. Dan zijn de veren ook echt lelijk, google zal dat wel tonen.

Misschien zijn ze wel een soort van aan het ontgiften. Zoveel lekkers ineens na ruim 70 weken enkel brokvoer.
Ha, dank je. Ik vind de veren er wel goed uitzien, de kippen zien er beter uit dan toen ze kwamen. De kale plekken zijn ook niet bloederig of zo, gewoon kaal en roze.
Er is momenteel maar eentje die eieren legt, om de dag. Kan dat ook verband houden met de nieuwe situatie? De eerste dagen hadden we wel steeds twee of drie eieren, met een heel dunne schaal. De eieren die we nu krijgen zijn echt steviger. Vind ik wel leuk om te zien, dat daar iets is verbeterd.

Ik heb nu een kippennet besteld van 25 m x 1,35 m hoog, met 9 paaltjes. Dat wil ik aan de vaste ren vastmaken zodat ze overdag, wanneer wij in de buurt zijn, wat meer ruimte hebben om te scharrelen. Van boven dicht met aardbeiennet tegen de roofvogels. Wanneer wij niet buiten zijn, moet ze maar op hun huidige 11 m2 blijven, maar zo kunnen ze toch af en toe de benen strekken.
Door pearlsofpassion
Ik denk ook dat het wel overgaat.
Of het is stereotiep gedrag (stressverlagend gedrag ontstaan in de eierfabriek) en dan zou het ook niet over kunnen gaan... Maar dan nog kunnen de kale plekken wel verdwijnen. Verder doen zoals je bezig bent is het beste. ;)

Ik zou ze wel eens 's avonds van de stok plukken en checken op vederluis (vraag manlief de zaklamp te bedienen). Even goed rond de cloaca en onder de vleugels kijken of je net witte kalkbolletjes op de schachten ziet of zelfs beestjes ziet lopen. Als dat niet zo is, is het vast niet parasiet-gerelateerd.

Ik weet niet of je iets rond de stok hebt om bloedluis te vermijden? Tis vooral die dat je ook moet behandelen met diatomeeënaarde.
Door Anne in Zweden
pearlsofpassion schreef: ma 01 jun 2020, 21:00 Ik denk ook dat het wel overgaat.
Of het is stereotiep gedrag (stressverlagend gedrag ontstaan in de eierfabriek) en dan zou het ook niet over kunnen gaan... Maar dan nog kunnen de kale plekken wel verdwijnen. Verder doen zoals je bezig bent is het beste. ;)

Ik zou ze wel eens 's avonds van de stok plukken en checken op vederluis (vraag manlief de zaklamp te bedienen). Even goed rond de cloaca en onder de vleugels kijken of je net witte kalkbolletjes op de schachten ziet of zelfs beestjes ziet lopen. Als dat niet zo is, is het vast niet parasiet-gerelateerd.

Ik weet niet of je iets rond de stok hebt om bloedluis te vermijden? Tis vooral die dat je ook moet behandelen met diatomeeënaarde.
Al het hout is met slaolie ingesmeerd, dat kunnen we nog wel een keer herhalen bij de volgende schoonmaak. Overigens gaan de damesch nog niet op stok. Twee slapen in de legnesten, en twee liggen daarvoor. We vermoeden nu dat de stokken wat te hoog hangen, dus hebben we ze vandaag een flink stuk lager geplaatst, en niet meer voor de ramen. Kan best zijn dat ze het te licht vinden daar, per slot van rekening komt de zon hier om drie uur 's nachts al weer op. Misschien dat ze nu wel op stok willen.
Door Angelique
Als deze toevallig ook niet leggen kunnen ze ook aan het ruien zijn. Hoe is het behang? mooi rood of wat bleekjes?
Door Anne in Zweden
Angelique schreef: ma 01 jun 2020, 22:19 Als deze toevallig ook niet leggen kunnen ze ook aan het ruien zijn. Hoe is het behang? mooi rood of wat bleekjes?
;D ;D ;D

Niet felrood, maar wel stukken roder dan die levenloze bleke flappen waarmee ze arriveerden. De flappen hangen ook niet meer zo voor hun ogen, toen ze hier aankwamen dacht ik echt: die arme beesten kunnen niets zien. Dus ook dat ziet er een stuk pronter uit nu.
Door Anne in Zweden
Ik heb nog wat kamut en bulgur liggen waar ik zelf zelden iets mee doe. Ik neem aan dat dat ook gewoon naar de kipkes kan?

We hebben ze vandaag verhuisd en wat dingen in het hok aangepast. Ze lijken de zitstokken nu wel ontdekt te hebben, ik zag er tenminste al twee overheen lopen. Zal straks wat foto's plaatsen van de operatie. :biggrin2: Door de aanpassingen hebben ze nu ook in het hok meer loopruimte en ligplaatsen. De volgende stap is een Starbucks en een home cinema set. ::)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door