Erna schreef:Wij hebben natuurlijk ook dit soort zaken in ons koopcontract staan, b.v. dat wij vergoeden tot ten hoogste de aanschafprijs. Maar we weten ook allemaal dat dit niet altijd stand houd en daar zit gelijk de cru. Je kunt nu eenmaal geen verplichting tot verzekeren stellen (we hebben dit uitgezocht) dus hoe je het ook wend of keert, je kunt gewoon aansprakelijk gesteld worden.
Wat ik wel doe is per e-mail een gehouden gezondheidsonderzoek en artikelen over uraat naar de kopers sturen en ik heb een bepaling in mijn koopcontract staan (waar men dus voor tekent) dat ze kennis hebben genomen van deze stukken. Op die manier kan ik, mocht het ooit mislopen, aantonen dat men op de hoogte had kunnen zijn. Ik geef je namelijk op een briefje dat er maar heel weinig mensen de documenten ook openen.
Net zoals ik mensen de keuze laat tussen titeren en vaccineren en dat per e-mail bevestigd wil hebben. Zodat altijd duidelijk is dat ze zelf een keuze hebben kunnen maken.
Klopt, en dat vind ik nu juist zo erg. Daar veranderd niets van, maar ik vind het gewoon triest dat er dus mensen naar een rechter of rechtsbijstandverzekering stappen om hun gelijk te halen over een pup. Waarom zou je daar niet gewoon fatsoenlijk over kunnen praten? Ik weet het wel, het veranderd er allemaal niets aan, maar ik vind het gewoon zo triest dat een fokker al die dingen in zijn contract opneemt omdat het mis kan gaan. Ik mis daarin gewoon een stukje menselijkheid van de pupkoper geloof ik.
Zo'n voorbeeld van Angelique, nee, dat is niet leuk. En zo'n fokker mag van mij ook echt aan de hoogste boom. Maar ik blijf dan ook denken aan Nelson met zijn jeuk, die misschien wel gewoon veroorzaakt wordt door iets heel anders dan erfelijkheid.
En dan zijn er dus ook nog de mensen die niet vragen naar documenten en als ze die dan krijgen zoals van Erna, het niet lezen. Wij zagen op de website van de fokker welke uitslagen de honden hadden op HD en ED en wij hebben daarvan bewijs willen zien. Want een website is zo gemaakt, ik kan ook wel een website maken en zeggen dat Nelson de meest gezonde lab is van alle labjes. Wij hebben dus wel degelijk een map gezien met alle onderzoeksresultaten en wij mochten ook een dvd laten maken van de röntgenfoto's van de honden om die aan onze eigen dierenarts te laten zien. Want ja, het blijft natuurlijk een kwestie van vertrouwen dat de dierenarts niet leuk een stempel op een papiertje zet voor een paar leuke centjes. Moet je als fokker wel willen, maar voor ons was het zo dat de openheid van zaken daarin al veelzeggend was. Als de foto's niet in orde zijn dan geef je ze niet mee lijkt mij.
Verder ben ik het eens met Millymol: de fokker heeft wel de verantwoordelijkheid om fatsoenlijke informatie te geven. En zeggen dat de teelballen zijn ingedaald als later blijkt dat dit gewoon niet waar kan zijn, dat hoort simpelweg niet.