Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Hope
Erna schreef:Wij hebben natuurlijk ook dit soort zaken in ons koopcontract staan, b.v. dat wij vergoeden tot ten hoogste de aanschafprijs. Maar we weten ook allemaal dat dit niet altijd stand houd en daar zit gelijk de cru. Je kunt nu eenmaal geen verplichting tot verzekeren stellen (we hebben dit uitgezocht) dus hoe je het ook wend of keert, je kunt gewoon aansprakelijk gesteld worden.

Wat ik wel doe is per e-mail een gehouden gezondheidsonderzoek en artikelen over uraat naar de kopers sturen en ik heb een bepaling in mijn koopcontract staan (waar men dus voor tekent) dat ze kennis hebben genomen van deze stukken. Op die manier kan ik, mocht het ooit mislopen, aantonen dat men op de hoogte had kunnen zijn. Ik geef je namelijk op een briefje dat er maar heel weinig mensen de documenten ook openen.

Net zoals ik mensen de keuze laat tussen titeren en vaccineren en dat per e-mail bevestigd wil hebben. Zodat altijd duidelijk is dat ze zelf een keuze hebben kunnen maken.

Klopt, en dat vind ik nu juist zo erg. Daar veranderd niets van, maar ik vind het gewoon triest dat er dus mensen naar een rechter of rechtsbijstandverzekering stappen om hun gelijk te halen over een pup. Waarom zou je daar niet gewoon fatsoenlijk over kunnen praten? Ik weet het wel, het veranderd er allemaal niets aan, maar ik vind het gewoon zo triest dat een fokker al die dingen in zijn contract opneemt omdat het mis kan gaan. Ik mis daarin gewoon een stukje menselijkheid van de pupkoper geloof ik.

Zo'n voorbeeld van Angelique, nee, dat is niet leuk. En zo'n fokker mag van mij ook echt aan de hoogste boom. Maar ik blijf dan ook denken aan Nelson met zijn jeuk, die misschien wel gewoon veroorzaakt wordt door iets heel anders dan erfelijkheid.
En dan zijn er dus ook nog de mensen die niet vragen naar documenten en als ze die dan krijgen zoals van Erna, het niet lezen. Wij zagen op de website van de fokker welke uitslagen de honden hadden op HD en ED en wij hebben daarvan bewijs willen zien. Want een website is zo gemaakt, ik kan ook wel een website maken en zeggen dat Nelson de meest gezonde lab is van alle labjes. Wij hebben dus wel degelijk een map gezien met alle onderzoeksresultaten en wij mochten ook een dvd laten maken van de röntgenfoto's van de honden om die aan onze eigen dierenarts te laten zien. Want ja, het blijft natuurlijk een kwestie van vertrouwen dat de dierenarts niet leuk een stempel op een papiertje zet voor een paar leuke centjes. Moet je als fokker wel willen, maar voor ons was het zo dat de openheid van zaken daarin al veelzeggend was. Als de foto's niet in orde zijn dan geef je ze niet mee lijkt mij.

Verder ben ik het eens met Millymol: de fokker heeft wel de verantwoordelijkheid om fatsoenlijke informatie te geven. En zeggen dat de teelballen zijn ingedaald als later blijkt dat dit gewoon niet waar kan zijn, dat hoort simpelweg niet.
Door Angelique
Maar zoals jij het gedaan hebt is toch prima, dan ben je wat mij betreft niet onbenullig. Er wordt en werd immers altijd gescandeerd dat een pup via de Rv wel snor zat enz.

Goed, de ballen. Oesen kunnen stuiterballen hebben..ik hang er wel, ik hang er niet en uiteindelijk hangen ze er gewoon. Maar, die ontbrekende zit dan wel in de lies. Als het te lang duurt kun je die naar beneden masseren...dagelijks, totdat het touwtje te lang wordt om de bal terug te laten schieten het lieskanaal in.
Ik heb nog niet gehoord dat ze dan ook weer de buikholte in kunnen schieten, dus of dat wel/niet kan laat ik in het midden, maar ik gok van niet.

Dus mijn conclusie is dat of de da heeft slordig gecheckt, of zich gewoon vergist, of er is gebruik gemaakt van het feit dat pupkopers bij ophalen er niet aan denken om de hele pup binnenstebuiten te keren.

Ik heb natuurlijk net 3 reuen de deur uit gedaan en het dus zelf ook in de gaten gehouden of alles zat waar het moest zitten en ik moet zeggen dat ik het met 7/8 weken nog erg lastig te voelen vond of ze er zaten. De da voelde ze met 8 weken en de reu-eigenaar die hier met 8,5 week was voelde ze ook wel meteen op hun plek zitten, maar die heeft dan ook veel meer ervaring hierin. Met 9 weken was het voor mij ook overduidelijk te voelen.
Lizzy schreef:
Nou, ik vind als je een Berner Sennen koopt en vervolgens de fokker op probeert te knopen omdat ie op zijn vijfde dood neervalt aan kanker: ben je wel een beetje gek bezig. Je hoeft nou niet bepaald een raketgeleerde te zijn om te weten dat deze honden niet langer gezond in elkaar steken. En ik vraag me eerlijk gezegd ook wel af waarom fokkers deze honden nog steeds fokken. Maar ja goed, als ik dan op de RV pagina kijk van de Berner Sennenhond staat er zomaar drie keer niks over de gezondheidsproblemen van het ras. Ik denk dan "wie is er hier nou gek?".
Bij de berner zijn die zaken flink bekend, zo zijn er nog wel een aantal rassen die er zo slecht aan toe zijn.
Maar zolang mensen blijven zeggen dat dit nu eenmaal echt HUN ras is en die slechte gezondheid daarmee op de koop toenemen en dus pups blijven kopen, dan houden ze daarmee de fokkerij in stand. Berner blijft ook altijd mijn ras, maar ik ga niet bewust voor een hond meer kiezen die zo slecht in elkaar zit. Maar zolang mensen dit wel blijven doen, tja gaat het fokken gewoon door.
Door Lizzy
Charlie Angel schreef:Bij de berner zijn die zaken flink bekend, zo zijn er nog wel een aantal rassen die er zo slecht aan toe zijn.
Maar zolang mensen blijven zeggen dat dit nu eenmaal echt HUN ras is en die slechte gezondheid daarmee op de koop toenemen en dus pups blijven kopen, dan houden ze daarmee de fokkerij in stand. Berner blijft ook altijd mijn ras, maar ik ga niet bewust voor een hond meer kiezen die zo slecht in elkaar zit. Maar zolang mensen dit wel blijven doen, tja gaat het fokken gewoon door.
Nou ja, nou ben ik misschien hard maar die moeten gewoon allemaal niet zeuren. Vind het wel overigens veel zeggen over het dierenwelzijn dat kennelijk niet zo hoog in het vaandel staat :-X
Door Kaela
Lizzy schreef:Nou, ik vind als je een Berner Sennen koopt en vervolgens de fokker op probeert te knopen omdat ie op zijn vijfde dood neervalt aan kanker: ben je wel een beetje gek bezig. Je hoeft nou niet bepaald een raketgeleerde te zijn om te weten dat deze honden niet langer gezond in elkaar steken. En ik vraag me eerlijk gezegd ook wel af waarom fokkers deze honden nog steeds fokken. Maar ja goed, als ik dan op de RV pagina kijk van de Berner Sennenhond staat er zomaar drie keer niks over de gezondheidsproblemen van het ras. Ik denk dan "wie is er hier nou gek?".
Maar dat is eigenlijk een verlengde van wat ik bedoel. Hoezo de fokker opknopen dat ie op zijn vijfde dood neervalt aan kanker? Dat had je als koper allang en breed kunnen weten! Had je je gewoon even in moeten lezen. En het verlengde is dat ik ook de fokkers niet snap die met zo'n ras door gaat. Maar ja, er komen hier op het forum ook nog steeds nieuwe caveliertjes en engelse buldoggen, mensen willen nou eenmaal dat ras en ja, dan heb je het welzijn gewoon niet bovenaan staan.
Door Hope
Lizzy schreef:Nou ja, nou ben ik misschien hard maar die moeten gewoon allemaal niet zeuren. Vind het wel overigens veel zeggen over het dierenwelzijn dat kennelijk niet zo hoog in het vaandel staat :-X
Dat bedoel ik dus precies. Waarom dan de fokker aansprakelijk stellen?
Had je huiswerk gemaakt en besloten voor een ander ras te gaan.
Lizzy schreef:Nou ja, nou ben ik misschien hard maar die moeten gewoon allemaal niet zeuren. Vind het wel overigens veel zeggen over het dierenwelzijn dat kennelijk niet zo hoog in het vaandel staat :-X

Gelijk heb je hoor; als mensen doelbewust voor zo'n ras kiezen, wat qua gezondheid er zo slecht aan toe is, tja, dan weet je waar je aan begint. Moet je ook niet zeuren bij de fokker op het moment dat die ziektes en afwijkingen naar boven komen.
Zeker de mensen die hard roepen dat het nu eenmaal hun ras is en ze echt niets anders willen, die houden bewust het fokken van deze honden in stand.
En de fokkers zijn natuurlijk bezig met het ras verbeteren, maar eerlijk; als er niet goed bekend is waar alles vandaan komt, dan weet je toch ook niet wat je kan doen om het te verbeteren?
En dierenwelzijn, dat ben ik ook met je eens hoor, dat kan bij deze mensen niet hoog in het vaandel staan.
Ze willen een bepaald ras, ten koste van alles, dat is hoe ik het zie.
En natuurlijk schermen ze dan dat er geen 1 ras gezond is, maar er zijn daarin wel hele grote verschillen. De berner is er één van maar natuurlijk zijn er meer rassen die er helaas zo slecht aan toe zijn.
Ik blijf altijd gek op de berner, maar mijn hart huilt als ik er weer eens eentje zie die dan nog slecht loopt ook. Waarom blijven mensen ze dan toch nemen?
Door Kaela
Angelique schreef:Goed, stel he. Mijn hond heeft epilepsie en een auto-immuunziekte waar ze zich heelmaal de tandjes aan krabt, maar gut, met wat prednison zie je daar verder niks van, net zoals van die epilepsie niet. Ik vertel dat verder aan niemand. Ik fok toch maar een nest met haar, gewoon omdat het kan. Geen pupkoper zal ergens die info weten te vinden over mijn hond, puur omdat ik het verzwegen heb. En zo zijn er legio zaken die je niet te weten kan komen als koper, puur omdat het niet geregistreert staat. En zat fokkers die nooit showen of zich verder met niemand bemoeien, dus op show haal je daar ook geen info over weg.
De aandoeningen die bekend zijn daar wordt vaak wel fokbeleid op gemaakt en dat is na enig speurwerk wel terug te vinden. Wordt het al lastiger als een Rv al zegt...wij publiceren niks meer, je zoekt het maar op in de database van de RvB.

Verder ben ik als fokker natuurlijk heel lief, schenk lekkere koffie met koekje, kan de probleempapapeieren netjes overleggen. Kun je moeder zien en aaien, stel jou vragen over hoe of wat met puppy enz enz. Ik voldoe gewoon aan alles wat het ideaalbeeld betreft. Ik heb alleen die autoimmuunziekte en epilpesy verzwegen, want daar kom je toch niet achter en dan ben ik toch een fokker die willens en wetens fout fokt en zie daar vooraf maar achter te komen.
Dan wordt je gewoon belazerd waar je bijstaat en dat is niet waar ik op doel. Het is wél wat het verdomd lastig maakt, maar ik bedoel net wat anders.

Stel je wilt een bepaalde rashond waar fancy kleurtjes bij voorkomen en ook een aantal gezondheidskenmerken, zoals bijvoorbeeld spondylose ofzoiets. En je gaat eens wat rondkijken. Niets fancy's, gewoon even wat sites rondsneupen. En dan heb je 2 sites. Op de ene staat een waslijst met gezondheidschecks, beschrijvingen van wat de fokker hoog in het vaandel heeft aan gezondheid en karakter enz. Op de andere websites staan de mooiste foto's van de leukste kleurtjes, maar wordt slechts ergens achteraf tussen neus en lippen over gezondheid gesproken.
Op het moment dat de koper dan voor de site met kleurtjes kiest, is wat mij betreft de koper uitgeluld. Want je krijgt het op een presenteerblaadje aangerijkt dat er problemen spelen én dat er fokkers zijn die daar aandacht aan spenderen, maar je kiest toch voor het uiterlijke plaatje.

En dit is een hypothetisch voorbeeld met sites en vervolgens komt jou naakte waarheid dat je bij de fokker van site 1 net zo goed belazerd kan worden. Maar in de basis vind ik dat een koper de verplichting heeft om zich te informeren en keuzes te maken in het belang van de potentiële pup. Wordt ie vervolgens belazerd (wat een gruwelijke voorbeelden!) dan mag die fokker wat mij betreft ook uitgebreid aan de schandpaal. Wordt ie niet belazerd, maar is de pup van site 1 onverhoopt toch niet in orde, dan hoop je er samen uit te komen zoals Erna dat beschrijft. Maar als koper niets aan onderzoek doen en vervolgens de fokker voor de rechter slepen omdat ie een aandoening heeft die je van mijlenver aan had kunnen zien komen, dat vind ik hetzelfde als een oostblok pup kopen voor 300 euro en janken dat ie ziek blijkt te zijn.
Door Hope
Kaela schreef:Dan wordt je gewoon belazerd waar je bijstaat en dat is niet waar ik op doel. Het is wél wat het verdomd lastig maakt, maar ik bedoel net wat anders.

Stel je wilt een bepaalde rashond waar fancy kleurtjes bij voorkomen en ook een aantal gezondheidskenmerken, zoals bijvoorbeeld spondylose ofzoiets. En je gaat eens wat rondkijken. Niets fancy's, gewoon even wat sites rondsneupen. En dan heb je 2 sites. Op de ene staat een waslijst met gezondheidschecks, beschrijvingen van wat de fokker hoog in het vaandel heeft aan gezondheid en karakter enz. Op de andere websites staan de mooiste foto's van de leukste kleurtjes, maar wordt slechts ergens achteraf tussen neus en lippen over gezondheid gesproken.
Op het moment dat de koper dan voor de site met kleurtjes kiest, is wat mij betreft de koper uitgeluld. Want je krijgt het op een presenteerblaadje aangerijkt dat er problemen spelen én dat er fokkers zijn die daar aandacht aan spenderen, maar je kiest toch voor het uiterlijke plaatje.

En dit is een hypothetisch voorbeeld met sites en vervolgens komt jou naakte waarheid dat je bij de fokker van site 1 net zo goed belazerd kan worden. Maar in de basis vind ik dat een koper de verplichting heeft om zich te informeren en keuzes te maken in het belang van de potentiële pup. Wordt ie vervolgens belazerd (wat een gruwelijke voorbeelden!) dan mag die fokker wat mij betreft ook uitgebreid aan de schandpaal. Wordt ie niet belazerd, maar is de pup van site 1 onverhoopt toch niet in orde, dan hoop je er samen uit te komen zoals Erna dat beschrijft. Maar als koper niets aan onderzoek doen en vervolgens de fokker voor de rechter slepen omdat ie een aandoening heeft die je van mijlenver aan had kunnen zien komen, dat vind ik hetzelfde als een oostblok pup kopen voor 300 euro en janken dat ie ziek blijkt te zijn.

Dat dus!
Door Angelique
Kaela schreef:Dan wordt je gewoon belazerd waar je bijstaat en dat is niet waar ik op doel. Het is wél wat het verdomd lastig maakt, maar ik bedoel net wat anders.

Maar weet je, de kans is ook best groot dat als je een pup hebt van site 1 die wat blijkt te mankeren dat er wordt gezegd...ja doeiii, kijk eens wat voor testen ik allemaal heb laten uitvoeren, dus ik ben geweldig en dat die hond nu ziek is, dat is gewoon jouw schuld. Ik snap wel wat je bedoelt hoor, maar ik zie bij de oes ook lijsten met dna-testen voorbij geroeptoetert komen die sommigen hebben laten uitvoeren waarvan je denkt...was er ooit een oes die daar last van had dan.
Het is gewoon niet zo zwart/wit als iemand over kleurtjes, vlekjes of gewonnen bekertjes leutert dat ze daar per definitie niet aan gezondheid denken en het zegt al helemaal niks over de bereidheid om ergens mee om de tafel te gaan zitten al er iets mis is.

Als je echt praat over bekende aandoeningen die controleerbaar zijn en/of echt algemeen bekend zijn dan moet je idd niet zeuren over enige schuldvraag als zich dit voordoet. Maar naast de minimale dingetjes die getest worden blijft er zo'n range met kwalen over waar een hond aan kan lijden en waar je nooit achter komt als de eigenaar er over zwijgt dat er genoeg te zeuren over blijft.
En dan heeft men heel vaak niet eens de intentie om de boel op te lichten hoor, want velen denken bij een auto-immuunziekte...mwah, niet bewezen erfelijk, dus kan wel. En je dan maar af gaan vragen waar die hele rassen met jeukproblemen vandaan komen.

Maar goed, wat ik tot dusver gezien heb van mensen die veel gezeur hadden dat het in 99% van de gevallen helemaal valt en staat met hoe je er als fokker mee omgaat. Doe je er niks mee dan heb je een groep mensen die zich erbij neerleggen en hun energie ergens anders insteken en je hebt een groep die de tanden erin zet. Gevalletje..soms zit het mee en soms zit het tegen. MIjn ervaring is toch dat als je als fokker betrokkenheid toont en niet meteen met vingertjes gaat wijzen dat het heel raar moet lopen wil je een rechtszaak aan je broek krijgen. En door de jaren heen heb ik mij er zelf ook over verbaasd wie er in oesland wel betrokkenheid tonen en wie niet.
Door Erna
En vergeet ook niet dat je soms ook door kopers pootje wordt gelicht. Ooit een reu verkocht met 1 bal. Netjes afgesproken dat mocht ie niet meer naar beneden komen en de eigenaar hem eruit wilde laten halen wij die kosten zouden vergoeden. Maar wel zoals vermeld in koopcontract na second opinion zodat we ook kunnen controleren dat de bal er niet is.

Puppenmans opgehaald, 1,5 jaar niets meer vernomen tot ik een envelop met een factuur in mijn brievenbus vond en of ik die even wilde betalen. Nu wist ik toevallig wat een dergelijke operatie zou gaan kosten en ook wat er dan op de factuur zou moeten staan. Op deze stond: Castratie hond 99 Euro (is al jaaaaaaren geleden hoor). Dat kwam nog niet in de buurt van een buikoperatie. Needless to say dat ik deze niet heb betaald.
Door Angelique
Erna schreef:En vergeet ook niet dat je soms ook door kopers pootje wordt gelicht. Ooit een reu verkocht met 1 bal. Netjes afgesproken dat mocht ie niet meer naar beneden komen en de eigenaar hem eruit wilde laten halen wij die kosten zouden vergoeden. Maar wel zoals vermeld in koopcontract na second opinion zodat we ook kunnen controleren dat de bal er niet is.

Puppenmans opgehaald, 1,5 jaar niets meer vernomen tot ik een envelop met een factuur in mijn brievenbus vond en of ik die even wilde betalen. Nu wist ik toevallig wat een dergelijke operatie zou gaan kosten en ook wat er dan op de factuur zou moeten staan. Op deze stond: Castratie hond 99 Euro (is al jaaaaaaren geleden hoor). Dat kwam nog niet in de buurt van een buikoperatie. Needless to say dat ik deze niet heb betaald.

Dat soort dingen vergeet ik graag ja. Heb ooit ook een factuur gekregen van €500,- voor een ingreep die normaal niet meer dan 150 zou moeten kosten. Ach ja, ik denk dan maar...karma is a bitch.
Door Kaela
Angelique schreef:Maar weet je, de kans is ook best groot dat als je een pup hebt van site 1 die wat blijkt te mankeren dat er wordt gezegd...ja doeiii, kijk eens wat voor testen ik allemaal heb laten uitvoeren, dus ik ben geweldig en dat die hond nu ziek is, dat is gewoon jouw schuld. Ik snap wel wat je bedoelt hoor, maar ik zie bij de oes ook lijsten met dna-testen voorbij geroeptoetert komen die sommigen hebben laten uitvoeren waarvan je denkt...was er ooit een oes die daar last van had dan.
Het is gewoon niet zo zwart/wit als iemand over kleurtjes, vlekjes of gewonnen bekertjes leutert dat ze daar per definitie niet aan gezondheid denken en het zegt al helemaal niks over de bereidheid om ergens mee om de tafel te gaan zitten al er iets mis is.
Ik heb soms het gevoel dat ik niet duidelijk krijg wat ik bedoel.

Het gaat me niet om de kant van de fokker. Alles wat jij beschrijft wat er ná de door mij gestelde onderzoeksplicht gebeurd is ongetwijfeld veels te vaak waar, maar dat vind ik even niet belangrijk.

Ik vind dat het vanuit de koper start met een onderzoeks plicht. Einde. Stop. Wat er daarna kan gebeuren is een andere discussie. Ik vind dat als je als koper niet je best doet om je te informeren over wat je gaat kopen, dat dat fout is.

En als je wel je best doet en vervolgens gebeurd er whatever, dat is het volgende hoofdstuk. In beginsel hoor je als koper je best te doen om te weten wat je koopt. En daarnaast zijn er nog véle factoren die tot een geslaagde pup koop-verkoop leiden, maar dit is voor mij wel een belangrijk basisbeginsel.
Door MillyMol
Kaela schreef:Ik heb soms het gevoel dat ik niet duidelijk krijg wat ik bedoel.

Het gaat me niet om de kant van de fokker. Alles wat jij beschrijft wat er ná de door mij gestelde onderzoeksplicht gebeurd is ongetwijfeld veels te vaak waar, maar dat vind ik even niet belangrijk.

Ik vind dat het vanuit de koper start met een onderzoeks plicht. Einde. Stop. Wat er daarna kan gebeuren is een andere discussie. Ik vind dat als je als koper niet je best doet om je te informeren over wat je gaat kopen, dat dat fout is.

En als je wel je best doet en vervolgens gebeurd er whatever, dat is het volgende hoofdstuk. In beginsel hoor je als koper je best te doen om te weten wat je koopt. En daarnaast zijn er nog véle factoren die tot een geslaagde pup koop-verkoop leiden, maar dit is voor mij wel een belangrijk basisbeginsel.
Ik ben het niet me je eens. Je legt de last nu volledig bij de koper. Maar dat is vaak een leek die geen idee heeft waar hij die informatie moet zoeken, welke vragen hij moet stellen en hoe hij die informatie moet interpreteren. De verkoper heeft zeker ook informatieplicht en die vind ik veel zwaarder wegen. Waarom? Omdat zij over de kennis (behoren!) te beschikken over tenminste de gezondheidstoestand van de ouders, maar zeker ook over de meest voorkomende gezondheidsproblemen binnen het ras waarmee ze fokken. Zij zijn de experts (hoop ik).
Door Angelique
Kaela schreef:Ik heb soms het gevoel dat ik niet duidelijk krijg wat ik bedoel.

Ik snap heel goed wat je bedoelt hoor, maar als koper kom je niet zo bijster veel te weten. Ja, enkel die officiële dingetjes. Waar moet je de rest in hemelsnaam zoeken. Je komt als complete leek hondenland inlopen. Weet jij dan wat de Rasvereniging is, wat een Raad van beheer is enz. Maar Millymoll omschreef het eerder heel goed. Ze ging fijn op zoek en dan kom je uit bij een rv e.d. en denk je via daar wel goede info te krijgen en bij een goede fokker terecht te komen. Daar vertrouw je dan op, want je bent immers leek. Net zoals men erop vertrouwd dat je bij een Bovag garage niet belazerd wordt en/of dat er kundig personeel loopt.
Als dan een Rv nergens rept over aandoeningen bij een ras, hoe moet jij er dan achter komen. Als je in de hondenwandelgangen roept dat veel Flatcoats of Berners kanker krijgen, dan krijg je een berg fokkers over je heen die subiet roepen dat dat vette onzin is en zo gaat het met zoveel dingen. En bij die rassen vind ik dat kankerverhaal veel interessanter dan dat jouw zwarte geen gen voor bruin heeft of dat hij PRA-vrij is, alleen daar wordt nergens over gebept verder.
Dat onderzoeken klinkt leuk uit onze mond, omdat we de weg weten en dan ook alleen nog van een eigen ras, maar een leek is al blij dat die een Rv gevonden heeft en gaat er vanuit dat als zo'n Rv roeptoeterd over regels en eisen waar iedereen aan moet voldoen, dat iedere aangesloten fokker daar ook aan voldoet en dat het dan ook goed is.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door