Nathascha schreef: ja hoor, ik stuur je de lijst wel opzou ik hem ook magen nathascha???![]()

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Nathascha schreef: ja hoor, ik stuur je de lijst wel opzou ik hem ook magen nathascha???![]()
Decibels schreef: ik spuit helemaal geen piton....Vind ik de taak van de DA.Ja ik ook hoor, begrijp me niet verkeerd, ik zou het ook nooit op eigen gelegenheid spuiten!
Nadia schreef: Lizzy, hierbij de antwoorden van Olaf.Nadia, dank je wel voor het doorsturen naar je fokker en ik hoop dat je hem wilt bedanken, namens mij, voor het beantwoorden van de vragen! Super! Dramatisch, overleden moeder hond en dan 13 pups... Hebben die pups het gered?
1)Welk ras fok je?
* American Staffordshire Terrier
2)Hoe lang fok je honden?
* Ik zit zelf sinds 1993 in het ras, in 2004 eerste combinatie gedaan, echter moederhond overleed met 13 puppies, dus het 1e echte nest wat geboren is was in 2007
3)Hoeveel nesten heb je gefokt?
* 8 tot op heden
4)Waarom fok je honden?
* Om het ras te verbeteren / om de ultieme showhond zelf aan te houden /om mensen blij te maken met een nieuwe pup
5)Is er wel eens iets mis gegaan met een moeder hond tijdens bevalling/zoogperiode? Zo ja, wat?
* zie vraag 2
6)Is er wel eens iets mis gegaan met de pups? Zo ja, wat?
* zie vraag 2 en in 2010 zwangere teef met 1 pup, ook dood geboren, verder alleen maar positieve ervaringen.
7)Vaccineer jij tegen Herpes? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet?
* Ja, ik ken 4 nesten binnen dit ras waar de pups 1 voor 1 dood gingen dmv dit virus.
Ik ent in de het eerste nest, de moederhond 2 maal, in het 2 nest, maar 1 maal.
8)Was er iemand bij je, bij de eerste keer dat je hond ging bevallen? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet?
* JA, fokker en vriend die al 3 nesten had gehad, stnd me terzijde, puur om iemand erbij te hebben, die wat ervaring heeft, in geval mochten er complicaties komen.
9)Is er wel eens uberhaubt iets mis gegaan tijdens de bevalling? Zo ja, > wat? En wat heb je gedaan?
* zie vraag 2, op de 61 dag, kreeg de teef een hartstilstand ( te veelpups, kleine moederhond met 13 pups, die minimaal 400 gram per stuk waren)
10)Hoe selecteer je pupkopers? Welke vragen stel je mogelijke pupkopers?
* Ik nodig mensen van te voren uit, voordat er uberhaupt iets geboren is, een serieuze pupkoper is er ook langer mee bezig en wil wachten op een aankomend nest, verkoop niet graag aan mensen die niet willen wachten.
Heb veel vragen, o.a. werksituatie, gezinssituatie, doel van de hond etc.
11)Hoeveel pupkopers wil je minimaal op je wachtlijst hebben voordat je het nest fokt? Hoeveel pups krijgt jouw ras gemiddeld?
* een aantal, meestal plaats ik 1e keus reu en teef in co-own, en die heb ik vaak voordat ik een nest ga doen. Ons ras krijgt er tussen de 1 en de 15. echter 6-7 is gemiddeld, denk ik zo.
12)Adverteer je voor je pups? En zo ja, waar?
* Pup bemiddeling via rasvereniging en op eigen website, soms op amerikaanse website.
13)Vind je het acceptabel dat pupkopers werken en zo ja, hoeveel uur maximaal?
* Heb daar geen problemen mee, mits de hond uitgelaten wordt door iemand op midden van de dag, mocht men 8 uur werken, dit kan door honden uitlaat
centrale, buurman of ziets dergelijks. Echter de voorkeur gaat uit naar gezin wat werkt in ploegen ( onregelmatig) of waar men aan huis werkt, of als iemand thuis is.
Lizzy schreef:
1)Welk ras fok je?
Polski Owczarek Nizinny
Mmm, moeilijk, ben geboren en getogen bij ouders die al fokten, maar mijn eerste nestje van mijn eigen hond (onder begeleiding van mijn ouders) was in 1998, dus 13 jaar.
12
4)Waarom fok je honden?
Het is geweldig om een nestje te plannen, het moedertje te zien groeien en dan die puppenperiode, maar daar alleen doe je het niet voor, want er komt af en toe ook veel ellende bij. En natuurlijk probeer je ook mooie, lieve én gezonde puppen af te geven.
5)Is er wel eens iets mis gegaan met een moeder hond tijdens bevalling/zoogperiode? Zo ja, wat?
Met een moedertje neen, oh wel eens koorts na een bevalling, maar niets ernstigs.
Ja, 1 nestje waar er 3 van de 4 puppen overleden zijn, bleken besmet te zijn met streptokokken virus. 2 eerste nestjes van een teefje dat toen nog op brokken zat telkens 1 pup net na de geboorte overlenden (waren grote nesten) in de daaropvolgende nesten op vers (nog grotere nesten) alle pups in leven gebleven.
Neen.
8)Was er iemand bij je, bij de eerste keer dat je hond ging bevallen? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet?
Ja, mijn ouders :-)
9)Is er wel eens uberhaubt iets mis gegaan tijdens de bevalling? Zo ja, wat? En wat heb je gedaan?
Ja, teefje is gewoon niet bevallen en op de 65 dag puppen gehaald met keizersnede, waren allemaal dood, terwijl op 63 dagen er nog leven was in haar buik. We laten een Nizinny nooit meer overtijd gaan.
Eerst heb je per mail of telefonisch kontakt en dan nodig ik de mensen hier uit voor een kennismaking met ons én onze honden, vind de reactie van de honden ook belangrijk. Als er kinderen in het gezin zijn, vraag ik om ze ook mee te nemen.
Er wordt gevraagd waarom ze een Nizinny willen, wat ze van hun hond verwachten, of ze er iets mee gaan doen,...
11)Hoeveel pupkopers wil je minimaal op je wachtlijst hebben voordat je het nest fokt? Hoeveel pups krijgt jouw ras gemiddeld?
Heb nog nooit een nestje gefokt zonder dat er pupkopers op de lijst staan, dat varieert echt van nest tot nest en op de lijst staan en echt een pup meekrijgen is nog iets anders. Gemiddeld krijgt een Nizinny 5-6 puppen.
Op mijn website, en het komt op de site van de club.
Ja, mensen mogen van mij fulltime werken, ik vind dit geen reden om iemand een hond te ontzeggen. Ik vraag wel wat ze voor oplossing hebben voor de hond, aangezien ik niet wil dat een hond heel de dag alleen zit.
kaszi schreef: bleken besmet te zijn met streptokokken virusOok jij onwijs bedankt voor je antwoorden! Geweldig!
Decibels schreef: ik spuit helemaal geen piton....Vind ik de taak van de DA.vind ik ook. Ik haal het altijd wel in hiuis. Zodat, als de DA met spoed moet komen...en het heel toevallig niet in zijn tas heeft zitten omdat tie bij een boer op bezoek was ofzo.. Maar de DA bekijkt en besluit en spuit.
Lizzy schreef: Naar aanleiding van het fokkers-topic van Jantine, ben ik zo benieuwd naar de antwoorden op deze (van alles en nog wat) vragen (om er zelf van te leren). Ik geef toe, een hele hoop vragen maar ik zou het echt gaaf vinden als jullie ze willen beantwoorden:Vraag van MT erbij.
1)Welk ras fok je?
Old English Sheepdogs aka Bobtails
Sinds 1997
vijf
4)Waarom fok je honden?
Omdat ik het puppengrut leuk vind en ik hoop op een mooie showhond erbij waarmee ik dan weer verder kan fokken.
Nee
Helaas ja. Het 2de nestje ging moeder Dusty op 1 van de pups liggen, op slag dood. Het vierde nest duurde veels te lang en dat koste drie pups het leven. Het laatste nestje overleed geheel daags voordat ze geboren werd.
Nee. Zie er geen aanleiding toe.
Ja, een bevriende fokker, want ik wist natuurlijk van toeten noch blazen en dan is het fijn er een wat ervarener iemand bij te hebben.
9)Is er wel eens uberhaubt iets mis gegaan tijdens de bevalling? Zo ja, wat? En wat heb je gedaan?
Ja, ernstige weeënzwakte en meer dan piton spuiten kon ik niet aangezien het mijn teef niet was en de eigenaar zei dat ik gewoon moest wachten. Had ik zelf moeten beslissen dan had ik na de 2de pup voor een ks gekozen.
Ik laat de mensen eerst zelf hun verhaaltje vertellen en daar borduur ik op voort. Ik heb dus geen standaardlijstje. Ik zeg wel...ik babbel graag samen op de bank, dus zo lang je niet hier bent geweest gaat het allemaal nergens over. Maar dan gaan we het natuurlijk wel hebben over de vachtverzorging en de tijd die dat kost, de voeding natuurlijk en wat ze zoal van deze hond kunnen vewrwachten (als het hun eerst OES is)
Gemiddeld..oef...stuk of 6 denk ik, maar dat is dan echt opgebouwd van 3 bij de ene en 10 bij de andere.
Een paar mensen op de lijst is wel handig natuurlijk, maar ik ben ook wel eens zonder concrete wachtlijst van huis gegaan. Komt ook omdat er nog wel eens wat leeg blijft en ik tegenwoordig geen wachtlijst meer maar voordat ik weet dat de dame inderdaad dragende is. Praktijk leert dat belangstellende me acuut weten te vinden als ik op de website roep...pups verwacht.
Nee, nooit. Ze staan enkel op mijn website en dat is dus genoeg...blijkt.
Ja, halve dagen als de hond dan alleen moet zijn. Laatste keer zat er een stel bij die beiden werkten, maar meneertje ging gewoon mee naar de zaak, dus dat zat wel snor.
Ik ben echt reuze benieuwd!
Aag![]()
*Lia* schreef: )Welk ras fok je?Heel erg bedankt Lia, voor je antwoorden
Sheltie (voorheen Duitse Herders)
Sinds 25 november 1976 (morgen 35 jaar) heb ik de kennelnaam. In 1977 1e nestje
20 nesten Duitse Herders en 22 nestjes Sheltie's
4)Waarom fok je honden?
Omdat ik het heel erg leuk vind met honden bezig te zijn, de pupjes op te zien groeien, de hele verzorging eromheen. En natuurlijk een mooie voor mijzelf aan te houden.
Bij 2 teefjes moets de DA de 1e pup eruit peuteren met succes, nog nooit een keizersnee gehad. en 1 teef met een ontstoken melkpakket die daar med. voor kreeg.
1 pup dood geboren.
Nee. ik heb zelf nog nooit een geval meegemaakt ook niet van anderen. Misschien als dat wel zo zou zijn, dat ik wel ent.
Mijn ex. Nu nooit. Wij (de teef en ik) doen dat samen. Hoe meer rust hoe beter
Nee, eigenlijk niet.
Voor de pups geboren zijn wil ik ze eerst graag ontmoeten, zodat ik weet met wat voor mensen ik te maken heb. dan praten we over van alles en nog wat op het gebied van honden. Als gauw kan je dan al selecteren wie jou de fijnste baasjes lijken
Dat is moeilijk te beantwoorden. Als je er 7 hebt en je mailt of belt ze, dan zijn er veel die niet konden wachten en elders al een pup gekocht hebben. Gemiddeld een stuk of 3 à 4 Ik heb ze gehad van 1 tot 11 (DH) en 1 tot 6 (Sheltie)
Nee, ik zet het nestje alleen op mijn site
Niemand die hele dagen werkt krijgt een pupje. Ik heb ervoor gezorgd dat ze op de wereld kwamen en ik wil dan niet dat ze de rest van hun leven hele dagen alleen zitten. Halve dagen kan nog net.
Enkele jaren terug zei een pupkoper dat ik maar wat soepeler moest worden voor wat betreft hele dagen werken, echt niet. Ze hebben elders wel een pup kunnen kopen.
Angelique schreef: Vraag van MT erbij.Dank je wel Angelique, voor het beantwoorden van de vragen
Als men vasthoud aan de wens om brok te voeren, Hills of Aldi is dan niet zo boeiend, dan mogen ze mijn deur voorbij. Ik ga geen consessie doen, of rekllen ergens over, terwijl er zat fokkers zijn waar ze met open armen worden ontvangen.
Nu gebeurd het natuurlijk dat men zegt vers te voeren en dan blijkt na een tijdje dat ze toch aan de brok zitten..tja. Kun je natuurlijk denken...had ik ze net zo goed aan die brokmensen mee kunnen geven, is misschien ook wel zo. Maar ik krijg het niet over mijn hart om een versetend pupje af te geven met de wetenschap dat hij de volgende dag aan de droge meuk mag.
Pupkopers hoeven van mij niet aan de barf. Kvv kan ik ook mee leven.....die barfhap volgt dan toch vanzelf wel...leert ook de praktijk. Bij mijn vorige nesten was de kvv nog niet flink ingeburgerd qua verkrijgbaarheid. Dat is tegenwoordig flink verbeterd, dus heb ik goede hoop dat toekomstige pups enkel naar overtuigt versvoerende eigenaren gaan.