Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Lizzy schreef: ............ dus ongeschikt voor die mensen die denken "allemachtig, heb je haar weer met d'r inteelt coefficient ::) ::)" :biggrin2:

Ik wil graag weten:

1)Welke rashondenfokkers weten wat het inteelt coefficient is van de gehele populatie van jouw ras?
2)En zo ja, hoe hoog is dit inteelt coefficient?
3)Tot hoeveel generaties terug kun jij gemiddeld terug kijken voor jouw eigen hond(en) en de reu waar je een nest mee fokt?
4)Tot welke generatie kijk je standaard terug, als je een reu zoekt/vindt voor de teef waar je een nest mee wilt fokken?

Alvast weer bedankt voor de medewerking :)

ik kan alleen de 3de en 4de vraag beantwoorden.
want 1 nee dat weet ik dus niet.
en 2 ik heb dus geen flauw idee, over gehele populatie is dat denk niet bekend.

3.
ik kan voor reuen best ver terug kijken, de meeste fokkers kunnen makkelijk de reuen doorgeven tot 5/6de de generatie en dan kom je vaak bij honden die iedereen wel kent en je dus de voorouders wel weet.
4 ik kijk vaak terug tot ik dus bekende hond tegen kom :-[
dus soms is dat dus wel tot 10 genaraties en ken ik t nog niet :biggrin2:
ligt ook aan welke lijnen ik naar kijk, sommige lijnen ken ik gewoon veel beter dan andere.
maar tot 5 kijk ik zeker, daarna gaat ik t wat minder belangrijk vinden.

ik zet ze vaak wel even in programma zodat ik wel kan zien of er honden meerdere keren voorkomen in een stamboom.
Jantina schreef: En dat over 7 generaties gemeten... Dat is niet bepaald waardeloos, dat is wel gewoon heel laag . Met alle verloofdes die ik voor Biscuit zie zitten, zit een IC van 0% er bij mij echt niet in.

Lizzy, welk percentage vind jij zelf aanvaardbaar? Wat is de max?
Ik weet het niet, welk percentage ik aanvaardbaar vind. Dat hangt ook erg af van het COI van je hele populatie. En die weet ik helaas ook niet van de Dalmaat. Kijk, als het COI van je ras 20% is, dan ben je waarschijnlijk al blij met een COI in een combinatie van 10%. Maar goed, hoe meer ik lees over genetica, hoe liever een zo laag mogelijk COI ik heb.
Jantina schreef: Als je niet alle randfactoren weet dan zou je moeten proberen onder de 5% te blijven.
En anders echt heel zeker zijn van je zaak als je wel inteelt op bepaalde lijnen gaan toepassen. Want dat kan goed uitpakken hoor.
Ik ben bekend met dit soort standaard percentages. Maar eigenlijk kun je zo'n standaard percentage in mijn ogen helemaal niet noemen, als je niet weet wat het COI van je ras populatie is. Want met gesloten stamboeken en een smalle fok-basis gaat je dit met sommige rassen niet eens meer lukken, om onder de 5% te blijven.

Om je een voorbeeld te geven: een COI van 14% gemeten op een 10 generatie stamboom is een middelmatig COI voor een Labrador Retriever maar wordt outcross beschouwd bij een Ierse Water Spaniel.
Dan zou je ook nog het verwantschapspercentage erbij kunnen pakken. Persoonlijk vind ik dat voor het voorbestaan van een ras ook een heel belangrijk punt en zie je dat dit zeker bij gesloten stamboeken die gesloten willen blijven een hot issue aan het worden is. Wellicht niet zo belangrijk voor het hier en nu fokken van een nestje, maar wel om in de toekomst geschikte fokdieren over te houden.
Kan je het verwantschapspercentage bij de Dalmaten berekend krijgen?
Lizzy schreef: 1)Welke rashondenfokkers weten wat het inteelt coefficient is van de gehele populatie van jouw ras?
Nee, weet ik niet. Wel van enkele lijnen als fokkers die op hun website plaatsen, maar mij persoonlijk zegt het vrijwel niets. Je kunt een lage IC hebben maar bv een hoge RC (coefficients of relationships). En als tot 10 generaties de IC laag is, maar in generatie 11 zit overal dezelfde moeder dan zegt heel dat coefficient niet veel. En als je de IC van de hele populatie weet dan zegt me dat nog niets. Uiteindelijk is de hele populatie gebaseerd op dat eerste groepje honden waar het allemaal mee begon en alles wat daarin zit kom je toch tegen.
2)En zo ja, hoe hoog is dit inteelt coefficient?
Geen idee, maar ik vermoed vrij hoog. Iig binnen onze groep honden is hij hoog.
3)Tot hoeveel generaties terug kun jij gemiddeld terug kijken voor jouw eigen hond(en) en de reu waar je een nest mee fokt?
Op dit moment 3 tot 5 bij de meeste en een enkeling langer, tot meer dan 10.
4)Tot welke generatie kijk je standaard terug, als je een reu zoekt/vindt voor de teef waar je een nest mee wilt fokken?
Bij onze eigen honden (honden zonder officiele stamboom) kijken we terug vanaf waar we ze kennen, nu dus max. 5 generaties. Bij honden die van buitenaf komen kijken we naar de stamboom van de hond zelf, verder niet.
Vraag 1 en 2 geen antwoord. Maar kijkend naar lijnen denk ik dat er bij de beren heel veel verwantschap is. Er wordt weinig gebruik gemaakt van de grote hoeveelheid reuen die er is.
Dan net geteld, ik kan bij de jongste in ieder geval tot 32 generaties terug kijken. Die is geboren in 1855. De eerste voorouder met foto is een hond uit 1881. De eerste voorouder die mij aanstaat qua model is 1906.
Dan vraag 4, ik kijk wel terug, 5 generaties minimaal.
kira schreef: Vraag 1 en 2 geen antwoord. Maar kijkend naar lijnen denk ik dat er bij de beren heel veel verwantschap is. Er wordt weinig gebruik gemaakt van de grote hoeveelheid reuen die er is.
Dan net geteld, ik kan bij de jongste in ieder geval tot 32 generaties terug kijken. Die is geboren in 1855. De eerste voorouder met foto is een hond uit 1881. De eerste voorouder die mij aanstaat qua model is 1906.
Dan vraag 4, ik kijk wel terug, 5 generaties minimaal.
wow 32 generaties dats ver :o
Jantina schreef: Dan zou je ook nog het verwantschapspercentage erbij kunnen pakken. Persoonlijk vind ik dat voor het voorbestaan van een ras ook een heel belangrijk punt en zie je dat dit zeker bij gesloten stamboeken die gesloten willen blijven een hot issue aan het worden is. Wellicht niet zo belangrijk voor het hier en nu fokken van een nestje, maar wel om in de toekomst geschikte fokdieren over te houden.
Kan je het verwantschapspercentage bij de Dalmaten berekend krijgen?
Wat schiet ik op met het verwantschapspercentage? Als ik dat kan berekenen (als ik die mogelijkheid zou hebben), kan ik toch voor hetzelfde gemak het COI berekenen?
Nou... wanneer je een zeer onverwant nestje kunt fokken is dat wel interessant om de fokbasis wat breder te krijgen en gezondheidstechnisch is het ook heel interessant.
Bij gesloten stamboeken/rassen waar zich problemen voordoen door inteelt (inteeltdepressie dus) kan je er zelfs de voorkeur aan geven om met een heel hoog inteeltpercentage te werken op onverwanter bloed. Dit kan heel gunstig zijn!!! Maar goed, je moet dat wel uit liefde voor het ras doen en dit is ook echt bezig zijn met de toekomst.
Ik kijk zelf juist vooral naar het verwantschapspercentage en neem 1 generatie de inteelt op de koop toe, maar ga je verder met die lijn dan voor de 2e generatie wel weer het inteeltpercentage hoog in het vaandel houden.
Dus stel: wanneer jij een eigen lijn op wil gaan zetten zou ik voor het eerste nestje juist goed naar het verwantschapspercentage kijken. Maar dat is net wat je wilt natuurlijk.
EN ik heb ook geen idee of er sprake is van inteeltdepressie bij de dalmaten natuurlijk, want dan is dit verhaal minder van belang.
http://home.scarlet.be/~jg992621/articl ... rtikel.htm

Willen jullie even meekijken met deze manier om de inteelt coefficient te berekenen?

Ze gaan nu iedere keer uit van 2 honden die aan elkaar verwant zijn in de eerste 3 generaties. Maar wat nou als 1 hond op de stamboom voor komt in generatie 3 en 4 en 6 en 7. Hoe bereken je dit dan? Ga je dan steeds opnieuw optellen 3 + 4 en 3 + 6 en 3 + 7?
Lizzy schreef: http://home.scarlet.be/~jg992621/articl ... rtikel.htm

Willen jullie even meekijken met deze manier om de inteelt coefficient te berekenen?

Ze gaan nu iedere keer uit van 2 honden die aan elkaar verwant zijn in de eerste 3 generaties. Maar wat nou als 1 hond op de stamboom voor komt in generatie 3 en 4 en 6 en 7. Hoe bereken je dit dan? Ga je dan steeds opnieuw optellen 3 + 4 en 3 + 6 en 3 + 7?

Zo handmatig berekenen is leuk voor 3 generaties. Voor meer wordt het al snel een gedoe, het hangt er ook vanaf aan welke kant van de lijn de hond dubbel voorkomt of hij meetelt in het coefficient. Hier staat een voorbeeld tot 6 generaties voor handmatig berekenen:
http://www.xprt.net/~pgrogers/Wrightf.html
Maar een programmaatje is veel makkelijker, bv deze:
http://animalregister.net/
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door