Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Slechte genen komen minder snel tot uiting ja. Dat is ook de bedoeling. Maar na een aantal generaties komen ze wel nog steeds hier en daar terug bovendrijven. En dan heb je er meer...

Open stamboeken bedoel ik natuurlijk mee dat je niet binnen het ras blijft.
Door die rassen gesloten te houden ben je nl eigenlijk kunstmatige diersoorten aan het creëeren. Die dan ook nog eens versnippert leven. Die populaties zijn bij de meeste rassen veel te klein en met veel te veel inteelt. En ze stammen af van te weinig founders.
Elke geneticus of populatieecoloog zal je vertellen dat dat gedoemd is om uit te sterven op termijn.

Maar dat is uiteraard bij een natuurlijke situatie. Honden krijgen voer, hoeven zichzelf niet te beschermen of te voeren en krijgen ook medisch hulp bij ziekte of bij de voortplanting als zelfs dat niet meer vanzelf lukt. Dat koopt natuurlijk tijd. Dat zorgt dat zo'n hond veel langer overleeft dan zonder die hulp.
Maar imo is dat enkel uitstel van executie. Als er niets drastisch verandert kan het alleen maar stilletjesaan erger worden. Voor verbetering moet er echt veel gebeuren.
Ik maak me alleen zorgen over het feit dat mensen er ook in slagen dieren met heel pijnlijke en belastende aandoeningen toch in leven te houden. Ik denk dat er eerder veel honden met ondraaglijke levens gaan ontstaan ( zoals nu, wees eerlijk al soms het geval is, vb bij de cavalier of ademhalingsproblemen bij extreem platte neuzen) dan dat ze effectief het loodje gaan beginnen leggen. En dat vind ik eigenlijk nog erger.
pearlsofpassion schreef: wo 09 apr 2025, 10:07 Slechte genen komen minder snel tot uiting ja. Dat is ook de bedoeling. Maar na een aantal generaties komen ze wel nog steeds hier en daar terug bovendrijven. En dan heb je er meer...
Ik heb hier een artikel over gelezen van Marjoleine Roosendaal en die beschrijft volgens mij iets anders. Maar goed, jij weet hier zooooveel van dat ik aanneem dat je gelijk hebt!
Open stamboeken bedoel ik natuurlijk mee dat je niet binnen het ras blijft.
Wat ik bedoelde is heel onduidelijk geschreven door mij. Wat je nu veel ziet gebeuren is dat ze honden aankeuren zonder stamboom, die lijken op het ras. Dus zeg even er is een hond die heel erg lijkt op de Dalmaat maar geen stamboom heeft, dan kun je die aankeuren (als het stamboek open is) en inzetten voor de fok. Maar het ziet er uit als een Dalmaat, het loopt als een Dalmaat, het blaft als een Dalmaat: het is ook een Dalmaat. Dus deze categorie honden aankeuren bij een open stamboek is gewoon zinloos. Je moet inderdaad naar andere rassen. En zelfs naar rassen die zo weinig mogelijk genetisch gemeen hebben met het ras waar je iets nieuws in wilt kruisen. Het heeft geen zin om een Mechelse Herder in te kruisen in een Hollandse Herder.
Door die rassen gesloten te houden ben je nl eigenlijk kunstmatige diersoorten aan het creëeren. Die dan ook nog eens versnippert leven. Die populaties zijn bij de meeste rassen veel te klein en met veel te veel inteelt. En ze stammen af van te weinig founders. Elke geneticus of populatieecoloog zal je vertellen dat dat gedoemd is om uit te sterven op termijn.
Eens. Alles wat je doet met bijv. meankinship is inderdaad uitstel van executie. Nu met mijn ras bijv. Amerikaanse honden gebruiken: uitstel van executie.
Maar dat is uiteraard bij een natuurlijke situatie. Honden krijgen voer, hoeven zichzelf niet te beschermen of te voeren en krijgen ook medisch hulp bij ziekte of bij de voortplanting als zelfs dat niet meer vanzelf lukt. Dat koopt natuurlijk tijd. Dat zorgt dat zo'n hond veel langer overleeft dan zonder die hulp.
Maar imo is dat enkel uitstel van executie. Als er niets drastisch verandert kan het alleen maar stilletjesaan erger worden. Voor verbetering moet er echt veel gebeuren.
Ik maak me alleen zorgen over het feit dat mensen er ook in slagen dieren met heel pijnlijke en belastende aandoeningen toch in leven te houden. Ik denk dat er eerder veel honden met ondraaglijke levens gaan ontstaan ( zoals nu, wees eerlijk al soms het geval is, vb bij de cavalier of ademhalingsproblemen bij extreem platte neuzen) dan dat ze effectief het loodje gaan beginnen leggen. En dat vind ik eigenlijk nog erger.
Hier ben ik het ook helemaal mee eens. En het gebeurd gewoon. We staan erbij en kijken ernaar.
:-*

Helemaal eens dus.
Want dat eerste stukje is zo'n complexe en ingewikkelde materie. Dat valt niet zomaar te vatten en uit te leggen en zelfs dan nog is het zo situatie-afhankelijk.
Ik ben ook geen expert of zo. Ik weet dat ik nog bergen niet weet.
Misschien bedoelen we wel hetzelfde maar begrijpen elkaar anders of hebben we het net over verschillende aspecten. Maakt ook niet uit. Tis super ingewikkeld.
Wat ik vooral wil zeggen is dat kruisingen idd niet per definitie gezonder zijn, en al zeker niet e 3e of 4e generatie als je daarmee verder fokt. Kan, maar lukt niet altijd.

Alle beetjes verandering zijn beter dan compleet geen.
Dus dat kunnen we dan aanmoedigen.
Mijn idee is nogal utopisch, dat weet ik zelf ook wel.
Een belangrijk punt is denk ik wel dat sommige rassen kenmerken hebben die gebaseerd zijn op een soort genetisch defect (zoals bv disproportioneel korte poten of platte snuiten). Dat slechte gen ga je nooit wegkrijgen - of je moet het ras opdoeken.

Of als er co-selectie is door gekoppelde genen (doofheid en kleur? Zoiets, ken de details niet).

Bedoel eigenlijk alleen te zeggen ‘je krijgt terug waar je op selecteert’ als je snapt wat ik bedoel.
Siberienne schreef: wo 09 apr 2025, 20:33 Een belangrijk punt is denk ik wel dat sommige rassen kenmerken hebben die gebaseerd zijn op een soort genetisch defect (zoals bv disproportioneel korte poten of platte snuiten). Dat slechte gen ga je nooit wegkrijgen - of je moet het ras opdoeken.

Of als er co-selectie is door gekoppelde genen (doofheid en kleur? Zoiets, ken de details niet).

Bedoel eigenlijk alleen te zeggen ‘je krijgt terug waar je op selecteert’ als je snapt wat ik bedoel.
Dat ga je inderdaad niet oplossen met genetische diversiteit. Het is zo een gek mensen ding om als maar extremer en extremer te willen. Of het nu om plattere gezichten, grotere ogen rare hoofdvormen, extreem klein of extreem groot gaat.

Ik snap het zelf niet, maar ik vind een hond die vrij gemiddeld is qua vouw net het mooist, maar dat is biet hoe veel rasliefhebbers het zien. Ik denk wel dat het bij bepaalde rassen nodig is om vreemd bloed in het ras te brengen om dat op korte termijn op te lossen. Er zijn te weinig gezond gebouwde honden in bepaalde rassen om dat te kunnen zonder nieuw bloed en dat heb je al zeker extreme inteelt.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door