Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Ruisje schreef:Wat leuk weer Podenco die gaat barfen!Natuurlijk kan het zo zijn dat je een Podo treft die weinig jachtinstinct zal hebben (al ben ik eerlijk gezegt van mening dat ze vroeg of laat allemaal gaan beseffen waar ze goed in zijn) maar je kan iemand maar beter vertellen hoe het kan zijn als dat instinct om de hoek komt kijken.. Ik vind dat er vaak op adoptiesites of op forums veels te positief gedaan kan worden over het adopteren van een Podenco. Men valt voor dat guitige koppie met die veels te grote oren maar ik vind een podenco echt geen hond voor iedereen en belicht liever de "negatieve" kanten duidelijk dan er te licht over doen. (Topicstarter voel je niet aangesproken! Je schrijft zelf al dat je over het ras gelezen hebt en je goed voorbereidt bent
Je hebt al veel tips gekregen en zeker wat betreft aanlijnen. En toch kan Raffel zomaar zo'n podenco zijn die helemaal niet zo'n sterk jachtinstinct heeft. Zo zijn er genoeg! Het is ook nog een pup, en hoewel in haar genen heeft ze nog nooit in een roedel gejaagd, dus wie weet.
Onze Sergi was ruim 3 jaar toen hij 4,5 jaar geleden bij ons kwam wonen. Ook via Podencoworld.Zijn oren, neus en ogen gaan regelmatig in jachtstand en als hij een prooi eerder ziet als ons 'roept' hij de roedel bijeen met een hoge blaf. Als wij het konijn oid eerder zien dan hem dan zeggen we bijvoorbeeld, "Sergi, konijn op tien voor twee," en dan loopt ie door alsof het hem niks interesseert, hahaha. Rond deze tijd van jaar wanneer eekhoorns hun wintervoorraad aan het verzamelen zijn, staat hij regelmatig helemaal uitgerekt tegen de boom waarin het beestje rende nadat Sergi 'm gespot had. Gelukkig klimt hij niet bomen... In sommige gebieden waar blijkbaar veel muizen zitten probeert hij er nog weleens eentje uit te graven, maar dat is nog nooit gelukt. In de tuin graaft hij nooit.
Het klinkt waarschijnlijk als een ramp om met een Podenco aan de wandel te gaan, maar dat valt reuze mee, hahaha. Sergi loopt ook op een aantal plaatsen los en luistert dan meer dan prima. Het is ook geen hond die zich opdringt aan andere honden of mensen. Met sommige hondjes speelt hij, maar hij begint niet het spel, andere honden loopt hij straal voorbij en zeker degenen die hij te 'macho' vindt.
In huis is hij heel relaxed en rustig, ook als we op visite zijn en de honden mee gaan. Hij kan rechtop zitten, of staan, en slapen tegelijkertijd, hahaha. Het zijn de grootste knuffelkonten!
Oja, Sergi eet zo'n 4 à 4,5%, maar het is natuurlijk wel een volwassen hond. In de winter krijgt hij ietsie meer, want het is ook een koukleum als de temperatuur onder de 20 graden zakt.
Heel veel plezier met Raffel!!
miik schreef:Wat leuk nog een langpootmug op BP erbijHet is wel degelijk een Podencokruising Miik wellicht.. Podenco Canario met wat windhond er in. Zie de grote oren die een windhond niet heeft.
Wat goed dat je je er zo in probeert te verdiepen, dat zouden alle baasjes moeten doen !
Als ik de fotoś zie van het pupje lijkt ze meer op een galgo als je het mij vraagt, evt een ruwharige galgo, maar ik zie niet direct de podenco erin.
Niet dat dat uit maakt hoor, want zwarte galgoś zijn geweldigHeb het idee dat ze iets zachter van karakter zijn dan de podjes.
Een "perfect fit" tuigje gaat niet passen. De verhouding van hele diepe, maar hele smalle borstkast is gewoon onhandig. Ik zelf heb iid ook door Aruby een tuigje laten maken, maar dat zou ik zelf pas doen als ze uit gegroeid is.
Het beste is een tuigje dat gewoon om de borstkast zit, maar die nog een band heeft verder naar achter, dus achter de ribbenkast. Daardoor kan de hond nooit achteruit lopen en hem over zn kop uittrekken. Hier kun je zien wat ik bedoel, en ze evt bestellen:
http://greyhoundsrescue.nl/shop/product ... rokn5qsbe4
De meeste windhonden die ik ken die jagen, en dan ehhh op alles... Ik heb een uitzondering, ze vind het leuk om een vogel te laten schrikken, maar verder jaagt ze niet, zelfs niet als er hazen weg rennen. Ik denk dat ze teveel naar mijn border collies heeft gekeken...
Mijn Vivi is gek op snackjes en erg voer gericht. Dat was ze niet toen ze uit spanje kwam, inmiddels dus wel. Ze vind het heerlijk om op het strand te crossen. In het bos haalde ze zich in het begin vaak open, heel dun huidje, maar dat gaat nu beter (ze is iets voorzichtiger geworden).
Tja en verder... soms schrikt ze van dingen wat me verbaast... wat is er in spanje gebeurd ? Alweer een tijdje terug raakte ze helemaal in paniek. We hadden een tuinslang gekocht.... (daarvoor geen tuin). Ik denk dat ze daar in een kenneltje schoon is gespoten met een tuinslang...
In het gast gezin kon ze goed alleen blijven, maar hier in nerderland niet. Dat heeft echt heel lang geduurd. Ik was haar alles en als ik wegging ging ze janken, zelfs als mn vriend gewoon thuis was. Nu gaat het gelukkig goed. Maar houd er wel rekening mee
Ik doe hier een jasje aan als het guur weer is. Als het stroomt vd regen maar het voelt warm dan hoeft dat niet. Zeker als ze loslopen of lange lijn hebben en lekker blijven bewegen.Veel plezier met alle voorbereidingen !