Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door zurca
Ruisje schreef:Wat leuk weer Podenco die gaat barfen!
Je hebt al veel tips gekregen en zeker wat betreft aanlijnen. En toch kan Raffel zomaar zo'n podenco zijn die helemaal niet zo'n sterk jachtinstinct heeft. Zo zijn er genoeg! Het is ook nog een pup, en hoewel in haar genen heeft ze nog nooit in een roedel gejaagd, dus wie weet. ;)

Onze Sergi was ruim 3 jaar toen hij 4,5 jaar geleden bij ons kwam wonen. Ook via Podencoworld. :) Zijn oren, neus en ogen gaan regelmatig in jachtstand en als hij een prooi eerder ziet als ons 'roept' hij de roedel bijeen met een hoge blaf. Als wij het konijn oid eerder zien dan hem dan zeggen we bijvoorbeeld, "Sergi, konijn op tien voor twee," en dan loopt ie door alsof het hem niks interesseert, hahaha. Rond deze tijd van jaar wanneer eekhoorns hun wintervoorraad aan het verzamelen zijn, staat hij regelmatig helemaal uitgerekt tegen de boom waarin het beestje rende nadat Sergi 'm gespot had. Gelukkig klimt hij niet bomen... In sommige gebieden waar blijkbaar veel muizen zitten probeert hij er nog weleens eentje uit te graven, maar dat is nog nooit gelukt. In de tuin graaft hij nooit.

Het klinkt waarschijnlijk als een ramp om met een Podenco aan de wandel te gaan, maar dat valt reuze mee, hahaha. Sergi loopt ook op een aantal plaatsen los en luistert dan meer dan prima. Het is ook geen hond die zich opdringt aan andere honden of mensen. Met sommige hondjes speelt hij, maar hij begint niet het spel, andere honden loopt hij straal voorbij en zeker degenen die hij te 'macho' vindt.

In huis is hij heel relaxed en rustig, ook als we op visite zijn en de honden mee gaan. Hij kan rechtop zitten, of staan, en slapen tegelijkertijd, hahaha. Het zijn de grootste knuffelkonten!

Oja, Sergi eet zo'n 4 à 4,5%, maar het is natuurlijk wel een volwassen hond. In de winter krijgt hij ietsie meer, want het is ook een koukleum als de temperatuur onder de 20 graden zakt. ;)

Heel veel plezier met Raffel!!
Natuurlijk kan het zo zijn dat je een Podo treft die weinig jachtinstinct zal hebben (al ben ik eerlijk gezegt van mening dat ze vroeg of laat allemaal gaan beseffen waar ze goed in zijn) maar je kan iemand maar beter vertellen hoe het kan zijn als dat instinct om de hoek komt kijken.. Ik vind dat er vaak op adoptiesites of op forums veels te positief gedaan kan worden over het adopteren van een Podenco. Men valt voor dat guitige koppie met die veels te grote oren maar ik vind een podenco echt geen hond voor iedereen en belicht liever de "negatieve" kanten duidelijk dan er te licht over doen. (Topicstarter voel je niet aangesproken! Je schrijft zelf al dat je over het ras gelezen hebt en je goed voorbereidt bent ;) )
Dat het nog maar een pup is en ze het jagen nniet heeft meegemaakt zegt echt niets. Tous is als pup van een paar weken oud bij het vuilnis gevonden. Daar kan je toch van zeggen dat die nooit iets van een jacht heeft meegemaakt maar geloof mij....toen hij volwassen werd hoefde niemand hem iets te leren. Het zat er in vanaf het puntje van zijn neus tot aan het puntje van zijn staart; op en top jachthond!

En ik vond het overgens alles behalve een ramp om met Tous (en Ziggy ) te wandelen. Ik liep liever met hun samen dat alleen met de herder van mijn ouders. Die hangt contstant in de lijn, mijn honden trokken nooit. Tenzij er wild gespot was en dan nog kon ik hun 2 samen beter hebben dan 35 kilo trekkende herder.
Wat ik mer het tuig, extra haak aan de lijn enzo wil aangeven is dat als je een Podo hebt die enorm jaagt, die wil je niet per ongeluk los van de lijn krijgen want dat zal altijd gebeuren op een plaats, situatie waarbij dat niet wenselijk is. Vandaar de extra voorzorgsmaatregelen ;) Niet omdat het geen prettige honden zijn om aan de lijn te hebben...

Maar goed.... je kan er nog zo veel over lezen...nog zo goed voorbereid zijn...je gaat pas weten wat het is om een Podo in huis te hebben als je er daadwerkelijk eentje in huis hebt. :biggrin2:
Ik vind het geweldige honden maar toch zal er hier geen eentje meer komen. Ik vind het voor de hond een te groot gemis om altijd aan de lijn te moeten zitten en daarnaast wil ik geen hond meer die zo'n enorm jachtinstinkt (kan) hebben. Ik denk dat wij Tous een fijn leven hebben kunnen geven maar oh oh wat heeft hij veel moeten missen in zijn leven.
Door zurca
Ohw Tous heeft overgens nooit iets in de tuin omgegraven! (Ziggy ook niet) Maar wij hebben hier wel een zandbak in de tuin, speciaal voor de hond(en) en soms lag er meer zand naast de bak dan in de bak ;D
Door miik
Wat leuk nog een langpootmug op BP erbij :)
Wat goed dat je je er zo in probeert te verdiepen, dat zouden alle baasjes moeten doen !
Als ik de fotoś zie van het pupje lijkt ze meer op een galgo als je het mij vraagt, evt een ruwharige galgo, maar ik zie niet direct de podenco erin.
Niet dat dat uit maakt hoor, want zwarte galgoś zijn geweldig ;) Heb het idee dat ze iets zachter van karakter zijn dan de podjes.
Een "perfect fit" tuigje gaat niet passen. De verhouding van hele diepe, maar hele smalle borstkast is gewoon onhandig. Ik zelf heb iid ook door Aruby een tuigje laten maken, maar dat zou ik zelf pas doen als ze uit gegroeid is.
Het beste is een tuigje dat gewoon om de borstkast zit, maar die nog een band heeft verder naar achter, dus achter de ribbenkast. Daardoor kan de hond nooit achteruit lopen en hem over zn kop uittrekken. Hier kun je zien wat ik bedoel, en ze evt bestellen:

http://greyhoundsrescue.nl/shop/product ... rokn5qsbe4

De meeste windhonden die ik ken die jagen, en dan ehhh op alles... Ik heb een uitzondering, ze vind het leuk om een vogel te laten schrikken, maar verder jaagt ze niet, zelfs niet als er hazen weg rennen. Ik denk dat ze teveel naar mijn border collies heeft gekeken...
Mijn Vivi is gek op snackjes en erg voer gericht. Dat was ze niet toen ze uit spanje kwam, inmiddels dus wel. Ze vind het heerlijk om op het strand te crossen. In het bos haalde ze zich in het begin vaak open, heel dun huidje, maar dat gaat nu beter (ze is iets voorzichtiger geworden).
Tja en verder... soms schrikt ze van dingen wat me verbaast... wat is er in spanje gebeurd ? Alweer een tijdje terug raakte ze helemaal in paniek. We hadden een tuinslang gekocht.... (daarvoor geen tuin). Ik denk dat ze daar in een kenneltje schoon is gespoten met een tuinslang...
In het gast gezin kon ze goed alleen blijven, maar hier in nerderland niet. Dat heeft echt heel lang geduurd. Ik was haar alles en als ik wegging ging ze janken, zelfs als mn vriend gewoon thuis was. Nu gaat het gelukkig goed. Maar houd er wel rekening mee ;)
Ik doe hier een jasje aan als het guur weer is. Als het stroomt vd regen maar het voelt warm dan hoeft dat niet. Zeker als ze loslopen of lange lijn hebben en lekker blijven bewegen.Veel plezier met alle voorbereidingen !
Door Spikkelneus
Oh, dat klinkt allemaal heel bekend!!
Knuffelen tot je niet meer kan, en als je even je aandacht er niet bij hebt, is er weer iets stuk gemaakt.
En keurig eten, dat dan weer wel.
Ja, dat klinkt helemaal als een poddie!
Door Aquillo
Welkom met je Podenco.. Mijn honden inmiddels ruim 13 en 12 jaar oud. Hebben beiden een sterk jachtinstinct en jachtdrift gehad. Toch heb ik ze het vertrouwen gegeven en los laten lopen. Wel met de zekerheid dat ik in een bos liep waar geen konijn te bespeuren viel. Ik heb dat heel rustig aan gedaan. (de eerste was 5 maanden oud toen ik m adopteerde en de grote Ibicenco was 6 maanden oud toen ik haar adopteerde) Wat vooral belangrijk is dat je een band met je podenco opbouwt en haar/hem het vertrouwen geeft. Immers de podenco is een trouwe hond en keert altijd terug naar de baas en ook naar de plek waar ze je achter gelaten hebben als ze er een keertje vandoor gaan. Heel vaak was het er vandoor gaan alleen om alle andere honden in het bos te begroeten om daarna weer terug te keren. En ja later wel vaker in jacht modus.. dus daar waar het kon wel los. En daar waar veel wild was nooit los. Ik ben in de gelukkige omstandigheid in een stad te wonen met heel veel natuur bossen, strand en parken. Dus heb heel veel keus. Ik ben wel blij dat ik ze de vrijheid heb kunnen geven, zodat ze hun ei altijd kwijt konden ( lekker rennen, snuffelen en muizen graven) . wel in het begin naar hondentrainingen gegaan, alhoewel in 2004 en 2006 niet zoveel bekendheid was over de oertypes bij de hondenscholen. Het beste is een school te zoeken die zeker een positieve manier van trainen kent. Belonen! en niet straffen. En ja slopen dat is bij iedere Podenco verschillend. Zorg dat ze op jonge leeftijd lekker kunnen knagen. Hoewel iedereen het afraad hier heb ik mijn honden die grote botten wel gegeven. Podjes zijn niet zo dom dat ze hun tanden breken op hard bot. Ze knagen al het eetbare er af en bijten nooit op te hard bot zelf. Mijn Estrella had sloop gedrag, maar het arme dier had tot haar 6 maand alleen het hok van de jager gezien en daarna nog 3 maanden in de shelter kennel. Daar leerde ze niet zoveel. Had wel een paar weken voor de adoptie in een opvang gezeten in Nederland, maar dat is toch niet voldoende. Het meiske begon bij mij haar puppytijd opnieuw. en had zeker ook een kenneltik en was angstig. Het is helemaal goedgekomen omdat ze als eerste zich bond aan mijn 2 jaar oude podje die een zeer stabiel karakter had. en na ruim een jaar was ze in huis zo gewend aan alles wat er gebeurde en ook menselijk contact. En toen ontplooide het tere karakter zich pas echt. en eerlijk ondanks het slopen wat ze deed uit frustratie.. Ik heb haar nooit in een bench gedaan. Ik heb haar steeds weer opnieuw beziggehouden met spelletjes en aandacht en leren knagen ..(dat kon ze niet...geen geduld) En ja hou van hondenstreken die op kattenkwaad lijken. Dan zie je de humor er achter. Geen dag met een Podenco is het zelfde. Zeker de 1e 10 jaar niet. Telkens weer verzinnen ze iets nieuws. Ik vind het heerlijk. Boos ach zelfs na de grootste ramp kon ik niet blijven.. die grote ogen en grote oren maken alles altijd goed. En ja ik hoop dat je van wandelen houdt.. Want de Podenco heeft de eerste 10 jaar bijzonder veel beweging nodig. Ik liep tot die tijd echt minsten 1 van de wandelingen 3 uur achtereen. Ze hebben het echt nodig. De rest hoeft van hun niet zo lang. En ook jasjes ... alleen als ze het echt nodig hebben.. Die van 13 had er pas 1 nodig toen hij 12 1/2 was en last van arthrose en zijn hart kreeg. Voor die tijd niet. En de Ibicenco toont nog steeds niet dat ze het koud krijgt (nu 12) Ik zou zeggen veel succes.. Enne.. niet bang zijn als ze los kunnen. ze loppen met je mee op een afstand van ca 10 meter van je .. door de struiken.. maar door de binding die ik met ze heb weet ik meestijds waar zij zijn. En zij weten waar ik ben. Nb Jachtinstinct voor konijnen is opeens gestopt rond haar 10e.. ze vond het opeens te veel moeite. :) ;) :D Succes met je Podje.. Nb.. ze krijgen van mij indien ik het heb volledig prooi. (konijn, haas etc.. )
Door Aquillo
Vlooien kan ze hebben omdat het middel dat ze misschien gebruikt hebben niet meer afdoende is voor de vlooien hier. De meeste vlooien hebben al een gifresistentie opgebouwd.. wat wil zeggen dat het gif niet meer werkt om die vlooien dood te krijgen. Beste is dus om je hond te wassen met een shampoo en een vlooienkam te gebruiken. Verder alles goed stofzuigen en reinigen.. En kijk hier rond om de natuurlijke vlooienafweer te proberen.. teatree olie gemengd met oa. lavendelolie en citroenolie..
Daarnaast kun je een weinig knoflook toevoegen aan haar eten.. succes
Door Aquillo
miik schreef:Wat leuk nog een langpootmug op BP erbij :)
Wat goed dat je je er zo in probeert te verdiepen, dat zouden alle baasjes moeten doen !
Als ik de fotoś zie van het pupje lijkt ze meer op een galgo als je het mij vraagt, evt een ruwharige galgo, maar ik zie niet direct de podenco erin.
Niet dat dat uit maakt hoor, want zwarte galgoś zijn geweldig ;) Heb het idee dat ze iets zachter van karakter zijn dan de podjes.
Een "perfect fit" tuigje gaat niet passen. De verhouding van hele diepe, maar hele smalle borstkast is gewoon onhandig. Ik zelf heb iid ook door Aruby een tuigje laten maken, maar dat zou ik zelf pas doen als ze uit gegroeid is.
Het beste is een tuigje dat gewoon om de borstkast zit, maar die nog een band heeft verder naar achter, dus achter de ribbenkast. Daardoor kan de hond nooit achteruit lopen en hem over zn kop uittrekken. Hier kun je zien wat ik bedoel, en ze evt bestellen:

http://greyhoundsrescue.nl/shop/product ... rokn5qsbe4

De meeste windhonden die ik ken die jagen, en dan ehhh op alles... Ik heb een uitzondering, ze vind het leuk om een vogel te laten schrikken, maar verder jaagt ze niet, zelfs niet als er hazen weg rennen. Ik denk dat ze teveel naar mijn border collies heeft gekeken...
Mijn Vivi is gek op snackjes en erg voer gericht. Dat was ze niet toen ze uit spanje kwam, inmiddels dus wel. Ze vind het heerlijk om op het strand te crossen. In het bos haalde ze zich in het begin vaak open, heel dun huidje, maar dat gaat nu beter (ze is iets voorzichtiger geworden).
Tja en verder... soms schrikt ze van dingen wat me verbaast... wat is er in spanje gebeurd ? Alweer een tijdje terug raakte ze helemaal in paniek. We hadden een tuinslang gekocht.... (daarvoor geen tuin). Ik denk dat ze daar in een kenneltje schoon is gespoten met een tuinslang...
In het gast gezin kon ze goed alleen blijven, maar hier in nerderland niet. Dat heeft echt heel lang geduurd. Ik was haar alles en als ik wegging ging ze janken, zelfs als mn vriend gewoon thuis was. Nu gaat het gelukkig goed. Maar houd er wel rekening mee ;)
Ik doe hier een jasje aan als het guur weer is. Als het stroomt vd regen maar het voelt warm dan hoeft dat niet. Zeker als ze loslopen of lange lijn hebben en lekker blijven bewegen.Veel plezier met alle voorbereidingen !
Het is wel degelijk een Podencokruising Miik wellicht.. Podenco Canario met wat windhond er in. Zie de grote oren die een windhond niet heeft.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door