Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Martine-Tom
hannabelgje schreef:Ik denk dat de roofvogels, vossen e.d. daar ook geen rekening mee houden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Zucht, dus dat vind jij hetzelfde als een hond die onder apel hoort te staan en die de ruimte krijgt om te moorden versus de natuur?
Tuurlijk kan het gewoon een keer gebeuren, lijnen kunnen breken weet ik het, dat kan. Maar om te zeggen dat je er niet wakker van kan liggen gaat mij wel wat ver. Ja het is de aard van het beestje maar wij willen zo graag een hond en dan is het ook aan ons om te voorkomen dat die hond andere dieren vermoord.
Waarom zou een mol niet erg zijn en dit hert wel?
Leven is leven.
Martine-Tom schreef: Zucht, dus dat vind jij hetzelfde als een hond die onder apel hoort te staan en die de ruimte krijgt om te moorden versus de natuur?
Tuurlijk kan het gewoon een keer gebeuren, lijnen kunnen breken weet ik het, dat kan. Maar om te zeggen dat je er niet wakker van kan liggen gaat mij wel wat ver. Ja het is de aard van het beestje maar wij willen zo graag een hond en dan is het ook aan ons om te voorkomen dat die hond andere dieren vermoord.
Waarom zou een mol niet erg zijn en dit hert wel?
Leven is leven.
Sorry ik lig daar inderdaad niet wakker van. Tuurlijk hoort het niet en mijn hond zit sowieso altijd vast. Maar de mijne mag aan de riem in de velden ook op muizenjacht. Ze vangt nooit iets maar vindt het fantastisch om ze te zoeken. Van mij mag ze. Aangezien er in Nederland een enorm overschot is aan veel soorten wild en deze ook geen natuurlijke vijanden meer hebben vind ik het allemaal zo spannend niet. Wat ik wel erg vind zijn de landen die allerlei rare virussen ontwikkelen in laboratoria om wilde dieren te bestrijden. Dat vind ik pas onverantwoord.

Ik vind het lijden van de prooi ook wel meetellen.

Dit hert heeft vreselijk geleden.
Als je (algemeen bedoeld) dit wilt vergelijken met bv het doden van een muis, dan is (uitzonderingen daargelaten) de muis in één keer dood.

Hier, in het geval van het hert, mag voor mij de boete naar de 1000 euro gaan. Dat werkt tenminste, dat 'voelt' de eigenaar.
Border Bandit schreef:Ik vind het lijden van de prooi ook wel meetellen.

Dit hert heeft vreselijk geleden.
Als je (algemeen bedoeld) dit wilt vergelijken met bv het doden van een muis, dan is (uitzonderingen daargelaten) de muis in één keer dood.
Katten kunnen muizen ook enorm laten lijden als ze ermee aan het spelen zijn.

hannabelgje schreef:Katten kunnen muizen ook enorm laten lijden als ze ermee aan het spelen zijn.

Nou inderdaad.

Voor mij zit t m er in of het te voorkomen is of niet. Illegaal loslopen is niet voor niks illegaal. In een losloopgebied kan het net zo goed voorkomen, want het wild leest die bordjes niet. Je kan je hond zo goed onder apel denken te hebben, het blijft een dier. Ik zal dan de eigenaar ook niet veroordelen. Dikke boete terecht, want ook als je per ongeluk schade maakt moet je betalen vind ik. En je hond voortaan altijd vast.

Maar in een gebied waar ze niet los mogen, sja, ik snap niet dat hier nu deze discussie is eigenlijk. Wat niet mag mag niet.
Wat is dat toch om een vos en een wolf en een roofvogel als vergelijking op te roepen? Dat zijn wilde dieren. Om te overleven moeten ze doden. En dat doen ze dan ook. Doden en opeten om zelf in leven te blijven en/of hun jongen te voeren en groot te brengen. Dat is natuur zoals hij bedoeld is en daar is niets mis mee. Onze huisdieren hoeven niet te doden om te overleven of hun jongen te voeren, ze worden allemaal volgevoerd. Ze happen en snappen, verwonden, rijten open, drijven hun prooi tot wanhoop, ze maken geen kill maar martelen. Ze weten niet eens hoe het moet, de keel doorbijten. Het is een grote lijdensweg voor het dier.
Ik heb ook jachthonden. Meutehonden. En ook als er geen wild te zien of te ruiken is gaan ze jagen zodra je ze los laat. Ze gaan gewoon op jacht en zoeken net zo lang tot ze een wildspoor vinden, dan geven ze luid en begint de jacht pas echt. Toen ik in de Randstad woonde was dat niet zo'n probleem. Ik had plekken waar ze los konden, en ze konden zoeken tot ze een ons wogen want er zat toch niets. Moe maar voldaan kwamen ze thuis. Maar nu woon ik in de Achterhoek en hier is het different cook. Hier zit wel wild, overal. Varierend van ree tot haas tot eekhoorn tot das. En jammer maar helaas hier komen ze dus niet los. En dan ben ik blij dat Jakkie al bijna 12 is, en Duc met een fikse spannende wandeling ook aan zijn trekken komt. Maar als ik hier ooit een nieuwe hond aanschaf dan wordt het beslist geen jachthond meer.
En natuurlijk is het de schuld van de eigenaar en niet die van de hond. Die kan er niets aan doen dat zijn baas niet de verantwoordelijkheid neemt die hij zou moeten nemen. Maar als ik boswachter was en ik had een geweer dan schoot ik zo'n hond als op die foto's af. Zonder pardon. In elk geval lijdt hij dan niet zoals zijn prooi. Maar dat leert die hondeneigenaren (hopelijk) meer dan een boete waar ze hun neus voor ophalen en die ze toch niet betalen. En ik heb er dus ook geen probleem mee dat al dan niet verwilderde huiskatten die in natuurgebieden rondstruinen worden afgeschoten. Ze horen er niet thuis en richten alleen maar ellende. Ze doden al genoeg in de bebouwde kom. Loslopende katten zouden van mij ook verboden mogen worden.
kakocavi schreef:Dat weet ik. De politie heeft het veel te druk met mensen voor het leven erbij naaien op festivals omdat ze een pilletje bij zich hebben, met in de berm liggen om je drie kilometer te hard vast te leggen, met de zinloze strijd tegen wietkwekerijen enzovoorts. Dan heb je geen tijd voor het aanpakken van echte problemen, ook al verdien je er nota bene geld aan. Kwestie van prioriteiten. Kwestie van politiek.
Ik nodig jullie uit een keer een week mee te draaien.
Er is een dik capaciteits probleem binnen de politie.
Er wordt niemand bijgenaaid voor een pilletje, de collega's die "in de berm liggen" zijn geen agenten maar boa's
Sorry maar met deze uitspraken die je een hoop mensen, waaronder ik, tekort.
Collega's die zich het snot voor de ogen rijden om alle meldingen op een dag en geloof me dat zijn er een hele hoop, weg te rijden.
In de nachtdiensten is de bezetting helemaal triest.
Daarnaast dienen de agenten en hoofdagenten naast het werk op straat, in te vallen voor de recherche, arrestantenzorg, dienst draaien op de stations in het kader van terreur, achter de balie om aangiftes op te nemen en in de nachten zit er vaak een koppel binnen om een bureau open te houden.
Prima dat je commentaar hebt, maar zorg dat op zijn minst dat je weet waar je over praat.
Ben ik boos? Ja, dit soort opmerkingen maken me knap pissig. Zeker als je weer de zoveelste reanimatie achter de rug hebt.
Kuikuhnek schreef:Ik nodig jullie uit een keer een week mee te draaien.
Er wordt niemand bijgenaaid voor een pilletje, de collega's die "in de berm liggen" zijn geen agenten maar boa's
Collega's die zich het snot voor de ogen rijden om alle meldingen op een dag en geloof me dat zijn er een hele hoop, weg te rijden.
Daarnaast dienen de agenten en hoofdagenten naast het werk op straat, in te vallen voor de recherche, arrestantenzorg, dienst draaien op de stations in het kader van terreur, achter de balie om aangiftes op te nemen en in de nachten zit er vaak een koppel binnen om een bureau open te houden.
Prima dat je commentaar hebt, maar zorg dat op zijn minst dat je weet waar je over praat.
Ben ik boos? Ja, dit soort opmerkingen maken me knap pissig. Zeker als je weer de zoveelste reanimatie achter de rug hebt.

Ik vind dat je groot gelijk hebt, en sluit me volledig bij je commentaar aan. Wat werd gezegd is ronduit kwetsend en niet eerlijk. Ik zou niet graag politie agent zijn op het moment: je krijgt een hoop shit naar je hoofd en er weinig voor betaald ook nog.
pike schreef:En ik heb er dus ook geen probleem mee dat al dan niet verwilderde huiskatten die in natuurgebieden rondstruinen worden afgeschoten. Ze horen er niet thuis en richten alleen maar ellende. Ze doden al genoeg in de bebouwde kom. Loslopende katten zouden van mij ook verboden mogen worden.
Het grote probleem hierbij is hoe je bepaald of een kat die je ziet lopen een verwilderde huiskat is of een geliefd huisdier.
Ik heb nu het geluk om een echte huiskat te hebben die dus in huis leeft en in onze tuin en daar genoeg aan heeft. Onze vorige poes was juist met geen mogelijkheid binnen te houden, die moest en zou naar buiten en kwam na 5 uren buiten weer thuis. Wanneer loslopende katten verboden zouden worden dan zou zij diep ongelukkig zijn geworden........

Begrijp me niet verkeerd, ook ik ken de overlast die katten kunnen veroorzaken..... Daarom ben ik des te blijer dat Dinky lekker in/bij huis blijft waardoor ik weet dat zij geen overlast veroorzaakt bij anderen ;) Echter zie ik geen oplossing in het verbieden van loslopende katten omdat er katten zijn die de beweging en uitdaging van buiten nodig hebben, die ontsnappen zelfs nog uit een afgesloten tuin...

Honden los laten lopen in natuurgebied vind ik absoluut niet kunnen. Er ontstaat dan een overschot aan roofdieren in verhouding tot de prooidieren. Maarja, kan me voorstellen dat boswachters enorn vaak horen 'maar dat doet die van mij niet' of 'dat doet hij anders nooit' ::)
Kuikuhnek schreef:Ik nodig jullie uit een keer een week mee te draaien.
https://www.vice.com/nl/article/mocht-j ... etalen-245

Stillen op festivals die mensen erbij naaien tot een strafblad aan toe, om een pilletje waar ze verder geen levende ziel mee kwaad doen. Dat gebeurt dus wel. Net als het grootschalig inzetten van middelen en mankracht om een totaal niet werkend, achterhaald gedoogbeleid in stand te houden.

En het is helemaal niet zo dat ik jou, of welke agent dan ook, daar de schuld van geef. Of dat ik zeg dat agenten tijd zat hebben. Zoals ik al noemde is de politiek verantwoordelijk voor het verdelen van taken en voor de capaciteit als geheel. Daar zit de fout.
Laatst gewijzigd door kakocavi op di 04 apr 2017, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Siberienne schreef:Ik vind dat je groot gelijk hebt, en sluit me volledig bij je commentaar aan. Wat werd gezegd is ronduit kwetsend en niet eerlijk. Ik zou niet graag politie agent zijn op het moment: je krijgt een hoop shit naar je hoofd en er weinig voor betaald ook nog.
+1!
Door Ina
Siberienne schreef:Ik vind dat je groot gelijk hebt, en sluit me volledig bij je commentaar aan. Wat werd gezegd is ronduit kwetsend en niet eerlijk. Ik zou niet graag politie agent zijn op het moment: je krijgt een hoop shit naar je hoofd en er weinig voor betaald ook nog.
+1

En wat betreft het topic.... ik vind het te bizar voor woorden
Hoe kan je als hondeneigenaar jezelf een dierenliefhebber noemen als je moedwillig je hond los laat in gebieden waar gebroed, genesteld, ge-jongt of wat dan ook wordt

No way dat mijn blonde dame los gaat in dat soort gebieden (die ander ook niet hoor)... sterker nog... no way dat mijn blonde dame los gaat op plekken waar ik geen absoluut overzicht heb of waar geen een hek om heen staat om andere dieren te beschermen

Je kent toch je eigen hond... ik wil absoluut niet dat ze zomaar een ommetje gaat maken in het bos terwijl ik niet zie wat ze doet
O ja hoor.. ze komt echt wel terug... maar ik wil niet op mijn geweten hebben wat voor schade ze aangericht heeft in die 10 minuten

Als je die foto van die ree ziet... de totale doodsangst die er uit straalt... alleen maar omdat een baas het zo nodig vond om de regels aan zijn of haar laars te lappen... onbegrijpelijk en zeer schrijnend
pike schreef:Wat is dat toch om een vos en een wolf en een roofvogel als vergelijking op te roepen? Dat zijn wilde dieren. Om te overleven moeten ze doden. En dat doen ze dan ook. Doden en opeten om zelf in leven te blijven en/of hun jongen te voeren en groot te brengen. Dat is natuur zoals hij bedoeld is en daar is niets mis mee. Onze huisdieren hoeven niet te doden om te overleven of hun jongen te voeren, ze worden allemaal volgevoerd. Ze happen en snappen, verwonden, rijten open, drijven hun prooi tot wanhoop, ze maken geen kill maar martelen. Ze weten niet eens hoe het moet, de keel doorbijten. Het is een grote lijdensweg voor het dier.
Ik heb geen jachthonden maar oerhonden die nog precies weten hoe het moet. Daar heb ik geen illusies over en dat maakt me ook extra voorzichtig. Hier in het buitengebied zijn er ook mensen die zeggen "ach, als ze een keer een ree opjagen is dat niet zo erg, ze pakken hem toch niet" maar ja, ik ben bang dat de mijne dat wel doen. En dat is ook wel een verschil he: de reeen lopen hier "om de hoek" (nog net niet door de straat) en niet alleen in het bos of natuurgebied.

Overigens: het is een illusie om te denken dat wilde dieren altijd een clean kill maken. Ik heb een indrukwekkend verhaal gelezen van een musher die ziet hoe wolven een hert pakken: ze halen het neer aan de achterkant en beginnen al met eten en darmen eruit trekken voor het dier dood is. En er zijn ook zat andere voorbeelden van hoe dieren echt niet voor een clean kill gaan maar ook opjagen voor hun plezier en ronduit pesterig zijn. Ik zeg dit niet als excuses voor onverantwoorde honden eigenaren: een hond hoort niet los waar dat niet mag. Maar omdat er nogal wat normen en waarden in dit topic neergezet worden die wel erg op Disney-achtige beelden van "natuur" gebaseerd zijn. Moeder natuur is keihard.

In het stukje van BN de stem vond ik wel een misser dat het over jachthonden gaat die het probleem zijn: honden als een herder of een retriever kun je veel makkelijker trainen dan bv een husky. Jagende honden en jachthonden zijn niet hetzelfde.
En mijn honden? als ik wil voorkomen dat S2 muisjes en molletjes vangen mogen ze alleen nog maar een 0.5 mtr lijn naar buiten zonder te snuffelen en midden op de weg marcherend. Dat is geen leven voor mijn honden.
Nee, ik laat ze niet los waar groot wild zit of waar schapen lopen oid. Wel eens in een weide waar ze muisjes vangen. Een enkele keer schiet er een konijn weg maar daar zijn ze niet snel genoeg voor. Asociaal? Weet je, als ik met een aangelijnde hond daarlangs loop, of zelfs zonder hond, schieten die konijnen ook weg. Ik vind dat lastig want waar we ook lopen, met of zonder honden, we verstoren de natuur. Ik heb ooit een ree laten schrikken terwijl ik over een zandpad hardliep, die schoot weg de andere kant op en liep zo onder een auto. Erg balen. Maar ik kan dat toch echt niet voorkomen.
We wonen nou eenmaal in een landje waar ook huisdieren lopen. Ook vee trouwens. En honden en katten zijn nou eenmaal jagers. 100% voorkomen dat die een dier doden kan niet. Zelfs niet aan de lijn. Maar onnodige schade en leed voorkomen? Eens.
kakocavi schreef:https://www.vice.com/nl/article/mocht-j ... etalen-245

Stillen op festivals die mensen erbij naaien tot een strafblad aan toe, om een pilletje waar ze verder geen levende ziel mee kwaad doen. Dat gebeurt dus wel. Net als het grootschalig inzetten van middelen en mankracht om een totaal niet werkend, achterhaald gedoogbeleid in stand te houden.

En het is helemaal niet zo dat ik jou, of welke agent dan ook, daar de schuld van geef. Of dat ik zeg dat agenten tijd zat hebben. Zoals ik al noemde is de politiek verantwoordelijk voor het verdelen van taken en voor de capaciteit als geheel. Daar zit de fout.
Voor 1 pilletje wordt je er niet bij genaaid want 1 pilletje is niet eens strafbaar maar valt onder gebruikshoeveelheid. Kwestie van inleveren en verder feesten.
Enne... in Nederland is bezit van meer pillen dus gewoon strafbaar en op Lowlands mag je sowieso niets meenemen. dus prima als daar op gehandhaafd wordt.

En door te spreken over 'stillen die mensen erbij naaien', veroordeel je iemand dus wel. Die agent of OM medewerker doet gewoon zijn werk.
Door Martine-Tom
Siberienne schreef:Ik heb geen jachthonden maar oerhonden die nog precies weten hoe het moet. Daar heb ik geen illusies over en dat maakt me ook extra voorzichtig. Hier in het buitengebied zijn er ook mensen die zeggen "ach, als ze een keer een ree opjagen is dat niet zo erg, ze pakken hem toch niet" maar ja, ik ben bang dat de mijne dat wel doen. En dat is ook wel een verschil he: de reeen lopen hier "om de hoek" (nog net niet door de straat) en niet alleen in het bos of natuurgebied.

Overigens: het is een illusie om te denken dat wilde dieren altijd een clean kill maken. Ik heb een indrukwekkend verhaal gelezen van een musher die ziet hoe wolven een hert pakken: ze halen het neer aan de achterkant en beginnen al met eten en darmen eruit trekken voor het dier dood is. En er zijn ook zat andere voorbeelden van hoe dieren echt niet voor een clean kill gaan maar ook opjagen voor hun plezier en ronduit pesterig zijn. Ik zeg dit niet als excuses voor onverantwoorde honden eigenaren: een hond hoort niet los waar dat niet mag. Maar omdat er nogal wat normen en waarden in dit topic neergezet worden die wel erg op Disney-achtige beelden van "natuur" gebaseerd zijn. Moeder natuur is keihard.

In het stukje van BN de stem vond ik wel een misser dat het over jachthonden gaat die het probleem zijn: honden als een herder of een retriever kun je veel makkelijker trainen dan bv een husky. Jagende honden en jachthonden zijn niet hetzelfde.
En mijn honden? als ik wil voorkomen dat S2 muisjes en molletjes vangen mogen ze alleen nog maar een 0.5 mtr lijn naar buiten zonder te snuffelen en midden op de weg marcherend. Dat is geen leven voor mijn honden.
Nee, ik laat ze niet los waar groot wild zit of waar schapen lopen oid. Wel eens in een weide waar ze muisjes vangen. Een enkele keer schiet er een konijn weg maar daar zijn ze niet snel genoeg voor. Asociaal? Weet je, als ik met een aangelijnde hond daarlangs loop, of zelfs zonder hond, schieten die konijnen ook weg. Ik vind dat lastig want waar we ook lopen, met of zonder honden, we verstoren de natuur. Ik heb ooit een ree laten schrikken terwijl ik over een zandpad hardliep, die schoot weg de andere kant op en liep zo onder een auto. Erg balen. Maar ik kan dat toch echt niet voorkomen.
We wonen nou eenmaal in een landje waar ook huisdieren lopen. Ook vee trouwens. En honden en katten zijn nou eenmaal jagers. 100% voorkomen dat die een dier doden kan niet. Zelfs niet aan de lijn. Maar onnodige schade en leed voorkomen? Eens.
Het hele punt zit hem in het kunnen voorkomen, je kan niet alles voorkomen, en als jij aangelijnd met de honden loopt, er schiet een konijn voor ze langs en in de loop pakken ze de nijn op...daar doe je niks aan. Het gaat erom dat moedwillig loslaten van jagende honden in een gebied waar wild zit....dat kan gewoon niet. Ik heb niet de illusie dat een vos altijd lief met zijn prooi omgaat en gelijk dood, maar dat is idd de natuur, Onze honden krijgen gewoon thuis te eten dus die hoeven 0,0 zelf te doden.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door