pike schreef:Wat is dat toch om een vos en een wolf en een roofvogel als vergelijking op te roepen? Dat zijn wilde dieren. Om te overleven moeten ze doden. En dat doen ze dan ook. Doden en opeten om zelf in leven te blijven en/of hun jongen te voeren en groot te brengen. Dat is natuur zoals hij bedoeld is en daar is niets mis mee. Onze huisdieren hoeven niet te doden om te overleven of hun jongen te voeren, ze worden allemaal volgevoerd. Ze happen en snappen, verwonden, rijten open, drijven hun prooi tot wanhoop, ze maken geen kill maar martelen. Ze weten niet eens hoe het moet, de keel doorbijten. Het is een grote lijdensweg voor het dier.
Ik heb geen jachthonden maar oerhonden die nog precies weten hoe het moet. Daar heb ik geen illusies over en dat maakt me ook extra voorzichtig. Hier in het buitengebied zijn er ook mensen die zeggen "ach, als ze een keer een ree opjagen is dat niet zo erg, ze pakken hem toch niet" maar ja, ik ben bang dat de mijne dat wel doen. En dat is ook wel een verschil he: de reeen lopen hier "om de hoek" (nog net niet door de straat) en niet alleen in het bos of natuurgebied.
Overigens: het is een illusie om te denken dat wilde dieren altijd een clean kill maken. Ik heb een indrukwekkend verhaal gelezen van een musher die ziet hoe wolven een hert pakken: ze halen het neer aan de achterkant en beginnen al met eten en darmen eruit trekken voor het dier dood is. En er zijn ook zat andere voorbeelden van hoe dieren echt niet voor een clean kill gaan maar ook opjagen voor hun plezier en ronduit pesterig zijn. Ik zeg dit niet als excuses voor onverantwoorde honden eigenaren: een hond hoort niet los waar dat niet mag. Maar omdat er nogal wat normen en waarden in dit topic neergezet worden die wel erg op Disney-achtige beelden van "natuur" gebaseerd zijn. Moeder natuur is keihard.
In het stukje van BN de stem vond ik wel een misser dat het over jachthonden gaat die het probleem zijn: honden als een herder of een retriever kun je veel makkelijker trainen dan bv een husky. Jagende honden en jachthonden zijn niet hetzelfde.
En mijn honden? als ik wil voorkomen dat S2 muisjes en molletjes vangen mogen ze alleen nog maar een 0.5 mtr lijn naar buiten zonder te snuffelen en midden op de weg marcherend. Dat is geen leven voor mijn honden.
Nee, ik laat ze niet los waar groot wild zit of waar schapen lopen oid. Wel eens in een weide waar ze muisjes vangen. Een enkele keer schiet er een konijn weg maar daar zijn ze niet snel genoeg voor. Asociaal? Weet je, als ik met een aangelijnde hond daarlangs loop, of zelfs zonder hond, schieten die konijnen ook weg. Ik vind dat lastig want waar we ook lopen, met of zonder honden, we verstoren de natuur. Ik heb ooit een ree laten schrikken terwijl ik over een zandpad hardliep, die schoot weg de andere kant op en liep zo onder een auto. Erg balen. Maar ik kan dat toch echt niet voorkomen.
We wonen nou eenmaal in een landje waar ook huisdieren lopen. Ook vee trouwens. En honden en katten zijn nou eenmaal jagers. 100% voorkomen dat die een dier doden kan niet. Zelfs niet aan de lijn. Maar onnodige schade en leed voorkomen? Eens.