Sorry, voor de radiostilte.... maar Foxy heeft 5 prachtige pupjes die het goed doen !
Zaterdag avond had Foxy een temperatuur daling (naar 36,4). En snachts was ze wat onrustig, dus ik verwachtte dat ze elk moment kon beginnen. Maar zondag nam ze haar tijd. Je zag dat ze buik activiteit had en dat er van alles gebeurde. Dus dan zat ik klaar om pups op te vangen, maar dan draaide ze zich om om weer een paar uur te gaan slapen.... Zondag avond om 1 uur was ik bekaf en besloot ik naar bed te gaan. Ik klik het licht uit en Fox begint weer te draaien. Dus ik vraag vriendlief voor de zekerheid even een handdoek en een slijmzuiger te pakken... maar ineens persweeen... oke, toch serieus. Fox opgepakt, en weer terug naar de werpkist. Om 2 uur werd het eerste pupje geboren. Ze deed het helemaal zelf zo mooi om te zien. Pup komt tot leven en begint te krijsen- ze schrok zich rot !!! Oepsie.... maar 2 seconde later viel het kwartje en begon ze verder te likken. Ze nam haar tijd en om 4 uur werd de 2e pup geboren, een super grote pup, maar weer heel soepel. En zoals het hoort zelf uitpakken, navelstreng weg knagen, etc. En voor ik wilde helpen om het pupje aan te leggen had ze zelf al een tepel gevonden. Maar wederom nam ze haar tijd en was het wachten en wachten. Maar ze was heel relaxd, ze sliep wat, likte haar pups, en sliep nog wat.... Na 3 uur zag ik dat er vruchtwater kwam, van het volgende pupje was het vlies gebroken. Maar na 3,5 uur nog niks (ook geen weeen hoor). Dierenarts gebeld en die zei wat ik ook dacht- je kan nu geen ocxytocine spuiten..... er waren nog maar 2 pups geboren, en als er echt nog 7 of 8 in zouden zitten is dat gevaarlijk, dus toch nog maar even wachten. Ik voelde nog een keer.... door het voelen begon ze weer en met een beetje hulp werd er een dode pup geboren... Daar was ik al bang voor... als het zo lang duurt is het vaak de schuld van een dode pup- die werken niet mee en dan stagneert de boel. De pup daarna werd ook dood geboren... dit was het pupje zonder vlies, wat dus blijkbaar even aan de kant was gezet voor die dode pup en het daardoor ook niet redde

Daar baalde ik wel flink van hoor, dit pupje had gewoon kunnen leven ! Maar goed, 2 levende dames, 2 dode pups... ik zag het somber in. Maar tot mn grote verassing was de pup, een reutje daarna levend !!! Hij had het zwaar, ademde moeilijk ! en Praktische tegelijk werd er nog eentje geboren, ook een reu, de ene wit, de andere zwart... oepsie handen vol ineens....
Maar ze trokken snel bij en voor ik kon helpen lagen ze te drinken

Als laatste nog een prachtig naakt teefje.
Ik had nu dus 7 pups, maar op de echo hadden ze er 10 gezien. Dus nog een keer controleren en toen voelde ik nog wat... met een beetje moeite kwam "dat" ook... het was een gemummificeerd pupje, de helft kleiner dan de rest. Waarschijnlijk al een week of 2 eerder overleden...
Maar goed, Foxy is steeds heeeeeel relaxd geweest, heel zorgzaam en deed wat ze moest doen. Maar het was een hele lange zit dit keer !!! Jammer van die dode pupjes. Maar ik ben gewoon super blij met 5 prachtige pups die het heel goed doen ! Gemiddeld is 2-4 pups, dus 5 is echt super !
Fox heeft meer dan voldoende melk, dus hoef niks te flessen of andere gedoe.
Wat heel apart is om te zien is dat zij het heel anders doet dan de border collies ! Als ze de kist uit gaat begraaft ze haar pupjes onder kleden, stampt ze nog even aan en gaat dan naar de keuken of naar buiten... ik wist even niet wat ik zag haha... Maar goed, vertbed ligt nu vast, want ik vond dat toch niet zo'n goed idee
Foxy is een trotse moeder:
Van links naar rechts; naakt bont teefje, powder puff teefje wit, naakte reu zwart, naakte reu wit en een bont puff teefje
naakte reu zwart
naakte reu wit
bont puff teefje
wit puff teefje
Foxy met haar naakte dochter
naakt teefje
Op mijn fb staan nog meer foto's voor de liefhebbers
https://www.facebook.com/linda.hofland. ... nref=story