Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3188708
Lil schreef:Ik ben vaak verhuisd en heb dus 5 huisartsen achter de kiezen dus ze werken wel bijna allemaal zo. Ze volgen het nhg protocol.
Ik heb nog nooit van de assistente te horen gekregen dat ik niet komen mocht. En de eerste keer dat ze het me zegt zal ook de laatste keer zijn. Kom nou zeg, tegen de tijd dat ik naar de huisarts wil, is het nodig, punt.
Door hannabelgje
#3188709
Kaela schreef:
Ik heb nog nooit van de assistente te horen gekregen dat ik niet komen mocht. En de eerste keer dat ze het me zegt zal ook de laatste keer zijn. Kom nou zeg, tegen de tijd dat ik naar de huisarts wil, is het nodig, punt.
Ja dat dus.
Door Lil
#3188710
Kaela schreef:Ik heb nog nooit van de assistente te horen gekregen dat ik niet komen mocht. En de eerste keer dat ze het me zegt zal ook de laatste keer zijn. Kom nou zeg, tegen de tijd dat ik naar de huisarts wil, is het nodig, punt.
Nou ja de klacht ik hoest al 5 weken snap ik wel dat je tips krijgt en pas 2 weken later mag komen. Kunnen zij zien dat het een bronchitis is die ab nodig heeft. Klinkt als er is alleen gezeur aan de hand. Idem bij de knie. Verstuiking duurt 4 weken dus dat je dan geen dokter nodig hebt is logisch. Zo werkt dat bij de ehbo ook.
Door hannabelgje
#3188711
Bij bronchitis krijg je hier geen ab. Maar je bepaald wel zelf wanneer je naar de huisarts gaat. Sterker nog als je je op je werk ziek meldt moet je bij je huisarts een ziekenbriefje gaan halen en de ha bepaald dan ook wanneer je weer aan het werk kan gaan.
Door Lil
#3188713
hannabelgje schreef:Bij bronchitis krijg je hier geen ab. Maar je bepaald wel zelf wanneer je naar de huisarts gaat. Sterker nog als je je op je werk ziek meldt moet je bij je huisarts een ziekenbriefje gaan halen en de ha bepaald dan ook wanneer je weer aan het werk kan gaan.
Hier heeft de baas een bedrijfsarts die ze inhuren en dan krijg je controle. Dus met griep kom je niet bij een ha.

Jawel ook in Belgie krijg je bij bronchitis ab, want ik heb altijd de bacteriële variant en niet het virus.
Door Martine-Tom
#3188714
hannabelgje schreef:Bij bronchitis krijg je hier geen ab. Maar je bepaald wel zelf wanneer je naar de huisarts gaat. Sterker nog als je je op je werk ziek meldt moet je bij je huisarts een ziekenbriefje gaan halen en de ha bepaald dan ook wanneer je weer aan het werk kan gaan.
Hier mogen ze dat dus niet, geen enkele medicus mag uitspraken doen over arbeidsgeschiktheid, anders dan de arts door het bedrijf ingehuurd...
Door hannabelgje
#3188715
Martine-Tom schreef: Hier mogen ze dat dus niet, geen enkele medicus mag uitspraken doen over arbeidsgeschiktheid, anders dan de arts door het bedrijf ingehuurd...
En de artsen van het UWV ook. Die kun je zelf inhuren.
Gebruikersavatar
Door Kallista
#3188718
Bij een belgische werkgever moet je idd dat briefje van de HA kunnen tonen.
In NL hoef je dat niet, daar neemt de arbo contact met je op, ook als je in het buitenland woont als werknemer.

Hier kan ik btw ook online via de digitale wachtkamer een afspraak inplannen (en als het heel dringend is en er echt geen plek snel genoeg vrij is dan even bellen, dan word je er wel tussen geduwd).
Of op het vrije inloopuur gaan, wat ze tussendoor ook nog doen, maar dan zit je wel minstens 2 uur in de wachtkamer.

Hetzelfde met spoed, als er wat ernstigs is meld je je meteen op de eerste hulp.
Zit je ook niet zo lang te wachten als in NL.

Collega laatst, 6 uur zitten wachten met een doodziek kind. Binnen de 2 uur nadat ze aan de beurt waren om 23u in de avond nog spoed-operatie aan de blinde darm....maar eerst zit je daar wel eens bijna een hele dag :-[
Ik ben er zeker van dat dat in BE echt anders gegaan was...
Door Martine-Tom
#3188719
hannabelgje schreef:En de artsen van het UWV ook. Die kun je zelf inhuren.
KLopt, al gaat het niet altijd zo simpel, maar die mogen het idd ook.
Door Lil
#3188720
hannabelgje schreef:En de artsen van het UWV ook. Die kun je zelf inhuren.
Als je in bezwaar gaat tegen uitspraak bedrijfsarts kan dat inderdaad. Anders niet, dat kun je niet zomaar even willen. Maar tot nu toe vind ik de bedrijfsartsen heel erg voorzichtig (die zeggen gewoon dat ik thuis moet blijven als ik aangeef te gaan werken en dat terwijl je altijd verhalen hoort dat mensen die niet kunnen zouden moeten gaan werken).
Gebruikersavatar
Door Kallista
#3188721
Lil schreef:Als je in bezwaar gaat tegen uitspraak bedrijfsarts kan dat inderdaad. Anders niet, dat kun je niet zomaar even willen. Maar tot nu toe vind ik de bedrijfsartsen heel erg voorzichtig (die zeggen gewoon dat ik thuis moet blijven als ik aangeef te gaan werken en dat terwijl je altijd verhalen hoort dat mensen die niet kunnen zouden moeten gaan werken).
Dat hangt dan m.i. meer af van het beleid binnen het bedrijf waar je werkt.
Die huurt immers betreffende arbodiensten in, en maakt daar afspraken over.
Door hannabelgje
#3188722
Lil schreef:
Als je in bezwaar gaat tegen uitspraak bedrijfsarts kan dat inderdaad. Anders niet, dat kun je niet zomaar even willen. Maar tot nu toe vind ik de bedrijfsartsen heel erg voorzichtig (die zeggen gewoon dat ik thuis moet blijven als ik aangeef te gaan werken en dat terwijl je altijd verhalen hoort dat mensen die niet kunnen zouden moeten gaan werken).
Niet alle bedrijven hebben een bedrijfarts in dienst. Dan kun je altijd terugvallen op het UWV als werknemer of werkgever.
Door BusKay
#3188724
Lil schreef:Nou ja de klacht ik hoest al 5 weken snap ik wel dat je tips krijgt en pas 2 weken later mag komen. Kunnen zij zien dat het een bronchitis is die ab nodig heeft. Klinkt als er is alleen gezeur aan de hand. Idem bij de knie. Verstuiking duurt 4 weken dus dat je dan geen dokter nodig hebt is logisch. Zo werkt dat bij de ehbo ook.
Zou het misschien kunnen dat je hoest omdat er een gezwel of tumor groeit in je longen?? :( :(
In dat geval zou ik toch niet graag 7 weken wachten...
Door Martine-Tom
#3188726
hannabelgje schreef:Niet alle bedrijven hebben een bedrijfarts in dienst. Dan kun je altijd terugvallen op het UWV als werknemer of werkgever.
Volgens mij kom je dan uit bij het deskundigenoordeel...moet je wel ff 150 euro op kunnen hoesten.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door