Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Riek
#3166144
Mmmmm krijg direct zijn in een biertje van Eelke  :beerchug:
Ik maak zelf appelmoes.
En ik haak shawls, omslagdoeken,  tassen en dekens. Ook leuk, maar dat ligt wel zwaar op de maag.
Door BusKay
#3166153
flodder en dwarrel schreef: mag ik je zuurkoolrecept?
Recept zelf zuurkool maken

Zuurkool
witte kool
10 g zout per kg witte kool
scheutje karnemelk
peperkorrels
eventueel jeneverbessen
eventueel piment
kruidnagel
laurierblad

ik voeg op 15 kg kool 1 kg geraspte winterpeen toe

Extra nodig:
zuurkoolvat, pot van glas of geglazuurd keramiek
koolschaaf, mandoline of keukenmachine
stamper
steen

Haal de buitenste bladeren van de witte kool zodat de kool schoon is. Leg grote koolbladeren apart. Was de kool niet. Snijd de kool in vieren en verwijder harde stronken en kernen. Schaaf de kool in fijne slierten. Maak de pot die je gaat gebruiken goed schoon. Strooi een dun laagje zout in de pot en leg daarop een laag van enkele centimeters geschaafde kool. Strooi weer een dun laagje zout en eventueel wat kruiden op de kool en voeg weer een laag kool toe. Stamp op de kool tot de laag heel vast in elkaar zit. Voeg nu weer zout, eventueel kruiden en een laag kool toe. Na ongeveer vier lagen kool en zout komt er bij het stampen van de kool sap vrij. Blijf nu kool en zout toevoegen en aanstampen tot de pot vol zit of de kool op is. Als alle kool in de pot zit en je hebt het goed aangestampt, zal er een laagje vocht boven de kool staan.

Voeg nu de grote koolbladeren toe om de kool af te dekken. Leg daarop een bord met een in plastic zak gewikkelde steen en dek het geheel af met een schone plastic zak of theedoek. Laat de pot in de woonkamer staan om het snelgistingsproces op gang te brengen. Na circa drie dagen controleer je of het vocht verdubbeld is en na 2 weken verplaats je de pot naar een donkere, koele plek. Schep na twee weken een laagje schimmel van het water als dit er is en doe dit elke week tot er geen schimmel meer vormt. Na circa zes weken kun je proeven of de zuurkool klaar is. Zolang de zuurkool echt onder water staat, is de zuurkool tot een jaar te bewaren. Haal telkens een portie uit het vat en sluit het daarna weer luchtdicht af.

Tip: zuurkool die langer bewaard wordt, is donkerder en sterker van smaak. Spoel de zuurkool voor gebruik met koud of lauw water om de smaak wat zachter te maken.


Als ik de zuurkool maak kook ik puree apart en zuurkool in wat boter met evt. wat witte wijn die ik met elkaar meng.
Door flodder en dwarrel
#3166347
BusKay schreef: Recept zelf zuurkool maken

Zuurkool
witte kool
10 g zout per kg witte kool
scheutje karnemelk
peperkorrels
eventueel jeneverbessen
eventueel piment
kruidnagel
laurierblad

ik voeg op 15 kg kool 1 kg geraspte winterpeen toe

Extra nodig:
zuurkoolvat, pot van glas of geglazuurd keramiek
koolschaaf, mandoline of keukenmachine
stamper
steen

Haal de buitenste bladeren van de witte kool zodat de kool schoon is. Leg grote koolbladeren apart. Was de kool niet. Snijd de kool in vieren en verwijder harde stronken en kernen. Schaaf de kool in fijne slierten. Maak de pot die je gaat gebruiken goed schoon. Strooi een dun laagje zout in de pot en leg daarop een laag van enkele centimeters geschaafde kool. Strooi weer een dun laagje zout en eventueel wat kruiden op de kool en voeg weer een laag kool toe. Stamp op de kool tot de laag heel vast in elkaar zit. Voeg nu weer zout, eventueel kruiden en een laag kool toe. Na ongeveer vier lagen kool en zout komt er bij het stampen van de kool sap vrij. Blijf nu kool en zout toevoegen en aanstampen tot de pot vol zit of de kool op is. Als alle kool in de pot zit en je hebt het goed aangestampt, zal er een laagje vocht boven de kool staan.

Voeg nu de grote koolbladeren toe om de kool af te dekken. Leg daarop een bord met een in plastic zak gewikkelde steen en dek het geheel af met een schone plastic zak of theedoek. Laat de pot in de woonkamer staan om het snelgistingsproces op gang te brengen. Na circa drie dagen controleer je of het vocht verdubbeld is en na 2 weken verplaats je de pot naar een donkere, koele plek. Schep na twee weken een laagje schimmel van het water als dit er is en doe dit elke week tot er geen schimmel meer vormt. Na circa zes weken kun je proeven of de zuurkool klaar is. Zolang de zuurkool echt onder water staat, is de zuurkool tot een jaar te bewaren. Haal telkens een portie uit het vat en sluit het daarna weer luchtdicht af.

Tip: zuurkool die langer bewaard wordt, is donkerder en sterker van smaak. Spoel de zuurkool voor gebruik met koud of lauw water om de smaak wat zachter te maken.


Als ik de zuurkool maak kook ik puree apart en zuurkool in wat boter met evt. wat witte wijn die ik met elkaar meng.
Thanx :)

ik heb van een collega de zuurkoolpot van haar ouders gekregen helaas zonder deksel.
Via internet wel verzwaringsstenen kunnen vinden maar geen passende deksel.
De zus van Nynke die pottenbakster is heeft voor mij een passende deksel gemaakt...lief he!
vanmiddag bio witte en rode kool gekocht :)

k vind het leuk om van alles uit te proberen, te bakken, te maken
Door M@rina
#3166353
Bij mij in de familie wordt regelmatig zelf Tia Maria gemaakt van een fles jenever, speciale koffiebonen uit Tanzania, bruine kandij en 2 vanillestokjes( even insnijden)
alles samen in een weckpot pleuren en 6 weken laten staan. 1x per dag de boel ff omschudden.


Na 6 weken is het genieten!!!!
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3166364
Ik maak vaak zelf mayo, knoflooksaus e.d bij de BBQ/gourmet. Ik moet het zelfs meenemen als we ergens gaan BBQ/gourmetten.
Ik vind het meevallen wat ik zelf maak, maar in mijn vriendenkring vind iedereen al dat ik stapelgek ben door pastasaus ed gewoon zelf te maken, potje is veeeeel handiger. Kijk ik hier vind ik weer dat ik niet veel zelf maak
Door millyckk
#3166367
constance.blokzijl schreef: Ik maak vaak zelf mayo, knoflooksaus e.d bij de BBQ/gourmet. Ik moet het zelfs meenemen als we ergens gaan BBQ/gourmetten.
Ik vind het meevallen wat ik zelf maak, maar in mijn vriendenkring vind iedereen al dat ik stapelgek ben door pastasaus ed gewoon zelf te maken, potje is veeeeel handiger. Kijk ik hier vind ik weer dat ik niet veel zelf maak Afbeelding
Ja, die maak ik ook zelf! En ook bananenwodka..
Door Martine-Tom
#3166401
constance.blokzijl schreef: Ik maak vaak zelf mayo, knoflooksaus e.d bij de BBQ/gourmet. Ik moet het zelfs meenemen als we ergens gaan BBQ/gourmetten.
Ik vind het meevallen wat ik zelf maak, maar in mijn vriendenkring vind iedereen al dat ik stapelgek ben door pastasaus ed gewoon zelf te maken, potje is veeeeel handiger. Kijk ik hier vind ik weer dat ik niet veel zelf maak Afbeelding

hahaha ja dat dus, qua koken ben ik niet van de pakjes en zakjes en dat is al heel revolutionair bij sommige mensen, maar als ik af en toe hier kijk valt het nog wel tegen wat ik doe :P
Gebruikersavatar
Door Kallista
#3166421
O leuk topic  :biggrin2:
Hier wordt wel eens brood gebakken, gebak...zelf appelmoes maken (appels hebben we meer als genoeg hier), appelsap, vlierbessensap.
Jam, van o.a. rabarber, kruisbessen, appel en bramen, frambozen....dat soort dingen.
Als ik tijd genoeg heb groenten uit eigen tuin, maar dat lukt niet elk jaar.

Zuurkoolrecept klinkt interessant!

Pastasaus uit een potje verdraagt mijn man meestal niet, dus dat maken we meestal ook zelf, maar dat vind ik niet echt iets zelf maken, dat hoort voor mij gewoon bij het koken.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door