Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door eelke
#3054262
[quote="Hope"]
Nouja, de Christenen zijn helaas ook niet heilig. Ook de Christenen hebben milennia terug grote, héle grote fouten gemaakt. Hoeveel vrouwen zijn er niet op de brandstapel beland omdat Christenen vonden dat het heksen waren? Hoeveel oorlogen zijn er begonnen door Christenen?

Wat me wel opvalt is dat er steeds harder op gereageerd wordt. Met meer haat inderdaad.
Ik denk dat de enige oplossing is om zelf het voorbeeld te blijven geven als land. En dus niet ineens groepen tegen elkaar op te jutten maar juist de handen in één te (laten) slaan.
[/quote]

Ja ik zit nu maar weer even mijn geschiedenis op te rakelen om een klok-klepel verhaal te voorkomen.
Maar inderdaad, tussen de protestanten en katholieken is het ook niet erg gezellig geweest. Er zijn ook tijden geweest dat alleen de katholieke kerk toegestaan was, en de kruistochten...
Als nederlanders zijn we nu ook niet echt bepaald aardig geweest voor onze koloniën. En dat zijn er veel in nederland ook voor het gemak vergeten, kijk maar naar de zwarte piet discussie. Zwart door de schoorsteen, ammehoela.

Het doden en overmeesteren van andere volkeren zit er volgens mij genetisch ingebakken. Blijkbaar zijn er culturen ontstaan die zo ver geëvolueerd zijn dat ze het niet direct meer nodig vinden. En culturen die daar op achterlopen. Maar van hen dan aanpakken op de manier die zij gewend zijn - moorden en onderdrukken - kom je dan toch ook geen steek verder?

Nu het nieuws maar even bijlezen.
Door eelke
#3054309
[quote="Dreetje"]
Ik werk bij een Frans bedrijf.
Op aangeven van ons hoofdkantoor hebben we net 1 minuut stilte in acht genomen.
[/quote]

Zit daar nu net naar te kijken inderdaad. Een grote kringen van mensen met verschillende nationaliteiten (althans, aan uiterlijk te zien) hand in hand. Indrukwekkend.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3054352
Het is mij te makkelijk om alle moslims over één kam te scheren.
Het gaat hier om radicale moslims die het geloof misbruiken.
De 'normale' moslim veroordeeld zulke daden net zo hard als andere westerlingen.

Dit is bijvoorbeeld de reactie van de Franse moslimraad:
De voorzitter van de Frans moslimraad en rector van de grote moskee in Parijs, Dalil Boubakeur, heeft in scherpe bewoordingen de aanslag op het satirische weekblad Charlie Hebdo veroordeeld. ,,De gemeenschap is onthutst. We zijn geschokt door de brutaliteit en wreedheid.'' We veroordelen absoluut deze daden en wij verwachten dat de autoriteiten de juiste maatregelen nemen. Boubakeur ziet het als een aanval op de democratie en ziet donkere wolken samenpakken. Hij repte van een ,,ongekende oorlogsverklaring''. De tijden zijn veranderd ,,we gaan door deze confrontatie een nieuwe periode in.''
En ja, deze keer is het weer een moslim inderdaad maar ook 'gewone' blanken kunnen er wat van. Denk aan de schoolschutters in Amerika, die liepen ook met geweren naar binnen en schoten in het rond. In die zin vergelijkbaar met deze aanslag met het verschil dat het geen moslim was. En we zijn de vreselijke gruweldaad van Breivik ook nog niet vergeten lijkt mij? Was ook geen moslim maar wel een extremist.
En zoals sommigen hier al aanhaalden, ook wij westerlingen zijn lang niet altijd lieverdjes geweest in de geschiedenis. Denk aan de kruistochten waarbij men gedwongen werd te bekeren tot het christendom en recenter de koloniën en de interventies in het midden oosten. Bekijk het vanuit het oogpunt van het midden oosten, zouden die mensen niet hetzelfde idee krijgen met ons westerlingen als wat wij nu krijgen van de (kleine) jihad?

Ik zou daarom ook liever spreken van weer een aanslag door extremisten die het geloof misbruiken voor hun daden...
Het geloof, ook de islam, staat in de eerste plaats voor naastenliefde en veroordeeld geweld naar mijn weten. 
En hoeveel onschuldigen zijn er inmiddels al wel niet om het leven gekomen in de strijd tegen IS, doden wij westerlingen niet veel meer onschuldige mensen?
Door Laura2004
#3054353
Het verbaast mij dat dit soort dingen niet vaker gebeuren. . Vooral ook hier in Spanje,  want volgens deze fundamentalisten behoort Spanje tot de islamitische staat en ze zullen daarvoor sterven. Ik  verwacht dat dit steeds vaker gaat gebeuren en zeer zeker hier, wij zitten lekker dichtbij. Dit is zulk irrationeel kortzichtig volk (vergelijkbaar met nazi's wmb), en daanaast totaal niet bang om te sterven,  lijkt me erg lastig om op te lossen. .
Door Laura2004
#3054356
[quote="dinky89"]
Het is mij te makkelijk om alle moslims over één kam te scheren.
Het gaat hier om radicale moslims die het geloof misbruiken.
De 'normale' moslim veroordeeld zulke daden net zo hard als andere westerlingen.

Dit is bijvoorbeeld de reactie van de Franse moslimraad:
En ja, deze keer is het weer een moslim inderdaad maar ook 'gewone' blanken kunnen er wat van. Denk aan de schoolschutters in Amerika, die liepen ook met geweren naar binnen en schoten in het rond. In die zin vergelijkbaar met deze aanslag met het verschil dat het geen moslim was. En we zijn de vreselijke gruweldaad van Breivik ook nog niet vergeten lijkt mij? Was ook geen moslim maar wel een extremist.
En zoals sommigen hier al aanhaalden, ook wij westerlingen zijn lang niet altijd lieverdjes geweest in de geschiedenis. Denk aan de kruistochten waarbij men gedwongen werd te bekeren tot het christendom en recenter de koloniën en de interventies in het midden oosten. Bekijk het vanuit het oogpunt van het midden oosten, zouden die mensen niet hetzelfde idee krijgen met ons westerlingen als wat wij nu krijgen van de (kleine) jihad?

Ik zou daarom ook liever spreken van weer een aanslag door extremisten die het geloof misbruiken voor hun daden...
Het geloof, ook de islam, staat in de eerste plaats voor naastenliefde en veroordeeld geweld naar mijn weten. 
En hoeveel onschuldigen zijn er inmiddels al wel niet om het leven gekomen in de strijd tegen IS, doden wij westerlingen niet veel meer onschuldige mensen?
[/quote]
Ik, als westerling dood niemand en ben tegen iedere vorm van geweld, zowel islamitisch geweld als geweld vanuit 'het westen'.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3054360
[quote="Laura2004"]
Ik, als westerling dood niemand en ben tegen iedere vorm van geweld, zowel islamitisch geweld als geweld vanuit 'het westen'.
[/quote]

In mijn ogen denken veel moslims dus net zo.
Onze militairen 'verpesten' het beeld van de westerling in het midden oosten zoals de extremisten hier het beeld 'verpesten' van de gewone moslim.
Maar dat is slechts hoe ik het zie.
Door Laura2004
#3054362
En ja, je kan zeggen dat het geloof misbruikt wordt, maar mijns inziens is iedere religie irrationeel en irrationaliteit kan leiden tot dit soort daden, helemaal als mensen daarbij ook nog niet zo slim zijn.
Overigens ben ik de laatste die gaat roepen dat alle moslims moeten oprotten oid. Maar religie is gecreëerd door de mens, het is niet iets dat er al was voordat de mens er was, dus ik weet niet of gesteld kan worden dat religie in essentie goed is, religie is onderhevig aan interpretatie en soms is die interpretatie positief en soms negatief.
Door Laura2004
#3054363
[quote="dinky89"]
In mijn ogen denken veel moslims dus net zo.
Onze militairen 'verpesten' het beeld van de westerling in het midden oosten zoals de extremisten hier het beeld 'verpesten' van de gewone moslim.
Maar dat is slechts hoe ik het zie.
[/quote]
Toch denk ik dat dit iets gecompliceerder ligt. Ik geloof niet dat dit direct een gevolg is van het geweld vanuit het westen.  Dit zijn mensen die van mening zijn dat iedereen die zich niet aan de regels van hun religie houdt onthoofd, doodgeschoten of doodgestoken mag worden.
Door eelke
#3054367
Ben nu vooral erg benieuwd hoe het de komende dagen gaat verlopen. Ik lees van alles, de verdachten zouden een tankstation overvallen hebben, een raket werper bij zich hebben, en nu op weg zijn naar Parijs. Maar dat hoor ik nu al een uur of 3.
Ondertussen is er ergens in een dorp/voorstad wat gaande.
Door Laura2004
#3054374
Ze zijn ze op het spoor zeggen ze, maar voorlopig lopen ze nog rond. Ze gingen eerst richting de grens en nu schijnen ze weer terug te gaan richting Frankrijk.
Er is een politie agente gedood, maar dat heeft er niets mee te maken.
Door Anne in Zweden
#3054392
[quote="Hope"]
Nouja, de Christenen zijn helaas ook niet heilig. Ook de Christenen hebben milennia terug grote, héle grote fouten gemaakt. Hoeveel vrouwen zijn er niet op de brandstapel beland omdat Christenen vonden dat het heksen waren? Hoeveel oorlogen zijn er begonnen door Christenen?

Wat me wel opvalt is dat er steeds harder op gereageerd wordt. Met meer haat inderdaad.
Ik denk dat de enige oplossing is om zelf het voorbeeld te blijven geven als land. En dus niet ineens groepen tegen elkaar op te jutten maar juist de handen in één te (laten) slaan.
[/quote]

Ja, maar dat was dus eeuwen geleden. De christelijke kerk heeft sindsdien een hele ontwikkeling doorgemaakt, en vandaag de dag zou ze er niet over peinzen haar volgelingen aan te sporen anders-gelovigen te vermoorden. Ik ben qua kerkgang inmiddels ook alleen maar een kerstkatholiek, maar ik kan je verzekeren dat ik vroeger als kind (en toen gingen we iedere zondag naar de kerk) nog nooit, maar dan ook nooit de pastoor heb horen zeggen: '...en iedereen die niet in onze God gelooft, moet worden gedood.' Zelfs de radicale christenen (zoals je die in de USA bv. aantreft) roepen dat niet. Die roepen een hoop foute dingen, maar niet dat hun volgelingen het recht (of de plicht zelfs) hebben iedereen die niet in hun God gelooft te vermoorden.

Inmiddels leven we in 2015, en de radicale islam eist nog steeds van zijn volgelingen dat die zich op 'ongelovigen' storten. En ja, ik gebruik expres de term radicale islam, omdat ik ook weet dat er een islam bestaat die wél in 2015 is aangeland. Met die islam heb ik geen problemen. Je zult mij ook nooit horen zeggen dat 'alle moslims het land uit moeten' of iets dergelijks.
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op do 08 jan 2015, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Anne in Zweden
#3054395
[quote="dinky89"]
In mijn ogen denken veel moslims dus net zo.
Onze militairen 'verpesten' het beeld van de westerling in het midden oosten zoals de extremisten hier het beeld 'verpesten' van de gewone moslim.
Maar dat is slechts hoe ik het zie.
[/quote]

En toch, zodra in Syrië en elders in het Midden-Oosten de boel uit de hand liep vorig jaar, werd er - ook door de lokale bevolking - bijna geëist dat Amerika en/of het Westen zouden ingrijpen. En toen dat niet gebeurde, voelde 'men' zich daar in de steek gelaten. Damned if you do...

Maar dat de extremisten het de gewone moslim moeilijk maken, is ook waar. Zoals het altijd de minderheid is die het voor de meerderheid verpest.
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op do 08 jan 2015, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door