Als meisje met blond haar, groenen ogen en een huid die na 2 maanden Afrika nog steeds licht goud bruin is, is het misschien raar om te zeggen dat ik weet hoe het is om gediscrimineerd te worden.
Echt door de velen verhuizingen in mijn jeugd door heel Nederland en mijn Asperger heb ik een helder beeld van hoe het voelt.
Nu heb ik al weer 4,5 jaar een relatie met een in Nederland geboren Portugees, hier door krijg ik steeds meer informatie over de "buitenlanders"
Vriendlief is geboren en getogen in Amsterdam en heeft veel van zijn jeugd op straat door gebracht te wel zijn ouders beiden 2 banen werkte.
Ik vind het heel erg interessant om te zien hoe de mentaliteiten van de Portugese gemeenschap verscheeld van die van de Nederlanders.
Portugezen zijn intens in alles wat ze doen, zeggen wat ze denken en staan hun mannetje ( of vrouwtje, vrees de vrouwen

)
Hebben ze last van iemand dat doen ze daar wat aan, of het 1 persoon alleen is of een groep grote mannen maakt niet uit.
De ouders van mijn vriend zijn hier naar toe "gevlucht" van wegen de dictatuur die toen in Portugal heerste.
Mijn schoonvader als eerst en later kwam mijn schoon moeder.
Ze wonen hier al minstens 37 jaar maar spreken erg slecht Nederlands en begeven zich grotendeels enkel in de Portugese gemeenschap hier in Amsterdam.
Duidelijke niet ingebeurende dus.
En dat ik vind het volkomen terecht!
Want ze zijn hier naar Nederland gehaald, door Nederlandse bedrijven die ze wouden hebben.
Alleen ongehuwde vrijgezellen mannen waren gewild.
Bij aankomst mocht mijn schoonvader aan de slag in een fabriek en had woonruimten op een woonboot met nog 30 anderen Portugezen, hij werkte enkel met Portugezen en hoefde ook echt niet te proberen interesses in Nederlands te hebben.
Toen mijn schoonmoeder naar Nederland kwam mocht ze in de zelfde fabriek werken en op de zelfde boot wonen als haar man, geïsoleerd van de Nederlandse maatschappij.
Dus ik snap dat het erg lastig is om te integreren in een samenleving die dat niet wil en het wel best vind dat je bij je eigen mensen blijft.
Echter kom je als goed gedragend mens in de buurt van die Portugese samenleving hier in Amsterdam dan moet je uit kijken, voor je het weet kom je er niet meer weg om dat je vol warmte bent opgenomen in hun midden

Mijn vriend is voorzitter 2 Portugese clubs hier in Amsterdam ( hij is zo'n iemand die ergens gaat staan en er gelijke een groep mensen achter hem gaat staan en vraagt "ja zeg het maar, waar gaan we heen?"

)
Bij de voetbal club spelen verschrikkelijke veel verschillende mensen, iedereen zeg dat ze nog nooit zo welkom zijn ontvangen als daar.
Ook de tegenstanders kijken er altijd naar uit om daar te komen spelen, ze vinden het zo verschrikkelijke gezellig 8)
Ondanks dat deze mensen verschrikkelijke lief en open zijn werden ze door de Nederlandse gemeenschap aan de kant geschoven, ze mochten niet mee doen.
Maar nu word het hun verweten dat ze niet ingeburgerd zijn
Mijn vriend heeft pas nog bijna een arts op zijn bek geslagen omdat die meneer het niet goed vond dat hij voor zijn creperende moeder vertaalde, ze woonden immers lang genoeg hier om de taal te leren

Godzeidank heeft mijn vriend verschrikkelijke veel zelfbeheersing en kan verschrikkelijke goed met woorden duidelijke maken dat iemand heel erg over een grens heen gaat.
Het droevigen is dat het zelfde nu ook aan het gebeuren is met de oost Europeanen, ze worden hier heen gehaald, gouden bergen beloofde maar worden gedumpt op een camping huisje met 4 mensen per kamer en krijgen amper geld.
Nederland leert slecht
Ik moet zelf eerlijke zeggen dat ik hier ook heel vaak met een groten boog om groepen mensen heen loop, maar dat is net zo vaak een groep blanke jupen als een groep "buitenlanders"
Ik hou niet zo van vreemde mensen zeker niet in groepen.
Om nog even de vraag te beantwoorden, ik heb geen idee welke kant van de politiek ik sta.
Of ik verandert ben van mening met vroeger?
Ja en nee, ik ben nog steeds tegen generalisering maar besef wel dat sommigen culturen meer kans geven op bepaald gedrag.
Vroeger was ik nog al naïef daar in en dacht ik dat wat je gaf je ook terug kreeg, dat is dus niet echt hoe het werkt helaas