Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door robbiekomvoor
Angelique schreef: Maar komt die er dan helemaal niet vanaf?  Hier zijn het dus netjes 21 dagen broedsters...als ik er een ei onder leg, maar die komen nog altijd wel 2 x per dag van dat nest af om te eten en te drinken. Vandaar dat ik na tig nutteloze pogingen ze broedsaf te maken maar daarmee gestopt ben, want ze gaan er hier niet dood aan en als ik ze telkens onderbrak dan bleven ze veel langer broeds.
Nee,ze blijft door broeden en levert enorm in aan conditie :-\
Door Angelique
robbiekomvoor schreef: Nee,ze blijft door broeden en levert enorm in aan conditie :-\
Heb wel eens op het kippenforum gelezen over kipsen die zichzelf echt uithongerde en zich letterlijk dood zouden broeden  :-\ Is ze van een bepaald ras wat erom bekend staat?
Door S
Hier is er een beetje schot in de zaak. De 2 kleine dametjes komen nu vaker en langer van het nest, maar de broedsheid is zeker nog niet voorbij. Speelt het weer eigenlijk een rol bij broedsheid?
Door robbiekomvoor
Angelique schreef: Heb wel eens op het kippenforum gelezen over kipsen die zichzelf echt uithongerde en zich letterlijk dood zouden broeden  :-\ Is ze van een bepaald ras wat erom bekend staat?
Marleen is een grote orpington,ze staan wel bekend dat ze vaak broeds worden,evenals cochins en wyandotten.
Moet er wel bij zeggen dat ze een tik van de molen heeft hoor,zo legt ze haar ei niet in het nachthok,maar laat het onder het scharrelen gewoon op de grond vallen :biggrin2:
Door kiara
robbiekomvoor schreef: Nee,je moet je hen er niet uithalen,gewoon een dag of 2,3,in de bench laten.
De andere twee kun je natuurlijk gewoon laten lopen.
O okee bodem kan wel los van de bovenkant dat wel
Maar dan een krant er onder voor de poep?
Laat haar morgen dan mooi zitten
Hoe zie je dat het over is? Ze is werkelijk onuitstaanbaar
Staat nu in de schuur, zal ik dat overdag ook daar laten staan dan?
En zal ik dan de onderste helft eraf halen en krant?
Dank je wel hoop dat dit niet te vaak gebeurd
Door Angelique
robbiekomvoor schreef: Marleen is een grote orpington,ze staan wel bekend dat ze vaak broeds worden,evenals cochins en wyandotten.
Moet er wel bij zeggen dat ze een tik van de molen heeft hoor,zo legt ze haar ei niet in het nachthok,maar laat het onder het scharrelen gewoon op de grond vallen :biggrin2:
Hahaha, scheelt, hoef je niet te zoeken  :biggrin2:

Hier 3 dotten, maar die zijn niet overmatig broeds geweest dit jaar. Allemaal 1x maar, net als de Brahmen.
Door Angelique
S schreef: Hier is er een beetje schot in de zaak. De 2 kleine dametjes komen nu vaker en langer van het nest, maar de broedsheid is zeker nog niet voorbij. Speelt het weer eigenlijk een rol bij broedsheid?
Het weer...ja, in die zin dat als het winter is ze niet broeds worden,maar verder heb ik er nog geen weerpatroon in kunnen ontdekken. Meestal is het hier zo dat er 1tje broeds wordt en dan gaan ze 1 voor één, of per 2 ofzo allemaal broeds worden en dat is dan ongeacht of het snikheet is of dat ze weggespoeld worden door de regen.
Door hannabelgje
Hier zijdehoenders. De ergste broeders die er zijn. En als ze broeds zijn gaat het echt wel altijd vanzelf over. Nog nooit eentje aan doodgegaan. Ik haal ze 1x per dag van hun nest af tijdens het voeren. Hoeveel stress zullen ze hebben als het gevolg is dat ze accuut niet meer broeds zijn als gevolg.....
Door robbiekomvoor
kiara schreef: O okee bodem kan wel los van de bovenkant dat wel
Maar dan een krant er onder voor de poep?
Laat haar morgen dan mooi zitten
Hoe zie je dat het over is? Ze is werkelijk onuitstaanbaar
Staat nu in de schuur, zal ik dat overdag ook daar laten staan dan?
En zal ik dan de onderste helft eraf halen en krant?
Dank je wel hoop dat dit niet te vaak gebeurd
Ik haal de bodem uit de bench en zet de bench op 4 bakstenen,zodat ie van de grond af staat,ik doe er een zit balk in van 70 bij 70 waar ze op kan zitten,voor jou kipje zou ik een kleiner balkje nemen.
Je kunt er een krant onder leggen voor de poep,of de bodem van de kattenmand.
Ik haal Marleen altijd een paar dagen naar binnen,zodat ik het gedrag in de gaten kan houden,maar dat hoeft natuurlijk niet,als ze maar droog staat.
Ik laat haar daar zo lang zitten tot dat ze geen kloekende geluiden meer maakt,normaal eet en alert is,meestal duurt dat een dag of 2,maar als je twijfelt,gewoon nog een dag langer.
Het zal heus vaker gebeuren,Marleen is dit jaar 2 keer broeds geweest,tot nu toe.
Leuk is het niet,maar vind dit de beste methode,wat heb je er aan om een kip 3 weken voor nop te laten broeden....
Door robbiekomvoor
hannabelgje schreef: Hier zijdehoenders. De ergste broeders die er zijn. En als ze broeds zijn gaat het echt wel altijd vanzelf over. Nog nooit eentje aan doodgegaan. Ik haal ze 1x per dag van hun nest af tijdens het voeren. Hoeveel stress zullen ze hebben als het gevolg is dat ze accuut niet meer broeds zijn als gevolg.....

Ik denk dat ze meer stress hebben als je ze 3 weken op hun nest laat zitten dan de bench methode...
Door hannabelgje
Quote van een kippendierenarts:
Kippen die broeds worden is heel normaal. Je moet dat gewoon accepteren of anders kippen aanschaffen die niet zo vaak broeds worden. Je moet het dier gewoon met rust laten en dagelijks 1 keer rustig van het legnest halen zodat ze kan eten, drinken en zich ontlasten. Zeker niet het dier mishandelen door haar in koud water te houden. Broedszijn hoort bij de natuur van de kippen. Ze heeft niets misdaan dus ga haar niet pesten. De duur van het broedszijn varieert sterk. Als er geen eieren zijn duurt het doorgaans maar een paar dagen tot 3 weken. 3 weken is de normale broedsduur van een kip. Soms kan het langer duren. Dus de kip niet gaan frusteren maar goed verzorgen.
Door keetje
En dat is precies zoals ik het doe als Catootje of carolientje broeds zijn. Ik wip ze 1 keer per dag van het nest, met zachte dwang, zorg dat ze eten en drinken en als ze dan later weer terug gaan laat ik ze zitten. Ik vind ook dat dat gewoon hoort bij het kipzijn. Ik licht 's winters niet bij en accepteer dat ze dan een paar maanden eventueel niet leggen. Die rust hebben ze nodig om weer op krachten te komem voor het volgend legseizoen. Ik koop dan wel bio eitjes in de winkel.
Door robbiekomvoor
hannabelgje schreef: Quote van een kippendierenarts:
Kippen die broeds worden is heel normaal. Je moet dat gewoon accepteren of anders kippen aanschaffen die niet zo vaak broeds worden. Je moet het dier gewoon met rust laten en dagelijks 1 keer rustig van het legnest halen zodat ze kan eten, drinken en zich ontlasten. Zeker niet het dier mishandelen door haar in koud water te houden. Broedszijn hoort bij de natuur van de kippen. Ze heeft niets misdaan dus ga haar niet pesten. De duur van het broedszijn varieert sterk. Als er geen eieren zijn duurt het doorgaans maar een paar dagen tot 3 weken. 3 weken is de normale broedsduur van een kip. Soms kan het langer duren. Dus de kip niet gaan frusteren maar goed verzorgen.
Als je de natuur haar gang wil laten gaan,dan zet je er een haan bij en heb je na 21 dagen kuikens.
Eigenlijk zie ik er het nut niet van in om een hen 3 weken van slag te houden met als uitkomst: niets.
Maar goed,dat is jouw mening,niet de mijne ;)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door