Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door EliScooby
Hier staat de magnetron al sinds de verhuizing in de schuur. In mijn vorige huis gebruikte ik m vooral om dingen te bakken, maar ook wel om af en toe wat op te warmen. Ik moet wel zeggen dat ik een broodje bapao met lekker veel zooi wel mis op z'n tijd, iemand nog een tip om dat op te warmen zonder magnetron?
Door Angelique
Mini's 3-tal schreef: Hier staat de magnetron al sinds de verhuizing in de schuur. In mijn vorige huis gebruikte ik m vooral om dingen te bakken, maar ook wel om af en toe wat op te warmen. Ik moet wel zeggen dat ik een broodje bapao met lekker veel zooi wel mis op z'n tijd, iemand nog een tip om dat op te warmen zonder magnetron?
Heb je een stoompan/rijstkoker?  Daar werden ze altijd in opgewarmd (en gemaakt) voor de tron zijn intrede deed. Indien geen stoompan zou je dus iets moeten bedenken in de zin van...vergiet in een pan hangen met onderin kokend water, deksel erop en een beetje geduld uitoefenen.
Door Esther Q
cj schreef: Word soms een beetje niet goed wat wel en niet mag.
Prima als mensen iets wel of niet gebruiken, maar vind het af en toe een beetje doorgeslagen.
Saskia
Grappig. Ik ervaar dat heel anders. Ik heb niet het gevoel dat ik dingen niet mag. Ik kies zelf wat ik wel en niet wil doen en gebruiken (tot in de mate van het mogelijke). En ik kies graag zo bewust mogelijk. Juist dat geeft mij de beleving van vrijheid :)
Door fransbulletje
Hier een combi magnetron/oven waarvan eigenlijk alleen de ovenstand gebruikt wordt.
Zou niet weten waar ik de magnetron voor moet gebruiken, eten is smakeloos en klef en er zijn genoeg andere manieren om iets te verwarmen.
En het opwarmen in plastic bakken is al helemaal af te raden ivm met schadelijke stoffen die vrijkomen.
Als hij kapot gaat zou ik hem niet vervangen, liever nog een oven erbij dan.
Door Martine-Tom
Angelique schreef: Heb je een stoompan/rijstkoker?  Daar werden ze altijd in opgewarmd (en gemaakt) voor de tron zijn intrede deed. Indien geen stoompan zou je dus iets moeten bedenken in de zin van...vergiet in een pan hangen met onderin kokend water, deksel erop en een beetje geduld uitoefenen.
Zo deed ik dat altijd idd, een zeef en daarin stomen, heb nu onlangs bij de toko zo'n mandje van bananenblad (?) gehaald, met deksel, dat zet je op de pan en zo stoom je dan, eventueel kan je er kaasdoek inleggen als wat je wil stomen kleiner is dan de gaatjes die in de bak zitten.
Door kakocavi
K&D schreef: Wij gebruiken meestal de oven, en maar af en toe de magnetron. Ik geloof niet zo in alle horrorverhalen, alleen vlees zal minder vit. B bevatten omdat die kapot gaat door de microwaves omdat ze wateroplosbaar zijn. Dus alle wateroplosbare vitamines krijgen magnetronschade. En melk bevat ook dingetjes die niet goed tegen de magnetron kunnen, meen ik.
Dit. Ik geloof ook weinig tot niets van al die enge verhalen over magnetrons. Ik vind het eten er minder lekker door worden dus gebruik hem niet zo vaak. Maar bijvoorbeeld wel voor het opwarmen van melk voor de koffie, en zo nu en dan voor een kant en klaarmaaltijd.
Door Lizzy
cj schreef: Ik gebruik gewoon een magnetron. Kook gezond, eet goed. Vind het soms een beetje overdreven hoe we met onze gezondheid omgaan. Dit mag niet etc. Ik kook biologisch (vind ik al heel wat), maar door verschillende tijden even opwarmen.
Doe ook mijn best voor de honden, maar ja soms suf vergeten te ontdooien, dus magnetron.

Ook jaren lang de pil geslikt (fijn, maar klaarblijkelijk ook niet goed). Drink een wijntje, mag ook niet. Word soms een beetje niet goed wat wel en niet mag.
Prima als mensen iets wel of niet gebruiken, maar vind het af en toe een beetje doorgeslagen.
Saskia
Wie zegt dan dat het niet mag? Dat bepaal je toch zelf? Je mag alles. Al rook en drink je je helemaal een ongeluk en ga je elke avond naar de Mac. Niemand die het je verbied, toch? Net zo goed als dat jij niet bepaald of/dat mensen doorslaan.
Door Martine-Tom
Esther Q schreef: Grappig. Ik ervaar dat heel anders. Ik heb niet het gevoel dat ik dingen niet mag. Ik kies zelf wat ik wel en niet wil doen en gebruiken (tot in de mate van het mogelijke). En ik kies graag zo bewust mogelijk. Juist dat geeft mij de beleving van vrijheid :)
Dat dus, magnetron voelt gewoon niet goed dus gebruik ik hem niet, vind een ander dat wel, ook prima.
Ik vind het ook nog eens niet lekker om in een magnetron te koken (eet het wel eens bij andere mensen) en kant en klare maaltijden eet ik eigenlijk ook niet dus zie ook nog eens geen nut voor een magnetron, opwarmen doe ik gewoon in een pan, ontdooien in de koelkast, werkt prima  :)
Door dinky89
Mini's 3-tal schreef: Hier staat de magnetron al sinds de verhuizing in de schuur. In mijn vorige huis gebruikte ik m vooral om dingen te bakken, maar ook wel om af en toe wat op te warmen. Ik moet wel zeggen dat ik een broodje bapao met lekker veel zooi wel mis op z'n tijd, iemand nog een tip om dat op te warmen zonder magnetron?
Stoommandje zoals ze traditioneel ook worden gemaakt ;-)

Hier ook ingebouwde combi. In het begin hadden we nog wel eens kipblokjes in de vriezer die we er in ontdooiden of gehakt. Tegenwoordig is de magnetron functie vlgns mij werkloos.
De oven(functie) zou ik daarentegen niet kunnen missen. Toen de nieuwe keuken er nog niet was regelmatig de oven gemist ;-)
Door keetje
Ik gebruik mijn Magnetron al 6 jaar als broodtrommel. :biggrin2: Doe er verder eigenlijk helemaal niets mee.
Door Cathelijn
Hier ook een combi waar op misschien 4 keer per jaar na alleen de ovenstand wordt gebruikt.
Door Corine1981
Hier gaat mijn melk voor de koffie erin, lekker cappuccinotje op zijn tijd.
Verder heel af en toe snel wat groenten voor de hond, maar meestal koken die gewoon mee in de pan.

We hebben hem wel in gebruik straks als flesjessterilisator en de vaatdoek gaat er elke dag een paar minuten in zodat alles dood is, schijnt heel effectief te zijn :)

Ik geloof alle horrorverhalen ook niet, de melk zou veranderen van structuur na een uur koken heb ik ooit ergens gelezen, vind ik best knap als je dat al voor elkaar krijgt, ik heb dan op het eind überhaupt geen melk meer.

Eten doen we overigens nooit uit de magnetron, maaltijden voor kind en straks beeb worden gewoon au bain marie opgewarmd tenzij we verschrikkelijke haast hebben, dan is het wel eens de magnetron, maar meestal niet.
Door Esther Q
Wat voor horrorverhalen bedoelen de mensen die het over horrorverhalen hebben dan? Ik heb alweer jaren geleden maar een keer over een horrorverhaal gehoord van een hondje dat in amerika in de magnetron gestopt zou zijn om hem na het wassen te drogen. Hondje dood. Of dat echt gebeurd is weet ik niet. Verder nooit iets van horror gehoord. Maar ik heb het hier over de invloed van magnetronstraling op voeding. Net zoals pesticiden ook invloed hebben op voeding.
Door EliScooby
Esther Q schreef: Wat voor horrorverhalen bedoelen de mensen die het over horrorverhalen hebben dan? Ik heb alweer jaren geleden maar een keer over een horrorverhaal gehoord van een hondje dat in amerika in de magnetron gestopt zou zijn om hem na het wassen te drogen. Hondje dood. Of dat echt gebeurd is weet ik niet. Verder nooit iets van horror gehoord. Maar ik heb het hier over de invloed van magnetronstraling op voeding. Net zoals pesticiden ook invloed hebben op voeding.
Ik denk dat het wel waar kan zijn, toen ik nog niet zo lang vers/prooi voerde heb ik wel eens een muis ontdooid. Direct vanuit de vriezer erin en 20 seconden later was de muis heel evenredig verdeeld over de gehele binnenkant en heb ik na heel vaak en lang soppen maar een nieuwe gekocht. ::)
Door Nadia
Of het nu slecht is of niet. Ik mis hem gewoon niet. Melk opwarmen doe ik in de pan. In de magnetron kookt me dit over.

Brood ontdooien is op 3 minuten ook op het aanrecht gebeurd. Vergeten vlees ontdooien? Of dag vasten, of in het water ontdooien.
En eten opwarmen gewoon in de pan of oven.

Op het werk gebruik ik de magnetron trouwens wel veel. Daar is het geen doen op die vervelende kookplaat die nog een uur later warm is
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door