Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door hannabelgje
lightning schreef: Misschien een stomme vraag, maar wat is het doel om puppen 3 keer te enten? Vind dat veel, of ben ik de enige die al kriebels krijgt door alleen al te denken aan entingen en die rommel :-[.
Omdat er nog maternale antistoffen in de pup aanwezig zijn is het aannemelijk dat er meerdere entingen niet aanslaan. Door 3x te enten hopen ze dat er in elk geval 1 van die drie aanslaat.
Door lightning
hannabelgje schreef: Omdat er nog maternale antistoffen in de pup aanwezig zijn is het aannemelijk dat er meerdere entingen niet aanslaan. Door 3x te enten hopen ze dat er in elk geval 1 van die drie aanslaat.

Waarom bij pups dan 3 entingen en bij kittens 2? Al hoewel er nu ook gedacht word (bij kittens dan) dat 1 voldoende is na de 12 weken....
Door miik
Zowieso zijn er voor de pupjes meer verschillende ziektes waar je tegen ent dan bij de katten (dat zijn alleen niesziekte en kattenziekte).
Sommige van die vaccinaties geef je liever niet tegelijk, dus dan krijg je automatische meerdere keren prikken.
Het beste is om pas te vaccineren als je de maternale immuniteit helemaal weg is. Want dan heb je de meeste kans dat de enting goed aanslaat. Dus in theorie zou je zo lang mogelijk wachten met de eerste enting geven. Maar de praktijk is dat tot die eerste enting de pup "ongevaccineerd" rond loopt en heel veel mensen dat spannend/eng vinden, omdat je dan een risico hebt.
Wat het extra lastig maakt is dat niet alle honden op dezelfde leeftijd hun maternale immuniteit kwijt zijn, bij de ene is dat vroeger dan bij de andere.... Daarom maar 3x enten, dan weet je zeker dat je goed zit  :-X
Het beste zou dus zijn om te titeren, tot je ziet dat ze onbeschermd zijn en dan pas enten. En dan daarna weer titeren om te zien of de enting is aangeslagen. Dan heb je dus kans dat je met 1 of 2 keer enten klaar bent. (afhankelijk of je vaccinaties samen geeft of dat je alles apart wilt laten zetten natuurlijk).
Door lightning
Dank je voor je uitleg :). Het zelfde geld ook voor kittens. Lang geleden dat ik nog een pup had waren het maar 2 entingen voor een pup, vandaar ook de vraag waarom 3 :).
Door Jantina
Gisteren is de pup 'gewoon' geent voor 12 weken, en a.s. vrijdag krijgt ze toch de Rabiës al.
Volgens de DA had ze nu nog afweer van haar moeder dus zou het minder impact hebben dan over een paar maanden. Ze laten er nu dus een paar dagen tussen.
Nou, dat heeft echt nut... Eigenaren hebben dus wel mijn advies besproken om het over een paar maanden te doen, maar de DA raadt ze dat dus af. Tsja, wat moet ik dan nog? (Ja, zo'n DA een klap voor z'n kop geven  >:(, maar dat heeft 'mijn' pup al zo'n beetje gedaan, ze ging grommen naar de DA terwijl ze nog nooit gegromd had volgens de eigenaren, ik zeg, go puppy  :biggrin2:)
Door Fenixjuh
Puppy's zijn zooooo slim :smitten: Die van mijn moeder moest het voer van de DA niet, maar wel lekker stukje vlees :)
Tsjah, je hebt gedaan wat je kon doen, helaas is het je hond niet meer.. Wees blij dat je nieuwe pup-eigenaren er al over gesproken hebben met de DA, das toch al iets  :)
Door miik
Jantina schreef: O zeker, ze nemen mij ook wel serieus geloof ik. Alleen de DA doet dat niet :).
Tja waardeloos is dat he... weet er alles van...
Ik had een kitten op vers dat wat diarree kreeg. Ze hebben toen alle advies van de dierenarts opgevolgd, blikvoer (meer diaree), diverse injecties, antibiotica, echo en uiteindelijk kijkoperatie- waarna de dierenarts zei: "oeps, dr zat toch niks verkeerds in de darmen"...
Toen kwamen ze ongeveer huilend bij mij, eindelijk mijn advies opgevolgd en met 2 dagen was er weer normale ontlasting.... Maar ja, kitten was ondertussen wel voor niks geopereerd....
Ze geloven je dan wel, maar als de dierenarts anders zegt, dan gaan ze toch voor zijn advies... met alle gevolgen van dien :-\
Door Angelique
Jantina schreef: Gisteren is de pup 'gewoon' geent voor 12 weken, en a.s. vrijdag krijgt ze toch de Rabiës al.
Volgens de DA had ze nu nog afweer van haar moeder dus zou het minder impact hebben dan over een paar maanden. Ze laten er nu dus een paar dagen tussen.
Nou, dat heeft echt nut... Eigenaren hebben dus wel mijn advies besproken om het over een paar maanden te doen, maar de DA raadt ze dat dus af. Tsja, wat moet ik dan nog? (Ja, zo'n DA een klap voor z'n kop geven >:(, maar dat heeft 'mijn' pup al zo'n beetje gedaan, ze ging grommen naar de DA terwijl ze nog nooit gegromd had volgens de eigenaren, ik zeg, go puppy :biggrin2:)
Die mag ook wel het schoolgeld terug gaan vragen :-X
Door Michelle Vrolijk
Ik zou ze vriendelijk en degelijk voorlichten en dat onderbouwen met informatie van internet en (overige) dierenartsen zodat blijkt dat je 'niet zo maar iets roept'. Er zijn ook DA'en die genuanceerder denken over eten en voorlichtingsmateriaal hebben. Je kunt hierbij in ieder geval denken aan holistische DA'en.
Door Angelique
Michelle Vrolijk schreef: Ik zou ze vriendelijk en degelijk voorlichten en dat onderbouwen met informatie van internet en (overige) dierenartsen zodat blijkt dat je 'niet zo maar iets roept'. Er zijn ook DA'en die genuanceerder denken over eten en voorlichtingsmateriaal hebben. Je kunt hierbij in ieder geval denken aan holistische DA'en.
Waarvan een groot aantal die extra titel ook alleen gebruikt omdat die zo leuk klinkt anno 2014. Hier bij een zichzelf holistische noemande da geweest en die verklaarde zelfs Nobivac voor gek dat ze een 3-jarig vaccin hadden, want vaccineren was jaarlijks noodzakelijk en hij stond er ook op dat je als zijn klant ieder jaar kwam. Zoniet, was je bekant een gevaar voor de volksgezondheid. Heb de man met zijn Hills-brokkies en schapje met druppies van Mcsamuel (dat was dan ook het onderdeel holistisch) maar de groeten gedaan. Deze holistische da was zo holistisch als m'n schoenzool. Daar zul je je pupmensen naartoe sturen :-X
En zoals al eerder in het topic te lezen was worden veel mensen vriendelijk en degelijk voorgelicht, maar zodra witjasje wat anders roept zijn ze ala minute om. Licht dan niet speciaal aan de voorlichting, maar aan welke pet de voorlichter draagt.
Door Elvira
Toen de dierenarts vroeg of Monty tegen rabiës geënt moest worden (als pup), zei ik dat ik die niet gelijk met de ander enting wou geven. De (jonge) dierenarts reageerde heel verbaasd en wist me te vertellen dat dit nooit problemen gaf. Ik heb vol gehouden en een aantal weken later de rabiës gegeven (woon vlak bij de grens en ga er regelmatig met hond over). Ik denk dat de gemiddelde puppy eigenaar de dierenarts geloofd en toe geeft (helaas)
Door Angelique
Elvira schreef: Toen de dierenarts vroeg of Monty tegen rabiës geënt moest worden (als pup), zei ik dat ik die niet gelijk met de ander enting wou geven. De (jonge) dierenarts reageerde heel verbaasd en wist me te vertellen dat dit nooit problemen gaf. Ik heb vol gehouden en een aantal weken later de rabiës gegeven (woon vlak bij de grens en ga er regelmatig met hond over). Ik denk dat de gemiddelde puppy eigenaar de dierenarts geloofd en toe geeft (helaas)
Het geeft idd nooit problemen als je nooit de link legt. Kort geleden viel er een OES net buiten de deur van de praktijk dood neer. Had niks met die enting te doen hoor, zal wel een zwak hart gehad hebben. (terwijl er even daarvoor nog gezegd was hoe prima in orde die was)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door