Neally schreef:
Is dat zo? Dan zal je wel een heel laag inkomen hebben.
Verzekeraars zijn gewoon boeven. Miljoenen hebben ze. Buiten proporties aan winst. Maar ja, daar zijn verzekeringen ook voor bedacht.
Echt niet om zoveel mogelijk mensen te helpen.
Ik ben top-toptop verzekerd en moet voor de helft van mijn medicatie een deel zelf betalen. Die gaan niet van mijn eigen risico af.
Medicijnen die ik al jaren gebruik, en waarvan de verzekering heeft besloten dat die onder de 'dure' vallen.
En andere medicatie die niet wordt vergoed. Eerst wel. Te gek voor woorden. Alsof je zelf kiest voor een
progressieve aandoening. (en dat is in deze dus NIET positief)
Het is triest als je uit geld-nood de keuze moet maken om een hoog eigen risico af te sluiten. Als deze persoon het niet kan betalen loopt hij nog kans op een boete erbij, en dan ben je helemaal het haantje.
Het is de bedoeling dat je minimaal de basis verzekering neemt en dan betaal je altijd nog meer dan je krijgt, zeker als je er ook een tandarts bij verzekerd. Eigenlijk is er voor de groep die volledige toeslag krijgt, de 72 euro dus de verzekering voor minima via de gemeente, die betalen dan ook een klein deel (hier 10 euro pm) en dan ben je verzekerd voor de basis zorg, wat extra fysio en een basis tandarts. Je kan dan ook het ER per maand betalen en dan kom je dus ongeveer op de 65 euro die ik schreef als kosten voor jezelf.
Maar, neem je die niet, ga je naar de goedkoopste verzekering (Zekur ofzo) en neem je daar de meest minimale, zonder tand en fysio enzo dan kom je op iets van 63 euro (goedkoopste wat ik zo even snel boven kreeg) en dan zit je dus met een ER van 850 euro ipv 350, geen tand, geen fysio, en als je zorg af moet nemen ben je de pineut omdat je dan die 500 euro extra ER ook nog mag betalen (grofweg 50 euro per maand als je het in dele doet) tel dat op bij de 63 euro premie...dan had je dus net zo goed een duurdere kunnen nemen omdat je dan goedkoper uit bent.
En daar vergissen veel mensen zich in, kijken alleen naar die 63 premie en rekenen zich daarmee soort van rijk.
Eigenlijk zou er een soort inkomenstoets moeten komen voor mensen die en hogere ER af willen sluiten, of een andere maatregel want echt het gaat zo vaak fout...