Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Martine-Tom
Ik heb niet zo heel veel met "na de dood" mijn hond heb ik zelf weggebracht naar het enige crematorium hier in de buurt omdat ik toen nog een auto had. Mijn 2 katten heb ik na het inslapen bij de da achter gelaten waar ze opgehaald zijn door hetzelfde crematorium (Huiduc in Heinkenszand) de dag erna word je dan gebeld met de vraag wat je wil (groepscrematie in mijn geval) en een week of 2 later krijg je een certificaat thuis met naam en datum/tijd van crematie.
Ik ben zeer tevreden over ze. Alles is daar mogelijk trouwens, kan ook gewoon individueel, uit laten strooien, dat zelf doen op hun veldje, een urn thuis, begraven...maar ik wil alleen weten wat er met ze gebeurd dus groepscrematie met uitstrooien op hun veldje is mij prima  :)
Ik heb ook diverse maten kunststof manden voor dit doel . Ook gemakkelijk qua vervoer .
Wij hadden Milo gewoon in de kamer staan en toen we naar bed gingen met mandje en al de trap op en in de koele badkamer gezet
Rabia schreef: Goede tip! Met 1 hond konden wij dit niet, en moesten gelijk door naar crematorium, dat is echt niet fijn. Ook ivm weekend lastig, en erg warm buiten, dus kon niet het weekend over.
Andere hond, de volgende dag weggebracht, dat was echt veel fijner. Ook qua stijfheid van het lijf
oh, dat is dan misschien een heel onaangename vraag van mij, maar ik dacht juist: liefst zo snel mogelijk wegbrengen anders zit je de volgende dag met zo'n hele stijve hond. Sunday weegt zo'n 25 kilo dus is zo al lastig genoeg te hanteren. Maar dat is dus niet zo?
Door sella
25 kg gaat makkelijker dan 50 kg overleden hond. Maar die is met hulp van de buurman door broer in de auto gelegd.
Ik weet niet of jullie een koele schuur hebben? Hoogzomer natuurlijk ook niet, maar in geval van nood met hoge warmte zou ik overwegen een vrieskist leeg te ruimen.
Ik zou dan toch liever 's ochtends laten inslapen en in de middag wegbrengen dan een nacht thuis houden.  :-\
Ik zie mezelf echt mijn hond niet in de vriezer leggen, wat heeft dat dan nog voor toegevoegde waarde?

Verder geen ervaring met een dierencrematorium, mijn honden zijn allemaal begraven.
Ja maar doodgaan is net als geboren worden niet altijd te plannen .
Als een hond ziek is en het zit eraan te komen dan kan je er idd voor kiezen om in de ochtend in te laten slapen en later wegbrengen
Ik heb er ook al een paar plotseling verloren . En daarvan was er eentje nog maar twee jaar oud . Dat is vind ik al een hard gelag . En dan wil ik toch echt nog even afscheid nemen in mijn eigen omgeving als het jaargetijde dat toelaat .
Door Martine-Tom
smulpaap schreef: Ja maar doodgaan is net als geboren worden niet altijd te plannen .
Als een hond ziek is en het zit eraan te komen dan kan je er idd voor kiezen om in de ochtend in te laten slapen en later wegbrengen
Ik heb er ook al een paar plotseling verloren . En daarvan was er eentje nog maar twee jaar oud . Dat is vind ik al een hard gelag . En dan wil ik toch echt nog even afscheid nemen in mijn eigen omgeving als het jaargetijde dat toelaat .
Mooi om te lezne dat iedereen daar anders in is :)

Ik heb een paar jaar geleden erg kort op elkaar afscheid moeten nemen van mijn 2 katten, de eerste geheel onverwacht, om 11 uur de weekendarts gebeld en om 14 uur in laten slapen. En zodra hij overleden was heb ik niks meer met het omhulsel, voor mij is de ziel dan weg en afscheid nemen doe ik dan zonder het lijf. Voor mij zitten mijn katten overal, in huis, op de bank waar ze lagen, de tuin waar ze gaten groeven, de vachtjes waar ik doorheen kriebelde. Maar het lijf opzich heb ik echt niks mee zodra de ziel eruit is...raar misschien maar dit heb ik nu al een aantal keer bij mezelf opgemerkt, ook bij mensen werkt dat zo voor mij  :-[
Ook ik heb hele goede ervaringen met SHCN. Ze hebben 2 huisdierencrematoria, eentje in Stompwijk en de ander in Roermond. Door mijn emigratie van Zuid Holland naar Limburg heb ik met beide ervaring en die zijn heel erg goed!
Femke schreef: oh, dat is dan misschien een heel onaangename vraag van mij, maar ik dacht juist: liefst zo snel mogelijk wegbrengen anders zit je de volgende dag met zo'n hele stijve hond. Sunday weegt zo'n 25 kilo dus is zo al lastig genoeg te hanteren. Maar dat is dus niet zo?
Het lijf is dan idd stijf, wij hadden haar in een bak gelegd, dus dat was geen enkel probleem om te vervoeren.
Wat er 'fijner' aan was, dat met het cremeren, dit ook veel makkelijker verliep, ze moeten toch uit de eigen bak, verplaats worden etc.
Ik heb zelf niet gekeken, maar degene die mee was, wou mee kijken met het naar de oven brengen(brrr,... klinkt dat naar)
En zij was blij het gezien te hebben, had nog een heel naar beeld voor ogen van een andere hond, die heel slap was, een hoop gehannes was om alles voor elkaar te krijgen.
Dit ging veel makkelijker, en zag er prettiger uit. Voor zover zoiets prettig kan zijn, maar je snapt het vast wel
Uitstekende ervaring met Sompwijk toen Borke onverwachts overleed in 2011.
Het as inderdaad verouderd, maar dat komt omdat ze toen zouden gaan verhuizen.
De mensen waren bijzonder vriendelijk en liefdevol.
Voor zover zo'n ervaring prettig kan zijn, vonden wij het heel plezierig!
Wij hebben een prettige ervaring met Peelrust in Handel. Heel vriendelijke mensen die alle tijd voor je nemen.
Onze keuze viel op dit crematorium omdat je daar mag wachten op de as.
We hebben Kjell zelf weggebracht, maar ze komen de dieren ook halen als je dat wil.
De afscheidsruimte is erg mooi en je mag zelf kiezen tot hoever je mee wil gaan en wat je wel en niet wil zien.
Wij hebben voor de oven voor het laatst afscheid genomen en hebben daarna dus op de as gewacht.
Er zijn urnen en sierraden aanwezig en ze maken ook pootafdrukken enz als je dat wil.
Borke schreef: Uitstekende ervaring met Sompwijk toen Borke onverwachts overleed in 2011.
Het as inderdaad verouderd, maar dat komt omdat ze toen zouden gaan verhuizen.
De mensen waren bijzonder vriendelijk en liefdevol.
Voor zover zo'n ervaring prettig kan zijn, vonden wij het heel plezierig!
;D grappige typefout
Idd is overlijden niet altijd te plannen en daarom is het ook handig om te kijken hoe crematoria omgaan met hun sluitingstijden. Hier ging het ooit op zaterdagmiddag fout en zou de da rond 3en komen. Helaas waren de crematoria in de buurt al gesloten en diegenen die nog wel de telefoon aannamen adviseerden om de hond in de vriezer te leggen en dan wilden ze maandag wel komen halen of dat ik kwam brengen. Uiteindelijk de hond dus in de tuin begraven, want op dat moment had ik even helemaal de buik vol van de hufeterigheid die tentoongespreid werd door die mensen dat ik geen trek meer had mijn hond daar achter te laten.

Diegene waar ik het laatst geweest ben, in Stadskanaal schijnt wel ook op te nemen buiten de reguliere openingstijden.

Even terzijde. Hier nemen we uitgebreid afscheid bij leven en brengen dan de hond meteen weg.
Angelique schreef: Diegene waar ik het laatst geweest ben, in Stadskanaal schijnt wel ook op te nemen buiten de reguliere openingstijden.
Klopt, wij hebben Tobi 's avonds rond 8 uur nog kunnen brengen. We hadden wel gebeld toen we wisten dat de DA zou komen.
Door Martine-Tom
Wij hebben er voor zover mij bekend dus maar 1 in de regio en die hanteert gelukkig een 24/7 dienst, ze komen des noods zaterdagnacht om 3 uur het dier nog ophalen, heel fijn!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door