Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lil
Kaela schreef: Deels eens, deels niet. Als je een klein hondje hebt of in grotere hoeveelheden op 1 blok aangeleverd krijgt en je wil gevarieerd voeren, zul je veel porties moeten maken. Je kan moeilijk zeggen ik ontdooi 1 kilo kipkarkas en 1 kilo paardenvlees en ik voer het op aan mijn chiwafwaf die nog geen 100 gram per dag eet. Of je 10 kiloblok voor je grote hond. Dan eet ie steeds 10 dagen hetzelfde en zo lang kan iets niet uit de vriezer blijven. Dus zul je bijvoorbeeld 3 botsoorten en 3 vleessoorten moeten portioneren, en nog orgaan en pens. Als je dat allemaal in bakjes doet, moet je veel bakjes hebben. En bakjes passen stukken minder goed in mijn vrieskast dan zakjes, dus dan heb ik al snel een probleem.

Dus het is maar net wat je omstandigheden zijn, hoe je er mee om moet of kunt gaan.
Ja, uiteraard krijg ik het in grote blokken. Pa niet. Die koopt of in de dsz rollen cb en tinlo van pak hem weg 250 of 500 gram en dan hoef je niet te verpakken. Maar aangezien hij liever barfspul heeft kan ik wel wat van mijn voorraad missen en dat gaat in bakjes. Hij heeft maar liefst 1 en soms 2 hele vriezerlades. Had hij mij niet kwam alles gewoon van de dsz en werden er geen bakjes gebruikt. Je kunt een hondje van 7 kg wat betreft plaats in de vriezer echt niet vergelijken met onze heddurs.  ;) Toen er alleen een kat rondliep, hadden die ook 1 vriezerlade (dus niets aparte vriezer) met daarin wat kleine rolletjes kvv.
Door Kaela
Lil, ik probeer je uit te leggen dat voor andere mensen dat soort dingen dus wel anders gaan. Stel je nou eens voor dat je vader full time zou barfen en jou niet had om dat in kleine beetjes te komen brengen. Dan zou hij het echt niet redden met max 2 vriezerlades en een paar bakjes, als je gevarieerd en volgens de percentages wil doen.

Dus: meer verpakking, meer vriezerruimte. En dat alles om volgens topicstarter een paar plastic zakjes om poep mee op te ruimen (want dáár ging de discussie om!). Als je in het andere topic leest wat al die vriezers aan stroom kosten, dan is barf sowieso als zo niet milieuvriendelijk als maar kan en dat probeer ik duidelijk te maken.
Door BusKay
Kaela schreef: Lil, ik probeer je uit te leggen dat voor andere mensen dat soort dingen dus wel anders gaan. Stel je nou eens voor dat je vader full time zou barfen en jou niet had om dat in kleine beetjes te komen brengen. Dan zou hij het echt niet redden met max 2 vriezerlades en een paar bakjes, als je gevarieerd en volgens de percentages wil doen.

Dus: meer verpakking, meer vriezerruimte. En dat alles om volgens topicstarter een paar plastic zakjes om poep mee op te ruimen (want dáár ging de discussie om!). Als je in het andere topic leest wat al die vriezers aan stroom kosten, dan is barf sowieso als zo niet milieuvriendelijk als maar kan en dat probeer ik duidelijk te maken.
Stroomverbruik BARF is een sterk punt. In mijn geval is het 1/3 van mijn vriesruimte dus voor mijzelf heb ik ook ruimte. Verbruik van mijn vriezer is 200 kilowatt per jaar wat neerkomt op 44,00 euro per jaar.
Daar ik in het andere topic verbruiken van mensen heb gezien van ruim 5000 kilowatt dan denk ik dat kunnen niet alleen vriezers zijn en kunnen we met zijn allen nog wel iets besparen. Heb zelf en besparing van 25% electra en 50% gas gerealiseerd dus dat lijkt me voldoende. Maar goed ik dwaal af...

Hmmm.... die paar plastik zakjes wil jij zeker niet graag voor je deur hebben liggen!!! Met 1,7 miljard denk ik dat je hem dan niet openkrijgt.
Door Lil
Kaela schreef: Lil, ik probeer je uit te leggen dat voor andere mensen dat soort dingen dus wel anders gaan. Stel je nou eens voor dat je vader full time zou barfen en jou niet had om dat in kleine beetjes te komen brengen. Dan zou hij het echt niet redden met max 2 vriezerlades en een paar bakjes, als je gevarieerd en volgens de percentages wil doen.

Zoals ik schreef zou hij als hij mij niet had naar de plaatselijke dsz gaan en daar een paar rolletjes kvv kopen, en maar 1 lade van de vriezer gebruiken. Geen bakjes gebruiken, want dan ontdooi je gewoon een klein rolletje kvv in 1 keer. Dus wel milieuvriendelijk. Daarbij geen forum gebruik, ook al milieuvriendelijk hihi. Maar echt bij de dsz is veel te koop op dat gebied. Hoef je ook geen dure lupa of degomeat te laten komen met een auto die het milieu vervuild om extra bij jou thuis te komen brengen.

Dat er mensen zijn die heel veel stroom en zakjes gebruiken is een bewuste (misschien wel onbewuste) keuze van die mensen. Ik verbruik bijna 2 kg voer per dag en heb maar 2 vriezertjes lopen. A+ vriezers met lades en niet zoals zo velen hele grote en dure kisten, omdat ik het niet verantwoord én niet goedkoop vind zo veel stroom en plastic te verbruiken. Dus of barf wel of niet milieubewust is hangt van heeeeeeeeeeeeel veel factoren af.
Brok heeft andere problematiek: graan is milieu onvriendelijker dan vlees of juist niet (die discussie is nooit opgelost, want het ene onderzoek spreekt het andere tegen).

Poep is nu eenmaal extreem milieuonvriendelijk, zo onvriendelijk dat ik geen plaats kan opnoemen waar je het mag composteren of bij de gft mag doen. Dus plastic zakje en bij het restafval. Mijn gemeente kiest blijkbaar om een of andere reden ervoor om géén afbreekbaar plastic te gebruiken voor de poepzakjes en ze willen dat je hun zakjes gebruikt. Mag wel een eigen gebruiken, maar liever niet zeggen ze. DAar zal een reden voor zijn, die ik zal proberen te achterhalen want dat is best maf eigenlijk.

Ofwel, jou punt klopt gewoon weg niet. Het kan kloppen, maar is van zoveel dingen afhankelijk dat je niet kunt stellen dat het wel of niet klopt. Dus ben ik het met je oneens.
Door Lil
Ok, reden van de poepzakjes gevonden:

Polyethyleen is een thermoplastische kunststof en bestaat uit de organische basissubstanties koolstof en waterstof, Deze kunststof is met een aandeel van 29% wereldwijd de meest geproduceerde kunststof. De hoofdeigenschappen van Polyethyleen zijn de sterkte en vochtdichtheid evenals een hoge reukdichtheid. Dankzij deze eigenschappen is deze kunststof uitermate geschikt voor de productie als hondenpoepzakje. Polyethyleen verbrandt daarbij zonder dat er kwalijke stoffen vrijkomen en het is milieuvriendelijk.

Zie dat de goedkope poepzakjes van ander materiaal zijn en die verbranden wel met schadelijke stoffen. De reukdichtheid is natuurlijk ook een goede reden in een woonwijk.

Waarom mag honden en kattenpoep niet bij de compost en bij ons niet bij GFT (daarvan wordt compost gemaakt en dat kun je eenmaal per jaar gratis ophalen als inwoner): het composteert zeeeeeeer moeilijk. DAt is altijd zo bij vleeseters in tegenstelling tot planteneters. Daarnaast risico op verschillende besmettingen waar je ziek van kunt worden (gevaarlijke wormen, toxiplasmose etc etc). En natuurlijk alle regeling omtrent meststoffen in de grond etc.
Door eelke
Maar, dan is ook weer de vraag; in hoeverre is de productie van brok belastend voor het milieu? Want productie kosten heb je niet echt bij barf, alleen wat transport kosten (die misschien bij barf iets hoger liggen dan bij brok door gebruik van koelwagens)

Kunnen we de rekenkamer of de keuringsdienst van waarde hier niet op los laten?
Door Kaela
Lil schreef: Ofwel, jou punt klopt gewoon weg niet. Het kan kloppen, maar is van zoveel dingen afhankelijk dat je niet kunt stellen dat het wel of niet klopt. Dus ben ik het met je oneens.
Topicstarter zegt: als alle hondeneigenaren 100% gaan barfen dan hebben we minder poep en dus minder milieuveruiling. Dan moet jou vader dus ook barfen en gaat hij dus niet naar de plaatselijk dsz. Het gaat in deze niet om jou vader (en dat jou vader dat niet zo (kunnen) doen snap ik ook), het gaat in deze om de stelling van de topicstarter.

En als iedere hondeneigenaar 100% gaat barfen, dan heb je dus bij alle hondeneigenaren extra vriesruimte nodig, dan moeten al die kilo's barf (toch op zijn minst deels) geportioneerd worden. Ik blijf erbij, dat is niet milieuvriendelijk. Ik heb nu ook 3 vriezers, 1 voor mezelf, 2 voor de dieren, en ik vind het om eerlijk te zijn van de zotte. Ik vind dat echt een enorm nadeel van barf. Maar met 1 vriezer moet ik elke 2 a 3 weken bestellen en malen voor de katten en dat red ik ook niet. Dus ik heb een tweede vriezer nodig, zodat we grotere hoeveelheden voor de katten kunnen malen en zo maar 1 keer per 2,5 a 3 maanden malen en niet elke 3 weken.

Overigens mag je carnivoren ontlasting niet op de composthoop gooien wegens bepaalde bacterien. Dat maakt het niet per see milieuonvriendelijk, dat maakt het ongeschikt voor compost. Als je carnivorenpoep gewoon apart composteerd en niet voor mensentuinen of groententuinen gebruikt, is er niets aan de hand.

Daarnaast zegt topicstarter: barfhonden poepen minder. Klopt, maar poepen ze ook minder vaak? Oscar presteerd het bij tijd en wijle om 3 keer per wandeling te poepen. Hoppa, dat zijn dan 3 zakjes. Voor 3 konijnenkeutels, dus dat is extra stom. Dus bespaard Barf dan echt wel poepzakjes? Of gebruik je dezelfde poepzakjes voor kleinere hoeveelheden?

Oftewel, JUIST dat jij zegt dat het van zoveel punten afhankelijk is in combinatie met de stelling van de topicstarter dat barf milieuvriendelijker is, maakt dat ik toch echt blijf vinden dat je dat zo niet kan zeggen.
Door pike
Als alle honden zouden barfen dan waren er ongetwijfeld overal barfwinkels en had je geen extra vriesruimte nodig, geen extra zakjes, geen vleesmolen want dan kon je ter plaatse in de winkel laten malen.  Mooie utopie  8)

Er wordt door mijn barfers ook minder vaak gepoept, wat niet weglaat dat ik met drie honden loop en er dus altijd meerdere malen gepoept wordt, maar ik gebruik rustig 1 zakje voor twee of drie, naargelang het uitkomt.
Door Lil
Ok, wij zijn het dus eens dat je het niet zomaar kunt stellen.  :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:

Hier poept men 1 keer per dag.  ;) Boris soms 2 keer,  maar dat gebeurd niet dagelijks.
Door eelke
Het beste is denk nog zo'n poepslurper laten rijden en daar alle hondenbezitters aan mee laten betalen. Dan kun je het gewoon laten liggen, geen zakjes, en de poepslurper kan zijn inhoud in het riool deponeren.
Door Lil
eelke schreef: Het beste is denk nog zo'n poepslurper laten rijden en daar alle hondenbezitters aan mee laten betalen. Dan kun je het gewoon laten liggen, geen zakjes, en de poepslurper kan zijn inhoud in het riool deponeren.

DAt gebeurde in mijn vorige gemeente. Was ook stukken schoner dan nu.

Wel nadelig: hondenbelasting was daar meer dan 100 euro voor hond 1 en hond 2 kostte dan bijna 200 euro. Dus 2 honden 300 euro, oeps.... dan had ik dus geen 2 honden gehad.
Door eelke
Lil schreef:
DAt gebeurde in mijn vorige gemeente. Was ook stukken schoner dan nu.

Wel nadelig: hondenbelasting was daar meer dan 100 euro voor hond 1 en hond 2 kostte dan bijna 200 euro. Dus 2 honden 300 euro, oeps.... dan had ik dus geen 2 honden gehad.
Hier eigenlijk de eerste 96 en de tweede 160... en geen slurper, en geen veldjes, en amper vuilnisbakken, en geen zakjes van de gemeente ;)
Door Alba
eelke schreef: Het beste is denk nog zo'n poepslurper laten rijden en daar alle hondenbezitters aan mee laten betalen. Dan kun je het gewoon laten liggen, geen zakjes, en de poepslurper kan zijn inhoud in het riool deponeren.
Dan moeten ze wel echt regelmatig komen denk ik! Hoe vaak is dat bij mensen waar zo'n slurper rijdt? En doet die alleen de stukjes waar de hond ook officieel mag zitten of ook de rest? Mijn honden doen het regelmatig daar waar het officieel niet mag, deels omdat ik 't toch moeilijk terug kan duwen als ze moeten en deels omdat het daar iets minder goor is, maar iedereen laat het hier overal liggen onafhankelijk van waar en of het wel of niet 'mag'.

Ik heb niet zo'n problemen met de hondenbelasting hier, er staan best veel bakken waar geloof ik eigenlijk altijd wel zakjes inzitten (ik heb m'n eigen zakjes want als je hond nou net niet bij die bak gaat zitten...? :-\) en de bakken worden regelmatig geleegd. Er zijn stukjes afgezet (alleen nooit met een echte deur, dus niet écht afgesloten) in de wijk voor honden en ik kan best een half uurtje door de wijk slenteren. Ik vind het dus niet erg om de gemeente wat te betalen, ondanks of misschien juist omdat dat hondenpoep nog steeds ergernis numero uno is, ook voor mij.
Door Martine-Tom
En wat te denken van de fabrieken die staan te draaien om al die brokjes te maken? Ook niet zo heel milieuvriendelijk  ;)
Hier staat 1 kist, kilorollen die ik niet portioneer en voor Tom zijn barf heb ik net plastic bakjes gehaald die gewoon afgewassen worden en hergebruikt, dus ook geen plasticzakjes.

Qua poep zou een combi het mooist zijn denk ik, zakjes om op te ruimen buiten de aangewezen gebieden, in die gebieden de poepzuiger om op te ruimen.
Misschien dat het mensen dan aanspoort om hun hond dáár uit te laten waar het mag. En handhaving, hier word nooit beboet voor poepen, loslopen zijn ze dan weer wel als de kippen bij...
Door Kaela
Haha, zijn we het toch nog eens geworden Lil  :)

De utopie: Barf makkelijk en betaalbaar verkrijgbaar op normale rijafstanden, fatsoenlijke uitlaatgebieden waar vaak genoeg een slurper langs komt en een enkel plastic zakje voor buiten de slurpgebieden.

Probleem opgelost!

Even serieus:  een slurper die vaak genoeg langs komt vind ik wel de beste oplossing. Dan betaald iedereen met hond voor dezelfde dienst, hou je de velden veel schoner en heb je niet meer dat een deel wel opruimt en een deel niet. Nadeel is wel dat het relatief duur is, maar dan ben je ook wel van het argument "we betalen voor niets" af.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door