Hoe is het met je vader?
En Indy... die deed helemaal niets?
Het is toch wat, train je je suf om je eigen hond uitval gedrag af te leren, krijg je dit...

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
*Dorothea* schreef: Ik lees hier ook wel eens, niemand heeft het recht m'n hond te schoppen. Maar als er 3 honden aan je hond lopen te trekken die gillend op de grond ligt en de baasjes blijven in de verte staan toekijken, dan gaat bij mij het licht uit hoor.Wat een geluk dat je vader erbij was. Je zult daar alleen met je twee honden lopen en dit meemaken, wat moet je dan in vredesnaam beginnen?
*Dorothea* schreef: Ik lees hier ook wel eens, niemand heeft het recht m'n hond te schoppen. Maar als er 3 honden aan je hond lopen te trekken die gillend op de grond ligt en de baasjes blijven in de verte staan toekijken, dan gaat bij mij het licht uit hoor.Geloof me maar, mocht mij dat ooit overkomen dan hebben de aanvallers pech.
*Natasja* schreef: Wat een geluk dat je vader erbij was. Je zult daar alleen met je twee honden lopen en dit meemaken, wat moet je dan in vredesnaam beginnen?Indy zat aan de lijn en die deed eigenlijk helemaal niks.
Hoe reageerde Indy overigens?
star schreef: Helaas doen de meeste herder dat opjagen van nature wat al snel overgaat in vangen en stil houden, het zijn geen retrievers die zacht in de bek zijn dus ja dan komen er gaatjes bij.Mee eens.
Een hond die zo opjaagt, hoort of aangelijnd of zeer goed onder appel te staan.
Dit mag gewoon niet gebeuren klaarhoe normaal het gedrag ook is voor veel herders.
*Dorothea* schreef: Mee eens.Als jouw hond niet meer 'niets vermoedend' op zulke honden af kan lopen, hebben ze helemaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaal niks te zoeken in een losloopgebied. Wat nou als Patsy een 9 weken oude pup was geweest? Of een hondje van een klein ras? Had je nu een urn uit zitten zoeken bij het crematorium!
Dit was een groepswandeling, en wanneer je gaat wandelen met een grote groep dan moet je hond gewoon voor 300% onder appèl staan. Maar ach ze vroeg er zelf om hè, want ze liep immers op die honden af.![]()
star schreef: Helaas doen de meeste herder dat opjagen van nature wat al snel overgaat in vangen en stil houden, het zijn geen retrievers die zacht in de bek zijn dus ja dan komen er gaatjes bij.Dat is een prima opvatting, alleen heb je daar dus niets aan als je hond wordt gepakt. Zou jij serieus in staat zijn geweest, als je in Dorothea's schoenen had gestaan vandaag, om een stapje achteruit te doen en je hond te laten slachten waar je bij staat? Onder het motto: ze gaan vast niet voor de kill, want het zijn herders, die doen dit omdat het in hun karakter zit en als ik schop en sla wordt het alleen maar erger dus doe ik maar niets? Petje af.
Een hond die zo opjaagt, hoort of aangelijnd of zeer goed onder appel te staan.
Dit mag gewoon niet gebeuren klaarhoe normaal het gedrag ook is voor veel herders.
Ik heb mijn op dit gedrag erg hard getraind van pup af aan en geen van mijn honden haalt het in z'n Hoofd om op te jagen gelukkig zelfs niet bij een gillende wegrennende tekkel die eerst mijn honden uitdaagde en aanblafte en snauwde.
Een hond hierom neersteken vind ik nog veel erger omdat de hond gewoon doet wat in z'n karakter zit en hij niet voor de kill gaat want dan was ie er niet meer vanaf te krijgen.
Overigens maakt schoppen en gillen alles nog erger en word de herder alleen maar meer opgefokt, net als het gedrag van een weg rennende hond.
Het is niets meer dan prooidrift geworden en doordat iemand het moeilijker maakt op de prooi te behouden worden ze blind en dan voelen ze die schoppen enz echt niet meer.
Nogmaals de baas is hier de gene die aangepakt moet worden niet de hond.
Wanneer komen er eens diploma's die je nodig heb om je hond los te kunnen laten lopen.
Als het een kleiner hondje was geweest was die er misschien niet meer geweest!
En aan het gedrag van de baas te merken zal deze hond gewoon lekker los blijven lopen fijn!
Anne in Duitsland schreef: Dat is een prima opvatting, alleen heb je daar dus niets aan als je hond wordt gepakt. Zou jij serieus in staat zijn geweest, als je in Dorothea's schoenen had gestaan vandaag, om een stapje achteruit te doen en je hond te laten slachten waar je bij staat? Onder het motto: ze gaan vast niet voor de kill, want het zijn herders, die doen dit omdat het in hun karakter zit en als ik schop en sla wordt het alleen maar erger dus doe ik maar niets? Petje af.Ik zal het je anders vertellen: ik heb 2 keer meegemaakt dat ik er niet tussen kon komen omdat het te gevaarlijk was.
Lizzy schreef: Als jouw hond niet meer 'niets vermoedend' op zulke honden af kan lopen, hebben ze helemaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaal niks te zoeken in een losloopgebied. Wat nou als Patsy een 9 weken oude pup was geweest? Of een hondje van een klein ras? Had je nu een urn uit zitten zoeken bij het crematorium!Ja dat zei ik ook tegen m'n pa, het is te hopen dat ze niet een klein hondje tegenkomen onderweg.
Lil schreef: Ik zal het je anders vertellen: ik heb 2 keer meegemaakt dat ik er niet tussen kon komen omdat het te gevaarlijk was.Dat geloof ik graag, maar ik geloof ook dat je op dat moment instinctief reageert en niet rationeel gaat lopen redeneren. Als jouw instinct je op dat moment zegt dat het te gevaarlijk is, dan meng je je er dus niet in. Als je instinct zegt: daar gaat gvd m'n hond, dan doe je misschien domme dingen die je niet zou moeten doen, maar je handelt op dat moment dus niet rationeel.![]()
![]()
![]()
Anne in Duitsland schreef: Dat is een prima opvatting, alleen heb je daar dus niets aan als je hond wordt gepakt. Zou jij serieus in staat zijn geweest, als je in Dorothea's schoenen had gestaan vandaag, om een stapje achteruit te doen en je hond te laten slachten waar je bij staat? Onder het motto: ze gaan vast niet voor de kill, want het zijn herders, die doen dit omdat het in hun karakter zit en als ik schop en sla wordt het alleen maar erger dus doe ik maar niets? Petje af.Nou, eens. Natuurlijk ga jij daar niet staan toe kijken hoe jouw hond wordt gesloopt door dit soort.
Anne in Duitsland schreef: Dat is een prima opvatting, alleen heb je daar dus niets aan als je hond wordt gepakt. Zou jij serieus in staat zijn geweest, als je in Dorothea's schoenen had gestaan vandaag, om een stapje achteruit te doen en je hond te laten slachten waar je bij staat? Onder het motto: ze gaan vast niet voor de kill, want het zijn herders, die doen dit omdat het in hun karakter zit en als ik schop en sla wordt het alleen maar erger dus doe ik maar niets? Petje af.Ik heb een keer een kat op mijn kip gehad, en toen stond ik ineens met een schop in mijn handen klaar om die kat een klap te verkopen
Anne in Duitsland schreef: Dat is een prima opvatting, alleen heb je daar dus niets aan als je hond wordt gepakt. Zou jij serieus in staat zijn geweest, als je in Dorothea's schoenen had gestaan vandaag, om een stapje achteruit te doen en je hond te laten slachten waar je bij staat? Onder het motto: ze gaan vast niet voor de kill, want het zijn herders, die doen dit omdat het in hun karakter zit en als ik schop en sla wordt het alleen maar erger dus doe ik maar niets? Petje af.mmmm niet met herders meegemaakt maar met een ander ras... eigenaar was mega rustig en zei mij dat ook te zijn...