Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door var Stolthet
Hier kregen de pups op de leeftijd van 7 weken ze rauw.. heerlijk.. gedroogd was het volgens hen net niet..

En nu is gedroogd bijna het lekkerst wat er is.. gedroogde penslappen is het allerlekkerst
Door judith vd
Ik had een hele berg oren gedroogd. Dacht dat ze echt helemaal kurkdroog waren en bewaarde ze buiten de kk. . . .  Keek ik net beter: hadden ze naast de witte- ook groene haartjes.
Mooi kl*te!!
Door pike
judith vd schreef: Ik had een hele berg oren gedroogd. Dacht dat ze echt helemaal kurkdroog waren en bewaarde ze buiten de kk. . . . Keek ik net beter: hadden ze naast de witte- ook groene haartjes.
Mooi kl*te!!
Daar ben je inderdaad niet blij mee! Ik droog ook een hele berg vooruit en bewaar ze buiten de koelkast/vriezer want daar passen ze simpelweg niet in. Nog nooit iets van bederf, schimmel of wat dan ook meegemaakt. Hoe lang ik ze droog is afhankelijk van de buitentemperatuur. In de winter als het vriest is dat vaak drie dagen en op warme zomerdagen niet langer dan 1 dag. De dikke delen kerf ik voor ze de droger ingaan altijd in met een mes. ;)
Door judith vd
pike schreef: Daar ben je inderdaad niet blij mee! Ik droog ook een hele berg vooruit en bewaar ze buiten de koelkast/vriezer want daar passen ze simpelweg niet in. Nog nooit iets van bederf, schimmel of wat dan ook meegemaakt. Hoe lang ik ze droog is afhankelijk van de buitentemperatuur. In de winter als het vriest is dat vaak drie dagen en op warme zomerdagen niet langer dan 1 dag. De dikke delen kerf ik voor ze de droger ingaan altijd in met een mes. ;)
Goeie tip!
Door Dwarreltje
Nu alle oren gedroogd zijn, mijn ervaring ::)

Inderdaad zit er nog een halve scalpel aan :o. Twee bladen heb ik gevuld met oor + wat er nog aanzat, maar wel de dichtbehaarde delen eraf gesneden. De andere bladen (7)heb ik gevuld met echt alleen de oren, dus vanaf de aanzet eraf geknipt.
De 'extra' oren zijn erg geliefd, maar -wrs te kort gedroogd voor het dikke gedeelte- ik vertrouw er niet op dat ze schimmelvrij blijven op den duur. Dus in apart blik gedaan en is nu bijna leeg.

Afbeelding

De 7 bladen met echt alleen oor, hebben keurig droge oren afgegeven waaraan ik niets kan zien dat nog niet droog is waardoor het kan gaan schimmelen.

Afbeelding

En het leukste van dit alles: Ze zijn er alle vier gek op! :groupwave2:

Zijn wel snel op, stelt natuurlijk ook niet veel voor, zo'n velletje... Maar in ieder geval een leuke en lekkere snack die niet vet is O0
Door pike
Ik wil dan ook wel wat gedetailleerder zijn. "Mijn" oren zien er bij aankomst als volgt uit: Twee oren met daaraan de huid van de bovenkant van de kop tot en met de neus. De oren zijn er dus met huid en al over de schedel afgestroopt. Soms zit er nog een verdwaald oog bij. (Vinden ze ook lekker). Ik snij het geheel doormidden in de lengte. Ik heb dan dus 2 oren met kophuid tot aan de neus. De oorschelp snij ik onderaan in, dan kan je hem open vouwen en is hij niet zo dik, dan kerf ik het oor op de dikste delen overdwars nog een paar keer in. Dit alles versneld het droogproces. Hoe lang ze drogen is afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Op dit moment (de droger staat in de garage, vrijstaand, eensteens, onverwarmd) duurt het 2 dagen. In die tijd wissel ik de roosters (onderste boven en bovenste naar beneden) twee keer om en draai ik ook een keer alle oren om. In de zomer duurt het hele droogproces vaak maar één dag, als het vriest al gauw drie dagen. Nu zitten we daar dus tussen in.
Ze krijgen hun oor hier dus compleet met kophuid met haar, ze zijn er helemaal gek mee. Natuurlijk zijn ze zo op, maar ze doen er langer mee dan met een vers oor wat zo naar binnen glijdt. Haren deert hen niet.
Door Dwarreltje
pike schreef: Ik wil dan ook wel wat gedetailleerder zijn. "Mijn" oren zien er bij aankomst als volgt uit: Twee oren met daaraan de huid van de bovenkant van de kop tot en met de neus. De oren zijn er dus met huid en al over de schedel afgestroopt. Soms zit er nog een verdwaald oog bij. (Vinden ze ook lekker). Ik snij het geheel doormidden in de lengte. Ik heb dan dus 2 oren met kophuid tot aan de neus. De oorschelp snij ik onderaan in, dan kan je hem open vouwen en is hij niet zo dik, dan kerf ik het oor op de dikste delen overdwars nog een paar keer in. Dit alles versneld het droogproces. Hoe lang ze drogen is afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Op dit moment (de droger staat in de garage, vrijstaand, eensteens, onverwarmd) duurt het 2 dagen. In die tijd wissel ik de roosters (onderste boven en bovenste naar beneden) twee keer om en draai ik ook een keer alle oren om. In de zomer duurt het hele droogproces vaak maar één dag, als het vriest al gauw drie dagen. Nu zitten we daar dus tussen in.
Ze krijgen hun oor hier dus compleet met kophuid met haar, ze zijn er helemaal gek mee. Natuurlijk zijn ze zo op, maar ze doen er langer mee dan met een vers oor wat zo naar binnen glijdt. Haren deert hen niet.
Inderdaad heb ik nu beter idee hoe je het doet. Volgende keer ga ik het ook zo proberen, maar ergens voelde het niet goed om dat behaarde vel in de droger te stoppen... Heb ook niet het idee dat de haren schadelijk zouden zijn voor de honden, meer voor de droger :biggrin2:
Maar aan de andere kant heb ik nu inderdaad best veel weggegooid, wat de honden zelf heel graag hadden willen eten :-[ Ook wel zonde...

Overigens hebben ze van mij op de terugreis van oortjes ophalen alle vier een verse scalpel gehad, met twee oren eraan: Daar zijn ze even lekker mee bezig geweest. Alleen York met giga overbeet deed er niet veel mee (grommen/bewaken ;D), maar de oudere drie waren er zoet mee. Die scalpels waren trouwens nog wel redelijk bevroren... Maar ja, ik stond in de file bij de Mac en was allang etenstijd geweest voor de viervoeters, dus schuldgevoel knaagde :-[ Ben opgevoed met "eerst de dieren, dan jezelf". En heb geen klachten gekregen dat het nog bevroren was ::)
Dank voor de tip, ga de volgende keer zeker minder/niets weggooien!
Door kira
Hier allemaal oren verslaafd. Ik gooi de oortjes zo op de droger, goed,plat en een keer keren. Ze zijn nog nooit bedorven. Met trainen in Duitsland was er een oor in de tas van de instructeur blijven zitten. Een van zijn honden had de tas geopend en lekker opgegeten, deden ze anders nooit.
Door syiryo
Ja ik had het al gevraagd in een ander topic... wat ik moest met die extra flap aan die oren met die dot haar... :-\ . Ik heb een deel oren er af gehaald en gedroogd,,, de rest .. (alleen kopflap en deel kopflap met oor) ligt nog in de vriezer. Die gaan dus mooi na deze tips in delen de droger in  :biggrin2: Bowie is er dol op... haar of niet :P
Door syiryo
kiara schreef: hier ook zeer verslavend alleen is het hap slik weg 5 sec op en dat vind ik het nou net teveel werk voor dus ga is geelhaar proberen
vlechtwerkje maken van oren ?? ;D
Door pike
kiara schreef: hier ook zeer verslavend alleen is het hap slik weg 5 sec op en dat vind ik het nou net teveel werk voor dus ga is geelhaar proberen
Geelhaar was hier ook een grote hit, maar dunne repen waren in twee happen weg, nog sneller dan de oren. Ik moest flinke dikke stukken drogen wilden ze er eventjes plezier van hebben. Het drogen daarvan duurde behoorlijk lang. Net toen ik dacht de ultieme snack voor wat langer plezier (5 minuten of zo ::) ) gevonden te hebben bleek dat ze van die grote stukken aan de dunne kwamen. Het plezier was hier dus maar van korte duur. Dan zijn ze maar niet langer bezig, ze zijn wild op die oren.
Door Sultan
Ik droog de konijnenoren compleet met "scalp" in de Bomann. Zowel vers als gedroogd een overweldigend succes hier ;D Ze doen voor beide varianten een moord, zeg maar...
Qua drogen lijk ff splitsen mij wel een hele goede tip!! Kost minder droogtijd dan in zijn geheel. Laat wel het "scalp deel" er aan zitten, vinden ze echt heerlijk hier ;)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door