Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Sonja
Nadia schreef: Ik eet nooit (bijna nooit) yoghurt. Dus die enkele keer dat ik het eet koop ik het wel.
Het klinkt gewoon zo onzinnig, ik ga ypghurt maken, maar moet even yoghurt kopen in de winkel ;D
Je hebt nu eenmaal een yoghurtcultuur nodig om yoghurt te kunnen maken. Dat kun je in poedervorm kopen, of je kunt (eenmalig) een bestaande yoghurt nemen als starter. Maar dat wil niet zeggen dat de yoghurt die je maakt hetzelfde wordt als de yoghurt die je als starter hebt gebruikt. Ik maak zelf yoghurt omdat ik een lactose-intolerantie heb. De yoghurt die je koopt in de winkel is relatief kort gerijpt en bevat daardoor meer lactose dan yoghurt die langer heeft gerijpt. Als ik mijn yoghurt meer dan 24 uur laat rijpen, dan is de lactose zo goed als verdwenen. Ik gebruik dus maar een klein beetje van de gekochte yoghurt en de rest daarvan laat ik m'n vent opeten.  ;)

Ik heb overigens een yogourmet. Daarin kan ik in één keer 2 liter maken. Er zit geen timer op, maar dat vind ik niet erg. Ik houd zelf wel in de gaten dat ik 'm er na 24 uur weer een keer uitvis.
Door WillyP
Mowgli schreef: Ik verwarmde de melk altijd, deed er een scheut yoghurt door, roeren en dan zette ik de pan / schaal de hele dag in bed. Van te voren verwarmde ik het bed even met een electrisch deken, die uitging zodra ik de schaal / pan met yoghurt to be in bed zette. Werd heerlijk dikke yoghurt.
Ik ga dat toch eens proberen. Ik heb nu volle yoghurt gekocht. Als ik dat nu morgenochtend toevoeg aan warme melk, de hotpack goed warm maak en dat samen met de yoghurt in mijn bed leg.... Dan zou ik 's avonds nieuwe yoghurt moeten hebben die ik dan in de koelkast doe en de volgende ochtend opeet.... Toch? Het proberen waard misschien.
Door TMG1961
WillyP schreef: Ik ga dat toch eens proberen. Ik heb nu volle yoghurt gekocht. Als ik dat nu morgenochtend toevoeg aan warme melk, de hotpack goed warm maak en dat samen met de yoghurt in mijn bed leg.... Dan zou ik 's avonds nieuwe yoghurt moeten hebben die ik dan in de koelkast doe en de volgende ochtend opeet.... Toch? Het proberen waard misschien.
Dat zou moeten lukken.
Door Beppie1
Nadia schreef: Ik eet nooit (bijna nooit) yoghurt. Dus die enkele keer dat ik het eet koop ik het wel.
Het klinkt gewoon zo onzinnig, ik ga ypghurt maken, maar moet even yoghurt kopen in de winkel ;D
Voordeel van zelf yoghurt maken is dat je m langer laat 'fermenteren' (rijpen) zodat er minder lactose inzit dan fabrieksmatig gemaakte yoghurt. Dus daar laten ze het 4-6 uur staan, ik 24! Derhalve heb ik minder problemen met 'de achterdeur'.... ;)
Door TMG1961
Gisteren weer nieuwe gemaakt maar hij is nog altijd vrij dun. Heb de machine 12 uur aan laten staan. Hij smaakt wel goed maar nog altijd te dun :( Had volle melk en volle yoghurt gebruikt
Door sella
Ik weet niet beter dan 24-36 uur voordat het goed dik is. Misschien wil je te snel Theo? Of je gebruikt te weinig cultuur?
Door TMG1961
sella schreef: Ik weet niet beter dan 24-36 uur voordat het goed dik is. Misschien wil je te snel Theo? Of je gebruikt te weinig cultuur?
Ik heb 3 eetlepels yoghurt gebruikt op 1 liter melk.  Heb de machine deze keer 12 uur aan laten staan. Zal bij volgende poging hem langer laten aanstaan.
Door Borke
Ik gebruik dikke yoghurt als starter.
Laat het 24 uur in de machine.
Daarna zet ik het ca 8 uur in de koelkast.

Daarna ligt er bovenop een laag hele dikke yoghurt, eigenlijk is het meer stand.
Die schep ik er af en eet ik zo.

De rest maak ik meestal hangop van.
Het vocht wat  daarvan af komt, drink ik op als een soort waterige karnemelk. Klinkt vies, maar ik vind het heerlijk!
Door sella
TMG1961 schreef: Ik heb 3 eetlepels yoghurt gebruikt op 1 liter melk.  Heb de machine deze keer 12 uur aan laten staan. Zal bij volgende poging hem langer laten aanstaan.
Dan is het idd tekort tijd wat je het gunt.
Door TMG1961
Vandaag een nieuwe poging gedaan. Heb de melk eerst voorverwarmd. Machine op 11 uur gezet..langer gaat tijdschakelaar niet. Echter na 3 uur gaf ie aan dat de 11 uur om waren. Dus stekker eruit en opnieuw ingestoken. Ben benieuwd hoe lang ie nu denkt dat 11 uur duurt. Van de leverancier nog geen reactie ontvangen..denk ook niet dat ie zal reageren

Mocht de yoghurt deze keer weer niet goed zijn dat gaat de machine eruit en koop ik gewoon yoghurt..dan weet ik tenminste dat de dikte goed is.
Door TMG1961
Ik weet even niet wat ik moet zeggen. Heb nog eens gebeld en kreeg ze te pakken. Probleem van het na 2 uur stoppen verteld en er werd direct gezegd we sturen een nieuwe onderkant op, geen verdere vragen of zo...nee we sturen gewoon een nieuwe.

Zat gelukkig achter bureau en daar ligt een vloerkleed anders had ik ook nog eens een blauwe plek op kin gehad toen die op de grond viel van verbazing 
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door