Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
hannabelgje schreef: Ik zou niet eerst bellen maar meteen in bezwaar gaan. Mocht je toch eerst bellen, zeg er dan bij dat je in bezwaar gaat. Dan wordt je eerder teruggebeldik weet niet waar je deze wijsheid vandaan haalt, maar sorry hij klopt niet.![]()
zhiva schreef: ik weet niet waar je deze wijsheid vandaan haalt, maar sorry hij klopt niet.Die wijsheid komt van het feit dat het uwv mijn werkgever is geweest. En er staat overal heel duidelijk in de gegevens over terugvorderen dat als het niet redelijkerwijs duidelijk was dat meneer teveel heeft gehad het niet ik herhaal niet teruggrvorderd mag worden. Als ik iets zelf niet doorgeef waardoor ik teveel uitkering krijg dan had dat voor mij duidelijk moeten zijn. In deze situatie is het niet duidelijk. Dus mag er niks teruggevorderd worden.
Net zoals jou stelling dat UWV niet over het verleden mag terugvorderen. Er is een hele grote actie gaande binnen UWV om alle fraudegevallen eruit te vissen. Dat wil zeggen : er wordt bij heel veel mensen onderzoek gedaan of de uitkering wel terecht is uitbetaald. Indien mensen zelf geen gegeven hebben doorgegeven terwijl ze dit wel hadden moeten doen krijgen ze de stempel fraudezaak en een boete. Indien het een 'fout' van UWV zelf is krijg je geen boete maar moet je de teveel betaalde uitkering terugbetalen. Je had hier geen recht op dus moet het terug. Zo zwart-wit is het. Dit mag tot 20 jaar terug in principe.
Redelijker wijs moet uiteraard wel vast te stellen zijn of meneer hier nu wel of geen recht op had en of hij bewust dan wel onbewust gegevens niet heeft doorgegeven. Zowizo direct in bezwaar gaan. Je wordt echt niet eerder teruggebeld. Je moet gewoon binnen 48 uur worden teruggebeld. Gebeurd dit niet krijgt er echt wel iemand op zijn donder als je weer belt.
Spreeuwtje, je weet me te vinden voor hulp![]()