Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Wendi
Lil schreef: Kwartje gevallen ;)

Dacht verkeerd denk ik. Veel menen dat het een martelwerktuig is. Dus waarschijnlijk las ik het verkeer.
:)
Door zhiva
oke blonT  ::)

maar hoe werkt dit tuig dan? Ik zie op de plaatjes alleen een buikband met een lijntje?  ???

nee, ik snap het echt niet, sorry....
Door Lil
zhiva schreef: oke blonT  ::)

maar hoe werkt dit tuig dan? Ik zie op de plaatjes alleen een buikband met een lijntje?  ???

nee, ik snap het echt niet, sorry....
Een gesp aan de halsband en die loopt dan over het borstbeen en dan een band om de buik. De lijn zit dan dus onder de buik tussen de achterpoten en niet over de rug. De hond zou hierdoor de kop dieper houden, maar dat is erg relatief. Werkt niet echt hoor als je dat doet. Jaaaaa, natuurlijk zou je de lijn aan een slipketting kunnen bevestigen, maar dat is niet slim. Hond moet wel speuren en niet gecorrigeerd worden, zodat hij de motivatie verliest. Natuurlijk kun je ook de lijn aan de halsband klikken en dan tussen de poten door ipv op de rug, maar dan stapte hij er steeds met de poten in. Dat gebeurde met de bottcher niet, want lijn zit dan niet bij de hals, maar bij de buik vast.
Bij reuen dus op een andere plek dan bij teven! (Ja, kun je lachen, maar een reuen eigenaar snapte niet dat zijn reu niet wilde lopen en zag toen pas dat hij snel snel het tuig van zijn teef had omgedaan en dat niet confortabel zat voor de arme reu).
Door zhiva
dank je Lil,

ik heb een beeld.  ;D

maar zonder gekheid, fijn de heldere uitleg. Ik kon er echt geen kaas van maken.
Door TMG1961
zhiva schreef: dank je Lil,

ik heb een beeld.  ;D

maar zonder gekheid, fijn de heldere uitleg. Ik kon er echt geen kaas van maken.
Dat gaat ook niet met een tuigje  :biggrin2: Met melk gaat dat beter  ;D
Door Lil
TMG1961 schreef: Dat gaat ook niet met een tuigje  :biggrin2: Met melk gaat dat beter  ;D
Wat heb je soms geweldig leuke humor!
Door Juul
Lil schreef: Hondlief speurde met de neus 20 cm boven de grond, dus (zo goed) helpt het niet met de neus laag houden! Maar mijn hond reageert op elke beweging van de lijn. Probleem is dat ze hier altijd met tuig lopen denk ik. En dwang en bottchertuig?? Zit aan een vaste halsband, kon hem echt niet sturen ermee, dus welke dwang?? Ja, ze lopen langzamer maar dat kun je ook met een borsttuig afdwingen. Hurttamodel verhindert hier enorm het voorwaarts zijn. Op examens en wedstrijden sportspeuren moeten kettingen vast staan (halsbanden mogen niet, maar daar oefende ik wel mee). Ziet vreemd uit, maar niets naars aan een bottcher hoor.
Dat hangt natuurlijk wel van de manier van afstellen af. Je kunt hem vrij hondvriendelijk omdoen, maar ook niet zo hondvriendelijk.
Door Lil
Juul schreef: Dat hangt natuurlijk wel van de manier van afstellen af. Je kunt hem vrij hondvriendelijk omdoen, maar ook niet zo hondvriendelijk.
Dat kun je zelfs met een normale halsband (mega strak bovenin de nek achter de oren is niet bepaald vriendelijk als je aan de lijn komt).  ;)
Door pike
Juul schreef:
Ik heb voor mijn speurhondengroepje tuigen laten maken, ook in reflecterende kleuren zodat ze goed opvallen bij werken in de stad. Het model is nagenoeg hetzelfde als een niggeloh tuig. Enige nadeel is dat er bij de hals dus niks te verstellen valt, en je het op de goede maat moet kopen. Geeft niks bij een volwassen hond, maar met een pup heb je dan enkele tuigjes nodig.
Ik zal eens kijken of ik een foto kan maken.
De nieuwe Niggeloh tuigen zijn wél verstelbaar in de hals.  ;)
Door Mevroi Kruim
pike schreef: De nieuwe Niggeloh tuigen zijn wél verstelbaar in de hals.  ;)
Dat zijn die tuigen van 80 euro? Zien er wel heel mooi uit maar jemig, wat een geld!
Door Lil
Mevroi Kruim schreef: Dat zijn die tuigen van 80 euro? Zien er wel heel mooi uit maar jemig, wat een geld!
80 euro?!! Nu snap ik waarom ik die tuigen nog nooit bij iemand gezien heb. Ok als je meerdere keren per week gaat of het je "beroep" is snap ik het natuurlijk wel, maar ik ken alleen mensen die het voor de leut doen.
Door zhiva
ze hebben er ook eentje van €99,00....  :g:

maar man wat een mooi tuig is dat!  :dribble:
nee, ik heb er ook nog niemand in/mee zien lopen/werken  ;)
Door Juul
Mevroi Kruim schreef: Dat zijn die tuigen van 80 euro? Zien er wel heel mooi uit maar jemig, wat een geld!
Nee, de nieuwe niggeloh mantrailing tuigen zijn nog iets duurder dacht ik. Die van 99 euro dus. En niet eens zo heel ergonomisch, de borstplaat zou een geharnast paard uit de middeleeuwen niet misstaan. Ik ken verschillende mensen die met dat tuig al naar de tuigmaker geweest zijn en het hebben laten bijsnijden. Het was zo duur hè, dus je moet er wat mee verzinnen.

Ik zou dat bedrag best uitgeven, hoor. Koop ik wel een spijkerbroek (of 2) minder. Maar dan moet het wél perfect zitten.
Door pike
Pike heeft er een, nog een oude, die niet verstelbaar is in de hals. Dat zit hem als gegoten (met zijn lange lijf en korte pootjes). Hij kan er geweldig mee speuren, zowel laag (wat hij vrijwel altijd doet) als hoog. Hij heeft het tuig nu al jaren en er mankeert nog steeds niks aan. Het is een beresterk tuig. Pike, op deze foto is hij ook extra geborgd, dat doet we in het buitenland altijd.

Afbeelding

Het grote voordeel van dit tuig is dus dat het niet zo'n horizontale borstriem heeft. Daarin lopen die van mij te rochelen. En daarnaast de wartel. Ik heb nog kan geen ander tuig kunnen vinden met een wartel.

Armagnac heeft een klein maatje, maar die is kwalitatief iets minder. Omdat alles kleiner en smaller en dunner is. De borstband kan schuiven waardoor het tuigje scheef gaat zitten, dat is bij Pike onmogelijk. De lus waar de wartel aan vast zit ging al spoedig uitrafelen. Hij is nog wel steeds heel, maar voor de zekerheid loopt hij nu altijd geborgd aan de halsband met een extra riempje want betrouwbaar ziet het er niet meer uit. Ook ontbrak op een gegeven moment de ring aan de voorkant - die ik nog nooit gebruikt had. Gewoon afgebroken blijkbaar.

Afbeelding

Overigens staan ze ook op de foto in het onderschrift (waarbij Armagnac over het borgriempje is gestapt).

Zeker voor Pike het geld dubbel en dwars waard. Voor Duc echter was er geen passende maat. Hij is een stuk groter dan Pike (50 cm tegen 30 cm), maar de maat van Pike is hem veel te groot - te wijd. Die klappert en stoort de schouderbeweging. Misschien dat het nu wel kan nu ze verstelbaar zijn maar dat weet ik niet. Voor Armagnac heb ik nog niets beters kunnen vinden.

Het oranje (zweet)speurtuig kost nog steeds circa 80 euro. De man-trailing tuigen kosten 99.00. Die zien er ook totaal anders uit, en zijn beige-bruin van kleur.

De tuigen worden nogal smerig bij mij, vooral bij Pike die zo laag bij de grond zit. Je kan zo de slang erop zetten en afspuiten. 's zomers buiten zo weer droog, 's winters binnen even over de verwarming. Ze kunnen ook gewoon in een sopje, ik doe ze altijd in de biotex.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door