Lil schreef: Kwartje gevallen
Dacht verkeerd denk ik. Veel menen dat het een martelwerktuig is. Dus waarschijnlijk las ik het verkeer.

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Lil schreef: Kwartje gevallen
Dacht verkeerd denk ik. Veel menen dat het een martelwerktuig is. Dus waarschijnlijk las ik het verkeer.
zhiva schreef: oke blonT ::)Een gesp aan de halsband en die loopt dan over het borstbeen en dan een band om de buik. De lijn zit dan dus onder de buik tussen de achterpoten en niet over de rug. De hond zou hierdoor de kop dieper houden, maar dat is erg relatief. Werkt niet echt hoor als je dat doet. Jaaaaa, natuurlijk zou je de lijn aan een slipketting kunnen bevestigen, maar dat is niet slim. Hond moet wel speuren en niet gecorrigeerd worden, zodat hij de motivatie verliest. Natuurlijk kun je ook de lijn aan de halsband klikken en dan tussen de poten door ipv op de rug, maar dan stapte hij er steeds met de poten in. Dat gebeurde met de bottcher niet, want lijn zit dan niet bij de hals, maar bij de buik vast.
maar hoe werkt dit tuig dan? Ik zie op de plaatjes alleen een buikband met een lijntje? ???
nee, ik snap het echt niet, sorry....
zhiva schreef: dank je Lil,Dat gaat ook niet met een tuigje
ik heb een beeld.![]()
maar zonder gekheid, fijn de heldere uitleg. Ik kon er echt geen kaas van maken.
TMG1961 schreef: Dat gaat ook niet met een tuigje :biggrin2: Met melk gaat dat beter ;DWat heb je soms geweldig leuke humor!
Lil schreef: Hondlief speurde met de neus 20 cm boven de grond, dus (zo goed) helpt het niet met de neus laag houden! Maar mijn hond reageert op elke beweging van de lijn. Probleem is dat ze hier altijd met tuig lopen denk ik. En dwang en bottchertuig?? Zit aan een vaste halsband, kon hem echt niet sturen ermee, dus welke dwang?? Ja, ze lopen langzamer maar dat kun je ook met een borsttuig afdwingen. Hurttamodel verhindert hier enorm het voorwaarts zijn. Op examens en wedstrijden sportspeuren moeten kettingen vast staan (halsbanden mogen niet, maar daar oefende ik wel mee). Ziet vreemd uit, maar niets naars aan een bottcher hoor.Dat hangt natuurlijk wel van de manier van afstellen af. Je kunt hem vrij hondvriendelijk omdoen, maar ook niet zo hondvriendelijk.
Juul schreef: Dat hangt natuurlijk wel van de manier van afstellen af. Je kunt hem vrij hondvriendelijk omdoen, maar ook niet zo hondvriendelijk.Dat kun je zelfs met een normale halsband (mega strak bovenin de nek achter de oren is niet bepaald vriendelijk als je aan de lijn komt).
Juul schreef:De nieuwe Niggeloh tuigen zijn wél verstelbaar in de hals.
Ik heb voor mijn speurhondengroepje tuigen laten maken, ook in reflecterende kleuren zodat ze goed opvallen bij werken in de stad. Het model is nagenoeg hetzelfde als een niggeloh tuig. Enige nadeel is dat er bij de hals dus niks te verstellen valt, en je het op de goede maat moet kopen. Geeft niks bij een volwassen hond, maar met een pup heb je dan enkele tuigjes nodig.
Ik zal eens kijken of ik een foto kan maken.
pike schreef: De nieuwe Niggeloh tuigen zijn wél verstelbaar in de hals.Dat zijn die tuigen van 80 euro? Zien er wel heel mooi uit maar jemig, wat een geld!![]()
Mevroi Kruim schreef: Dat zijn die tuigen van 80 euro? Zien er wel heel mooi uit maar jemig, wat een geld!80 euro?!! Nu snap ik waarom ik die tuigen nog nooit bij iemand gezien heb. Ok als je meerdere keren per week gaat of het je "beroep" is snap ik het natuurlijk wel, maar ik ken alleen mensen die het voor de leut doen.
Mevroi Kruim schreef: Dat zijn die tuigen van 80 euro? Zien er wel heel mooi uit maar jemig, wat een geld!Nee, de nieuwe niggeloh mantrailing tuigen zijn nog iets duurder dacht ik. Die van 99 euro dus. En niet eens zo heel ergonomisch, de borstplaat zou een geharnast paard uit de middeleeuwen niet misstaan. Ik ken verschillende mensen die met dat tuig al naar de tuigmaker geweest zijn en het hebben laten bijsnijden. Het was zo duur hè, dus je moet er wat mee verzinnen.