Ja oke, maar uiteindelijk wordt er wel een uur gespeurd. Al dan niet met pauzes, met kortere of met langere sporen. Ik kan me haast niet voorstellen, dat jonge, gezonde honden voor een les komen, 600 meter spoor lopen en weer naar huis gaan, toch? Ik vind het opvallend dat Jantina met zweetsporen zo'n andere ervaring heeft. Mijn gehoorzaamheidsjuf kan zich ook geen voorstelling maken van een uur lang speuren. Terwijl ik dus echt geen voorstelling kan maken van 1 spoortje lopen en dan stoppen. Ik heb totaal geen verstand verder van speuren, dus ik vraag me af waar dat verschil in zit. Ik wil Oscar natuurlijk niet overvragen, maar aan de andere kant zie ik er ook niets verkeerds in om hem echt aan het werk te hebben en hem daar moe van te laten worden.Ik ga echt ook met Jantina mee. Ik vind een uur erg lang.
Oscar loopt kortere sporen, die houdt het echt geen heel uur vol qua concentratie. Hij kan wel sporen van een kilometer uitlopen, maar dan is hij sneller vermoeid. Dus doen we kortere sporen, van zeg 400 tot 700 meter, dan heeft hij tussendoor pauzes. En die pauzes zijn ook weer heel leerzaam. Brak hij de eerste lessen tijdens de pauzes de tent af, staat hij nu rustig te wachten tot hij weer aan het werk mag. Ik zou, als het snurken een teken van vermoeidheid is, dat eerder tijdens de eerdere lessen verwacht hebben. Toen was hij ook beduidend moeier na een les, dan dat hij nu is.
Ik rij 5 á 6 x per jaar voor een weekend les naar Duitsland bv, een kilometer of 300/400 en dan doen we op de hele zaterdag 2 x een spoor, en zondag 1. En dat zijn dan geen sporen van 600 meter of meer. Meestal echt heel veel korter, we geven de hond dan wel een moeilijkheidsgraad in het spoor, wat hij moet leren uitwerken. Ik snap dat ook niet zo van praktijkspeuren. Bij het mantrailen maken we de sporen juist bewust niet zo heel lang, maar wel erg afwisselend en moeilijk, wat het voor de honden ook interessant en spannend houd en je dus hoog gemotiveerde honden houdt. (Daarmee bedoel ik niet hypere en stuiterende honden maar honden die koste wat kost de trail uit willen werken en de persoon willen vinden). Door de zoekervaring die ze krijgen door de zeer diverse problemen te leren uitwerken, kunnen ze die gemakkelijker overkomen als de sporen langer zijn, of de omstandigheden zwaar en blijven ze ook dan gemotiveerd en goed werken.
Als we zelf trainen rijden we meestal een uur of anderhalf uur, en doe ik afhankelijk van de zwaarte van het spoor en de manier van werken ook vaak maar 1 spoor. Dat kan ooit maar 150 meter zijn, afhankelijk van de moeilijkhied die je met hem wilt trainen. Vandaag toevallig zelfs maar 75 meter

Je hond fris in zijn hoofd en gemotiveerd houden is mijn inziens erg belangrijk. Als hij te vermoeid is neemt hij sowieso niks meer op, en gaat daarom misschien ook nog nevengedrag vertonen wat je er niet in wilt trainen. En zoals alles in hondentraining, stoppen op het moment dat het goed gaat. Ik begrijp dan ook de praktische constructie van de meeste praktijkspeurlessen niet zo goed, dan is mantrailing zoals wij het doen echt wel anders.
In Leeuwarden ken ik helaas niemand bij wie je een niggeloh tuig zou kunnen passen.