Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Pauline schreef: Leuk om ze weer terug te zien op de foto's! Vond ze afgelopen zomer al zo opgeknapt en heel indrukwekkend om ze in het echt te zien. De grond dendert als ze lopen!
Haha zeg dat wel , de grond dreunde echt ,

J&J keken wel op uit hun middagdutje in de zon ! ;D

Was trouwens errug gezellig ,zo bij die peerden aan de picknicktafel  :D
Daantje schreef:
Toch is ons Fien er ooit mee aan de wandel gegaan.
Ze stond bijna vast in de stellage ,wilde geen voetje geven en ging al stampend met het hele gevaarte langzaam vooruit.
Ongelooflijk wat zijn die trekpaarden dan sterk  :o
;D ;D Horsepowerrrrrr
Daantje bedankt voor je update. leuk om "je"  paarden weer terug te zien.
Het paard wat blijft is te koop, houd het in dat jullie overwegen om haar te houden?
En ik ben totaal niet bekend met wat voor soort paard dan ook, vind de massieve trekpaarden onwijs mooi, maar ik lees hier over warm en koudbloedige paarden  :D wat is het verschil?? Ik dacht dat alle paarden warmbloedig waren, het zijn toch geen hagedissen  ???  :biggrin2:
Koud, warm of volbloed wijst op het type paard en niet op de temperatuur van het bloed zelf.

Koudbloed paarden zijn grote stevige paarden of pony's met een rustig en stabiel karakter die vaak door niks of niemand van de wijs laten brengen.
Ook komen deze paarden en pony's vaak uit koude en of berg gebieden.
Daar komt het rustige karakter vandaan, als ze schrikken kunnen ze niet zonder te kijken weg springen want dan hebben ze grote kans dat ze te pletter van van een klif.
Onder dit type valen alle trekpaarden, de haflinger en meer van dat soort stevige paarden

Warmbloedig paarden zijn wat ranker en slanker.
Ze zitten tussen de 2 uiterste types in en kunnen Kwa uiterlijk en karakter heel erg verschillen van elkaar.
Het enen ras is slank, vurig en schrikt snel,  het anderen ras juist weer stevig, rustig en onverstoorbaar.
En alles daar tussen in. Onder dit typen vallen het groteste deel van de paarden rassen.
Voorbeelden hier van zijn het Kwpn paard, De Gelderlander, Hannoveraan, Wels pony, fjorden paard, tankehner en ga zo maar door.

Volbloed paarden zijn slankste en rankste paarden.
Ze komen vaak van erg warmen vlaktes, waardoor ze niet alleen vurig zijn kwa karakter maar ook vaak een dunne vacht hebben.
Ze schikken snel en zijn heel erg gevoelig, je moet er dus voorzichtig maar streng mee omgaan omdat ze ook snel over je heen kunnen lopen.
Hier zijn er de minsten rassen van, dit zijn: de shagya Arabier, anglo-arabrische volbloed, engelse volbloed en het Arabische paard of Arabische volbloed genoemd.
Meer rassen van dit type zijn er niet.

Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelecht :) en dat je het nu een beetje snapt.
Nou kan ik echt niet zomaar van een koudbloed zeggen dat ze zo rustig zijn hoor. We hebben er zelf 2, een Nederlands Trekpaard en een Tinkerveulen. De laatste is idd de gemoedelijkheid en rust zelve, maar dat trekpaard  :-X Alleen is het meestal wel zo, dat wanneer zo n paard schrikt hij niet aan de kletter gaat. Dat zou te maken hebben met de bosrijke omgeving waar ze vandaan zouden komen. Maar bij bergen kan ik me dat dan ook wel weer voorstellen. Ze komen echter wel omhoog en draaien makkelijk om hun as daarbij.
Nu weet ik wel dat ons Trekpaard een aparte is, maar ook de trekpaarden waar mee ring gereden wordt, die altijd zo kalm en bedaard lijken, zijn vaak in het normale leven wel pittig genoeg. Er lopen er genoeg onder een lichte sedering mee helaas.
Het is natuurlijk ook wel zo dat de kracht die erachter zit explosief kan zijn, juist omdat ze zo sterk zijn. En koppig....man wat zijn ze koppig  :biggrin2:
Ja natuurlijk kunnen koudbloed paarden ook wel fel zijn maar vaak is het meren deel rustiger dan een volbloed paard die bij elke geluid weg kunnen sprinten.

Maar zo als je zelf aan geeft zullen ze dan meer de hoogte in gaan dan opeens weg schieten.

En daarbij dit is een algemenen beschrijving hè ;)
Elke paard is anders en een leven wezen dus niks is zeker.
Maar goed at het je ook met grote honden rassen, over het algemeen redelijk rustig en bedaard, maar er kunnen ook hittepetittjes tussen zitten die behoorlijk druk en nerveus kunnen zijn.

Maar de kans daar op is vaak kleiner dan bij bijvoorbeeld een chiwafwaf zeg maar  ;)

Ik heb zelf vroeger veel op verschillende soorten paarden gereden, van trek paard tot volbloed en ik moet wel zeggen dat een druk trek paard nog steeds een stuk rustiger is dan een drukken volbloed waar je soms bijna van af stuiter omdat hij blijft galopperen terwijl het paard voor je in stap rijd  ::)

Ach en de keren dat een haflinger zijn kont en gewicht tegen de kribben gooiden kan ik niet meer tellen.
Maar vaak is dat echt puur eigenwijs heid en verkeerde opvoeding, tewel een volbloed of een warmbloed meer schrikkigheid of angste vertoond.
En ja daar kunnen ook stront eigenwijzen dieren tussen zitten  ::)
Door Danny
Prachtige foto's! De logee's zijn lekker bijgekomen!
Heerlijk dat er eentje mag blijven, maar als die nou straks verkocht word...dan staat die van jullie weer alleen? Geloof dat ze daar na zo'n heerlijke tijd niet heel gelukkig van zal worden....toch?!
Wat een leuke reakties ,dankjewel allemaal :)

De uitleg van jasmijn over de warmbloeden en de koudbloeden klopt helemaal.

De koudbloeden kunnen zo ongelooflijk koppig doen ,dat is vaak een erg leuke uitdaging.
Voor de rest zijn het zeker kalme rustige paarden .

Als je ervan houdt zijn het hele bijzondere paarden om mee te werken.

Voor iedereen die bang is voor paarden ,kom hier maar es knuffelen met de trekpaarden  ;)
dan zal het je net zo vergaan als ik.

Als kind was ik helemaal lijp van paarden (geen trekpaarden hoor) en helaas heb ik op m'n 12e een traumatische ervaring meegemaakt.

Er was een boertje uit het dorp die mij op zijn Arabische onbeleerde hengst van net 3 jaar liet zitten die nog niet eerder een zadel had opgehad.
Het ging helemaal mis  :(
En dat terwijl hij mij verzekerde dat hij de boel onder controle had.

Gelukkig liep het goed af met hengst en ikke ,ondanks dat we over de kop sloegen in het prikkeldraad en ik met mijn been in de stijgbeugels verstrikt raakte.De hengst was op hol geslagen.Dikke paniek.

Sindsdien was ik panisch voor paarden,maar ik bleef ze machtig intrigerend vinden.

Een goede vriend raadde me aan om eens voorzichtig  met een trekpaard kennis te maken.
Net als onze Sint Bernards : kalm ,goedmoedig en rustig...(hoewel...sommigen  ::))

Zo gezegd zo gedaan en de liefde en rust die van deze paarden uitgingen hebben mij over mijn panische angst voor paarden heengeholpen .
Mooi he  :)

Dussss... zolang Fien hier is ,zal ze altijd een maatje erbij hebben.
1 paard is geen paard.
Helaas zijn er trekpaarden genoeg die af en toe wat extra verzorging en aandacht nodig hebben.
Dat kan hier.
Ik kom dit topic nu pas tegen, maar wat een geweldige dieren zeg! Mooie fotoreportage heb je gemaakt zeg!

Die blonde belg vind ik helemaal het einde, maar ben dan ook haflingerliefhebber in hart en nieren. Staan er hier een aantal van. Zo'n belg is echt een haflinger in het groot. ;D

Super dat jullie deze dieren zo hebben opgevangen. Ze zijn allemaal verkocht nu?

En jullie ploegen er dus ook mee? Wij komen geregeld op dit soort dagen, dus wellicht kom ik je eens tegen? Je woont ergens in het Noorden?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door