Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Siberienne
pearlsofpassion schreef: vr 06 mar 2020, 16:56 Maar dat gaat over China, die markten. Daar heeft een partij in NL toch helemaal niets mee te maken?
En dat ze varkens in NL zo behandelen is ook schandalig, zeer zeker. Maar heeft met uitbraken van ziektes niets te maken.
Ik denk dat uitbraken van alle tijden zijn en dat ze op zich meer te maken hebben met de mate van contact dan met hoe er met dieren omgegaan wordt.
Ik moet weer denken aan een geval waarbij iemand doodziek was geworden van een bacterie van zijn hond en dat daar een zaal vol dokters instemmend zat te knikken dat het ook echt niet slim was om een lik van een hond te krijgen en dat zelfs !!!! Mensen Bestaan die hun hond in bed nemen (oh gruwel). Ik lag echt in een deuk.

Het risico de overstap van een virus naar een andere diersoort kan alleen gebeuren als het contact er is, dus het inbreken op leefterrein van dieren is de grootste risico factor. Dat er een keer dit soort epidemie zou komen werd al langer voorspeld. lezenswaardig is het boek ‘Viral Storm’ in dat opzicht.

Jij vroeg trouwens of de oorsprong al bekend is? Wat ik begrepen heb meest waarschijnlijk van vleermuizen. Het is geen gemuteerd mensenvirus.
Siberienne schreef: vr 06 mar 2020, 14:57 Op zich vallen die handelingen nog wel mee en de kans op foute uitslagen ook wel.
Zo is er een snelle test die slechts enkele minuten werk heeft voor een analist en dan doet de machine de rest. Dit soort systemen hebben alleen maar een beperkte capaciteit, de systemen waar bulk op weg gedraaid kan worden vergen iets meer handelingen maar zijn nog steeds heel efficiënt en vragen weinig handwerk en weinig kans op fouten. Dit soort machines verwerken bv 300 samples in ongeveer 8 uur https://www.molecular.abbott/int/en/pro ... instrument

Reagentia zijn een groter probleem. Die zijn maar kort houdbaar en duur, dus labs hebben daar geen hele grote voorraden van. Als dan ineens iedereen in Europa / de wereld extra gaat bestellen ontstaat er een bottleneck en leveringsproblemen
Ik weet hoe het werkt. Ik heb zelf PCR-testen uitgevoerd waaronder Corona bij honden en katten en ik zag op tv beelden waarbij ik het dus herkende.. Kan ook niet anders want het komt van een wisser waarvan ze dus DNA moeten onttrekken. Uiteraard gebeuren er niet en masse fouten en je draait steeds controles mee. Maar je kan niet alles controleren.
En zowel extractie als amplificatie gebeurt machinaal maar je stalen voorbereiden en in de juiste welletjes pipetten (waarna een toestel dat jij daar toont ze kan uitpipeteren, maar je moet het toestel wel laden) , je reagentia oplossen en aanvullen en de resultaten aflezen moet je wel allemaal zelf doen.
Terwijl een bloedstaal waar je een globuline op bepaalt maar afgedraaid en op het toestel gezet moet worden. Das een groot verschil qua handelingen, gaat veeeel vlugger. Daar moet je ook eerst controles voor draaien maar dat moet ook voor 1 staal, net als voor 100. Bij PCR is 2 stalen niet dubbel zoveel werk als 1, maar 1 of 100 dat merk je echt wel heel goed.
En de machines hebben ook gewoon geen onbeperkte capaciteit.
Als iemand verdacht wordt van Herpes hersenvliesontsteking moet die er ook nog tussen genomen worden. En dat is een ander reagentia dus kan niet zomaar machinaal gebeuren.
Door Siberienne
Lizzy schreef: vr 06 mar 2020, 17:05 Oh? We leven hier op een eiland? We kunnen Internationaal niet met elkaar om de tafel? We kunnen niet praten met elkaar? Nou ja, in dat geval... Trekken we ons ook maar terug uit de mensenrechten discussie.
Ik vind de hele westerse wereld als het over mensenrechten gaat uitermate hypocriet, zeker tov China. Maar dat terzijde.

En ik vind het niet zo functioneel om tegen de regering te zeggen ‘jullie doen dit niet goed, bestrijding van deze epidemie want jullie doen niks aan de Chinese markten’ terwijl we juist hadden geconstateerd dat dit ook op andere plekken had kunnen gebeuren.

En zo lang we massaal (ook ik) dingen kopen die door goedkope Chinese arbeiders in elkaar gezet worden, die leven in steden met gruwelijke smog (wat ook niet helpt tegen het krijgen van luchtweg infecties) vind ik het eerlijk gezegd toch een beetje moeizaam om met een belerend vingertje te gaan wijzen omdat we nu opgezadeld worden met een probleempje dat uit China komt.
Lizzy schreef: vr 06 mar 2020, 17:05 Oh? We leven hier op een eiland? We kunnen Internationaal niet met elkaar om de tafel? We kunnen niet praten met elkaar? Nou ja, in dat geval... Trekken we ons ook maar terug uit de mensenrechten discussie.

Maar nee Lizzy, dat bedoel ik helemaal niet. Maar ik vind dat het probleem van dierenleed en hoe er ermee omgegaan wordt, wat zeker ! een probleem is, niet gelinkt kan worden met deze Corona uitbraak. En ik vind het dan ook niet kunnen deze uitbraak politiek te misbruiken voor een eigen agenda. Of dat agendapunt dan terecht is of niet.

Als men het punt van dierenleed internationaal wil maken, vind ik dat super, maar niet op de rug van Corona!
Siberienne schreef:
Jij vroeg trouwens of de oorsprong al bekend is? Wat ik begrepen heb meest waarschijnlijk van vleermuizen. Het is geen gemuteerd mensenvirus.
Wat nog maar eens bewijst dat het onzin is. Of gaan de Chinezen dan zo slecht met hun vleesmuizen om?
Door Lizzy
pearlsofpassion schreef: vr 06 mar 2020, 17:22 Maar nee Lizzy, dat bedoel ik helemaal niet. Maar ik vind dat het probleem van dierenleed en hoe er ermee omgegaan wordt, wat zeker ! een probleem is, niet gelinkt kan worden met deze Corona uitbraak. En ik vind het dan ook niet kunnen deze uitbraak politiek te misbruiken voor een eigen agenda. Of dat agendapunt dan terecht is of niet.

Als men het punt van dierenleed internationaal wil maken, vind ik dat super, maar niet op de rug van Corona!

Wat nog maar eens bewijst dat het onzin is. Of gaan de Chinezen dan zo slecht met hun vleesmuizen om?
Iets moet toch de aanleiding zijn? Laat Corona nou ook een nuttige bijwerkingen hebben, dan is het nog ergens goed voor geweest. Ik zie echt echt echt je punt niet, sorry.
Door Siberienne
pearlsofpassion schreef: vr 06 mar 2020, 17:10 Ik weet hoe het werkt. Ik heb zelf PCR-testen uitgevoerd waaronder Corona bij honden en katten en ik zag op tv beelden waarbij ik het dus herkende.. Kan ook niet anders want het komt van een wisser waarvan ze dus DNA moeten onttrekken. Uiteraard gebeuren er niet en masse fouten en je draait steeds controles mee. Maar je kan niet alles controleren.
En zowel extractie als amplificatie gebeurt machinaal maar je stalen voorbereiden en in de juiste welletjes pipetten (waarna een toestel dat jij daar toont ze kan uitpipeteren, maar je moet het toestel wel laden) , je reagentia oplossen en aanvullen en de resultaten aflezen moet je wel allemaal zelf doen.
Terwijl een bloedstaal waar je een globuline op bepaalt maar afgedraaid en op het toestel gezet moet worden. Das een groot verschil qua handelingen, gaat veeeel vlugger. Daar moet je ook eerst controles voor draaien maar dat moet ook voor 1 staal, net als voor 100. Bij PCR is 2 stalen niet dubbel zoveel werk als 1, maar 1 of 100 dat merk je echt wel heel goed.
En de machines hebben ook gewoon geen onbeperkte capaciteit.
Als iemand verdacht wordt van Herpes hersenvliesontsteking moet die er ook nog tussen genomen worden. En dat is een ander reagentia dus kan niet zomaar machinaal gebeuren.
Bij de sneltest doe je de wattenstok in een cassette en die zet je in de machine en heb je na een paar uur een uitslag. Dan gebeuren extractie en amplificatie in 1 apparaat.

Bij de andere systemen heb je natuurlijk meer werk dan bij een globuline test, maar ook daar zijn systemen waar verschillende PCR’s wel door elkaar en tegelijk kunnen draaien. Niet iedere lab heeft dat of kan dat. Maar er zijn labs met een ‘straat’ waar je de samples in een cassette doet en vervolgens doet de apparaten de rest. Maar goed, wat ik vooral bedoel te zeggen is dat de hoeveelheid testen niet oneindig is die je kan draaien maar op het moment de bottleneck meer zit in de testkits en reagentia dan in de hoeveelheid onderzoeken die gedaan zouden kunnen worden.
Lizzy schreef: vr 06 mar 2020, 17:25 Iets moet toch de aanleiding zijn? Laat Corona nou ook een nuttige bijwerkingen hebben, dan is het nog ergens goed voor geweest. Ik zie echt echt echt je punt niet, sorry.
Ja nee, ik vind dat echt zo'n wereldramp (OK, laten we het zo maar noemen) daarvoor misbruiken. Want het heeft er gewoon niet mee te maken.
En hier zijn wij het nu mee eens, met de PvD, maar moest het een andere politieke partij zijn die iets aankaart dat niet in ons kraam past, zouden we dat wss samen schandalig vinden.
Dat doe je niet vind ik. Beetje respect voor de ramp, de zieken, en overledenen. Niet zo van :ah, nu zie ik mijn kans mooi om mijn idee nog eens naar voor te brengen. Politiek gedoe. Nee, dat vind ik niet kunnen. Ookal ben ik het met de inhoud eens.
Door Lizzy
pearlsofpassion schreef: vr 06 mar 2020, 17:29 Ja nee, ik vind dat echt zo'n wereldramp (OK, laten we het zo maar noemen) daarvoor misbruiken. Want het heeft er gewoon niet mee te maken.
En hier zijn wij het nu mee eens, met de PvD, maar moest het een andere politieke partij zijn die iets aankaart dat niet in ons kraam past, zouden we dat wss samen schandalig vinden.
Dat doe je niet vind ik. Beetje respect voor de ramp, de zieken, en overledenen. Niet zo van :ah, nu zie ik mijn kans mooi om mijn idee nog eens naar voor te brengen. Politiek gedoe. Nee, dat vind ik niet kunnen. Ookal ben ik het met de inhoud eens.
Ik vind het een perfect moment. So let's agree to disagree.
Siberienne schreef: vr 06 mar 2020, 17:26 Bij de sneltest doe je de wattenstok in een cassette en die zet je in de machine en heb je na een paar uur een uitslag. Dan gebeuren extractie en amplificatie in 1 apparaat.

Bij de andere systemen heb je natuurlijk meer werk dan bij een globuline test, maar ook daar zijn systemen waar verschillende PCR’s wel door elkaar en tegelijk kunnen draaien. Niet iedere lab heeft dat of kan dat. Maar er zijn labs met een ‘straat’ waar je de samples in een cassette doet en vervolgens doet de apparaten de rest. Maar goed, wat ik vooral bedoel te zeggen is dat de hoeveelheid testen niet oneindig is die je kan draaien maar op het moment de bottleneck meer zit in de testkits en reagentia dan in de hoeveelheid onderzoeken die gedaan zouden kunnen worden.
Ik ken niet alle machines op de markt natuurlijk. Wij hadden een toestel voor extractie. Maar bij wissers ging dat in 2 delen, halverwege moest je de wisser eruit halen. En je hebt ook wat manueel werk aan de wisser voorbereiden. Zo'n droge wisser toch, een bacteriële cultuur-wisser kon je gewoon het medium nemen.
Sommige soorten stalen (afnamemethode) kan je samen extraheren, andere moeten apart geëxtraheerd worden.

En een ander toestel voor amplificatie.

Op beide kan je idd verschillende testen samen draaien maar je moet wel de primers en mixen apart maken en de stalen opzetten (al dan niet machinaal, maar dan wordt het erg ingewikkeld).
Pipetteertoestellen moet je ook laden, dus daar komt zowiezo nog een deel handmatig pipetteren bij. Niet zoveel als alles zelf doen, maar toch.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door