- ma 11 feb 2013, 16:49
Zo, het Frau-Antje-in-Deutschland-Instituut Voor Vleesmolenonderzoek heeft ook de eerste experimenten achter de rug.
Eigenlijk deed hij het helemaal niet zo slecht. Ik begon met één eendennekje, in stukjes van 2 cm ongeveer geknipt, en joeg die erdoorheen. Dat ging goed; ik bedoel, je kon merken dat hij bij ieder nieuw stukje even een zucht slaakte, maar als je er niet meteen nog vier stukken achteraan kiept, verwerkt hij die wel. Na de eerste eendennek een in stukken gesneden kwartel geprobeerd > ging goed. Nog drie kwartels erachteraan gestopt, ging ook prima. Toen de rest van de kilo eendennekken in stukken geknipt en ook gemalen. Resultaat prima.
Vervolgens heb ik het karrewiel vervangen door het schijfje met de grootste gaatjes ("gaten" zou een te groot woord zijn, het zijn best kleine gaatjes). Daar begon het al: ik kreeg het karrewiel er nauwelijks af, zat helemaal vastgeklemd tussen een hoop gemalen bot dat was ingepakt in vet/huid. Toen het karrewiel eindelijk losschoot, zat het mesje er natuurlijk nog in, ook helemaal weggezonken in een mengsel van gemalen bot en vet. Peuterdepeuter, uiteindelijk los gekregen, samen met het bot-vetmengsel van ongeveer een centimeter "diep". Dan is het natuurlijk ook geen wonder dat hij op een gegeven moment vastloopt, als het mesje zo ingebed wordt in datgene wat je aan het vermalen bent.
Naja, ik dacht: meer dan een/twee kilo eenden- of kippennekken per keer doe ik toch niet, dus daarom hoef ik hem niet terug te sturen. Eens kijken wat hij met een mengsel van gemalen ganzenvleesbot en gemalen ganzenhart doet (samen een kilo). Karrewiel vervangen door grootste schijfje, und los. Dat ging al na een gram of 250 niet meer. Ik kon duwen in de schacht wat ik wilde, aan de voorkant kwam nauwelijks iets naar buiten. Ik kon ook zien dat het schijfje niet op zijn plaats bleef maar steeds een paar mm meedraaide, heen en weer. Gofferdegoffer. Boel weer losgemaakt, weer met veel moeite omdat het schijfje weer muurvast zat, en het mesje hetzelfde verhaal. Ook nu weer een bot-vetmengsel dat zich om het mesje heen heeft verzameld. Omdat het geen zin had de rest te vermalen met de gaatjes, heb ik het karrewiel er weer in gedaan en de overige 750 gram gemalen gans daarmee gemalen. Dat ging een stuk makkelijker natuurlijk, maar toen ik klaar was en de boel er weer af wilde halen, zat er opnieuw een cm dikke prut van vet en bot om het mesje. Dat gebeurt dus ook mét karrewiel en mét vleesbot en hart dat al gemalen is, waar de machine dus eigenlijk totaal geen moeite meer voor hoeft te doen, omdat het alleen een kwestie van mengen is dan, eigenlijk.
Kortom, hij gaat weer terug. Tenminste: bezitters van andere merken, hebben jullie dat ook, dat de combinatie vet + bot zich zo hardnekkig verzamelt bij de uitgang? En dat er daardoor geen vlees meer naar buiten komt? Is het misschien onvermijdelijk dat zich daar vet + bot ophoopt? Martine, hoe doet jouw Moulinex dat? Lil, heb je daar met de Bomann geen last van?