Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lil
Sweet Dutchess schreef: Ik vraag me nog steeds af of het dan aan het materiaal ligt waarvan hij gemaakt is.
Roestvrij staal lijkt mij dan beter  ipv aluminium  , of lijkt dat zo maar.

De bomann is van roestvrij staal en kan duidelijk meer aan met zijn 500W dan de proficook van aluminium met 1500W.
Aluminium moet sterker zijn dan de rvs. Zie ook geen beschadigingen op de wokkel, zie ik bij de Bomann wel (maar die is dan ook vaker gebruikt).

Ik vermoed dat het radarwerk van plastic is en dat is als ik me niet vergis bij de Bomann van metaal.
Door Sweet Dutchess
Lil schreef: Aluminium moet sterker zijn dan de rvs. Zie ook geen beschadigingen op de wokkel, zie ik bij de Bomann wel (maar die is dan ook vaker gebruikt).

Ik vermoed dat het radarwerk van plastic is en dat is als ik me niet vergis bij de Bomann van metaal.
Ja dat zou het ook kunnen zijn.
Ik kan er niet inkijken.Zie nergens geen schroefjes om hem open te maken. :-\
Door Lil
Nee, die krijg je niet open. De Bomann ook niet. Ik heb voor jullie de gebruiksaanwijzing gezocht. De Bomann is 500 nominaal en 1000 watt maximaal. Minder verschil dus dan ik dacht.
Door Anne in Zweden
Zo, het Frau-Antje-in-Deutschland-Instituut Voor Vleesmolenonderzoek heeft ook de eerste experimenten achter de rug.

Eigenlijk deed hij het helemaal niet zo slecht. Ik begon met één eendennekje, in stukjes van 2 cm ongeveer geknipt, en joeg die erdoorheen. Dat ging goed; ik bedoel, je kon merken dat hij bij ieder nieuw stukje even een zucht slaakte, maar als je er niet meteen nog vier stukken achteraan kiept, verwerkt hij die wel. Na de eerste eendennek een in stukken gesneden kwartel geprobeerd > ging goed. Nog drie kwartels erachteraan gestopt, ging ook prima. Toen de rest van de kilo eendennekken in stukken geknipt en ook gemalen. Resultaat prima.

Vervolgens heb ik het karrewiel vervangen door het schijfje met de grootste gaatjes ("gaten" zou een te groot woord zijn, het zijn best kleine gaatjes). Daar begon het al: ik kreeg het karrewiel er nauwelijks af, zat helemaal vastgeklemd tussen een hoop gemalen bot dat was ingepakt in vet/huid. Toen het karrewiel eindelijk losschoot, zat het mesje er natuurlijk nog in, ook helemaal weggezonken in een mengsel van gemalen bot en vet. Peuterdepeuter, uiteindelijk los gekregen, samen met het bot-vetmengsel van ongeveer een centimeter "diep". Dan is het natuurlijk ook geen wonder dat hij op een gegeven moment vastloopt, als het mesje zo ingebed wordt in datgene wat je aan het vermalen bent.

Naja, ik dacht: meer dan een/twee kilo eenden- of kippennekken per keer doe ik toch niet, dus daarom hoef ik hem niet terug te sturen. Eens kijken wat hij met een mengsel van gemalen ganzenvleesbot en gemalen ganzenhart doet (samen een kilo). Karrewiel vervangen door grootste schijfje, und los. Dat ging al na een gram of 250 niet meer. Ik kon duwen in de schacht wat ik wilde, aan de voorkant kwam nauwelijks iets naar buiten. Ik kon ook zien dat het schijfje niet op zijn plaats bleef maar steeds een paar mm meedraaide, heen en weer. Gofferdegoffer. Boel weer losgemaakt, weer met veel moeite omdat het schijfje weer muurvast zat, en het mesje hetzelfde verhaal. Ook nu weer een bot-vetmengsel dat zich om het mesje heen heeft verzameld. Omdat het geen zin had de rest te vermalen met de gaatjes, heb ik het karrewiel er weer in gedaan en de overige 750 gram gemalen gans daarmee gemalen. Dat ging een stuk makkelijker natuurlijk, maar toen ik klaar was en de boel er weer af wilde halen, zat er opnieuw een cm dikke prut van vet en bot om het mesje. Dat gebeurt dus ook mét karrewiel en mét vleesbot en hart dat al gemalen is, waar de machine dus eigenlijk totaal geen moeite meer voor hoeft te doen, omdat het alleen een kwestie van mengen is dan, eigenlijk.

Kortom, hij gaat weer terug. Tenminste: bezitters van andere merken, hebben jullie dat ook, dat de combinatie vet + bot zich zo hardnekkig verzamelt bij de uitgang? En dat er daardoor geen vlees meer naar buiten komt? Is het misschien onvermijdelijk dat zich daar vet + bot ophoopt? Martine, hoe doet jouw Moulinex dat? Lil, heb je daar met de Bomann geen last van?
Door Lil
De Bomann heeft alleen gaten, geen karrewiel. Als het erg vet is hoopt zich dat op na een kilo of 2 a 3. Eerder niet en hij draait niet vast. Ik merk dat er wat minder uitkomt. Wip het schijfje en mesje er zo uit en dan maak ik de Bomann schoon en ga ik weer met 2 of 3 kilo verder. Erg vet spul zal ophopen, mar bij mij hoopte konijn en paardenvlees zonder vet zich op bij de proficook.
Door Anne in Zweden
Lil schreef: De Bomann heeft alleen gaten, geen karrewiel. Als het erg vet is hoopt zich dat op na een kilo of 2 a 3. Eerder niet en hij draait niet vast. Ik merk dat er wat minder uitkomt. Wip het schijfje en mesje er zo uit en dan maak ik de Bomann schoon en ga ik weer met 2 of 3 kilo verder. Erg vet spul zal ophopen, mar bij mij hoopte konijn en paardenvlees zonder vet zich op bij de proficook.
Oké, dat gebeurt dus bij andere machines ook wel. Kwestie van even schoonmaken en weer verder dus. Hmmm. Nadenk, nadenk (retourneren of niet)...
Door Martine-Tom
Gewoon vlees/vet verhouding gaat prima, geit en schaap enzo is teveel en dat stroopt idd, waar ik normaal bijwijze van spreken 20% vet van lam haal haal ik er nu 40% vanaf en dan gaat het prima.
Molen is weer thuis, ga ff de serienummers enzo zoeken  :)
Door Lil
Martine-Tom schreef: Gewoon vlees/vet verhouding gaat prima, geit en schaap enzo is teveel en dat stroopt idd, waar ik normaal bijwijze van spreken 20% vet van lam haal haal ik er nu 40% vanaf en dan gaat het prima.
Molen is weer thuis, ga ff de serienummers enzo zoeken  :)
Ja, precies zo bedoelde ik dat ook met het vet.

We wachten vol spanning op jou exacte typenummer en specificaties.
Door Sweet Dutchess
Ook hier hoopt het op tussen de de vermaler en het mesje als je er wat langer mee werkt of als er bot doorheen gaat.
Alleen vlees en orgaan is dat wat minder snel.
Dat ophopen met die gaatjes schijf  kreeg ik dus ook .
Ik gaf al aan dat hij het heel traag door die gaatjes heen duwt  als je grove kvv erdoor heen haalt.Het gevolg is dan idd de ophoping.
Vaak is het even schoonmaken en weer doorgaan ,maar met bot blijft die ophoping dus iedere keer komen en blijft de vermaalschroef steeds vast slaan.
Door Anne in Zweden
Sweet Dutchess schreef: Ook hier hoopt het op tussen de de vermaler en het mesje als je er wat langer mee werkt of als er bot doorheen gaat.
Ik gaf al aan dat hij het heel traag door die gaatjes heen duwt  als je grove kvv erdoor heen haalt.Het gevolg is dan idd de ophoping.
Vaak is het even schoonmaken en weer doorgaan ,maar met bot blijft die ophoping dus iedere keer komen en blijft de vermaalschroef steeds vast slaan.
Op zich heb ik die gaatjesschijf niet nodig, het karrewiel maalt het fijn genoeg. Maar ook daarachter hoopt zich dus de boel op.

Ik denk dat ik deze terugstuur en de Moulinex ME625 ga proberen. Die is wel twee keer zo duur, maar hopelijk werkt hij voor die prijs ook tien keer zo goed.
Door johanna25
Sweet Dutchess schreef: Ook hier hoopt het op tussen de de vermaler en het mesje als je er wat langer mee werkt of als er bot doorheen gaat.
Ik denk dat elke gehaktmolen hier mee te maken heeft, mijn eerste gehaktmolen bij de aldi vandaan had het ook, mijn princess huidige kleine gehaktmolen heeft het ook, en de zware hobart heeft het ook.
misschien eens topic polletje waard haha.
Door Sweet Dutchess
Anne in Duitsland schreef: Op zich heb ik die gaatjesschijf niet nodig, het karrewiel maalt het fijn genoeg. Maar ook daarachter hoopt zich dus de boel op.

Ik denk dat ik deze terugstuur en de Moulinex ME625 ga proberen. Die is wel twee keer zo duur, maar hopelijk werkt hij voor die prijs ook tien keer zo goed.
Waar ben je die tegen gekomen?
Heb je een link?
Door Mowgli
In een koksforum stond dat de ideale temperatuur van het vlees 0 graden is om vlees te malen. Ik heb dit zelf ook ervaren met de Jupiter. Als het vlees direkt vanuit de koelkast wordt gemalen, komt het er vrij pruttig uit, zelfs met 16 mm. schijf. Als ik het vlees eerst een uur of 2 in de diepvriezer leg en dan maal, is de structuur veel beter.

Ook bij de Jupiter 885 blijven er resten achter tussen schijf en mesje als ik kippenvleugels maal, niet veel, maar wel een flinke dot. Dit komt door de vel. Dit was ook zo bij mijn Porkert 32. Als ze eerst een paar uur in de vriezer hebben gelegen, gaat het beter.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door