Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Ik heb vandaag de eerste halve aardbei uit de tuin gegeten!

Een halve ja... Vanmorgen was ie nog mooi en gaaf, vanavond was is al aangevreten... Mijn plan was de aardbeien in de volière te zetten als ze rijp gingen worden, maar ik weet niet wat erger is. Aangevreten worden of roofvogelpoep erop  :P
Nynke schreef: de zon schijnt te fel, de bladeren van mijn bieten hangen helemaal slap  :-\ :-\
Ik moest er vandaag ook om het uur naar gaan kijken, en soms kleine scheutjes water net naast het plantje gooien omdat ze anders de dag niet doorkwamen..
Maar goed ik heb nu het geluk dat het zomervakantie is.. dus dan ben ik er ook de hele dag..
De komkommerplant heeft het ook aardig zwaar - en het is te warm voor de tomatenplant, die is gestopt met rijpen.. niets aan te doen verder, behalve volgend jaar een andere plek.. maar het is nu gewoon ook in de schaduw te heet..
Vandaag op rupsenjacht geweest. Al mijn koolsoorten verdwijnen voor mijn ogen. Heb er een stuk of tien afgevangen. Doodmaken is ook zo wat, dus ik heb het kolenplantje wat het echt niet meer redden gaat aan de andere kant van de tuin gezet en daar alle rupsen in gegooid.

Weet iemand wat rupsen nog meer graag eten? Want dit plantje is met zoveel rupsen zomaar op en ik wil dat ze daar blijven.
Gister een grote tent (van fijn net) gebouwd over de spruiten en boerenkool. Verder weer tuinbonen geoogst. Inmiddels al zo'n 6 kg in de vriezer. Nog een pondje doperwten geoogst en een maaltje sperziebonen.
Vandaag weer radijs, sla en andijvie gezaaid.
Pepers en paprika geoogst. Ook een worteltje uit de grond getrokken ( ca 5 cm lang), die groeien wel erg langzaam, maar ik houd de moed erin.
De snijbonen en bieten staan er  goed bij. Vorige week al ca 10 mooie bieten eruit gehaald.
Hier gaat het erg goed :)

De groentetuin bij ons thuis stond dit jaar vol met aardappels, lekker makkelijk omdat we dit jaar ons huis totaal gingen/gaan verbouwen. Dus moest er iets in wat niet veel onderhoud moest hebben. Afgelopen week de aardappels geoogst en we kunnen zeker een paar maand vooruit met "piepers et'n" :)

De tuin die we huren staat er ook goed bij. Bakken vol met aardbeien hebben we er weg gehaald, het meeste ligt nu lekker in de vriezer. Het zijn wel doorbloeiers, maar het aantal gaat nu wel wat achteruit. De wortels hebben we allemaal geoogst, voordat er vreterij aan zou komen. Die zitten nu lekker door de soepgroente. De uien waren iets minder, een aantal was verrot dus die konden weg helaas. De bietjes gaan erg goed, mooi formaat en smaken erg goed. Ik kom om in de peultjes, kilo's komen er vanaf. Sla en andijvie gaat, zoals altijd, goed. De eerste rode kool heb ik geoogst, nog nooit eerder geprobeerd dus ben erg blij dat dat gelukt is. Er staan nu nog 4 grote planten, de rest laat ik nog even doorgroeien. Boontjes ga ik morgen oogsten, de zak die ik mee had was te klein... morgen een emmer meenemen om alle boontjes te oogsten. Courgettes heb ik natuurlijk weer veel te veel planten van staan, ik kan wel een jaar lang courgette eten haha! Paksoi, groene kool en chinese kool gaan ook goed. Meloenen staan in bloei, ik ben benieuwd wanneer daar de eerste vruchten aankomen. Is voor mij ook de eerste keer dat ik meloenen heb geplant dus het zal mij benieuwen :)

Al met al, zeer tevreden dus!
Nadia schreef: Rupsen lusten ook graag sla.
Laat ik dat nou ook net ingezaaid hebben!

Ik heb er gister iets van 10 en vanmorgen alweer 5 rupsen afgehaald. Ik ga voorlopig maar gewoon 2 of meer keer per dag checken. Ik vrees dat het voor de meeste planten al te laat is, maar ik kan het altijd proberen. En dan geef ik de rupsen steeds de meest kansloze plant om op te vreten, zijn die ook blij.
Kaela, als je de rupsen nu verzameld in een bakje met wat blaadjes sla of kool erin en als je met Oscar op pad gaat ergens de rupsen tussen het onkruid in de natuur gooit ?? Doe ik ook met naaktslakken  ;)

Dat klinkt als een supertuin Marielle !! 

Ik heb gisteren een rode biet geoogst van wel 150-200 gram, groter dan een tennisbal  :P :P
Door K&D
Mierzoet verhaal: net een stuk of 10 potten bramenjam gemaakt. Noodgedwongen was het max. 3,5 liter omdat de potten op waren.
Nou moeten we de komende weken weer HAK eten om de potvoorraad aan te vullen.  :biggrin2:
Er zit nog wel voor 10 potten bramen aan de struik.
De jam is trouwens wel errug lekker, helemaal als ie warm is... :dribble:
Door K&D
Gewoon met geleisuiker. Bramen bevatten van nature weinig pectine, dus moet het worden toegevoegd. Het kan ook met rietsuiker, maar dan moeten er appels of andere veel pectinehoudende vruchten bij door.
http://hungryfeelings.com/2011/09/01/pectine/

We doen de bramen eerst door de sapcentrifuge anders wordt je niet goed van de pitjes. Dat vinden we niet lekker op brood of door de yoghurt.
Laatst gewijzigd door K&D op do 24 jul 2014, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben zo jaloers als jullie verhalen lees. Ik ben gek op mijn moestuintje, maar door de 2 operaties aan mijn knieën heb ik alleen wat courgette en komkommer staan. En dan kom ik als een kind zo blij binnenstrompelen op de krukken met een grote courgette.
Gelukkig worden de aardperen enorm.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door